Jump to content

Importera objekt från USA?


angry_buddha

Recommended Posts

Jag vill ta mig an ett objekt som ska göras iordning tycker det är roligare att äga en bil man gjort iordning själv =)

nu är det så att jag har inte lyckats hitta några tillräckligt risiga eller ska man säga rätt prisklass i sverige, så jag har spanat lite på USA marknaden. Mustang skroten i colorado hade ett gäng som var intressanta.

Jag gillar Mach 1 -69/-70 starkt men favoriten är helt klart GT350/500 men då är ju priset därefter.

Men jag kan inte hitta någon lämplig importfirma som sköter sånat här, alla jag hittat är Svinit dyra så det är inte ens intressant att ta hem dom

finns det någon som har någon erfarenhet av detta sen tidigare och vill dela med sig av kunskapen.

mvh: Johan

Link to comment
Share on other sites

Jag har tagit hem ett objekt från USA och deras uppfattning om objekt är mer eller mindre skrot i våra ögon. Skicket bör vara det första du konstaterar att ni är överens om.

Kostnaden för att ta hem ett objekt är knappast billigare än att frakta hem en fin bil, så där vet jag inte riktigt hur du menar. Alla fraktar ju med någon leverantör som har containerfrakt via båt. Inget slinker ju bara med i mängden direkt.

Mitt objekt var dyrare att frakta hem än vad bilen kostade i inköp, fast det kan det vara värt om det är en bil man gillar.

Leta upp en skrothög i Sverige istället och slipp frakten.

Link to comment
Share on other sites

ja ett objekt vill jag ha iaf. även ett sämre objekt går om det är helt rätt modell.

ja frakten vad jag har hört mig för går på 13-20000kr beroende på företag och vilken försäkring du väljer. jag vet inte om jag så dunder sugen på det, sen visst skulle jag vilja åka och välja en bil själv men då kostar ju resan för mig lika mycket som frakten för bilen.

visst är det lättaste att leta efter en bil i norden eller norra europa helst sverige. Men det finns ju inga som duger för mig, vill gärna ha en Mach 1 -69/-70 med en bigblock motor, den behöver inte starta eller vara fullt komplett men blocket och topparna får gärna vara kvar. sen skulle jag gärna vilja se att det satt 9" bakaxeln på den. några bucklor och rost är inga större problem, inredningen behöver inte heller finnas.

att hitta en sådan "skrotig" bil häromkring är svårt och om man hittar en så vill dom ha lika mycket som för en nybil.

om det är någon som kanske har en stående i en lada så hör gärna av er även om det kanske inte är just en Mach 1

mvh: Johan

Link to comment
Share on other sites

Skulle jag varit i din sits så skulle jag akta mig för ett objekt ifrån en skrot i Colorado. Personligen är nog Colorado ett av dem sista ställena jag skulle ta en bil ifrån. Och jag är ganska säker på att nästan alla här håller med mig. Om det inte är en extremt sällsynt bil till mycket bra pengar. Och det är inte en mach 1 i USA.

Och du bör vara ganska rutinerad när det kommer till Mustanger. Om du inte är det så titta efter bilar i bättre skick. Visst, det blir dyrare nu men du kommer att spara så mycket pengar på alla rör Treo du måste köpa sen. Det är bättre att spara lite extra pengar och låta projektet ta längre tid än att ha en bil du inte har råd att fortsätta renovera.

Har du klart för dig vad det kostar och krävs att göra en sådan renovering med allt vad det innebär? Har du gjort en kalkyl på alla delar, det elektriska, plåt, inredning etc som behövs?

Ang. Frakten. Mycket billigare än ca 13.000 blir det inte. Du har ev. En bil som inte går att köra och då blir det dyrare. Försäkringen är inga pengar att snacka om. Det är bara att ta minimum beloppet på någar hundra, det är skrot du skall frakta.

Jag tycker att du skall ta och undersöka detta lite närmare och räkna på vad en renovering skulle kosta. Titta efter objekt, posta bilderna här och lyssna på vad folk säger. Att renovera en bil är ALLTID dyrare än man tror. Och speciellt när du köper en bil på ett foto.

Jag vill inte låta duktig eller negativ på något sätt. MEN var försiktig!

Lycka till!

Henrik.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara säja lycka till att hitta en bigblock 69-70 i Sverige i det skick du söker,Det finns inte.Jag har leta -69 428Cj i 2,5år innan jag hittade ett rostfritt komplett renoveringsobjekt i från Usa men den bilen är dyrare än att köpa en fin färdig 69-70 med 351 motor i,då orginal bigblock bilarna står väldigt högt i värde idag.Det var någon i sverige som svarade på min köpesannons och han hade en stående i Usa som renoveringsobjekt rostfri för den nätta summan av 300000sek lågg då till 200000 till vilket det kostar att renovera en bil grundligt.Kanske det är bättre att köpa färdigt eller?????

Link to comment
Share on other sites

jo jag vet att det kostar massor att göra en grundlig renovering och jag har planerat att det ska ta några år, det är det som är meningen.

jo jag vet en komplett 351 cleveland motor som står här i grannskapet som han kan sälja till mig för 13000kr funderar på att slå till.

isåfall så är det enbart en kaross jag behöver. men jag är nog lite mer sugen på mach 1:an från -69

sen rutin, jag har varit med min svärfar ganska mycket med hans mustang och vi har letat fram ganska mycket litteratur. så jag har tänkt lära mig under renoveringens gång.

förövrigt så är jag motorprovare på volvo och en del av mitt jobb är att felsöka och renovera motorer så jag tycker mig ha en hyffsad grund att stå på.

men som sagt jag vill lära mig så mycket det går.

jag vet att alla ni andra härinne har garanterat mycket mer erfarenhet än mig så visst komentarer och åsikter är absolut välkomna.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår dina tankar angry_buddah, framför allt när man ser vilket utbud av bilar som finns i USA jämfört med i Europa, och direkt översatt i valuta är ju priserna i USA betydligt lägre där än t.ex Sverige.

Det är väldigt enkelt numera att via internet köpa vad man vill var som helst, men vänd på det och fundera på det här;

En kille i Montana USA vill ha Volvo P1800 renoveringsobjekt och hittar en rostfri "norrlandskörd" 65:a på e-bay som är i behov av lack och div renovering. Priset är helrätt, endast $3.000. Men den står i Husum strax utanför Ö-vik. Båfrakt från Göteborg till Seattle kostar ungefär $1.500 vilket känns ok, men från Husum till Göteborg och Seattle till Montana, säg $1.000 till i kostnader, vilket torde vara billigt, då har han den hemma för $5.500 + kanske några avgifter till stat och tull. Sedan skall han börja renovera och beställa delar från svenska Volvo-handlare för att få till bilen och varje pryl kostar minst 400kr att skicka hos posten. Han är snart uppe i $10.000 på sin P1800, och för de pengarna kan man kanske hitta en fin tantkörd bil i Los Angeles. Men det viktiga för killen i Montana var att bilen var köpt i Sverige, så då gäller inga regler på förstånd och förnuft av bilköpet, samt att utbudet kanske är större i Sverige av just Volvo än det är på vichan i Montana.

Vill du ha en 69:a Mach 1 så spelar det nog ingen roll om du köper en billig i USA eller dyr i Sverige, i slutändan kommer du att ha lagt ut åtskilliga tusenlappar som kan ifrågasättas om det var värt det. De som hållit på ett tag med bilar har hört samma råd innan dig; "Det är alltid billigare att köpa en färdig bil än att renovera själv". Ändå upprepas detta att köpa billigt och renovera dyrt av många entusiaster och andra.

Det är ju det som är grejen, att kämpa till sig något och få testa om man klarar av det och sedan stolt äga det man själv förverkligat.

Lycka till !

Link to comment
Share on other sites

Angry Buddha.

Om ingen kan rekommendera nån som de har varit nöjda med för att göra en sådan här affär, så är mitt tips att åka över till staterna själv, o leta upp det du vill ha.

Jag gjorde det själv i våras, för första gången i mitt liv.

Med lite jävlar anamma så gick det bra.

Men det är som så många säger, det blev dyrare än vad man trodde.

Inte så mycket, men ändå, det är lätt att förköpa sig i u.s.a.

Men vad gjorde det, tog ju semester på samma gång, o nu är bilen hemma.

En bra bil kan du hitta i vilken stat som helst i u.s.a, det är bara priserna som varierar, en bra bil är alltid en bra bil., oavsett vilken stat den har körts i, det hänger på hur ägarna har skött den.

Men att köpa en bil osedd på nätet, aj aj aj, det är mycket vågat.

Mitt råd hade blivit, ta ett lån köp en mustang i vettigt skick, du lär inte få en värdeminskning på en schysst mustang.

Kör den ett tag, småpula lite.

Lär dig om bilen, få rätt kontakter, rätt inköps ställen.

Och när det känns rätt, sälj av, satsa sedan på ditt objekt

Link to comment
Share on other sites

tackar för kommentarerna. men som "Lasse cmc625" säger, är fixa till den själv det är det som är grejen, men å andra sidan har jag inte bestämt mig ännu så det kanske blir en hyffsad i sverige om rätt bil dyker upp. Som sagt vi får se.

ska annars upp till Halden i norge nu till helgen, ska åka med svärfar dit. får se vad man blir sugen på.

kanske ser några av er där.

mvh: Johan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...