uffeg August 25, 2005 Report August 25, 2005 Var på flygets dag på Kjula utanför Eskilstuna. Där fanns lite bilar utställda, bland annat Batmobile, och en Ellinor, byggd på 05 musse. http://www.thalondesign.com/Ägaren sa att han skulle klämma i en kompressor som gör att man får ut fler hästar..... från ett företag i Stockholm som hette nåt i stil med JT teknik eller nåt ditåt. Minnet är kort och vidrigt dåligt, nån som har en aning om vad han (och jag) kan mena? Lät som om det bara var att släppa ner kompressorn, inget annat behvde man göra i stor sett.... en halv dags jobb...... Citera
pineman August 25, 2005 Report August 25, 2005 Du snackade med Leffe Garvin, en långhårig snubbe som är jävligt trevlig och duktig bilbyggare. Tydligen så har dom börjat skissat på en "Bullit", han frågade om jag var intresserad och bygga om min.Kompressor??? vet ej, men inget är omöjligt i Leffes händer... Citera
hanwir September 13, 2005 Report September 13, 2005 Fortfarande ingen som prövat med kompressor? Skulle vara intressant att veta. Tycker att det är konstigt att acc-siffrorna 0-100 inte blir så mkt bättre av vad jag läst på amerikanska sajter, men antar att det är från lite fart det är skillnaden kommer... Är det kanske bättre att lägga pengarna på Xcalibrator, cold-air-kit, "underdrive pulleys", avgassystem och ja, vad mer kan man göra som ger vettigt med prestanda för pengarna? Citera
uffeg September 13, 2005 Author Report September 13, 2005 avgassystem, uppgradering av prestandan, och luftfilter ger enligt uppgift 55-60 hk extra, allt enligt exclusive cars. Lägger man på en liten kompressor kanske man kommer upp i 400-500 hk. Vore lite skoj ju...... Sen kan man skruva ändå mer, men lagom är väl ibland bäst...... Vad är lagom? Citera
hanwir September 13, 2005 Report September 13, 2005 avgassystem, uppgradering av prestandan, och luftfilter ger enligt uppgift 55-60 hk extra, allt enligt exclusive cars. Lägger man på en liten kompressor kanske man kommer upp i 400-500 hk. Vore lite skoj ju...... Sen kan man skruva ändå mer, men lagom är väl ibland bäst...... Vad är lagom?Har du det på din bil och hur upplever du skillnaden (acc-test o.dyl..) ? 55-60 hk. Låter som schyssta mods iaf. Luftkittet + programvara sägs ju ge 26 bakhjulshästar, vilket motsvarar runt 30 hk på veven. Detta tror jag dock är med 98 oktan så det blir nog lite mindre med 95 som de flesta kör på. 25-30 hk i ök genom avgassystemet känns lite mkt, snarare 10 hk skulle jag säga. Såg ex en sajt i Usa som annonserade ut ett avgassystem (kommer ej ihåg vilken eller märke) som sklrev bör ge mer effekt och inte ger mer effekt... Så min gissning är att de komponenter du nämner ger runt 40 hk tillsammans. Ska man vara ärlig så tror jag dock inte heller att man märker ngn större skillnad mellan 340-360hk så länge den slöa gasresponsen är korrigerad... Som jag förstått det hela så kan man inte räkna effekt enligt: +hk delkomponent 1 + +hk delkomponent 2. Oftast blir nog totalsumma av delarna mindre än delarna summerade.. Citera
uffeg September 13, 2005 Author Report September 13, 2005 Nä, jag har det inte i år. Står i valet och kvalet, kompressor, eller räcker dom andra prylarna? Citera
87gt50 September 13, 2005 Report September 13, 2005 Börja me de andra prylarna. Om du nu i framtiden ska sätta på kompressor så är du redan en bit på vägen om du bytt avgassystem och luftfilter m.m. För att vara på den säkra sidan så kan du ju kolla vad som används vid en kompressorkonvertering, och skaffa de delarna redan nu. På så sätt slipper du handla nytt 2 ggr...Men, visst, har du pengarna till allt på en gång så är det bara att handla! Vintern är alldeles för lång för att inte ha något att göra på bilen under tiden!mvhJocke Citera
hanwir September 13, 2005 Report September 13, 2005 Börja me de andra prylarna. Om du nu i framtiden ska sätta på kompressor så är du redan en bit på vägen om du bytt avgassystem och luftfilter m.m. För att vara på den säkra sidan så kan du ju kolla vad som används vid en kompressorkonvertering, och skaffa de delarna redan nu. På så sätt slipper du handla nytt 2 ggr...Men, visst, har du pengarna till allt på en gång så är det bara att handla! Vintern är alldeles för lång för att inte ha något att göra på bilen under tiden!mvhJockeGrejjen med kompressorkitt är att det ofta medföljer programvara och luftfilterkit, så det kan vara dumt att köpa det separat om man tänkt att köpa komp.kitt. Jag funderade själv på att ta hem ett kit (kombinera semester med lite tungt bagage.....) eftersom priserna i sverige är lite höga. Man bör nog dock kolla att det finns ngn kunnig som är villig att göra jobbet med inställning och ev mont. Ang vilket märke man ska satsa på så är ju tydligen Vortech och Paxton i princip samma sak. Saleens komp.kitt har fått bra kritik och ser j-ligt schysst ut, men är ganska dyrt. Citera
Pernolf cmc 558 September 14, 2005 Report September 14, 2005 Med alla performance tunes ska man tanka 98oktan.Jag får hem några diablo Predators i nästa vecka, kostar 4990kr exklusive moms.dessa har Steedas tune anpassat för deras Cold Air Intake med 90mm MAF.Med diablos kan man även köra diagnostik med.Diablos programvara ska ge cirka 15-20 hk vad jag tycktes läsa.Med Steedas CAI (90mm MAF) ger det enligt deras tester 30rwhp, med den gamla på 80mm gav den cirka 26-27hk...Man kan även ladda hem programvara för paxtons kompressor kit, men vet också att en predator ingår i Vortechs kit, vet inte hur det är med Paxtons.Kompressor är coolt, men hör med leverantören och kolla med bilprovningen, den lär ju inte gå att besikta med. (regbesiktning kanske???) Citera
KR Motor September 14, 2005 Report September 14, 2005 Är det någon som behöver hem nån trevlig pryl från staterna kan jag fixa transporten, tar 1,50kr/ dollar du köper för.. då ingår frakt+att du slipper tull+moms.. dock så kan leverans tiden va ett par månader. skicka medelande om någon är intresserad. Citera
JC September 22, 2005 Report September 22, 2005 Jag har uppdaterat med Preadtor mjukvara, luftfilter samt ferrita avgassystem.Det är en del skillnad från början men den största skillnaden är vid ca 165 där den växlar.Innan "förbättringarna" kändes den lite seg på slutet men det är borta och nu drar den för fullt./Janne Citera
hanwir September 23, 2005 Report September 23, 2005 Jag har uppdaterat med Preadtor mjukvara, luftfilter samt ferrita avgassystem.Det är en del skillnad från början men den största skillnaden är vid ca 165 där den växlar.Innan "förbättringarna" kändes den lite seg på slutet men det är borta och nu drar den för fullt./JanneVid 165? Känns som att det inter märks så ofta i så fall? GT-05 automaten jag haft växlade vid 140 om jag minns rätt och dog därefter helt! 165 Antar jag är den manuella? Men du har väl fått bort fördröjningen i gasrespons eller? Citera
JC September 25, 2005 Report September 25, 2005 165 skall vara 155 (Hastighetsmätare omkalibrerad efter rullomkrets och kollad med GPS)Någon fördröjning eller tveksamhet existerar inte./J Citera
lätt October 7, 2005 Report October 7, 2005 Kolla på www.eav.se de har tydligen byggt till den nya mussen, 462hk,,, rätt ok eller Citera
lätt October 7, 2005 Report October 7, 2005 Kolla på www.eav.se de har tydligen byggt till den nya mussen, 462hk,,, rätt ok eller Citera
ras October 10, 2005 Report October 10, 2005 Hehe. Jo jag tackar, 462 hkr.En annan som kör manuellt skulle väl snart vilja veta hur mycket en ny koppling kostar, och i förlängningen också hur mycket en ny växellåda går lös på?!När man får svår hästkraftsfeber så finns det ett botemedel som brukar hjälpa mig: Jag trycker plånboken hårt mot pannan, då brukar det släppa ganska omgående. Citera
lätt October 10, 2005 Report October 10, 2005 En 50% effektökning på t ex escort cosworth är det aldrig någon som ifrågasätter, varför skulle det vara skillnad på mussen? Jag lovar dig att du sliter sönder din låda om du är brutal, trim eller inte.Get it on, baby Citera
hanwir December 7, 2005 Report December 7, 2005 Någon här på forumet som har gjort ngt mer/annat än chips, luftburk och avgas på 05:an? Funderar på att ev ta in en beggad 05:a i april eller nåt och det skulle då vara kul med en lite moddad version.. Citera
Jocce March 16, 2006 Report March 16, 2006 avgassystem, uppgradering av prestandan, och luftfilter ger enligt uppgift 55-60 hk extra, allt enligt exclusive cars. Lägger man på en liten kompressor kanske man kommer upp i 400-500 hk. Vore lite skoj ju...... Sen kan man skruva ändå mer, men lagom är väl ibland bäst...... Vad är lagom?Vad tar Exclusive Cars för detta "kitt" ink montering?Hur mkt av avgaset byter de?/Jocce Citera
uffeg March 17, 2006 Author Report March 17, 2006 Tror det kostar ca 15-20.000 och man byter efter catarna. Citera
Pernolf cmc 558 March 17, 2006 Report March 17, 2006 Angående avgassystemet så byter man ut h-pipan mot x-pipa med nya katalysatorer.Och slutburkarna! Dock inte röret mellan h-pipan och slutrören, är ju samma dimension redan så det är bara onödigt....Angående val av märke så är magnaflows x-pipa med kattar samt Steedas slutdämpare ett mycket gott val.Och ett öppet luftfilterkit kräver en uppgradering av databoxen, görs med en Xcalibrator eller en Diablo Predator. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.