Ingo October 19, 2005 Report October 19, 2005 Är lite intresserad av en bil som har en 351 Boss motor.Har för mig att det var en smogmotor ,men hur är den bestyckad orginal?.är det samma toppar som 302 boss?,eller är den typ dekaltrimmad?.vilket år tillverkades 351 boss?.Har säkert data i mina röriga papper,men hittar inget just nu(som vanligt) Citera
Morgan Roos Cmc 549 October 19, 2005 Report October 19, 2005 http://www.stangstable.com/FORD%20351%2 ... Engine.htmhttp://www.boss351registry.com/ Där finner du "allt"http://www.mach1registry.com/history/302 Boss http://www.boss302.com/osv. Citera
Ingo October 19, 2005 Author Report October 19, 2005 Helt perfekt!!!.Så det var alltså kring 71 det gäller , och topparna är desamma som 302 Boss. Citera
LasseS October 20, 2005 Report October 20, 2005 Nyfiken fråga, hur skiljer man en BOSS motor från en "vanlig" 4V closed chamber motor utan att skruva isär den?Mvh.Lasse S Citera
Ingo October 21, 2005 Author Report October 21, 2005 Grubblar själv på samma sak.Tydligen är motorn uppbyggd på ett "nytt" Boss block.Men då borde väl gjutnummern vara D0eller D1 någonting.Man får väl gå djupare in i länkarna jag fick och försöka särskilja.Misstänker att det sitter vanliga Cleveland 4V toppar på motorn,så man måste försöka hitta vilka gjutnummer topparna ska ha också . Citera
bstrand122 October 21, 2005 Report October 21, 2005 Hur ser man skillnad på Cleveland 2V och 4V utanpå motorn? Citera
Ingo October 21, 2005 Author Report October 21, 2005 är motorn orörd är det ju bara att titta på insuget ,men tror gjutnummer på topparna skilde något ,har kunnat det här men det är 20 år sedan det var aktuellt Grenrören skiljer ju också... Citera
NiklasW October 21, 2005 Report October 21, 2005 Hur ser man skillnad på Cleveland 2V och 4V utanpå motorn?Det står 2 eller 4 ingjutet längst fram på ovansidan av topplocken. Citera
LasseS October 21, 2005 Report October 21, 2005 På hörnet av toppen/utanför ventilkåpan på passagerarsidan ser man en gjuten 2 el. 4.Mvh.Lasse S Citera
Ingo October 25, 2005 Author Report October 25, 2005 Är väl lite dålig på engelska,eller också har jag inte hittat rätt.men det verkar som om Bosstopparna är likvärdiga med 4V förutom att bossen är byggd för mek kam och har grövre bultar till vipporna.är alltså gjutmärkningen densamma på Boss och 4v?, och även kanaler och förbränningsrum? Citera
THOMAS October 25, 2005 Report October 25, 2005 Orginaltopparna till 351 Boss har en annan Gjutning än 4v closed Chamber. Har bland annat inte någon 4á gjuten på toppen. Kan ev finnas på senare service toppar.Förbränningsrummen är något mindre på Bossen. Citera
Ingo October 25, 2005 Author Report October 25, 2005 197119724V and CJBOSS4V/CJ“R” CodeCylinder Block4V-2 bolt main caps CJ-4 bolt main caps4 bolt main caps selected from hardnessSame as ’71 CJSame as ’71 BossCylinder Head4V-Quench chamber -64.6-67.6 cc -non adjustable rocker arm pedestalCJ-Open chamber -73.9-76.9 cc -induction hardened exhaust valve seats. Otherwise same as 4V4V-Quench chamber -64.6-67.6 cc Otherwise same as’71 4V,except rocker arm pedestal machined for mechanical camshafttycker förbränningsrummen verkar vara likadana,kan det vara kolvarna som skiljer?Blev lite plottrigt. Citera
Ingo October 25, 2005 Author Report October 25, 2005 jag var inne på Bosstråden och längre ner på 351clevland står båda topparna uppgivna bredvid varann(det var det jag försökte länka)och där uppger man samma värde både på cleveland och Boss.Men det är väl som du säger då.Hur ser eftermarknaden ut till cleveland när det gäller Alu toppar o dyl? Citera
Fredde77 October 26, 2005 Report October 26, 2005 jag var inne på Bosstråden och längre ner på 351clevland står båda topparna uppgivna bredvid varann(det var det jag försökte länka)och där uppger man samma värde både på cleveland och Boss.Men det är väl som du säger då.Hur ser eftermarknaden ut till cleveland när det gäller Alu toppar o dyl?Tror Edelbrock nyligen släppte alutoppar till Cleveland. Citera
Morgan Roos Cmc 549 October 26, 2005 Report October 26, 2005 http://www.airflowdynamics.com.au/http://www.chiheads.com/main.html http://www.dscmotorsport.com/Cylinder/index.htmoch en jämförelse med Edelbrock......http://www.tmeyerinc.com/351Caluminumheads.htm Citera
Ingo October 26, 2005 Author Report October 26, 2005 Tja det verkar finnas hur många alternativ som helst. så Alu toppar är nog sundare ur alla aspekter. tack för de olika tipsen. Citera
ESO553 October 26, 2005 Report October 26, 2005 Lånar tråden lite Såg en annons med följande: 351 C 375CU ALUTOPPAR Vad är det för toppar? Citera
ESO553 October 26, 2005 Report October 26, 2005 Lånar tråden lite Såg en annons med följande: 351 C 375CU ALUTOPPAR Vad är det för toppar? Citera
Ingo February 9, 2006 Author Report February 9, 2006 Är det någon som köpt alu toppar till 351 cleveland,eller känner någon som har erfarenhet av dylika?Och vilket insug är lämpligast till en cleveland som man tänker varva kring 6000 varv.Blivit rekomenderade edelbrock preformer RPM,men det verkar bara finna till 2v,hur fungerar ett sådant insug mot 4V?Torker finns ju men verkar lite gammaldgs,med dåligt bottenvrid.Andra fabrikat? Citera
Big Mach February 9, 2006 Report February 9, 2006 Nyfiken fråga, hur skiljer man en BOSS motor från en "vanlig" 4V closed chamber motor utan att skruva isär den?Mvh.Lasse SEn Boss 351 har aluminium insug och 4V har ett järn insug. Citera
Big Mach February 9, 2006 Report February 9, 2006 Helt perfekt!!!.Så det var alltså kring 71 det gäller , och topparna är desamma som 302 Boss.Nä, vattenkanalerna går på olika sätt.På en 302 går vattnet in i insuget och vidare till kylaren, på en 351 går vattnet ner i blocket och vidare till kylaren.Boss 351 fanns bara 1971.Boss 302 fanns 1969-70. Citera
Big Mach February 9, 2006 Report February 9, 2006 Grubblar själv på samma sak.Tydligen är motorn uppbyggd på ett "nytt" Boss block.Men då borde väl gjutnummern vara D0eller D1 någonting.Man får väl gå djupare in i länkarna jag fick och försöka särskilja.Misstänker att det sitter vanliga Cleveland 4V toppar på motorn,så man måste försöka hitta vilka gjutnummer topparna ska ha också .Boss 351 och -71 351C 4V Closed Chamber har samma gjutnummer på topparna D1AE-GA. Citera
Big Mach February 9, 2006 Report February 9, 2006 Det finns inga bättre toppar än orginalet. Allt det andra är sämre. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.