Jump to content

Featured Replies

comment_23007

Är lite intresserad av en bil som har en 351 Boss motor.

Har för mig att det var en smogmotor ,men hur är den bestyckad orginal?.är det samma toppar som 302 boss?,eller är den typ dekaltrimmad?.

vilket år tillverkades 351 boss?.

Har säkert data i mina röriga papper,men hittar inget just nu(som vanligt) :roll:

  • Author
comment_23055

Grubblar själv på samma sak.

Tydligen är motorn uppbyggd på ett "nytt" Boss block.

Men då borde väl gjutnummern vara D0eller D1 någonting.

Man får väl gå djupare in i länkarna jag fick och försöka särskilja.

Misstänker att det sitter vanliga Cleveland 4V toppar på motorn,så man måste försöka hitta vilka gjutnummer topparna ska ha också .

  • Author
comment_23178

Är väl lite dålig på engelska,eller också har jag inte hittat rätt.

men det verkar som om Bosstopparna är likvärdiga med 4V förutom att bossen är byggd för mek kam och har grövre bultar till vipporna.

är alltså gjutmärkningen densamma på Boss och 4v?, och även kanaler och förbränningsrum?

  • Author
comment_23187

1971

1972

4V and CJ

BOSS

4V/CJ

“R” Code

Cylinder Block

4V-2 bolt main caps CJ-4 bolt main caps

4 bolt main caps selected from hardness

Same as ’71 CJ

Same as ’71 Boss

Cylinder Head

4V-Quench chamber -64.6-67.6 cc -non adjustable rocker arm pedestal

CJ-Open chamber -73.9-76.9 cc -induction hardened exhaust valve seats. Otherwise same as 4V

4V-Quench chamber -64.6-67.6 cc Otherwise same as’71 4V,except rocker arm pedestal machined for mechanical camshaft

tycker förbränningsrummen verkar vara likadana,kan det vara kolvarna som skiljer?

Blev lite plottrigt.

  • Author
comment_23192

jag var inne på Bosstråden och längre ner på 351clevland står båda topparna uppgivna bredvid varann(det var det jag försökte länka)

och där uppger man samma värde både på cleveland och Boss.

Men det är väl som du säger då.

Hur ser eftermarknaden ut till cleveland när det gäller Alu toppar o dyl?

comment_23204
jag var inne på Bosstråden och längre ner på 351clevland står båda topparna uppgivna bredvid varann(det var det jag försökte länka)

och där uppger man samma värde både på cleveland och Boss.

Men det är väl som du säger då.

Hur ser eftermarknaden ut till cleveland när det gäller Alu toppar o dyl?

Tror Edelbrock nyligen släppte alutoppar till Cleveland.

  • 3 months later...
  • Author
comment_25550

Är det någon som köpt alu toppar till 351 cleveland,eller känner någon som har erfarenhet av dylika?

Och vilket insug är lämpligast till en cleveland som man tänker varva kring 6000 varv.

Blivit rekomenderade edelbrock preformer RPM,men det verkar bara finna till 2v,hur fungerar ett sådant insug mot 4V?

Torker finns ju men verkar lite gammaldgs,med dåligt bottenvrid.

Andra fabrikat?

comment_25567
Helt perfekt!!!.

Så det var alltså kring 71 det gäller , och topparna är desamma som 302 Boss.

Nä, vattenkanalerna går på olika sätt.

På en 302 går vattnet in i insuget och vidare till kylaren, på en 351 går vattnet ner i blocket och vidare till kylaren.

Boss 351 fanns bara 1971.

Boss 302 fanns 1969-70.

comment_25568
Grubblar själv på samma sak.

Tydligen är motorn uppbyggd på ett "nytt" Boss block.

Men då borde väl gjutnummern vara D0eller D1 någonting.

Man får väl gå djupare in i länkarna jag fick och försöka särskilja.

Misstänker att det sitter vanliga Cleveland 4V toppar på motorn,så man måste försöka hitta vilka gjutnummer topparna ska ha också .

Boss 351 och -71 351C 4V Closed Chamber har samma gjutnummer på topparna D1AE-GA.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...