October 19, 200519 yr comment_23007 Är lite intresserad av en bil som har en 351 Boss motor.Har för mig att det var en smogmotor ,men hur är den bestyckad orginal?.är det samma toppar som 302 boss?,eller är den typ dekaltrimmad?.vilket år tillverkades 351 boss?.Har säkert data i mina röriga papper,men hittar inget just nu(som vanligt)
October 19, 200519 yr comment_23008 http://www.stangstable.com/FORD%20351%2 ... Engine.htmhttp://www.boss351registry.com/ Där finner du "allt"http://www.mach1registry.com/history/302 Boss http://www.boss302.com/osv.
October 19, 200519 yr Author comment_23009 Helt perfekt!!!.Så det var alltså kring 71 det gäller , och topparna är desamma som 302 Boss.
October 20, 200519 yr comment_23043 Nyfiken fråga, hur skiljer man en BOSS motor från en "vanlig" 4V closed chamber motor utan att skruva isär den?Mvh.Lasse S
October 21, 200519 yr Author comment_23055 Grubblar själv på samma sak.Tydligen är motorn uppbyggd på ett "nytt" Boss block.Men då borde väl gjutnummern vara D0eller D1 någonting.Man får väl gå djupare in i länkarna jag fick och försöka särskilja.Misstänker att det sitter vanliga Cleveland 4V toppar på motorn,så man måste försöka hitta vilka gjutnummer topparna ska ha också .
October 21, 200519 yr Author comment_23060 är motorn orörd är det ju bara att titta på insuget ,men tror gjutnummer på topparna skilde något ,har kunnat det här men det är 20 år sedan det var aktuellt Grenrören skiljer ju också...
October 21, 200519 yr comment_23062 Hur ser man skillnad på Cleveland 2V och 4V utanpå motorn?Det står 2 eller 4 ingjutet längst fram på ovansidan av topplocken.
October 21, 200519 yr comment_23063 På hörnet av toppen/utanför ventilkåpan på passagerarsidan ser man en gjuten 2 el. 4.Mvh.Lasse S
October 25, 200519 yr Author comment_23178 Är väl lite dålig på engelska,eller också har jag inte hittat rätt.men det verkar som om Bosstopparna är likvärdiga med 4V förutom att bossen är byggd för mek kam och har grövre bultar till vipporna.är alltså gjutmärkningen densamma på Boss och 4v?, och även kanaler och förbränningsrum?
October 25, 200519 yr comment_23179 Orginaltopparna till 351 Boss har en annan Gjutning än 4v closed Chamber. Har bland annat inte någon 4á gjuten på toppen. Kan ev finnas på senare service toppar.Förbränningsrummen är något mindre på Bossen.
October 25, 200519 yr Author comment_23187 197119724V and CJBOSS4V/CJ“R” CodeCylinder Block4V-2 bolt main caps CJ-4 bolt main caps4 bolt main caps selected from hardnessSame as ’71 CJSame as ’71 BossCylinder Head4V-Quench chamber -64.6-67.6 cc -non adjustable rocker arm pedestalCJ-Open chamber -73.9-76.9 cc -induction hardened exhaust valve seats. Otherwise same as 4V4V-Quench chamber -64.6-67.6 cc Otherwise same as’71 4V,except rocker arm pedestal machined for mechanical camshafttycker förbränningsrummen verkar vara likadana,kan det vara kolvarna som skiljer?Blev lite plottrigt.
October 25, 200519 yr Author comment_23192 jag var inne på Bosstråden och längre ner på 351clevland står båda topparna uppgivna bredvid varann(det var det jag försökte länka)och där uppger man samma värde både på cleveland och Boss.Men det är väl som du säger då.Hur ser eftermarknaden ut till cleveland när det gäller Alu toppar o dyl?
October 26, 200519 yr comment_23204 jag var inne på Bosstråden och längre ner på 351clevland står båda topparna uppgivna bredvid varann(det var det jag försökte länka)och där uppger man samma värde både på cleveland och Boss.Men det är väl som du säger då.Hur ser eftermarknaden ut till cleveland när det gäller Alu toppar o dyl?Tror Edelbrock nyligen släppte alutoppar till Cleveland.
October 26, 200519 yr comment_23205 http://www.airflowdynamics.com.au/http://www.chiheads.com/main.html http://www.dscmotorsport.com/Cylinder/index.htmoch en jämförelse med Edelbrock......http://www.tmeyerinc.com/351Caluminumheads.htm
October 26, 200519 yr Author comment_23208 Tja det verkar finnas hur många alternativ som helst. så Alu toppar är nog sundare ur alla aspekter. tack för de olika tipsen.
October 26, 200519 yr comment_23227 Lånar tråden lite Såg en annons med följande: 351 C 375CU ALUTOPPAR Vad är det för toppar?
October 26, 200519 yr comment_23228 Lånar tråden lite Såg en annons med följande: 351 C 375CU ALUTOPPAR Vad är det för toppar?
February 9, 200619 yr Author comment_25550 Är det någon som köpt alu toppar till 351 cleveland,eller känner någon som har erfarenhet av dylika?Och vilket insug är lämpligast till en cleveland som man tänker varva kring 6000 varv.Blivit rekomenderade edelbrock preformer RPM,men det verkar bara finna till 2v,hur fungerar ett sådant insug mot 4V?Torker finns ju men verkar lite gammaldgs,med dåligt bottenvrid.Andra fabrikat?
February 9, 200619 yr comment_25566 Nyfiken fråga, hur skiljer man en BOSS motor från en "vanlig" 4V closed chamber motor utan att skruva isär den?Mvh.Lasse SEn Boss 351 har aluminium insug och 4V har ett järn insug.
February 9, 200619 yr comment_25567 Helt perfekt!!!.Så det var alltså kring 71 det gäller , och topparna är desamma som 302 Boss.Nä, vattenkanalerna går på olika sätt.På en 302 går vattnet in i insuget och vidare till kylaren, på en 351 går vattnet ner i blocket och vidare till kylaren.Boss 351 fanns bara 1971.Boss 302 fanns 1969-70.
February 9, 200619 yr comment_25568 Grubblar själv på samma sak.Tydligen är motorn uppbyggd på ett "nytt" Boss block.Men då borde väl gjutnummern vara D0eller D1 någonting.Man får väl gå djupare in i länkarna jag fick och försöka särskilja.Misstänker att det sitter vanliga Cleveland 4V toppar på motorn,så man måste försöka hitta vilka gjutnummer topparna ska ha också .Boss 351 och -71 351C 4V Closed Chamber har samma gjutnummer på topparna D1AE-GA.
February 9, 200619 yr comment_25578 Det finns inga bättre toppar än orginalet. Allt det andra är sämre.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.