Jump to content

....


Almqvist

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...
  • 4 weeks later...

8.5:1 i komp.

Helt renoverad, efter ett rejält ras pga fel ventilfjädrar, skit i motorn med mera! =(

edelbrock insug, holley 750 3310, compcam,

mallory tändning osv, ingen värsting..

Ska ge 350hk och 610nm enligt kamkortet!

Gött vrid blir de nog iaf! =)

Shit! :shock:

Vilken låda förmedlar det till drivhjulen? Tänk om det vart 10:1. Nu kan du ju nästan överladda 0,5bar med... uga 8)

Link to comment
Share on other sites

En av de externa länkarna på Wikipedia sidan jag länkade tar dig till "Bubba's M-Block Ford V8 Workshop":

http://home.earthlink.net/~bubbaf250/specs/specs02.html

Enligt denna så ska en 1977 400 truckmotor ge 158 HP (118 kW) vid 3800 varv och max vridmoment (uppgift för 1978) anges till 276 ftlbs (374 Nm) vid 2000 varv. Siffrorna borde vara enligt SAE Net standarden.

Siffrorna för personbilsvarianten säger 15 hästar mer men jag hittar ingen uppgift för vridmoment.

Link to comment
Share on other sites

Hej Almqvist

Med 8.5:1 i kompression får du nog inga 610Nm i vridmoment. Antagligen runtomkring 575Nm. Där hamnar jag själv med min uppborrade 351:a och 9.5:1 i statiskt kompressionsförhållande. För att komma upp över 600Nm med en 400 motor behövs mer komp eller turbo :D

Det är många parametrar som spelar in och ditt kamkort vet ju inte vad det är för övriga delar i motorn? Du har naturligtvis en mycket vassare kam än vad de har i en tung "truck" (pickup?)

Jag säger detta eftersom jag lekt lite med PC programvaran DesktopDyno2003. Det sägs att man kommer ganska nära sanningen om man knappar in detaljerade uppgifter.

Har du "grindnummer" på kammen så kan jag läggga in uppgifterna och testa i programmet om du vill. Vilket fabrikat?

Vad är det för toppar? Standard Cleveland 2V?

Lite ovanligt med en Musse som har "Truckmotor" :D

Link to comment
Share on other sites

Hej Almqvist

Med 8.5:1 i kompression får du nog inga 610Nm i vridmoment. Antagligen runtomkring 575Nm. Där hamnar jag själv med min uppborrade 351:a och 9.5:1 i statiskt kompressionsförhållande. För att komma upp över 600Nm med en 400 motor behövs mer komp eller turbo :D

Det är många parametrar som spelar in och ditt kamkort vet ju inte vad det är för övriga delar i motorn? Du har naturligtvis en mycket vassare kam än vad de har i en tung "truck" (pickup?)

Jag säger detta eftersom jag lekt lite med PC programvaran DesktopDyno2003. Det sägs att man kommer ganska nära sanningen om man knappar in detaljerade uppgifter.

Har du "grindnummer" på kammen så kan jag läggga in uppgifterna och testa i programmet om du vill. Vilket fabrikat?

Vad är det för toppar? Standard Cleveland 2V?

Lite ovanligt med en Musse som har "Truckmotor" :D

ja, truck är ju pickup, på "svenska" =)

ja ska fråga han vad han fått uppgifterna ifrån.

Ska kolla grindnummer också!

Topparna antar jag är original 2V.

Så här skrev han till mig för ett antal månader sedan:

"Har nu fått kamaxeln och datakortet. Kollar man i programmet så ser det bra ut.

Effekten kommer att bli ca. 350 hk. vid 4 500 RPM, och ett väldigt bra vridmoment på 440 - 450 ft.lbs från 2 000 - 4 000 RPM

( 596 - 610 Nm. )"

Återkommer med ett pm till dig.

MVH

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...