December 30, 200519 yr comment_24472 Hej!efter "lång" spänd förväntan har mina reservdelar till motorn kommit från Rolands mustang, känns nänstan som julafton när man sitter på köksgolvet och öppnar alla lådor för att kolla.Tänkte först köpa allt från staterna men efter råd från er fick det bli Roland och det ångrar jag inte, han styrde mig rätt på många detaljer förutom en grej. Ventiltätningar finns med i packningssatsen till motorn så nu har jag en extra omgång om det är någon som behöver (289:a). Nu till min fråga, det visade sig att min motor är borrad det står 0,30 på kolvarna hur stor är min motor då. Inte för att det är så viktigt mest nyfiken, kanske det finns ett mattegeni på forummet Gott Nytt År på er! Jensen
December 30, 200519 yr comment_24477 Du kan nog säga att du har en 289 som är borrad till 293 ungefär
February 12, 200619 yr comment_25659 Egentligen behöver det inte ge ökad effekt.vad som händer är att ökad cylindervolym gör att motorn varvar mer ,så effekt området höjs till något högre varvtalsområde,och då är ju en förutsättning att motorn får ett tillskott av luft och bränsle, och att motorn kan göra sig av med den ökade gasblandningen genom avgassystemet.Så i praktiken borde det ju bli några hästar och lite högre vridmoment.men vilka ersättningskolvar som satts dit påverkar också.Men det kan ge bra hjälp om annat insug och förgasare monterats,liksom öppet avgassystem och en vassare kamaxel.Har funnits en matematisk tabell för sådant här någonstans...
February 12, 200619 yr comment_25660 Allt beror på konfigurationen av motorn men det skiljer ca. 5 HP på en standard 289 och en 302:a. Om du borrar upp en original 289:a 0,3 så ökar kanske effekten ca. 2-3 HP om det nu skulle vara till någon tröst...
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.