Jump to content

Recommended Posts

Hej,

Hade tänkt mig byta utväxlingen nu till våren.

Vad sitter det för bakaxel på min bil? GT 1995. Är det 8,8 eller?

Har inte bilen här heller så kan inte göra någon koll själv.

Samt vad behöver jag för prylar om jag skall byta utväxlingen, räcker väl knappast med bara "utväxlingen". Skall lämna bort bilen för bytet, men e ju bra om jag beställer hem allt som behövs.

Tänkte eventuellt beställa från 50resto.com.

Invändingar, förslag? Tas emot med öppna armar. :)

// Daniel

Ja, du har en 8.8 som original.

Rekommenderar att du passar på att ta hem ett installationskit. Ratech och Richmond t.ex. har kit som innehåller det som behövs. Detta är givetvis beroende på vem som ska göra jobbet. Är det en bakaxelspecialist så har han förmodligen märkfärg och shims m.m. Är det bara en "kunnig polare" så är definitivt ett kit enligt ovan att rekommendera. Då passar man dessutom på att byta alla lager som också ingår.

Kollade på den sida du skulle köpa från; Art no. YK-F88, $84.95 innehåller allt du kan tänkas behöva:"Our master bearing kits provide you with the parts necessary to install new gears right the first time! Kits include pinion and carrier bearings, pinion seal, rear end cover gasket, ring gear bolts, pinion nut, crush sleeve, pinion and carrier shims, loctite, marking compound, and instructions. "

För övrigt, se till att köpa en kvalitetsutväxling som är matchad, där måtten redan finns märkta.

Lycka till, och fega inte när du väljer utväxling.

Förresten, om du e noggrann, se till att du får tag på rätt drev till hastighetmätaren med när du ändå är igång...

mvh

jocke

Tack för ett kanon svar.

Det är en bekant som skall greja bilen så jag lära köpa det som behövs.

Så det blir väl ett sådant kitt du föreslog då.

Som jag förstått så är 3.73 rätt ok till en manuell låda. Är inne på ett sådant från Ford Racing. Så det blir nog så. 4.10 låter som overkill om man lyssnar till alla kommentarer o så här.

Har läst mig fram till att ett 21 tands drev bör vara det jag skall ha.

Väntar på min Chilton handbok som bör komma strax, kanske står nå intressant i den.

Tack för svaret, fler synpunkter o sådant är givetvis välkomnat.

// Daniel

4:10 är minimum om du vill ha ordentligt med drag i bilen.

Jag har ett sproilans nytt 4.30 kit liggandes med monteringskit och kalibrator för hastighetsmätaren.

Du kan få det för samma inköpspris som i USA.

Tänk att det skall va så svårt o välja det här ;) Alla säger olika.

Jag vill att bilen skall pysa på bra vid rödljusen så man inte blir från åkt :( Hänt tidigare :)

Är det inte oftast 3.73 eller 4.10 som brukar gälla?

Är inte skillnaden stor från original till 3.73? Bilen går som bruksbil normalt varje dag, så för höga varvtal är ju inte så kul.

välj mellan 3.55 eller 3.73 om det är manuell låda på 5.0:an.

Jag har 3.73 på min och skulle inte kunna vara mer nöjd.

Kan även vara bra att kolla skicket på lamelldiffen när man ändå gör jobbet.

finns renoveringssatser även till dessa.

Håll dig till Ford racing, deras kit innehåller allt du behöver.

sen finns det kit med lager som kan vara bra att byta om nu bilen gått långt, eller om det finns oljud.

4.30 skulle jag ta, du får det dessutom till bra pris så du får lite pengar till ett par vettiga bakdäck!! :D Du har en 5:e växel som är alldeles tillräcklig som överväxel, såvida du inte ska veckopendla till Tyskland eller nåt med bilen. Sommaren här hemma är för kort för att inte ha riktigt kul, var lite osvensk, gör nåt utanför "lagom"ramarna! Du får bra med "Bang for the bucks", och kan du bara växla ordentligt så sänker du din 0-100tid med minst en halvsekund. Coolt, utan att trimma!

Det kan bli problem att ta hem en renoveringssats till diffen. Friction modifiern (olja) som ingår ställer till problem vid flygfrakt. Ev. kan jag tänka mig att sälja min nyrenoverade då jag ska byta till 33spines och spole framöver.

mvh

jocke

FrictionModifiren går bra att ta hem via 5.0 Resto.. Funkade finfint i våras, hade hemma kittet på fyra dagar... tjatade med Summit men dom ville inte skicka den via flyg... Kunde visst explodera eller nåt.. :)

Mvh

FrictionModifiren går bra att ta hem via 5.0 Resto.. Funkade finfint i våras, hade hemma kittet på fyra dagar... tjatade med Summit men dom ville inte skicka den via flyg... Kunde visst explodera eller nåt.. :)

Mvh

Då vet vi det. Vissa är tydligen striktare än andra att följa reglerna. I så fall, ta från 50resto, för Jegs flygfraktar inte den iheller.

mvh

Jocke

Tror nästan jag kör på 3.73 Ford Racing känns som det e bättre o ta för "lite" än för mycket. Vill inte dö när jag åker motorvägen ;)

Sen kör jag på renoveringskittet till bakaxeln samt hastighetsdrev.

Samt eventuellt renoveringskittet till diffen. Lika bra göra det på en gång.

Får fundera några dagar till men lutar åt detta håll iaf.

Tack för alla svar

Daniel

EDIT:

Förresten vilket kitt menar ni till diffen, lyckas inte finna det på 50resto

:)

Tänk även på att i och med att du byter utväxling så krävs det mer av föraren att köra bilen, dvs växla starta osv. Kanske bredare däck med för bättre fäste?

Jag bytte från 3:27 till 4:10 Helt sjuk skillnad, känns som 100a hästar mer, men nu har man problem med fäste eller så är det att man inte kan köra bilen :D

Tror nästan jag kör på 3.73 Ford Racing känns som det e bättre o ta för "lite" än för mycket. Vill inte dö när jag åker motorvägen ;)

Sen kör jag på renoveringskittet till bakaxeln samt hastighetsdrev.

Samt eventuellt renoveringskittet till diffen. Lika bra göra det på en gång.

Får fundera några dagar till men lutar åt detta håll iaf.

Tack för alla svar

Daniel

EDIT:

Förresten vilket kitt menar ni till diffen, lyckas inte finna det på 50resto

:)

Glöm inte installationskittet, där finns alla shims m.m. för att kunna göra de nödvändiga justeringarna.

Tänk även på att i och med att du byter utväxling så krävs det mer av föraren att köra bilen, dvs växla starta osv. Kanske bredare däck med för bättre fäste?

Jag bytte från 3:27 till 4:10 Helt sjuk skillnad, känns som 100a hästar mer, men nu har man problem med fäste eller så är det att man inte kan köra bilen :D

Det var väl ungefär dit jag ville komma med mitt resonemang tidigare.

mvh

jocke

Tänk även på att i och med att du byter utväxling så krävs det mer av föraren att köra bilen, dvs växla starta osv. Kanske bredare däck med för bättre fäste?

Jag bytte från 3:27 till 4:10 Helt sjuk skillnad, känns som 100a hästar mer, men nu har man problem med fäste eller så är det att man inte kan köra bilen :D

Får testa hur det går utan att beställa däck. Men tror ändå det blir 275/40 i bak. Har 255/40 nu.

Glöm inte installationskittet, där finns alla shims m.m. för att kunna göra de nödvändiga justeringarna.

Du menar Art no. YK-F88, $84.95" Our master bearing kits provide... "?

Men vilket diffrenoverningskitt menar ni, jag kan inte finna det.

i 100km/h så varvar din bil på fyran (använder mina däck som referens 255/45-17) strax under 2500rpm, med 3.08

med 3.73 varvar den typ 3000rpm (2100 på femman)

med 4.10 varvar den typ 3300rpm (2310)

med 4.30 varvar den typ 3500rpm...(2450)

kan vara bra att ha i åtanke när man välkjerbort 4.10 och 4.30...

Sätter man dessutom på ett flowmaster american thunder på detta, kanske man även ska fundera på att montera 3.55 i bakaxeln..

Heter "M-4700-B" hos Ford Racing, och 5.0Resto är ju dealers för dom.

Som en parantes så bytte jag från original 2.73 till 3.73 och känslan av de där 100 hästarna fanns här med..

Såg Summit hade lösa lameller att köpa men Ford Racing har ju ståldiskarna och allti i sitt kitt..

Lycka till!

Update...

Heter hos 5.0Resto "LRS-4700A"

Kollade på följesedeln sen i våras... Kostade $44.95

Heter hos 5.0Resto "LRS-4700A"

Kollade på följesedeln sen i våras... Kostade $44.95

4700A är till Ford 9". 4700B är till 8.8". En viss skillnad, se till att få rätt, annars kan det bli problem. Det var därför jag tidigare skrev att jag bara hittade till 9" på 50Resto.

mvh

Jocke

Okej... då har jag väl 9" på min 93a då för det passade rätt i och funkar kanon...

Nädå..

Men på mitt papper därifrån står det LRS-4700A och söker man på deras sida så hamnar man på "86-04 CLUTCH KIT, TRACTION LOCK, 8.8"

Men det är fler prylar som liknar FordRacings partnummer så är nog bäst kolla med dom..

Har pratat med 50resto angående hastighetsdrevet.

För att få mätaren att gå "perfekt" med 3.73 måste man byta två drev.

You could put a 23 tooth speedo gear in it, it is calibrated for 3.55's. The speedo would be about 5-8 mph off around 70mph. The faster you go the more its off the slower the less its off. To get it exact you would need to change the drive gear in the transmission.

Colter Shelton

Sales Associate

Latemodel Restoration Supply

Så är väl lika bra o göra det. Skall ju byta urtrampningslager samt koppling. Två flugor i en smäll :)

Jag tror inte att det är så bara att byta det interna drevet i lådan. Speedo gear är en baggis, det gör du utifrån, men det interna drevet är det nog mer pill med. Faktum är att jag aldrig hört eller läst om någon som bytat det interna drevet, och jag har ändå läst på om och skruvat med den här typen sedan -97. Men, jag kan ha fel, det har hänt förut... :roll:

Jag köpte faktiskt ett drev för 3.73 hos en duktig och välsorterad Fordhandlare i Californien, och tror faktiskt att de skulle sagt nåt om det var fel... Kommer inte ihåg vilken storlek det var, det ligger fortfarande i garaget, oanvänt...

mvh

Jocke

För att byta drivande drev så sägs det att man får riva delar av lådan..

Här är en bra länk som beskriver det mesta kring utväxlingsbyte och drev till mätardrivning mm... Jag satte i ett 23kuggs drev (vitt) ihop med min 3.73. Är egentligen till en 3.55 men verkar inte skilja alls mycket när jag kollade med gps. Gav en lagom marginal till fartkameror o sånt... Gjorde dock en tabell med varv vs. hastighet - litar mer på varvräknaren än den andra.

http://www.corral.net/tech/drivetrain/gears.html

Har funderat en del nu och så här blir det nog.

Om jag beställer allt från 50resto eller inte skall jag undersöka o se vart det blir billigast.

Kommer ej renovera diffen utan jag kör o hoppas det fungerar endå.

Visst ingår väl allt för o byta kopplingen samt urtrampningslagert i "clutch kittet"? Svårt när det e engelska ;)

Någon som har erfarenhet om "Fuel Door" passar på en 95a, enligt uppgifter på nätet så skall det passa med endast enkla modds( http://web.tampabay.rr.com/theflock/mus ... ldoor.html ).

Skall även ha bussningar till bakvagnen, men lär finna vilka jag skall ha. Väntar på haynes boken jag beställt.

Tack för all hjälp jag fått, är väldigt uppskattat.

Daniel

Gävle


    CL-118 - 94-95 MASS AIR METER KIT, 76MM, WITH INLET TUBE, 5.0,
    MUSTANG
    DP-21131 - 94-04 BRAKE PAD SET, EBC, FRONT, 13"" ROTOR, MUSTANG
    DP-21156 - 94-04 BRAKE PAD SET, EBC, REAR, ALL, MUSTANG
    FL1A - OIL FILTER, FL1A, 5.0, MUSTANG
    LRS-12259A-K - 87-95 FUEL SAVER KIT, 5.0, ALSO FITS 82-83 AND 84-85
    MANUAL
    LRS-17271D - GEAR, SPEEDOMETER, 23 TOOTH, 5 SPEED, WHITE
    M2301E - 99-04 FUEL DOOR, BULLITT STYLE
    M4209F373 - GEARS, 3.73 - 8.8"" REAR AXLE
    M7560A302 - 79-98 CLUTCH KIT, HEAVY DUTY, MOTORSPORT
    YK-F88 - 86-03 MASTER BEARING KIT, 8.8"

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...