Jump to content

Tycker detta låter som en vettig insändare..........


pineman

Recommended Posts

Oj, vad duktig han verkar då... Han kunde ju stava...men tyvärr inte räkna.

Även om han bara åkte igenom tullarna på natten och bara T o R en gång varje vardag - så skulle han få betala ca 200.000:- i biltullar.

Alltså mer än hans pappa betalar honom i veckopeng.

Dessutom skulle han då inte ha råd att köpa en ny kravatt eller vax till framgångsfrillan... :roll::roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Jag frågade vägverket om jag kan ha transpondern i handsfacket då jag inte vill förstöra utseendet med en klistrad mojäng på mussen. Fick faktiskt svar att de utreder frågan och ska återkomma. Fram till dess så kan jag köra och jag debiteras men får meddelande att transpondern är trasig eller felplacerad, men att jag inte "bestraffas" för detta.

Glasklart eller hur???

Link to comment
Share on other sites

Stod något på Aftonbladet om en snubbe som blivit debiterad när han åkte buss med transpondern i fickan.... Verkar vara ett vettigt system ni fått däruppe...

Undrar var min 60procentliga skattehöjning på vanen tar vägen? Fick besked att snöröjningspengarna i Skåne tydligen e slut, samma dag kom det 20 cm snö till...

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

Bara ler stort :--

En kompis till mig var tele tekniker på Östermalm förut.

Skulle gissa på att personen som skrivit den insändaren är en av dom han berättat om som höll på att dö när dom skulle betala 20 kr extra för ett tele jack till.

Har åkt med honom där i studie syfte och jag säger bara det oj oj vilka personen som fins där så mycket pengar och så speciella och sparsamma.

Bor i 300-400kvm och gjorde allt för att slippa betala 1500-2000kr för en instalation.

Säger nu inte att alla är så men många var det. Och det finns även i antagligen sveriges rikaste område helt normala och trevliga personer också.

Men om någon vet vem den personen är så skriv hans adress så vi kan börja sälja tjänster till honom låter som en Guld kund :-- Som struntar helt i vad saker kostar :--

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Förmodligen så glider han/hon omkring i en sån däringa fiatkopia :o

Har en på jobbet just nu som snurrat av i höstas slagit sönder samtliga rör som sitter under bilen dvs bromsledningar,servoledning samt ac ledningarna. Ringde en bärgare och fick upp bilen på vägen men sen såg det ju inte så farligt ut så bärgning från jönköping till stockholm var inte aktuellt :?: undrar hur eller om han tänkte. Ac kompressorn har skurit

servopumpen likaså bolaget hävdar att han borde förstått att det var trasigt och avböjer ersättning kunden hävdar dock att bärgaren låg bakom ett tag och såg inget läckage.

Fick plocka ur motorn och lådan för att komma åt att byta rören och frågade då om vi skulle byta ac+servopump men icke han skulle minsann hävda följdskada så vi monterade motorn igen och körde bilen till lack

senare hörde kunden av sig då han fått avslag från bolaget och frågade om vi bytt pumparna och vi svarade att han avböjt arbetet eftersom han skulle anmäla följdskada. Han blev helt tokig och började kalla oss för idioter för nu skulle ju motorn ur igen det borde vi tänkt på tidigare så han tänkte ej betala de/mo av motorn endast för bytet av pumparna ca 30 min per pump. vi får se hur det blir.Våren är ju snart här :roll:

Link to comment
Share on other sites

Förmodligen så glider han/hon omkring i en sån däringa fiatkopia :o

Har en på jobbet just nu som snurrat av i höstas slagit sönder samtliga rör som sitter under bilen dvs bromsledningar,servoledning samt ac ledningarna. Ringde en bärgare och fick upp bilen på vägen men sen såg det ju inte så farligt ut så bärgning från jönköping till stockholm var inte aktuellt :?: undrar hur eller om han tänkte. Ac kompressorn har skurit

servopumpen likaså bolaget hävdar att han borde förstått att det var trasigt och avböjer ersättning kunden hävdar dock att bärgaren låg bakom ett tag och såg inget läckage.

Fick plocka ur motorn och lådan för att komma åt att byta rören och frågade då om vi skulle byta ac+servopump men icke han skulle minsann hävda följdskada så vi monterade motorn igen och körde bilen till lack

senare hörde kunden av sig då han fått avslag från bolaget och frågade om vi bytt pumparna och vi svarade att han avböjt arbetet eftersom han skulle anmäla följdskada. Han blev helt tokig och började kalla oss för idioter för nu skulle ju motorn ur igen det borde vi tänkt på tidigare så han tänkte ej betala de/mo av motorn endast för bytet av pumparna ca 30 min per pump. vi får se hur det blir.Våren är ju snart här :roll:

Intressant historia, vill jag verkligen höra slutet på :D

Låter som en riktigt kul kund! En sån som man får lägga på tid för adminastation också, så man slipper diskutera gratis med honom sen om allt möjligt onödigt.

Byte bromsbelägg åt en lustig person för några år sen som skröt om hur mycket pengar han hade å så vidare. Sen när det var klart börja han babbla om att jag förstört termostaten och skulle byta den gratis. Men jag sa nu får du ge dig, titta här sitter temostaten och här är bromsarna hur hänger dom ihop? Konstigt nog la han ner på en gång :shock: Han kansek hörde själv hur tokigt det lätt?

Önskar dig all lycka!

Mvh

MrV8

Ps glöm inte att berätta slutet!

Link to comment
Share on other sites

Har hört att om man glömmer att sätta in transpondern i bilen så kommer pengarna dras i alla fall från kontot, dock finns det "risk" att man inte blir dragen på pengarna vid vissa passager då vägverket bara får processa (läsa av reg nummer) samma dag som passagen sker (fram till midnatt). Med transpondern i bilen så behövs inte denna avläsning av reg nummer göras, vilket innebär att man då kan vara säker på att man betalar varje gång. Men som sagt, det är inte hela världen om man råkar glömma att installera den för pengarna kommer dras från kontot man angivit när man ansökte om transpondern i alla fall, blir dock lite mer arbete för vägverket utan installerad transponder...Men självklart ska man ju följa anvisningarna och installera transpondern så fort som möjligt, men det är ju så mycket annat som ska hinnas med så risken finns ju att det tar ett tag innan den sitter monterad i bilen... ;)

Link to comment
Share on other sites

Från den dagen att biltullarna togs i bruk i "El Stockholmo" så är jag glad att jag inte bor där nere. Jag lider med stockholmarna......

Det är mycket pengar som kommer in i och med tullarna. Hoppas att dessa kommer att användas till bättre vägar.....

Vad tror ni?! :evil::evil:

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Det var ett bra tips med transpondern i handskfacket. Det måste jag testa.

Annars går jag emot strömmen...

För mig är biltullarna det bästa som har hänt Stockholm på länge.

Eftersom jag är väldigt trött på att kasta bort ca. 1 timme per dag av mitt liv på att sitta i köer, som jag gjort i ca. 5 år.

Nu slipper jag köerna helt och jag betalar gärna bara det fortsätter så... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Transpondern kan ligga hemma i byrlådan. Har man autogiro så dras pengarna iaf eftersom vägverket då går på foton av regskyltarna. (Alla fotas ju, även dem med transponder.) Det enda som kan hända om man inte monterar transpondern är som sagt att fotona blir för dåliga och att dem då inte kan dra någon skatt.... :roll:

Jag har kört med transpondern i byrålådan sedan jag fick den. Ändå dras det pengar. Men nu har jag lämnat tillbaka den. Jobbar bredvid 7-11 så jag springer hellre ned och betalar där. Nog 17 ska det kosta skattmasen att komma åt MINA slantar. (Fattar inte varför jag beställde en överhuvudtaget.) :?

Dessutom, inte nog med att transpondrarna tydligen inte behövs. Monteringen är sanslöst ogenomtänkt. Ett försök som inleds 3 januari i Sverige kräver att man har en vindruta som är minst +15 grader för att man ska kunna montera en helt betydelselös utrustning. Inte f-n tänker jag stå värma rutan med hårtork och spräcka den för att montera någon skitpryl som gör det lättare för staten att konfiskera mina surt förvärvade slantar. :x

Det Stockholm behöver är fler och bättre vägar. Inte mer skatter.

Link to comment
Share on other sites

ht67 cmc 1502 Skrivet: Mån Feb 13, 2006 9:27 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Det var ett bra tips med transpondern i handskfacket. Det måste jag testa.

Annars går jag emot strömmen...

För mig är biltullarna det bästa som har hänt Stockholm på länge.

Eftersom jag är väldigt trött på att kasta bort ca. 1 timme per dag av mitt liv på att sitta i köer, som jag gjort i ca. 5 år.

Nu slipper jag köerna helt och jag betalar gärna bara det fortsätter så...

Tullarna är bra, för i centrum, där har trafiken minskat rejält. Riktigt skönt att ta bilen in till stan nu när slipper köa och det är lätt att hitta

parkeringsplats osv. Nuförtiden åker jag alltid bil när jag ska in till stan.....helst V8 :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker tullarna suger, varför ska vi bilägare behöva betala ännu mer för att några trädkramare vill det. Själva så åker dom gamla jävla "cittror" som spyr ut massa avgaser. Om det nu vore ett miljöargument så borde dom isf förbjuda alla bilar som ej klassas som miljöbilar över hela landet, men det har dom inte gjort för då skulle det bli ramaskri. Då kan det inte handla om miljön utan bara mera pengar i kassan från hederliga stockholmare.

Fy fan..........

Link to comment
Share on other sites

En sak är säker, biltullarna är ett hett ämne och det går nog att tjafsa om det i evigheter, precis som politik. :shock:

Miljöargumentet håller jag med om att det är dåligt, I Sverige släpper vi inte ut en bråkdel i jämnförelse med andra länder.

Om nån nu tror att jag älskar skatter så tror ni fel, men alla dessa Stockholmare som genom sin lathet inte kan ta tunnelbana

eller buss (trots att de inte ens har 200m dit) och därmed förstör värdefull tid för mig varje dag, dessa tycker jag mindre bra om.

Som sagt, jag betalar gärna ännu mer i biltull bara det fortsätter som det gör.

Link to comment
Share on other sites

En sak är säker, biltullarna är ett hett ämne och det går nog att tjafsa om det i evigheter, precis som politik. :shock:

Miljöargumentet håller jag med om att det är dåligt, I Sverige släpper vi inte ut en bråkdel i jämnförelse med andra länder.

Om nån nu tror att jag älskar skatter så tror ni fel, men alla dessa Stockholmare som genom sin lathet inte kan ta tunnelbana

eller buss (trots att de inte ens har 200m dit) och därmed förstör värdefull tid för mig varje dag, dessa tycker jag mindre bra om.

Som sagt, jag betalar gärna ännu mer i biltull bara det fortsätter som det gör.

Alla dessa Stockholmare ???hoppas du inte generaliserar. Jag bor själv i Åkersberga och har 8 mil t o r till jobbet varje dag. Åka kommunalt tar 2 ½ timme, bil tar ca: 45 minuter när jag åker lite senare för att slippa köer. Ingen annan skall bestämma hur man tar sig från A till B, detta kallas förmynderi. Bil är frihet så det så... :evil:
Link to comment
Share on other sites

Mycket livligt härinne, skitkul att få vädra av sig...

Jag tycker att dom isf borde höja till 100:- om dan så kan packet åka kommunalt så man får vägen för sig själv.

Funderar på att trycka upp en bilstreamer........

...JAG BETALAR TULL OCH SKITAR NER(MED GOTT SAMVETE)...

:evil:

Link to comment
Share on other sites

Frågan är ju hur mycket mer miljövänligt det blir med 30 km/h i innerstan, min bil drar i alla fall 50% mer då än i 50 km/h. Så frågan är om det är miljön eller mer pengar dom vill åt?

Dom flesta betalar ju inte själv dessa pengar som det kostar att åka in och ut i stan, vi mindre företagare för upp dessa kostander på kunderna vi ska till. Så jag vet inte vad dessa kunder tycker om den extra kostnaden? Själv har jag som princip att inte betala dessa kostander själv i alla fall. Tror det kommer att leda till tull på alla vägar så småninom i så fall. Alternativ ta bort väg skatten och lägg avgift på alla vägar man åker så får man välja själv hur mycket man vill åka. Kanske gå tillbaka till kilometerräknaren igen som man hade i Dieslarna förut.

Tycker om den gamla hederliga friheten när man betalt vägskatten och fick åka som man ville i vårt härliga avlånga land :D Utan att ora sig för att få nummerskyltarna snodda och risken att man ska få överklaga någon som har vänligheten att åka med ens skylltar in och ut varje dag m.m. Men den friheten är väll snart antaligen ett minne blått när försöket blir permanent och sedan inför i varje stad :roll:

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Lata och lata, jag tycker att man bestämmer själv vad man vill göra åt saken. Ingen annan skall tala om för dig hur du skall ta dig till arbetet. Vi betalar fan högsta skatten i världen, bensinskatt likaså, höga priser på bilar (jämför USA) osv så jag tycker att vi bilägare redan betalt detta många gånger om...

Alla som bor i stan tycker olika, dom som gnäller över bilism i stan gnäller också över att nattklubbarna spelar för hög musik osv. Fan man ska jobba i stan och bo på landet (utanför stan) tycker jag...

Tror du politikerna betalar trängeselskatt...............NÄ

Vi blir rövknullade allihopa.ursäkta uttrycket men jag är så trött på sossar och andra trädkramare.

:evil::evil::evil::evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...