Jump to content

Byta från 302 till 429


ajm991

Recommended Posts

Hej på er! Är det någon här som har bytt motor från 302 till 429? Jag tänkte byta i min 69:a, och undrar om det är något speciellt jag måste tänka på? Ska även då byta låda från C4 till C6. Motorfästen, växellådsfästen, kardan, stag till motorrum, kyl.....?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Säker på du vill göra det? Varför ska du göra det?

En kompis till mig har gjort detta och personligen tycker jag det blev en dålig kombination och det är ett ganska omfattande ingrepp.

Det är ett för stort och tungt drivpaket som inte riktigt passar i våra relativt små och klena bilar.

Hellre då Stroka upp en 302 till 347 eller en 351'a till typ 408 vilket ger mycket mer "bang for the $" då utbudet på delar är 1000-fallt mot 429

Dessutom roligare att köra bilen då den sliper släpa på all extra vikt som 429/C6 ger.

Alternativt turbo eller kompressor som många kan här.

Men för att klämma ner 429 så är kapning och förstärkning av fjädertorn och bärarmar helt nödvändigt.

Nya motor/växellådsfästen och korta ner kardan.

Bromsarna tar mycket mer stryk med 429/C6 då de får jobba betydligt mer, så byta dom är att rekommendera trots skivor.

Bromsservoklockan blir också tajt.

Kompisens bromsar slets 2ggr per sesong och det bara rök om dom så fort det var lite buskörning.

Just 69 har dessutom klena spindlar och är lite klent för Fords tyngsta 429/C6

Även styrleder var underdimensionerade 69 och allt blev betydligt grövre 1970

1969 har för mig det är bara BOSS 302/429 som har grövre styrleder

Tittar man på det som Kar Kraft byggde åt Ford (BOSS 429) så byggde de om hela framvagnen och spårvidden fram är 1tum bredare än standard.

Fjädertornen är specialgjorda och är 1tum smalare på varje sida.

Övre och nedre bärarmar är helt unika då orginal inte höll

Förvisso har BOSS 429 andra toppar som gör dimensionen ytterliggare bredare men det ger ändå en känsla av hur svårt ingreppet var när Ford själva var tvungna att lägga ut jobbet på "lego"

Så därför är en smallblock kombination betydligt enklare och bättre för 69-70

Men jag vet du inte ditt behov eller planer?

Link to comment
Share on other sites

Det är bara att bredda fjädertornen så passar den rakt i. Det tror väl F*n att

du ska ha bigblock. Jag hade ALDRIG åkt omkring med en Cleveland i min

65a om det hade varit möjligt att få i en riktig motor. Den extra vikten (ca 100 kg) är väl jämförbar men en helt vanlig smällfet raggare. Lasta inte in några sådana så är det lugnt. Skivbromsar har jag nya som passar på din bil ,gratis till och med. Byt motor !

Link to comment
Share on other sites

Hej Per!

Ja, jag är säker på att jag vill göra det, och varför, ja det är väl ett bra sätt att få i 360 hästar utan att trimma?

Din kompis som har gjort detta, tycker han också att det är en dålig kombination...?

Och göra massor av motorjobb på en 302:a tror jag inte bättre eller billigare heller, man kan ju göra samma operation på 429:an om man vill överdriva lite?

Turbo/kompressor är väl inget fel heller, men det kan 429:an också ha...

Som Erik skriver, så mycket tyngre är det väl faktiskt inte. Jag gör sällan runt på feta raggare heller...

Och, jag är inte rädd för att kapa lite i bilen om det behövs.

Att bromsarna slits lite mer är inte något som jag ser som ett problem heller. Jag har haft bilen i 9 år och har aldrig bytt bromsar på den, så om jag får göra det lite oftare så kan jag väl göra det då... :shock:

Visst kanske man får räkna med mer slitage och att vissa delar inte håller, som styrleder, bärarmar etc, men det går väl byta/förstärka.

I såna fall är jag nog mest orolig för att bakaxeln inte håller....

Link to comment
Share on other sites

Ja kör på om du känner för det! :)

Ja han sålde bilen ganska omgående.

Jag ville bara varna om att det är inte lika enkelt som man tänker i huvudet.

Det blir sämmre än motsvarande 360Hk smallbkock.

360hk smallblock är ingen match att fixa till även om det kanske kostar 30-40 tusen inkl förstärkt låda.

Men har du en gratis orginal 460 så är ju det självklart billigare men tråkigare att köra.

Frågan är ju bara en prioretering.

Men en 460 går ju att få liv i ett senare skede men kostar mer då och forfarande får du leva med extra vikt och effekt slukande låda

100kg extravikt är klart onödigt och om det inte behövs och jag själv skulle inte vilja ha en svettig raggare i min bil! 8)

Vikt är i högsta grad samma sak som effekt.

Kan även upplysa om att en C6 själ minst 45hk mot C4an som tar runt 18-20hk.

Så den tar mer än vad man får.

Bakaxeln måste du uppgradera om det är 8'' i nu?

Med smallblock klarar du det längre

Men visst är Big Block roligt så har du bestämt dig benhårt så satsa.

Skulle jag satsa på Big Block så skulle jag göra det rätt från början och det är 428cui och inget annat för 69 Mustang.

Bättre maskin än 460 på alla punkter

Link to comment
Share on other sites

Det är ju då 429 som det gäller, inte 460...

Inte så stor skillnad på 428 och 429...eller...?

Fördelen med bigblock är ju att det blir mycket bättre vrid. Den borde inte gnälla så mycket om den extra vikten. Dessutom har jag idag ungefär lika mycket extra vikt i stereopaketet.... (istället för raggaren då) :D

Sen kan man säkert diskutera vilket som är roligast att köra, men det lär väl inte bli tråkigare med en 429/c6 än en i stort sett standard 302/c4. Det beror väl lite på hur man använder bilen med. Jag vill kunna använda min bil till jobbet varje dag, eller kanske en sväng till Danmark, och då kan jag inte tänka mig att det är bättre att trimma än att stoppa i större motor. En trimmad smallblock slits ju mycket hårdare...

Eriks 8" med smallblock höll hur länge, Erik...?

Fast jag får naturligtvis räkna med att den inte kommer att hålla, men det problemet kan man ta senare....

Link to comment
Share on other sites

Fundera på att se över framvagnsinstallationen också. 429:or har kraftigare spindlar och det är inget vidare att få havari på en sådan.

Kom ihåg att värdet på bilen säkert sjunker med den planerade modifikationen.

Lycka till med projektet.

Hälsningar/Anders

Link to comment
Share on other sites

Den höll inte alls! Men det är mitt eget fel att den gick sönder. Vi får se hur det blir nu med ett "fully webbed"hus.stålöverfall,pinnbultar stödlagerhållare

i verktygsstål och riktig pinion support med större lager. Problemet är ju annars att drivaxlarna går av,men jag har haft ett par moser axlar i 2 år som håller skitbra. Jag är inte vanligt dum i huvet som bygger på en 8" axel,men jag vill inte ha 9" axelns vikt. Dessutom är drivaxlarna kass på nästan alla fords bakaxlar,så dom får man byta ut oavsett. Ska man ha lite stöt i en mindre motor så blir det mycket pyssel o pengar. Du har ju åkt i min bil,så du vet hur lättkörd den är. Man får dessutom kolla ventilspel och schimsa fjädrar oavbrutet,men det låter rätt trevligt med gasen i golvet... Hade jag fått plats med en 429 hade jag definitivt haft en också,alla roliga toppar är ju till 485 familjen. Vridmomentet går inte att jämföra mellan en stor och en liten motor,om man inte överladdar den lilla ordentligt. Du som mest raggar på stan ska definitivt ha 429an. Känns den slö så kan du ju allti åka till Tårtan och hämta hans toppar.

Link to comment
Share on other sites

Sorry tog fel! Ja 429/460 är ju samma familj och jag blanda ihop det. :?

428 har rätt dimensioner för 1969 och den är lite lättare och en bättre maskin men dyrare.

Legendarisk motor i Ford värden och snabbaste 0-60 produktions Mustangen har just 428

429 block har en högre bakstomme och det blir grymt trångt mot kardantunnel.

Japp vridet är ju kul med BigBlock inget snack!

Slitaget är ju rätt som du säger men det har jag aldrig känt som ett problem på en hobbybil som rullar 200mil/år

Men det är ju jag det! :)

Själv har jag under tidigare år kört 380Hk 351W med 8'' bakaxel och det var aldrig bekymmer. Ioförsig låg utväxling

Bekymmer kommer med slicks och burnouter.

8'' och 9'' har samma drivaxlar. Erik jag har aldrig under mina 20år med Ford hört talas om att Ford axlar ska vara speciellt svaga.

Kanske för strippen men inte för gatan

Det kan nog många skriva på här

Annars är 8'' egentligen mycket bättre än 9'' om det håller

Link to comment
Share on other sites

Värdet på bilen bryr jag mig inte så mycket om.

Jag vill att den ska vara värd så mycket som möjligt för mig,

och inte hur mycket pengar man kan få för den!

Som det har varit de två sista åren har jag knappt kört med bilen.

Har varit riktigt trött på den!

Enbart för att jag tycker den är slö, och tråkig att köra.

Tycker till och med att det är roligare att köra bmw 1602 från 72.

Därför tänkte jag att det skulle bli ändring på det.

Först funderade jag på att sätta i en modernare 5vxl låda, och på så sätt få en roligare bil. Dock tycker jag det blir för dyrt, eftersom bilen är på lack nu också. Därför bestämde jag mig för detta istället.

Om jag får välja så kör jag ju betydligt mer än 200 mil, och vill därför inte ha så mycket trimmat. Jag ser inte min bil som hobbybil riktigt så som ni flesta här (antar jag) gör. Ni får räkna med att jag använder denna bil som ni använder er volvo! Då måste ni väl nästan hålla med om att det är bättre med större motor än att trimma?

Link to comment
Share on other sites

Ja självklart håller en större maskin som går lugnare

Det var ju så Shelby vann sina 24h Le Mans segrar med 427 Big block i GT40

Ford själva hade grymma problem få sina vråltrimmade 289or att hålla.

En fysisk omöjlighet som är fakta

Värdet på bilen tycker jag själv är att få äga den och att det är kul.

Vad som sedan sitter i vid vidareförsäljning är ju en annan story.

Dyrt eller inte så är hobbyn vad man gör den till.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan ju bli hur dyrt som helst om man väl vill.

Fast hade jag haft obegränsat med pengar hade jag nog helt enkelt bara köpt mig en superbird med hemi, så hade allt varit frid och fröjd.... :D

Men, förutom nu då att jag får köpa ett gigantiskt skohorn och en motor-tratt.

Ska jag använda motorfästen från en mustang med 428?

Fanns mustang-69 med C6? I såna fall är det ju bara att leta rätt på växellådsfäste till en sådan och likaså kardan?

Finns det ingen bra (amerikansk) hemsida som har allt? Har kollat på Mustang Parts House & California Mustang, men finns det ingen som har allt? Jag vill gärna läsa och titta på bilder på sånt här nämligen....

Link to comment
Share on other sites

Ja du måste hitta C6 till 429/460 familj

Växellådsfäste lär du får tillverka själv om du inte hittar från skrot.

Motorfäste är samma visa.

Vet ej om 428 är samma men troligen inte då det är helt olika block familjer.

Killarna som kan FE motorer kan säker svara. (FE=390,427,428 etc)

http://www.network54.com/Forum/74182/

Det är ovanligt bygge så det finns nog få som överhuvudtaget tillverkar de prylarna.

Begagnat är idag svårt att hitta men man vet aldrig.

Fundera även på ny framvagn typ Cheva eller typ Mustang II så slipper du mycket av skohornet.

Finns färdiga kit att köpa om du har lust att slanta

Byta tändstift,headders och plats för styrsnäckan är en mardröm annars.

Link to comment
Share on other sites

Klart att du ska ha en riktigt manlig motor i Mussen, och du måste

inte skära ner fjädertornen för att få plats att byta stift (men det underlättar)

Köper du Crites motorfästen så kan du köra med standardvattenpumpen eftersom de sänker motorn samt flyttar den bakåt.

Crites headers ska visst vara bra,

Och ekonomiska värdet på bilen kan väl omöjligen sjunka om man byter från en trött 302 till en momentstark storblockare???

Lätt i baken blir den kanske av olika orsaker!!!

Headers och motorfästen:

http://www.critesrestoration.com/mustang.htm

Glada gatåkare ger råd:

http://autos.groups.yahoo.com/group/429-460Stangs/

De "stora" pojkarna ger råd här:

http://www.network54.com/Forum/85220/

Link to comment
Share on other sites

Bara så du vet. Å få dit grenrør/ headers er en mardrøm du ALDRIG vil upprepa!!!!! Jag lovar. Har bytt från headers til orginal grenrør på min 428 Musse. Tok 8 dagers mekande med ALT tilgjengligt verktyg!!!!!Visseligen bare på kveldstid, men endå! Va blodig til akselen!!!!

Skal inte dra hela historien hvad som skulle til, bare lite......

Efter 6 dagers mekande for att få ut headersen, kneppade det til i skallen!!!

Fram med el bågfil!!!!!!!!!!!

1 timme senare var hedersen ute.

2 dagers mekande for att få inn orginal grenrør.

Byte av startmotor, bromsservo og annat er en vansinnig mardrøm!

Tendstift. Fy *£$€******

Om du absolutt vil ha dit en 429 (Tilhør 385 familien og har inte nåt med 428 att gøra. 428 tilhør FE), tenk deg om minst 3 gånger.

Om du inte er jetteduktig på att meka, vil jag avråda.

Varfor?

Risken er att du aldrig får dit skiten, og inte har nån bil att åka med!

Personlig ville jag haft en 351W/408/427/453

John

Link to comment
Share on other sites

Här är en garagekompis till mig på 70-talet som bytte ut en 351-W mot 429 Cobra Jet och C-6 i en 70 Mach I. Många känner kanske till eller har hört om Hansa från Göteborg. Dessa bilder kommer från Wheels Oktober 1985 det var nästan 10 år efter att bilen byggdes.

Om det finns intresse kan jag lägga in hela reportaget som är på fyra sidor och handlar också om hans Grabber Green Hansa Davidson.

MvH

PeO Peterson

part.jpg

Link to comment
Share on other sites

Morgan: Tack! Men jag har köpt en motor nu. Eventuellt har jag även en växellåda på gång!

Thomas: Tack, du är en ängel! Precis vad jag behöver ju!!! De kan räkna med en beställning!

Lasse: Manlig motor är precis vad jag behöver! :D

OK, får se hur vi gör med fjädertornen. Jag tänkte använda medföljande grenrör för att slippa det tråkiga headers-ljudet....

Ska läsa på de sidor du tipsade om!

John: Jag är inte jätteduktig på att meka, men måste man verkligen vara det enbart för att det är trångt? Då hjälper väl inte kunskap...eller? Är det trångt så är det, det är väl bara att hålla på tills det är klart....

PeO: Jag läser gärna!

Jag fick tips av en vän att handla motordelar på http://www.fastengineparts.com/

Någon mer som har handlat där? Kolla deras priser, helt sanslöst billigt! Det får bli deras engine kit, och beroende på min ekonomi både fördelare, insug och förgasare. 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...