Jump to content

Featured Replies

comment_25836

Jag sällar mig till skaran som hellre skulle satsat på en trimmad 351 med C4 för att utvinna de tidigare nämnda hästarna. Rätt enkelt att få typ 400 hkr då utbudet är gigantiskt. 100 kg låter inte mycket kanske men det gör en del på båda acc & stoppsträcka! (dessutom misstänker jag att det blir några kg till i slutändan?)

Hellre liten å rapp än stor å slapp.... :--

Vad e det för fel på raggare i 100kg klassen btw?? :shock: Jag fick in TVÅ! 8) Väger ihop mer än 200kg! Se bild;

http://www.saab4fun.com/mustang06/image ... age10.html

  • Svar 63
  • Visingar 15,6k
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

comment_25838

Nyfiken fråga ....

Hur får man en C4 att hålla för 400 ärliga hästar, 1600kg bil och 3.00 i bakaxeln utan att lägga ned en mindre förmögenhet??

Och vad kostar det i pengar och/eller tid att bygga en bra 351W som ger dessa ärliga hkr med bra bottenvrid och som gör att man kan behålla befintlig (?) hög utväxling för långfärd?

Men det är förstås problem med att installera 460:an, typ kortning av kardan och svårigheten att hitta lämpliga grenrör t.ex om man inte vill ha headers, byta fjädrar, förstärka framvagn,montera kuggstång osv.

Men det är klart jag är ju en "nostalgiker" som föredrar 351cl. och 460 :D;)

Lasse S

  • Author
comment_25856

Lasse, jag skulle också vilja veta vad det kostar.... :)

Grenrörsproblemet återstår ju såklart, särskilt om man inte vill ha headers.

Headers fanns ju att köpa!

Fjädrar är bara att köpa också, finns ju BB-fjädrar till 69....

Vi får se vilka problem som uppstår, jag ska dokumentera allt :lol:

Mr Turbo: Och vad det är för fel på raggare i 100-kilos klassen?

Inget (tål att diskuteras iofs), men jag har hellre mera motor än raggare i bilen.

John: Tjejer har oftast inga dasslock till händer :o

comment_25858
Nyfiken fråga ....

Hur får man en C4 att hålla för 400 ärliga hästar, 1600kg bil och 3.00 i bakaxeln utan att lägga ned en mindre förmögenhet??

Och vad kostar det i pengar och/eller tid att bygga en bra 351W som ger dessa ärliga hkr med bra bottenvrid och som gör att man kan behålla befintlig (?) hög utväxling för långfärd?

Men det är förstås problem med att installera 460:an, typ kortning av kardan och svårigheten att hitta lämpliga grenrör t.ex om man inte vill ha headers, byta fjädrar, förstärka framvagn,montera kuggstång osv.

Men det är klart jag är ju en "nostalgiker" som föredrar 351cl. och 460 :D;)

Lasse S

Att få en C4 att hålla är tämligen enkelt men sätta prislapp på det är svårt för det beror på HUR länge du vill att den ska hålla för 400kh. :--

Men som bas måste lådan ha följande

Du måste ha en ganska sen C4 typ 1975 eller senare då dom är kraftigare både huset och ingående axel.

Den måste ha bandservo stämplat H

Sen bygga vidare på det är allt från ett par 1000 till 30.000+

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • Author
comment_26788

Hej på er igen!

Är det någon som har tips om hur jag ska göra med regbes?

Tydligen är den aldrig regbes med V8 så jag tänkte det kunde vara bra att göra det innan 429:an åker i. Jag måste ju ha med mig nåt papper på vad det är för motor som sitter i. Det vore ju bra om man kunde få in så mycket effekt som möjligt när man ändå regbes, så vad är smartast att göra?

Förresten, ingen som har ett shaker-scoop att sälja...?

PS. Nu har jag äntligen lyckats få in lite text i den så kallade dagboken!

  • Author
comment_26789

Hej på er igen!

Är det någon som har tips om hur jag ska göra med regbes?

Tydligen är den aldrig regbes med V8 så jag tänkte det kunde vara bra att göra det innan 429:an åker i. Jag måste ju ha med mig nåt papper på vad det är för motor som sitter i. Det vore ju bra om man kunde få in så mycket effekt som möjligt när man ändå regbes, så vad är smartast att göra?

Förresten, ingen som har ett shaker-scoop att sälja...?

PS. Nu har jag äntligen lyckats få in lite text i den så kallade dagboken!

comment_26809

har du otur blir det svårt!! :-(

för du får ju bara öka effekten med 10% har jag för mig.

jag bytte från en 6a till en 302, och hade stora bekymmer innan besiktningen, för de skulle ha papper på allt. så jag fick intyg tillslut, med lite sänkt effekt. (och hade turen att en kompis kompis var besiktningsman!!!!)

håller oxså på att snickra ihop en 429, och den kommer jag sätta i sen, och låssas som ingenting på nästa besiktning. ;)

comment_26820

Hej.

Jag har en lista någonstans på vad som krävs, hittar aldrig saker när man behöver dem.

Vad jag vet är att du måste visa (bevisa) att din bilmodell och årsmodellen tillverkats med den motorn. Vidare att din bil är utrustad med samma komponenter vad det gäller fjädring chassie bromsar styrning spindlar etc.

Sedan finns ett efterkrav när det gäller omreg. från 6:a till 8:a och det är skivbromsar fram samt bromsservo.

Dessa krav finns inte när det gäller reg. av importbilar med 8:a och trummor runt om m.m.

Kan vara nån detalj jag glömt men skall kolla i mina lådor och se om jag hittar listan med krav.

mvh Tommy. 8)

comment_26822

Bäst måste ju att typa den med en FE motor, 428 fanns väl 69?, och tänk på att Shelby är en mustang. Så en jämförelse med vad som sitter på Shelby 69,or borde en vettig besiktningsman köpa.

Hemiboss fanns ju också 69,så egentligen borde en 429 gå att få accepterad.

Men egentligen är det bäst att resonera med besiktningsmannen före du kommer upp så att ni är överens.

Hemiboss 375 hästar, 428cj 335.

Data finns på många ställen om besiktningsmannen undrar,men verkstadshandböcker tycker dom bäst om även chiltion ,haynez är väl ok.

comment_27007

Tror det där om bromsarna kommer från 65-66,or som man byggde om till v8.

Sexorna hade 4bultat o trummor, v8 skivor o fembultat. .importbilar däremot ser ju ut som de levererades i usa,alltså beroende på vad man beställde för bromsar..

Att det bara såldes 302 i sverige ,gör att sbp,s data bara berör dessa bilar.

Men bevisligen finns mängder av bigblockmustanger,men dom är sidoimporterade.

Alltså behöver du dokumentation om vilken utrustning en bigblock bil har.

comment_27013

Hej.

Har inte hittat, eller inte letat så mycket efter den lista jag pratade om i ett tidigare inlägg. Är tyvärr inte hemma förrän imorgon.

,,, men jag skall försöka förklara vad skillnaden är på importbil och omreg. av bil med 6:a.

En importerad bil med V8 från tex. USA har tidigare varit registrerad i ett annat land med V8. Då du exporterar bilen så avregistreras den i det landet, det dokumentet samt andra dokument tex kvitton eller liknande på att fordonet är ditt uppvisar du på bilprovningen vid reg., Detta gör då att bilprov. accepterar att regga bilar med bara trummor runt om orginal.

Men en bil som är registrerad med 6:a och skall typas om till 8:a där gäller andra krav tex de sk. efterkrav med skivor och servo dessutom vill jag minnas att de skall vara 2 krets bromssystem.

Jag tror inte heller att någon Mustang 64-73 blivit reggad som ny med v8 utan Skivbromsar.

Skall ärligen säga att provocerande körning med en mustang med trummor utan servo och orginalchassiprodukter m.m är en ganska obehaglig upplevelse.

Att lyfta i en större motor eller en vässad 302 etc. är verkligen inget jag skulle göra. Håller själv på med renovering, men börjar just med bromsar chassi och fjädring för att sedan ge mig på motorn när bilen känns någorlunda hanterbar på vägen.

mvh Tommy 8)

  • Author
comment_27275

Jag ringde ju ändå och frågade.....då sa dom att det räckte med 5-bult.

Får se vad som händer , den 28:e är det dags.

Jag åker in oavsett. Vill de då se skivbromsar så får vi väl fixa det då, men då får de inget betalt för denna regbes heller eftersom de sa att det räckte med 5-bult och inget annat via telefon. Eller, om de vill kolla ENBART bromsar sen, så kan de väl få göra det med.....

En helt annan grej, när man ska passa in dörrar och skärmar, är det någon som har tips om hur man gör på bästa sätt? Det tar ju tid, såklart, men ska man börja i en viss ände, eller...... Vilket sätt är lättast...?

  • Author
comment_27276

Jag ringde ju ändå och frågade.....då sa dom att det räckte med 5-bult.

Får se vad som händer , den 28:e är det dags.

Jag åker in oavsett. Vill de då se skivbromsar så får vi väl fixa det då, men då får de inget betalt för denna regbes heller eftersom de sa att det räckte med 5-bult och inget annat via telefon. Eller, om de vill kolla ENBART bromsar sen, så kan de väl få göra det med.....

En helt annan grej, när man ska passa in dörrar och skärmar, är det någon som har tips om hur man gör på bästa sätt? Det tar ju tid, såklart, men ska man börja i en viss ände, eller...... Vilket sätt är lättast...?

comment_27285

Det finns ju mer seriösa och mindre seriösa i alla brancher,

dock tror jag inte du skall börja disskutera med en besiktningsman om vad som gäller, det är bara ta mössan i hand buga och acceptera vad som krävs.

Då det kan bli än värre att få igenom och bes. mannen blir riktigt petig och börjar leta fel. :roll:

En regbesiktning kostar alltid samma, blir den underkänd, kostar det lika mycket nästa regbesiktning. :(

Vi får hoppas att det är "rätt" besiktningsman den 28:e.

Lycka till, Tommy 8)

  • 3 weeks later...
comment_27890

Där ser man! Är det sådan puts på bilen att dom glömde bort under huven eller? :D

Kul att det momentet är över iaf :)

  • Author
comment_27897

Nej, jag har ju inte ens hunnit sätta ihop allt....

Fattas både grill och lister bland annat.

Det började ju med att jag inte kom in i hallen för att de hade för hög kant, så bilen fick stå utanför =)

Jag trodde de gjorde en vanlig besiktning i samband med regbes men icke....

Vägde ju den med, 50 kg mindre än originalvikten :?:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...