Ingo February 9, 2006 Report Share February 9, 2006 Är det någon som strokat en 351 cleveland(vet att windsor är det som gäller,men den ser ju inte rätt ut utvändigt) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Big Mach February 9, 2006 Report Share February 9, 2006 Det är att utmana ödet om du frågar mig.Det är lätt att få ut mer än nog med effekt på andra sätt än "stroking".Toppar och insug är kapabla att ge mer effekt än motorblocket uppskattar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo February 9, 2006 Author Report Share February 9, 2006 Men jag tänkte lite annorlunda,med en strokad vevaxel behöver man inte varva lika mycket ,så o man räknar med att plocka ut en given effekt borde en strokad motor vara pålitligare.Tänkte mig en varvbegränsning kring 6000 varv. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo February 18, 2006 Author Report Share February 18, 2006 Ingen som strokat en Vindsor heller? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ESO553 February 19, 2006 Report Share February 19, 2006 Verkar nästan som om det är en stor hemlighet vad folk gör med sina motorerEller varför är det ingen som svarar? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseS February 19, 2006 Report Share February 19, 2006 Jag har inte gjort något själv men hört talas om "Kan själv" versionen med 400cl vev med nerslipade ramlager och standard 351cl. stakar och cheva kolvar(?)eller:http://www.speedomotive.com/351c_to_408_stroker_crank_kit.htmmera cui:http://www.speedomotive.com/351c_to_426_severe_duty_racing_c.htmLasse S Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo February 19, 2006 Author Report Share February 19, 2006 vad jag förstår är ofta stroke kiten gjord i kina!!!,så man undrar lite över vilken stålkvalitet som finns.Sedan hur mycket törs man varva en motor som man ökat stroke från låt oss säga orginalets 3.5 till 3,850 ?,finns ju ända upp till 4.170.Men 3,850 verkar lämpligt , då blir väl cylindervolymen kring 390. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund February 20, 2006 Report Share February 20, 2006 vad jag förstår är ofta stroke kiten gjord i kina!!!,så man undrar lite över vilken stålkvalitet som finns.Sedan hur mycket törs man varva en motor som man ökat stroke från låt oss säga orginalets 3.5 till 3,850 ?,finns ju ända upp till 4.170.Men 3,850 verkar lämpligt , då blir väl cylindervolymen kring 390.Att det kommer från Kina är nog ingen nackdel i dagens läge och det är inte sämmre.Inte på den här nivån vi pratar omJag skulle tippa på att det mesta kommer därifrån annars skulle det inte vara så billigt som det är att stroka idag.Backa 15år i tiden så var det galet dyrt att stroka en motor genom att köpa ett färdigt kit.Stroka är ett fint sätt att få mer volym på en smallblock men det kostar lite med kortare livslängd då kolvar,stakar och vevparti utsätts för större snedbelastning.Men å andra sidan så är inte våra bilar några bruksfordon så den minskade livlängden är nästan försumbar i de flesta fall.Jämför man med andra sätt att öka effekt så är det nog ingen större skillnad.En 351W trivs mycket bra med en 408cui stroker sats, men jag har ingen själv utan enbart läst och sett kompisar som kör det.Det är Winsor som är det som gäller för stroking. Stroka 351C är inte lika lyckat. Bygga stroker för att det "ska se rätt ut" skulle jag inte göra.Funktionen är viktigare är min egen åsiktJag skulle dessutom återigen trumma för att du måste ha rullkam och rejäla toppar för att klara den ökade luftmängden. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund February 20, 2006 Report Share February 20, 2006 Verkar nästan som om det är en stor hemlighet vad folk gör med sina motorerEller varför är det ingen som svarar?Klart det är hemligt! Samma sak med mormors kakor! Receptet håller man för sig själv.Minns när vi fråga Mats Appelgren(motorbyggare) om vad motorn innehöll så fick vi nästan stryk! Han håller hårt i sin affärshemlighet vilket jag tycker är helt rätt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ESO553 February 20, 2006 Report Share February 20, 2006 Om det nu är en hemlighet vad är då meningen med forumet?Kan jag hjälpa någon så gör jag detKan jag hjälpa någon att inte göra ett misstag som jag har gjort så är det la braTrodde det var därför vi hade ett forum för att vi skulle hjälpa varandraMen jag kan ju ha fel Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund February 20, 2006 Report Share February 20, 2006 Du spinner hårt på vad jag sa!Hemligt eller inte så är det upp till varoch en att svara på frågor och ja sa bara vad jag trodde.Här får du massor med hjälp eller är du så besviken på forumet att du tycker det är lika bra lägga ner?Men jag har själv känslan av som du sa att just när det gäller motorer och hur man bygger så är det ofta lite hemligt.Och i affärs- och tävlingssammanhang tycker jag det är helt rätt som sagt att hålla på sina recept.Du skulle inte heller dela med dig om du hade det som levebröd.Förstår du min point? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ESO553 February 20, 2006 Report Share February 20, 2006 Jag är bara en lekman jag ska inte tävlaFörstår ju att Formel 1 bilarna är hemligaMen det är la inte riktigt samma sakSen om man nu inte vill säga vad man har gjort med sin motor det är ju upp till var och enDet är ett fritt landHoppas att du förstår vad jag menar Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund February 20, 2006 Report Share February 20, 2006 Sen om man nu inte vill säga vad man har gjort med sin motor det är ju upp till var och en Det är ett fritt land Hoppas att du förstår vad jag menareeeeh? Det var ju exakt det jag skrev. För övrigt så är folk sniknare på betydligt lägre nivåer än F1 du högg i medAnnars hjälper jag själv gärna till. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo February 20, 2006 Author Report Share February 20, 2006 Egentligen förstår jag inte varför det ska vara en fördel att stroka windsor jämfört med cleveland,för på tiden det begav sig räknade man cleveland som stabilare.men cleveland blev ju nerlagd och windsor kvar så det finns otroligt mycket mer att välja på till windsor,men tillgången på windsor block och trimprylar tycker jag verkar vara enda fördelen.Skillnaden är ju dessutom inte lika stor mellan motortyprna som det är mellan Fe motorerna och 429-460 där vi har generationer av utveckling emellan,men ändå trimmar folk FE motorer. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund February 20, 2006 Report Share February 20, 2006 Precis tvärtom! Lite lönlöst att dra en utläggning varför men så är det.Har själv länge varit helt övertygad och fick det senast bekräftat av motorbyggare på SPM idag där min egen rova i detta nu ligger för ombyggnad.http://www.spm-motor.seDet här är killar som är grymma på vältrimmade maskiner.Beundrade deras bygge med Europas starkaste ProStock 500cui så där känner man sig som en bondläpp.Ring och fråga Håkan Söderström så får du veta mer så slipper jag få skäll här av 351C folk. Men någon hoppar nog fram här ändå i försvar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseS February 20, 2006 Report Share February 20, 2006 Har Håkan ändrat åsikt sen sist vi talades vid Men han sa även att Cleveland inte har några problem med smörjning heller förstås.. Hur som helst så är Håkan och polare väldigt trevliga Fast de föredrar chevrolet och Mopar OCH har kanonservice på firman.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseS February 20, 2006 Report Share February 20, 2006 Har Håkan ändrat åsikt sen sist vi talades vid Men han sa även att Cleveland inte har några problem med smörjning heller förstås.. Hur som helst så är Håkan och polare väldigt trevliga Fast de föredrar chevrolet och Mopar OCH har kanonservice på firman.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseS February 20, 2006 Report Share February 20, 2006 Och självklart ska du bli påhoppad och få skäll från såna som mig för annars så händer det ju inget roligt Hoppas vi kan göra upp på strippen någon gång i framtiden (år2010 eller nåt ) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund February 20, 2006 Report Share February 20, 2006 Ja det är rätt! Gillar man Ford så är är man alltid i underläge vart man än kommer så man börjar bli van att ta emot... Vad man än bygger så går det göra underverk med allt oavsett vad det är.Det är bara frågan om vad det får kosta och därför kan man vända en disskution till ens fördel på ett eller annat sätt.Jag skulle nog inte vara främmande för att lägga in en Mopar eller Cheva rova i Mustangen om det vore så. Det vore kanske det allra smartaste Jag är snart övertalad av alla cheva,mopar kompisar.Frågan är ju bara då hur mycket mitt liv då är värt hädanefter Blir nog köhalad om jag visar mig på en träff med en 350 chevy under huven.Det är nog säkrast att jag håller mig till 289,302,351W där det finns mest att hämta för strokning till rätt penning och utan bekymmer. Jag får väll ge Håkan en lyckospark från dig då "LasseS" så kanske han blir mer "Ford" vänligFöresten till ämnet så vill jag bara tipsa om en bra bok som enbart handlar om att stroka 302,351W och 351C."How To Build Big-Inch Ford Small Blocks" finns att köpa på Persåkers mfl.Där tas det upp massor av olika kombinationer och detaljer att tänka på inför ett bygge.En given bok om du nu har bestämt dig bygga "Ingo"Lycka till med vad du än tar dig för! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo February 21, 2006 Author Report Share February 21, 2006 Tja jag åker ju corvette själv på sommaren så "fördelarna" med cheva småblock känner jag till ganska väl , och eftersom jag åkt TPI i snart 13 år så inser jag ju att förgasar motorer har sina begränsningar. Men om man jämför cheva småblock med cobra jet cleveland motorn,så måste ju den ökade vikten på blocket(skiljer visst 30 kg) även öka styrkan,och ett fyrbultat cleveland block borde vara minst lika kraftigt som ett tvåbultat chevablock eller windsor. men helt klart har ju kunskapen om cleveland delvis försvunnit eftersom det är nästan 20 år sedan folk slutade använda dom i tävlingsverksamhet. Men boken har jag sett tidigare någon gång och skadar väl inte att skaffa sig. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ESO553 February 21, 2006 Report Share February 21, 2006 Är det något speciellt märke på Stroking kitet man ska köpa eller kvittar det?Vill ju inte köpa skit direkt Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
matteponken February 22, 2006 Report Share February 22, 2006 Tjena!angående märde på stroker kitt så tror jag att Eagel är mest vanligast..Har själv ett sådant kitt i min 351W.www.eaglerod.com Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecman February 22, 2006 Report Share February 22, 2006 .. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecman February 22, 2006 Report Share February 22, 2006 Då kan jag vara nöjd då, det är SPM som renoverat mitt block å valt alla komponenter utom kammen som jag valde en Edelbrock performer. Blir nog en kalasmotor när det väl är klart. Håkan ska får dona med mina toppar sen ochså, det är 66a 54cc toppar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB February 22, 2006 Report Share February 22, 2006 Är det något speciellt märke på Stroking kitet man ska köpa eller kvittar det?Vill ju inte köpa skit direktDet kvittar vilka bitar man utgår ifrån om man ändå stannar under 1,5 hp/ kubiktum. Sen är det upp till en själv att börja bygga motor. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.