Jump to content

Montera växellåda (FMX)


Recommended Posts

Tänker lämna in min låda på renovering, då jag saknar mekgarage och det fortfarande ligger snö ute tänker jag också få lådan bortmonterad på verkstad. Av transporttekniska själ lämnar jag bilen på lokala vekstaden 1km hemifrån. Dom kan montera bort lådan, men vill inte montera tillbaks den då dom saknar riktinstrument. Någon som gjort detta utan instrument?

Mvh Hampus

Link to comment
Share on other sites

Vad menar de med riktinstrument?

Det är bara att trycka ihop så som det satt, dvs. dra dit bultarna som går genom turbinkåpan in i motorblocket.

Och skruva fast de fyra muttrarna som håller ihop turbinen med startkransen.

Det är ingen direkt finmekanik på dessa gamla järnsängar ;)

Link to comment
Share on other sites

På en verkstad bör det inte vara något problem att få upp skiten,för man fixar det själv med en garage domkraft (riskabelt), eller det manliga sättet att ha lådan på bröstkorgen och lyfta upp den :lol: .

Men en verkstad med folk som inte meckat jänk vad är det? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nej, dom var inte mycket att ha! Jag bad dom montera bort turbinen, men det hade dom inte gjort, dom visste nog inte vad det var! Lite glädjande var att mekanikern hällde ALL olja över sig när han plockade bort tråget :twisted: Fick montera bort turbinen själv, en mutter satt fast, var tvungen att skära av bulten :( Går bultarna att byta, hur gör man när man renoverar turbinen, den är ju ihopsvetsad? Har jag lyckats förstöra turbinen? Slant även med vinkelslipen och lyckades slipa bort ett par milimeter på framsidan av startkransen. Hur känslig är den för små viktförändringar? Med tanke på vibrationer.

Mvh Hampus

Link to comment
Share on other sites

För att svara på min egen fråga. Är bulten av så måste locket på turbinen bytas. Man delar turbinen i svetsfogen med en svarv, sedan svetsas den ihop igen. :idea: Så enkelt ver det! Kommer att montera på lådan själv, litar inte på verkstan. Dom har ju gjort sig av med bultarna också, förmodligen förstört dom med sina små milimeternycklar :evil: Någon som vet vad det ska vara för dimension på muttrar och bultar? Gängor? Åtdragningsmoment?

Mvh Hampus

Link to comment
Share on other sites

Men en orginalturbin till en sådan är ju knappast en hemmansaffär,finns begat lite här och var., (har själv en liggande med tveksam kvalitet)

Men blev lite konfunderad att du var tvungen att skära,dom muttrarna brukar inte sitta speciellt mycket,och geggan kring motorn brukar förhindra rost.

Var inte skallen på muttrarna 9/16 och det är ju nästtan 14, så då måste man klanta sig rejält :roll: .(men kan vara större)

Men det finns satser att köpa med nya muttrar som inte kostar många kronor,har för mig att det var någon typ av låsning också.

converter to flywheel är det väl 23 to 28 Lbf ft eller 3,2 to 3,8 kgf m

Link to comment
Share on other sites

Jodå, NÄSTAN 14 ;) dom satt så in i h-e, särskilt den sista. Låsningen är ju att muttern är konisk i slutet, med den breda änden mot kransen. Men det gick att fixa bulten, locket måste dosc bytas. Verkar som om turbinen var så pass sliten att det hade behövts ett större ingrepp i alla fall, så ingen större skada skedd. Vet du vem som säljer satser med bultar och muttrar?

Mvh Hampus

Link to comment
Share on other sites

Jag vill bara ge dig rådet köp en ny turbin.

Nästan den viktigaste delen för att få rätt bett i växlingarna.

Renovera turbiner gör man knappast då det inte är ekonomiskt försvarbart.

Med åren blir lager och turbinvingar dåliga så en ny är det som gäller och gör mycket för växlingskänslan.

En ny TCI turbin har du för 3000 eller vill du snåla så köp en begagnad för några 100-lappar.

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1∂=TCI%2D482200&N=115&autoview=sku

Har du dessutom trimmat motorn lite så måste du byta turbin för att det ska bli roligt.

Muttrarna på turbiner används igentligen bara 1 gång då dom tappar greppförmångan efter demontering.

Skall alltid slängas.

Nya är bara plocka upp på Hansen racing eller Norrlans etc.etc.

Visst det går att återanvända dom ändå om man vill ...Det gör även jag! ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...