TommyCMC964 April 19, 2006 Report April 19, 2006 Hej har en 67 Fastback och ska montera bilbarnstol(bakvänd)Är det någon som har monterat en sådan? Hittar inget riktigt bra ställe att sätta den på. Är tacksam för bra tips Mvh Tommy CMC964 Citera
Ingo April 19, 2006 Report April 19, 2006 Såg en i en 67;a Gt 350 för några år sedan,så det bör väl gå bra Man kan ju alltid borra hål i golv och förstärka med ett plattjärn.eljest kan man ju koppla fast i främre fästet till framstolen.Eller tänker du montera i baksätet?,då blir det nog att borra hål och förstärka som gäller. Citera
Mange April 20, 2006 Report April 20, 2006 Jag kör med bakåtvänd i min -69. Funkar fint i framsätet. Den barnstol jag använder är en sådan modell som ska lutas mot instrumentbrädan och som sätts dels fast med säkerhetsbältet och dels med två extra stroppar (bälten) som ska hindra den att välta. Enligt instruktionerna funkar det att trä stropparna mellan ryggen och sitsen på stolen och lägg en ögla runt gångjärnen på stolen, dra dem under stolen samt sedan fästa i barnstolen. Använde även babystolen (Rock-a-tot) i mussen och det var i framsättet på Mussen som dottern sov allra bäst. Citera
MrTurbo_1645 April 23, 2006 Report April 23, 2006 Haft en bakåtvänd fram förra året i min -67, iår vart det dock framåtvänd där bak då det skall åka en ännu mindre fram... Citera
TommyCMC964 April 28, 2006 Author Report April 28, 2006 Det känns lite vanskligt att stolen går att fälla fram utan att fälla upp någon spärr, Vill inte att dottern får ryggstödet på sig vid tex en inbromsning. Citera
MrTurbo_1645 April 28, 2006 Report April 28, 2006 Jag drog remmarna runt hela stolschassi. Ålade mao under och lossade muttrar först. På den barnstol vi hade tog var det inga problem med fällningen, ryggstödet kunde gå i fotsulorna på dottern vid fällning eller så stannade det mot stolen. Iofs har jag sådant bakåtlut på bilen att stolen ej fälls fram hur hårt man än bromsar... Citera
Mats Helmersson May 5, 2006 Report May 5, 2006 Jag köpte öglor för barnstolar på Biltema och fäste i stolsbultarna + bältesbultarna i golvet. Sedan drog jag spännremmarna i dessa. Använder Volvostolar som har golvstag i stolsryggen. Till främre infästningen använder jag mustangens befintliga midjebälten.Barnstolarna sitter absolut stabilare än i vår V70!!!Klart familjen ska med på träffarna! Citera
MrTurbo_1645 May 5, 2006 Report May 5, 2006 Ahh! Där e den jag såg på slussträffen förra sommaren! Det är smidigt att slippa taket ibland vad? Citera
Mats Helmersson May 5, 2006 Report May 5, 2006 Jo då, det är gött utan tak...Ungarna älskar att åka så här - fri utsikt bakåt och åt sidorna. Problemet är att det inte går att köra i över 50 knyck nedcabbat...då får de nämligen allt baksug rätt i synen Citera
MrTurbo_1645 May 5, 2006 Report May 5, 2006 Jo, det är sant, baksätet är inte roligaste stället att sitta när man kör nercabbat, helst inte om man sitter bakvänt. Iofs räcker 50kmh gott och väl! Jag Placerade nu stolen till vär äldsta framåtvänd i baksätet. Fick fast stolen bra men det känns inte snällt mot inredningen. Hur satte du öglorna? Låter som ett mer skonsamt sätt att montera barnstol... Citera
Mats Helmersson May 5, 2006 Report May 5, 2006 Barnstolsöglorna är väldigt smidiga. Det är egentligen samma som lastöglor. En platta med en ledad bygel på. I plattan finns ett hål för bult. Man får leta upp en lämpliga bultar att fästa öglan i. Stolarna och säkerhetsbälte är ett hett tips. (Om man inte är rädd om sin golvplåt så går det ju givetvis att borra hål rätt i golvet och dra bulten rakt igenom.) Citera
Fredde77 April 15, 2009 Report April 15, 2009 Hej,Tar upp en gammal tråd. Min grabb är dryga två år och har fortfarande inte följt med pappa i mustangen på grund utav att bilbarnstolen är omöjlig att sätta fast med orginalbältet. Inte bra för mitt eller hans välbefinnande . Har någon ersatt med modernare trepunktare fram i en 71-73:a? Jag vill inte göra någon åverkan på karossen och vill således använda orginal fästpunkter. Funderar att åka på skroten och leta bälte. Fungerar det med att ta ett bälte från exempelvis en Ford van eller dylikt (Cheva )...??/Fredde Citera
LasseS April 16, 2009 Report April 16, 2009 Fick WHEELS tidningen i postlådan igår och det är 4sidor om barnstolar, montering och lagar om barn i bil, så det är bara att handla nr5 om du inte fått den i lådan. Citera
Recommended Posts