Jump to content

Hjälp med ny hastighetsmätarvajer.


Recommended Posts

Är det någon som vet var man kan köpa en hastighetsmätarvajer som passar till en 67:a med

FMX och 3.89 utvxl. på bakaxeln?

Jag har kollat runt på de flesta firmor utan att hitta något riktigt bra. Vill byta både vajer och

drevet eftersom hastighetsmätaren visar grymt fel när bakaxeln numer är 3.89:1 istället för 3.00:1.

Link to comment
Share on other sites

Jodå det borde väll vara samma som till 69?

Jag har en extra som bara gått 1-2 mil

Det kan vara fel på den eftersom mätaren "hoppar" när jag kör.

Men nu när den är ur bilen och jag inspekterat den så "verkar" den perfekt. Kan ha fel på mätaren..

Är du intresserad så kan du ju få den till ½-price.

Funkar den inte så får du ju naturligtvis den gratis plus kunskapen om den passa eller ej! :--

Link to comment
Share on other sites

Har du en chassi assembly manual för 67 så står det där.

I min för 1969 så ska man ha en 17 tandad "natural" drev för 3.91 axel

och för C6 låda

FMX fanns inte tillgänglig för 3.91 utväxling

C6 och FMX har samma stolek på utgående axel så det bör vara samma drivning av vajern men jag är inte 100% på det

Hansen racing hade drev förr men annars kan du beställa av Mustangsplus eller annan så skickar dom ett par i ett vanligt brev.

Brukar funka om man ber snällt! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag trodde att min vajer var kass också och har beställt en ny.

När jag monterade bort den gamla så visade det sig att nylondrevet, som tydligen är clipsat på vajern, har ramlat loss inne i lådan :shock:

Jag försökte fiska upp det med mitt krökta pekfinger görandes hemska grimaser och med jämna mellanrum utstötande av grova svordomar :evil:

Det slutade med att drevet gav sig av någonstans längst ner i halsdelen på lådan och där får det väl ligga :(

Hade hoppats på att få ihop motorn och igång bilen kommande vecka men då har jag ju inte tid med sådant här :(

Det är händelsevis ingen som har ett drev liggandes till en FMX med 3.00:1

Får väl höra med några svenska försäljningsställen innan jag kallar på mustangsunlimited. Sådant här borde väl ligga på hyllan lite varstans ?

Skulle vara tacksam om någon ville sälja sitt reservdrev. Jag fixar nya senare.

Går bilen igenom besiktningen med en tvåa om man inte har fungerande mätare? Det kan väl inte bli körförbud?

Link to comment
Share on other sites

Hansen Racing har drev men de vet inte till vilka växellådor eller utväxlingar de passar till :shock: . Eftersom jag inte har något facit (det gamla drevet på villovägar inne i lådan) så står det still just nu.

Är det någon som vet vilken sort jag skall ha som kan hjälpa mig ?

Jag har alltså standard FMX automatlåda och 3.00:1 i bakaxelutväxling. (Däcken är väl något större, 15" 70, än orginal 14" 70 men det bortser vi från just nu.)

C6 och FMX har samma stolek på utgående axel så det bör vara samma drivning av vajern men jag är inte 100% på det

Det skall enligt andra uppgifter jag sett vara samma Per. Vet du hur drevet ser ut?

Mina egna forskningar säger att jag skall ha 19 tänder skurna åt höger om man betraktar drevet stående upp på ett bord med toppen uppåt.

Det finns olika långa toppar. De kallas på amerikanska för "long or short snout". Jag skall enligt vad jag förstått ha den långa varianten. Stämmer detta tro? Måste man veta vilken färg det har också ?

Tacksam för svar i dessa semestertider :)

Link to comment
Share on other sites

I min för 1969 så ska man ha en 17 tandad "natural" drev för 3.91 axel

och för C6 låda

Om jag inte läser fel i min Chassis Assembly Manual fel så gäller det bilar med reduktionsväxel för hastighetsmätarwiren. Utan reduktionsväxel så krävs det ett betydligt större drev (23 kuggar om det drivande hjulet har 8 kuggar och 21 kuggar med ett 7 kuggars drivande hjul) med en så hög bakaxelutväxling,

Jag har inte kikat i min C6:a men enligt tabellen ska det med original 3,50:1 bakaxeln sitta ett 21 kuggars drivet kugghjul och ett 8 kuggars drivande kugghjul i den. Det verkar rimligt att anta att så är fallet eftersom min hastighetsmätare med 3,91:1 i bakaxeln visar alldeles för hög hastighet.

För att addressera den ursprungliga frågeställningen så verkar ett 19 kuggars drivet kugghjul vara standard med 3,00:1 i bakaxeln för alla automater 1969 (undantaget om bilen levererades med C78-14 däck då det blev ett 20 kuggars drev). Med lite räknande så skulle det behövas ett 23 kuggars drev för 3,89:1. Jag antar att detta stämmer även för 1967 men jag har ingen möjlighet att kolla det just nu.

Dessa "stora" drev är dock (ö)kända för att slitas väldigt fort och ett alternativ vore att skaffa en reduktionsväxel från t.ex. Red Rider http://www.redrider.us/ Eller för att underlätta sökandet: http://www.transmissioncenter.net/speed ... %20adapter Fast man får ju ganska många drev att slita på för pengarna en reduktionsväxel betingar.

Link to comment
Share on other sites

Tjenare Nenne

Du verkar ha bra info om verkligheten när det gäller detta :) Detta med andra drev i lådan och externa drevkonvertrar för lägre utväxlingar har jag läst om på amerikanska forum.

Jag fick ett internt meddelande från en duktig person som inte postar så ofta här på forumet, Thomas Sundqvist. Han hade t.o.m kollat upp vilka däck jag har och vilket reservdelsnummer Ford har för det lämpliga 18 kuggars högerskurna drev.

Hansen Racing vet tyvärr ingenting om de drev de säljer men jag beställde deras FOR18R och tackar gudarna för att de är med mig och att den tråkiga "Tegnér effekten", http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2/viewtopic.php?t=9420&highlight=tegn%E9r, skall utebli även denna gång. Jag har haft hyfsat flyt det sista :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jo, däcken ska naturligtvis vara med i beräkningen. Det finns flera kalkylatorer runt om på olika websiter men de flesta bygger på att Du vet exakt vad Du har för bitar inklusive drivande kugghjul och däckdimensioner så de kan vara lite "tråkiga" att jobba med.

En väldigt enkel formel är denna:

Gammalt Drev X Ny Utv. / Gammal Utv. = Nytt Drev

Gäller förstås bara om hastighetsmätaren visar rätt innan man byter utväxling.

För min bil skulle det bli

21 X 3,91 / 3,50 = 23

Det blir stora drev för min del eftersom det (troligen) sitter ett 8 kuggars drivande hjul i C6:an, men om jag byter till ett 7 kuggars så kan jag behålla mitt 21 kuggars drev och klara mig utan reduktionsväxel. Med en 75% reduktionsväxel så skulle ett 18 kuggars drev ge någorlunda korrekt visning för min del.

Fast det blir nog fortfarande billigare att använda ett 23 kuggars drev även om man får byta det då och då.

Link to comment
Share on other sites

Från NPD:s katalog.

We found this Ford Racing formula for figuring the

approximate number of teeth required for the driven gear

(17271) to give proper speedo readings.

Driven gear teeth=

(# of drive gear teeth) x (Axle ratio) x (Tire revolutions per mile)

/1000

Just plug in the number of teeth on the drive gear inside

the transmission (6, 7, 8) multiplied by the axle ratio

(3.00, 3.50, etc.) and multiplied the tire rev’s per mile,

then divide all that by 1000. The result, such as 19.27 is

the approximate number of driven gear teeth required for

proper speedo readings. Tire revolutions per mile can be

found in the manufacturers specifications for a given tire

style and size.

Bara mäta omkrets på hjulet,,,,,

mvh Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har fått tag på rätt drev från Hansen Racing. Clipset var dock restnoterat. Det ser inte ut som något standradclips så hur får man tag på ett sånt :roll: ?

Kanske skall man ta kontakt med t.ex. Mustangsunlimited och be dem skicka i kuvert om man skickar pengar till kaffe och bulle till dem? :)

Beställa bara ett clips verkar ju lite nördigt förstås, men just nu behöver jag inget annat :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...