JanneJ June 6, 2006 Author Report June 6, 2006 Nu har jag varit ute på en provrunda.1: Bilen blev tyst....för tyst! V8 mullret har nästan försvunnit, underbart på landsväg men lite mesigt i stan. Får nog plocka bort den bakre dämparen och höra om det blir en lagom kompromiss. Till och med sambon reagerade på att den lät fjolligt!2: Den är piggare än innan. Svarar snabbare på gaspådrag och verkar på det hela mer varvvillig. Det tidigare floff floff ljudet kanske var manligare men fort gick det inte....lustigt, det brukar vara tvärt om - mera ljud -mera fart.Jag återkommer... Citera
JanneJ June 7, 2006 Author Report June 7, 2006 Före och efter är alltid kul att se.Jag är helnöjd Hälsningar Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 8, 2006 Report June 8, 2006 Hej.Det blev jä-ligt fint det där med fälgarna, avgasystemetser också väldigt trevligt ut. Jag har som du fixat till avgas och konstigt nog blevdet betydligt tystare som dubbel system än somdet enkla som var monterat tidigare. Man får stå ut med det tills dämparna har rensat sigsjälva på matrial som dämpar. Citera
JanneJ June 8, 2006 Author Report June 8, 2006 Tackar!Jag tycker själv att fälgarna gör halva bilen, från tönt till cool Dom är 18*8,5 tum med ett ET på 35mm.Däcken är Hankook K107 235/40*18Sedan beställde jag spacers hos Manton racing i Karlskoga för att få de mått jag ville ha, dvs rätt navhål, M12 bult mot fälgen och tjockleken 25mm. Priset: 1800:- + frakt för 4 måttbeställda spacers klagar jag inte över. Citera
ht67 cmc 1502 June 8, 2006 Report June 8, 2006 Fälgarna var riktigt snygga! Jag har tittat och funderat länge på vad jag skulle vilja ha den dagen det är dags för fälg och däck byte. Men det har varit svårt att hitta nåt. Vad heter de du köpt? Modell? Citera
JanneJ June 8, 2006 Author Report June 8, 2006 Det är en firma här i trakten som grossar fälgar från bl.a USA.Kolla deras hemsida: http://www.ckstyling.com/Bra priser har dom oxå. Citera
ht67 cmc 1502 June 8, 2006 Report June 8, 2006 Ska kolla in vad de har. Det finns så mycket man vill ha och andra saker som måste fixas först men det underlättar om man spanat lite innan... Citera
JanneJ June 10, 2006 Author Report June 10, 2006 Nu är det bara för gott! 25 grader varmt och sol sol sol .Rullar ut mussen ur garaget på morgonen och använder den som bruksbil.Skolavslutning, åka och handla, hämta grabbarna ( barnen alltså , tvillingar 12 år, full rulle jämt!) från fotbollsträningen. Den fixar allt.Bruksbilen bara står och ser moloken ut.Har säkert åstadkommit några nackskott när jag har rullat förbi ! Folk vrider på huvudet så dom nästan ramlar omkull. Vi är inte bortskämda med mustanger här i trakterna. Såg förresten en Musse cab-92-93 nånting i byn idag men det är den enda.Så här ska det vara Citera
JanneJ June 13, 2006 Author Report June 13, 2006 Har haft bilen på hjulinställning för att få svart på vitt vart hjulen pekade Mina misstankar om att det inte stod rätt till besannades.Fram ville jag ha lite negativ camber och det slutade på 0.4 grader - helt ok. Caster ställde vi in på 1.5 grad och toe in 3 mm. Så långt var allt enligt mina önskemål.Bak var dock trustvinkeln 0.52 grader vilket tyder på att bakaxeln inte står i linje med framhjulen. Detta har jag misstänkt eftersom bilen beter sig konstigt vid gaspådrag/ släpp.Nu ska jag se om det finns något bra sätt och mäta vad som sitter fel eller är trasigt.Har bytt tändstift förresten så nu går den på alla 8, dom gamla stiften såg ut att höra hemma på museum, klart antika (skulle nästan kunna tro det var original!)Ha det bra Citera
JanneJ June 15, 2006 Author Report June 15, 2006 Den låga ljudnivån har tagit bort en del av manligheten i bilen.Jag satte ju dit en slutdämpare och trodde att ljudnivån skulle bli lagom, men det blev för lågt! Hade det varit en Lincoln så hade det varit helt ok med ett pysande men en Mustang måste ha lite mera ryt.Jag gjorde nya slutrör i 2.5¨rör med en krök på slutet och lackade dom med värmetålig aluminiumfärg ( hittade inga kromade 2.5¨slutrör med böj).Visst blev ljudet mer musselikt men x-röret har förändrat tonen jämfört med 2 separata rör. Det är ett jämnare ljud och inte alls likt en pilsnerhäck med raka pipor.Motorkaraktären är förändrad, nu när jag har kört en del efter bytet är jag helt säker, det är jämnare gång och större varvvillighet!Sola försiktigt! ( bryt för lite mek ibland ) Citera
JanneJ June 15, 2006 Author Report June 15, 2006 Min bil hade ingen förbindelse alls mellan avgasrören när jag köpte den, det var 2 separata rör hela vägen bakåt. Jag har inte haft någon H-pipa att jämföra med. Men jag skulle aldrig återgå till separata rör igen även om ljudet var maffigare. X-röret verkar väldigt gynnsamt för effekten och karaktären på motorn. Mitt system består av 2¨rör i X-et och även i efterföljande simons ovala dämpare och avslutas med 2.5¨i slutrören.Egentligen kunde man säkert bygga hela systemet i 2.5¨, men eftersom jag hade grejor liggande hemma och bilen har original grenrör valde jag 2¨rör.En sån här ändring hade varit väldigt rolig att testa på rullande landsväg.Hälsningar Citera
JanneJ June 22, 2006 Author Report June 22, 2006 Egentligen hade jag inte tänkt att röra motorn före jag var klar med hjulupphängningarna, men det är ju så svårt att låta bli.....Nu har jag i och för sig bytt bägge dom övre kulbultarna fram så lite har jag gjort åt vingligheten, men det finns mycket mer kvar.Motorn har inte haft den jämna gång som jag tycker att en V8 ska ha, det blev bättre med tändstiftsbytet men bra blev det inte.Jag tog tändinställningslampan och satte den på tändkabel efter tändkabel och kollade så gnistan var ok. På 4: an cylinder var det mycket oregelbunden gnista och flera andra hade risig gnista. Bort med tändkablarna och fram med ohm-metern. Resistanserna i kablarna låg på allt mellan knappt godkända 13k ohm och upp till över 30k ohm. Fixade nya kablar, fördelarlock och rotor. Nu hade vi resistanser på 8k på alla kablar, mellan 6 och 10 k ohm tycker jag är godkänt.Nu fanns det bra och regelbunden gnista till samtliga tändstift men motorn gick fortfarande inte så jämt som jag ville.Tjuvluft var min nästa tanke, fram med startgas och spruta runt förgasaren och bingo! Kraftig insugningsläcka i bakkant på förgasaren i mellanplattan med slanganslutningen. Bort med förgasaren och fixa packningen. Nu är det tätt och motorn går ännu bättre.Tänker förresten modifiera vevhusventilationen så den inte går in i mellanplattan under förgasaren utan in i luftfiltret istället. Jag är allergisk mot alla avgasreningskonstruktioner som sabbar förgasarens funktion.Motorn går betydligt jämnare än innan men.....Jag kollar tändinställningen och pluggar därför vaccumet till fördelaren och nu! nu går motorn hur lungt som helst! Kan nog ställa ett mynt på högkant på insuget när den går på tomgång. Sätter tillbaka vaccumslangen och får omedelbart en orolig tomgång. Kvällen är sen och jag vill inte hålla grannarna vakna med mina experiment längre, så jag bryter och förtsätter en annan dag istället.Det är lite som ett detektivarbete, kul som bara den!Ha en trevlig midsommar. Citera
JanneJ June 24, 2006 Author Report June 24, 2006 Jobbet med tändningen fortsätter. Kopplar in tändinställninglampan och ser att grundtändningen med pluggat vaccum ligger på strax över 15 grader! , justerar ner till 8 grader och nu börjar det bli riktigt bra.Tar ut bilen på en provrunda och det känns som jag har fått 50 hkr extra Tidigare gjorde en start från stillastående inga svarta streck, men nu händer det grejor....Den jobbiga ormningen vid gaspådrag blev nästa sak att ta tag i.Misstanken om att bakaxeln satt snett stämde. Efter en massa mätande mot olika punkter i kaross och hjulupphängningar fick jag fram att hjulbasen på högersidan var 1 cm längre än vänstersidan. Genom att lossa kramporna som håller ihop axeln och bladfjädrarna och justera alltsammans med lilla släggan kunde jag få hjulbasen att bli nästan på millimetern lika, naturligtvis är mina mätningar amatörmässiga jämfört med hjulinställningen på verkstaden men resultatet när jag provade på gatan talade sitt tydliga språk.Tendenserna att styra med bakvagnen vid gaspådrag/ släpp är borta, bilen går spikrakt ( allt är relativt när det gäller en Mustang!) när man gasar. Tidigare var omkörningar klart jobbiga men nu är känslan mycket bättre.När jag var under bilen så hittade jag 2 lösa bultar till bussningen i tvärbalken till växellådan. Efter att jag hade dragit åt dom så försvann det kraftiga ryck jag hade när jag la i Drive på automaten. Jag som trodde det var någonting galet med lådan!Mussen blir gradvis bättre och bättre, det här är riktigt roligt.Glada hälsningar Citera
JanneJ June 25, 2006 Author Report June 25, 2006 Har ända sedan jag köpte bilen letat i verkstadshandböckerna efter vilken förgasare jag har på bilen. Det är en 2-portare men vilken? När jag för en stund sedan surfade runt på Holleys hemsida fattade jag vad det var. Förgasaren är utbytt mot en Holley 4412-S 500Cfm. Inte undra på att den inte fanns i reparationshandboken. Jag är mest van vid Webrar så det här är en ny värld för mig. Nu hade Holley en riktigt bra manual på sin hemsida och jag kunde omedelbart konstatera att vaccumslangen till fördelaren var inkopplad på fel anslutning ( full vaccum- inte bra!). En snabb sväng ut i garaget och 2 minuter senare hade jag en tomgång som var "steady as a rock".Nu ska jag gå igenom inställningarna för flottör och tomgångsblandning också.Ha det bra. Citera
JanneJ June 26, 2006 Author Report June 26, 2006 Flottörnivån var alldeles för låg, men med Holleys manual var det inga problem att justera den. Väldigt enkel konstruktion, på en Weber DCOE som jag är van att meka med är det mycket omständigare att få rätt flottörnivå!Har byggt om vevhusventilationen enligt mina egna ideer. Jag gjorde ett 19mm hål i undersidan på luftrenaren och satte i en gummimuff. Sedan kopplade jag ihop slangarna från bägge ventilkåporna med en y-skarv som jag sedan trycker in i gummimuffen. Enkelt att lossa när jag ska plocka bort luftrenaren. Ett projekt blir att anpassa mellanlägget mellan förgasare och insug. Nu sitter original delen med slanganslutning (pluggad) däremellan och passformen är bedrövlig. När man tittar ner genom förgasaren (med spjället fullt öppet) ser man hur det sticker fram en kant som är 5 mm runt hälften av inloppet. Jag funderar på en bra lösning, slipa bort kanten?, göra ett nytt mellanlägg? - är det någon som har ett förslag? den är 25mm tjock så det går att göra en mjuk övergång.Om ni undrar har jag bytt användarnamn nu när jag har blivit cmc-medlem.Hälsningar Citera
Radioman June 28, 2006 Report June 28, 2006 Mycket trevlig tråd Långa, ingående och eftertänksamma inlägg, precis som jag själv skulle gjort det Fint med bilder och funderingar runtomkring.Keep up the good work on the blogg ... Citera
JanneJ July 12, 2006 Author Report July 12, 2006 Tack Radioman, det är alltid kul att få positiv feedback på "bloggen".Nu är det mitt i semestern och mussen har fått vila i garaget när jag har varit bortrest. Har dock inte slutat fundera på vad som ska göras härnäst. Luftfiltret och luftens väg in i förgasaren har jag inte varit nöjd med. Avståndet mellan förgasarens chokehorn och luftrenaren är ca 2,5 cm.Jag tycker det minst ska vara 5 cm, helst mer. Utformningen på chokehornet kan enligt mitt tycke inte heller vara optimalt, utan någon som helst rundning eller trattform.En sådan enkel sak som att ta bort luftfiltret när bilen stod på tomgång gjorde att varvtalet höjdes märkbart! Jag tog en sväng ner till min lokala bildelsbutik och hittade ett 4" högt filter (original var 2"), och gissa vad som hände? ingen märkbar skillnad i varvtal med eller utan filter! Visserligen var filtret fult som f-n men man kan inte kräva underverk för 125:-. Kommer nog att byta nån gång i framtiden, förmodligen räcker ett 3" filter bra ( det finns en formel på K/N´s hemsida där man kan kolla hur stort filter som behövs).Nästa fundering går mot chokehornet, efter att ha läst en massa på nätet om att såga bort hornet eller inte går mina egna funderingar mot att inte såga bort det men att kanske ta bort chokespjället och sätta dit en stubstack och anpassa den mot filtret. Choke kan jag leva utan, det är ju ingen SU-förgasare, det finns ju accpumpar! Är det någon som har testat och kan dela med sig av erfarenheten?Vi ses på Wheels & vings i Varberg! Citera
JanneJ July 14, 2006 Author Report July 14, 2006 Har sedan jag köpte bilen besvärats av avgaslukt i kupen´. Efter att ha lagat det läckande avgassystemet och ändå inte fått bort lukten började jag fundera på ändrörens placering ( nedåtböj eller inte). Men mina ansträngningar lyckades inte. Mest lukt blev det om jag körde med cabben uppe och ena sidorutan lite öppen.Lösningen kom genom en helt annan sak. Min verktygs"låda" av läder som jag har liggande i bagaget var full av damm! Det fick mig att kolla listen runt bagageluckan och det visade sig att det fattades 1 meter list längst bak. Efter att ha komletterat med ny gummilist av unversalutförande slutade det att lukta avgaser i kupen´och bagaget dammar inte igen. Förmodligen blev det något undertryck i kupen´när jag körde med cabben uppe och detta drog luft från bagaget in i bilen.Något oväntad lösning, man lär sig alltid något nytt. Citera
Nenne July 14, 2006 Report July 14, 2006 Har byggt om vevhusventilationen enligt mina egna ideer. Jag gjorde ett 19mm hål i undersidan på luftrenaren och satte i en gummimuff. Sedan kopplade jag ihop slangarna från bägge ventilkåporna med en y-skarv som jag sedan trycker in i gummimuffen. Enkelt att lossa när jag ska plocka bort luftrenaren. Intressant. Du tycker alltså att det är bättre att låta eventuell "oljedimma" från vevhuset ta omvägen genom förgasaren, snarare än direkt in i insuget där den inte kan skapa något bekymmer/kladd. Jag ser också på dina bilder att din bil saknar stagning mellan torpedväggen och stötdämpartornen. Om Du bara tänker "fisköra" så duger antagligen originalstagen, men bättre vore ett "Europastag", och gärna också ett "Monte Carlo stag" om Du planerar mer allvarligt bilåka.Att köra helt utan stagning är i alla fall inte så lyckat med tanke på Mustangernas klena chassi, stötdämpartornen tenderar liksom att röra sig i riktning mot varandra.Redan skulle Du kunna få bekymmer att montera ett "Europastag", men att låta bilen "hänga" på ett par pallbockar över natten sägs hjälpa bilen att återfå sin rätta form. Jag har inte helt säker på var pallbockarna ska placeras men det verkar logiskt att sätta dem i trakten av torpedväggen. Kanske någon som har erfarenhet detta kan ge bättre råd. Citera
JanneJ July 14, 2006 Author Report July 14, 2006 Jag har förstått att det finns många olika ideer om vevhusventilationen. Egentligen ska det inte bli några stora gasmängder i vevhuset, men om det finns läckage genom kolvringar eller ventilstyrningar kan det bli avsevärda mängder. Har själv haft välanvändna ( läs slitna) tävlingmotorer där vevhuskompressionen har tryckt upp oljestickan!Mina ideer grundar sig på att jag inte vill ha något som går direkt in i insuget som inte är "pluggat" dvs med någon form av membran i ändan tex bromsservo eller centrifugalregulator på fördelaren. En slang från vevhusventilationen blir enligt mig som en källa till okontrollerad tjuvluft.Många sådana här lösningar som egr-ventiler, fördelare med dubbla vaccum, luftpumpar mm är ju bara ett sätt att möta myndigheternas krav på utsläpp. Motorerna går alltid sämre med sådana avgasreningsmanicker. Stag i framvagnen kommer den är mjuk som kokt spaghetti i chassiet Ha det bra Citera
Nenne July 14, 2006 Report July 14, 2006 PCV ventilen ska ju se till att det inte blir ett för stort drag i vevhusventilationen, så "tjuvluft" ska ju inte vara något problem om man satt ihop grejerna rätt.En riktigt installerad vevhusventilation hjälper ju också till med att avlägsna kondensation och annat otrevligt från motorns inre, så jag ser fler fördelar än nackdelar med att ansluta vevhusventilationen rätt. Citera
JanneJ July 15, 2006 Author Report July 15, 2006 Efter att ha tittat i och under en massa Mustanger på Wheels & Vings idag har jag förstått att min bil saknar nästan alla förstyvningar som normalt sitter på en cab!Jag har som Nenne påpekade inga stag till stötdämpartornen, inte heller har jag staget under motorn eller plåten som sitter under kardantunneln under framstolarna.Inte så konstigt att bilen känns mjuk när jag hissar upp den...Undrar vilken tidigare ägare som har plockat bort dom och varför?Är det någon som har ett export brace liggande?Vi hörs Citera
JanneJ July 19, 2006 Author Report July 19, 2006 Efter att ha kollat priser på förstärkningsstag bestämde jag mig för att köpa ett export brace och tillverka resten själv.Jag började med ett "monte carlo stag" som går tvärs över motorrummet. Ett enkelt stag gjort i 20 mm rör med 3 mm gods. Jag placerade det så att jag har en chans att få bort fördelarlocket utan att skruva bort staget.Sedan gjorde jag ett engine crossmember som sitter under motorn mellan dom främre rambenen. Här använde jag 35 mm rör med 2,5 mm gods. Ett kalldraget sömlöst rör av samma typ som jag har använt att bygga störtbågar av. Efter att ha kollat på bilder av original och eftermarknadsstag gjorde jag ett som var så kraftigt som möjligt med tanke på den begränsade platsen.Min vinkelslip gav upp under arbetet... det började flyga ut små lösa delar och sedan kom ett blått gnistregn... lite som en grand finale på en pampig föreställning. Konstigt engentligen den är ju bara 25 år......undrar om det finns nån garanti.....? Citera
dacke July 19, 2006 Report July 19, 2006 Ser ju kanon bra ut.. Men hur gjorde du med Monte Carlo staget, tänkte på att när jag monterade mitt så trodde jag först jag hade köpt fel stag...Staget var typ 3cm bredare än motorrummet.....Jag fick palla upp fronten i 4 dagar innan jag ens var i närheten av att få dit staget..Gick du efter orginalmått eller bilens befintliga mått när du tillverkade staget Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.