Jump to content

Recommended Posts

Justerade/modifierade bort det glapp på ca 3 mm som fanns mellan reglagearmen till accpumpen och plastkammen på spjällaxeln. Karaktären blev mycket bättre med ett betydligt snabbare gassvar, kommer att köpa ett sortiment olika plastkammar att ha och labba med för att fintrimma gassvaret/accpumpen.

Köp en sådan trimsats :!: Det är skitroligt att prova fram och justera in accpumpen. Det gör jättemycket på hur motorn svarar när du trycker till på gasen. :D

  • Svar 821
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Fick även känsla av att sensorns livslängd blir väldigt kortvarig på våra icke styrda motorer!?!?

Lägg givaren i ett skruvstycke, hetta upp spetsen med gassvets tills körsbärsröd, låt kallna och montera sen tillbaka och spela sen överraskad. :crazy:

Fick även känsla av att sensorns livslängd blir väldigt kortvarig på våra icke styrda motorer!?!?

Lägg givaren i ett skruvstycke, hetta upp spetsen med gassvets tills körsbärsröd, låt kallna och montera sen tillbaka och spela sen överraskad. :crazy:

Oj så enkelt! Och dom överlever den behandlingen? :shock:

Bredbandslambda funkar ju fint och jag tror inte det spelar nån större roll om det är förgasare eller sprut. Jag har kört min motor riktigt fett ibland och den har inte dödat sensorn. Monterar man den bara rätt och på rätt ställe och har den inkopplad när den sitter i röret så ska det funka. Dom brukar inte gilla att sitta i systemet utan att vara "påslagna" när motorn är igång.

Å Janne - jag har för mig du frågade vad det var för mätare jag hade i vänsterstolpen? ;)

Jag har köpt här och tycker det funkar bra, bra pris också... http://www.hqtec.se/pc-46-3-lc-1-db.aspx

Fick även känsla av att sensorns livslängd blir väldigt kortvarig på våra icke styrda motorer!?!?

Lägg givaren i ett skruvstycke, hetta upp spetsen med gassvets tills körsbärsröd, låt kallna och montera sen tillbaka och spela sen överraskad. :crazy:

Oj så enkelt! Och dom överlever den behandlingen? :shock:[/quote:3ulwvrt3]

Åtminstone dom sensorer vi plockar ur bilar tillverkade av en viss tysk firma brukar hålla upphettning. Kan ju hända att Asien-skräpet är känsligare.

På verkstad byter man som regel sensorn som första åtgärd, fastän det ibland är helt onödigt, man kommer ju åt att ju sälja en ny sensor igen :--

Skulle jag få en royalty för varje sensor och katalysator världens verkstäder bytt helt i onödan, skulle jag vara en ganska rik person vid det här laget....

Och kunden betalar glatt för detta, för bilen har bra avgasvärden en tid igen.

Detta läste ni just på internet, så sanningshalten får var och en ta ställning till själv. :angel:

En grej på tal om accpumpar,jag har 4v original förgasare som inte svarade bra vid "snabba och riviga starter" (som det stod i hobbexkatalogen) det visade sej att gummimembranet i accpumpen blivit stelt och rörde sej skitdåligt bytte och vipps vart det fart i grejerna igen, ett tips bara, Göran i varberg

det visade sej att gummimembranet i accpumpen blivit stelt och rörde sej skitdåligt bytte och vipps vart det fart i grejerna igen, ett tips bara, Göran i varberg

Samma erfarenhet här. Man får med såna membran när man köper trimkit, i alla fall till Holley.

Jag har labbat vidare med accpumpen och fått till riktigt bra funktion. Grundproblemet var ett "glapp" på ca 3 mm innan reglagearmen överhuvudtaget fick kontakt med kammen, sedan fick jag lägga till ett par brickor för att förspänna fjädern på justerskruven och därmed utnyttja pumpslaget mer effektivt, självklart med marginal vid fullgas för att inte trycka sönder membranet.

Kommer härnäst att ge mig på fördelaren och se till att jag har lagom centrifugalförställning, räknar med att grundtändningen bör ligga på ca 12-14º och fullt utslagen på ca 35-38º, lite tester mot klockan får ge mer exakta data.

Likaså ska jag byta till mjukare fjädrar och få full förtändning tidigare i varvtalsområdet.

Innan jag har inhandlat någon Bredbandslambda får jag ha lite koll på stiften så jag inte kör med för mager blandning när jag bränner på för fullt.

Hej Janne

Vad har du för förgasarstorlek och munstycke nu? Kan man se din setup någonstans?

Angående tändning, fördelare och vakumklocka så vill jag dela med mig av ett dokument jag satt ihop från ett hotrod forum jag hängde på för ett par år sedan. Det är så himla bra skrivet att jag var rädd att det skulle försvinna.

Detta är inte just till dig Janne, som verkar ha bra koll, utan till alla som vill få en bra sammanfattning i ämnet.

Det borde översättas till svenska så det får ännu mer spridning bland de som drar sig för engelska texter. Så bra är det.

Hej Janne

Vad har du för förgasarstorlek och munstycke nu? Kan man se din setup någonstans?

Det är samma som du har, Holley 600 vac (1850) och ett edelbrock performerinsug. Har ingen riktig koll på munstyckena, pw vet jag är 6,5 i övrigt helt enligt originalspec. Omsorgsfullt genomgången efter en rad problem vid uppstarten, köpte den beg av en kille som hade köpt den ny och bara haft den 1 säsong ( och antagligen aldrig fått den att gå riktigt, fel packningar och gjutskägg i tomgångskanal funkar inte bra).

Har börjat med fördelaren, originalet passar inte alls till min motor så det är ingen ide ens att börja testa med den.

Plockade bort plattan till vacuumförställningen för att kolla vilka värden centrigualförställningen hade, så här så det ut:post-20-144839114062_thumb.jpgTändning 006.jpg[/attachment:1zamuv7x]

Till höger ser man klacken som bestämmer förställningen, det står 18º vilket i vevaxelgrader blir det dubbla = 36º Till det ska man lägga den statiska grundtändningen och redan där ser man att det blir helt tokígt om man som jag vill ha en statisk grundtändning på 12-14º.

På den vänstra sidan finns ett spår märkt 13º vilket ger 26 vevaxelgrader, rätt ok, men inte helt 100% tycker jag.

Jag ritade upp en tabell på statisk vs dynamisk förställning:

Tändning 012.jpg[/attachment:1zamuv7x]

Där ser vi att mitt mål på 35-38 º total förställning kombinerat med 12-14º grundtändning skulle behöva ett dynamiskt omfång på ca 22-24º vilket ger att jag skulle behöva ett spår som är 11-12º.

För att lösa detta lade jag till lite material med svetsen i 18º spåret och filade sedan fram önskad öppning för att få till mina egna grader:

post-2705-144839113314_thumb.jpgTändning 014.jpg[/attachment:1zamuv7x]

För att förändra hur den dynamiska förställningen går in byter jag fjädrarna som dämpar centrifugalvikterna till något mjukare. Vad jag vill uppnå är att full förställning går in tidigare i varvtalsområdet då trimmade motorer oftast presterar bättre på mellanvarv med den inställningen. Fjädrarna finns i färdiga satser:

post-20-144839112667_thumb.jpgTändning 010.jpg[/attachment:1zamuv7x]

När allt är monterat ser det ut såhär:

post-20-144839108627_thumb.jpgTändning 015.jpg[/attachment:1zamuv7x]

Har varit ute och kört några rundor nu, intrimningen av motorn går framåt.

Tyckte det var lite jobbigt med de dåliga vägarna nu efter vintern, mycket gropigt och eländigt på mina favvovägar. Testade hårdare inställning på mina konidämpare för att känna om det fanns någon förbättring att hämta. Tidigare har jag haft väldigt lös inställning ( bara rebound( utdragsfasen) är ställbar) men nu ställde jag både fram och bak till 50%. Resultatet blev mycket bra, det blev faktiskt bättre än vad jag förväntade mig, nu går det utmärkt att smiska på även när underlaget inte är som ett salsgolv :--

Motorn är en pärla, blixtsnabbt gassvar och ett underbart ryt, att ligga och cruisa i 130-140 går hur bra som helst, motorn känns inte det minsta ansträngd och levererar omedelbart när husse vill :angel:

Motorn är en pärla, blixtsnabbt gassvar och ett underbart ryt, att ligga och cruisa i 130-140 går hur bra som helst, motorn känns inte det minsta ansträngd och levererar omedelbart när husse vill :angel:

Tjosan :!: Så egenskaperna blev som utlovat :?::--:--

Tjosan :!: Så egenskaperna blev som utlovat :?::--:--

Är både nöjd och lite förvånad faktiskt, det är ju trots allt bara en 302:a med hemmaportade 289 toppar och en snäll XE256 kam, inget märkvärdigt.

Totalsumman för trimmet är under 10 k, vilket måste betecknas som snorbilligt.

Det känns som en ruskigt lagom gatbilstrimning med en tomgång som är superstabil ( inget vibrerande rupp-rupp )

En sleeper just i min smak 8)

Är både nöjd och lite förvånad faktiskt, det är ju trots allt bara en 302:a med hemmaportade 289 toppar och en snäll XE256 kam, inget märkvärdigt.

Totalsumman för trimmet är under 10 k, vilket måste betecknas som snorbilligt.

Det känns som en ruskigt lagom gatbilstrimning med en tomgång som är superstabil ( inget vibrerande rupp-rupp )

En sleeper just i min smak 8)

Gör det rätt, och gör det lagom- där har du resultatet.

Jag har sedan länge fört personlig vendetta mot gatbilar med mega rupp-rupp kammar och RPM-insug. Det är bra, att också andra börjar tro på konceptet.

Det finns en del trix man kan ta till istället för att köpa dyra bling-bling trimgrejor i färggranna askar. Dessa funkar inte alltid ihop.

Ford 302 är en tacksam spis att "renovera", den ger bra respons också på små ändringar. Nackdelen är liten slagvolym och korta stakar, men annars är den okej upp till 62-6400.

En lätt Musse med bra balans och 302:a, kan tvåla till en bigblockare så det står härliga till, både på åttondelen och i roadrace.

Kom ihåg: nu har du en liten fördel, varje man bör tillåtas ha några hemlisar han inte berättar vidare.... :angel::--:-- Eller hur?

Nu behöver du Tremec T5 eller T56 och 3.55+ lamelldiff i häcken... Sen är det klart för buskörning.

Bild från i morse:

Musse.jpg[/attachment:2do55mga]

Nice kort!

Skall ut i helgen och söka efter bra miljöer för att ta kort på min.

Alltid kul att ha, tog några förra året och ett av dem har jag förstorat

ramat in och hängt på väggen i vardagsrummet. :-- Men nu ser ju

bilen inte riktigt likadan ut så det får bli nya kort.

http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... G_7116.jpg[/quote:2do55mga]

Tackar :wave:

Det är inte lätt att ta bra kort på bilen, jag har hur många dåliga kort som helst på min..

Du har fått till bra skärpa och djup på din bil, snyggt :thumbup:

Jag försöker utveckla mitt fotograferande och har förstått att det är träning och åter träning som gäller, tar jag 200 bilder så kanske det är 5-10 som är användbara och kanske bara 2 som är bra. Men det är roligt som attan :D

Jag köpte mig en Canon S5IS och sedan var det bara att börja experimentera med slutartider och bländare.

Har fortfarande inte kommit på alla knep men man lär la sig.

Kul att ta kort men som du säger blir mycket få bra. Fotot ovan har ju även retuscherats i dator kan

erkännas. Rörliga objekt tycker jag är lättare än stillastående. Efter 8 timmar vid en bana brukar man

ha ca 600foto att gå igenom. :shock:

Tur man inte bara har en tidskrävande hobby. hehe

  • 3 weeks later...
lamelldiff i häcken... Sen är det klart för buskörning.

Detta är en pryl som jag verkligen saknar nu... :cry:

För det första är lågprofildäck typ 235/40*18 fullständigt värdelösa när det gäller att få fäste i starten och när det sedan är bara ett av dem som driver blir effekten patetisk.

Stående start med plattan i mattan är en orgie i spinnande hjul. Smygstart och ladda försiktigt är receptet.

0-100km/h med en start som inte skulle uppröra svärmor resulterar i 6,8 sekunder, där finns mycket mer att hämta.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...