Jump to content

Elektronisk spänningsregulator


Recommended Posts

Egentligen skall där vara ett par kondesatorer också men på bilden pools visar så finns det ju inga alls.

Tror du verkligen att man måste filtrera spänningen? Jag menar, originalregulatorn pulserar ju mad c:a 2 Hz, och är ju inte filtrerad.

Det handlar om kretsens stabilitet, ev. självsvängning mm. Man bör alltid följa databladet. Men det går ju också bra att prova utan de komponenter som databladet föreslår. :)

Orginalregulatorn är långsam och ingen halvledarkomponent i sikte :)

En 7805 regulator är jättesnabb och försöker att reglera bort de rippelpulser som generatorn alstrar. Jag kommer att sätta kondensator innan min krets om/när det blir dags att byta.

Min 5volt får emellanåt "ett spel". Alla mätarna visar max i ca.20 sekunder för att sedan återgå till normal visning. Risken är väl att den där bimetallkontakten snart kletar ihop helt och man bränner alla instrumenten i panelen. :shock:

Panelf..n är av nu igen eftersom jag precis bytt värmepaket. Kanske skall jag ta tillfället i akt? 8)

Link to comment
Share on other sites

Jaa pools, du fick igång mig. :D

Kunde inte låta bli att forska runt detta idag och i kväll.

Gjorde först en ritning på en annan kretslösning för större ström men var tvungen att prova enligt dina bilder på dyra regulatorer från NPD. Jag har nu testat på samma sätt. Alltså en helt vanlig 7805 krets utan något annat. In på ben ett, ut på det tredje och jord till höljet (som är samma som ben två i mitten)

En vanlig kontakt för 9Volts batterier klippte jag isär så passade respektive pol till de som finns på kretsbanorna bak på instrumenpanelen (årsmodell -70, samma som den undre bilden du bifogade)

När jag startade med kall motor och full tank började det med att det drog ca.0,6 Ampere. Efterhand så sjönk strömmen :shock: Antagligen värms något i instrumenten upp som gör att motståndet ökar när de blir varma.

Så när tempen började krypa uppåt (drar mer ström från regulatorn) så hade det inte så stor inverkan. Det drog ändå inte ens en halv ampere :shock::D

Fungerar perfekt. Tyckte inte jag behövde trimma upp spänningen heller. 5 volt ger ungefär samma utslag på mätarna jag hade med orginalregulatorn.

Jag hade fel när jag trodde att det skulle krävas 2 eller ännu fler ampere. Tur var väl det. En sådan här fast 5 volts-krets kostar 10 - 12kr. + moms på Elfa. Batterihållare vet jag inte men det är ju ett enkelt projekt för vem som helst, och mycket billigare. 8)

Här följer ett par bilder på detta roliga enkla projekt. Kretskortsflärpen som hänger lite löst nu när den inte sitter fast på orginalregulatorn tejpade jag fast med eltejp, så att det inte skulle kroka tag i något när jag monterade instrumentlådan. Det hade nog inte behövts.

Artikelnummer på Elfa för en extra stark 78S05CV krets är 73-095-60 och kostar 12.70kr + moms. Kanske har Conrad elektronik sådana också?

Nu vill jag se fler som vågar sig på detta :--

regulator1.jpg

regulator2.jpg

regulator3.jpg

regulator4.jpg

regulator5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Conrad är mycket billigare :D Priserna är också inklusive moms.

L78s05cv nr.179345-11 7:90kr s.677 i katalogen.

Batteriklämma nr.624591-11 3:50kr s.435

Eventuell krympslang nr.530891-11 9:90kr s.810

Link to comment
Share on other sites

KANON, Radioman! Vår hjälte på elsidan!

När jag testade lite själv var jag också lite rädd för strömförbrukningen. Jag

testade med diskreta komponenter, då jag inte hade nån regulator liggandes.

Men som sagt, det funkade inte så bra.

Nu har vi alltså lösningen på detta problem! :P För ett problem har det

nog varit för många, titta bara på antalet som läst tråden.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Conrad är mycket billigare :D Priserna är också inklusive moms.

L78s05cv nr.179345-11 7:90kr s.677 i katalogen.

Batteriklämma nr.624591-11 3:50kr s.435

Eventuell krympslang nr.530891-11 9:90kr s.810

Fel nr på batteriklämman, ska vara 624691-11, pris 3:90:- enligt www.conrad.se

Kul att frakten verkar ligga på 79:- ...

Link to comment
Share on other sites

Efter att jag satt dit instrumentbrädan (för femtielfte gången) och kört runt ett tag så kan jag konstantera att mätarna, efter en stunds uppvärmning, visar en aning lågt :roll: .. jag är ju lite petig med sånt här :?

Ett enkelt sätt att prova med något annat är med en 6 volts regulator IC 7806 CKC nr:179213 på Conrad. de kostar ju inte så mycket att prova både 5 och 6 volt. :)

Man kan också sätta dit en likadan billig krets som man kan justera spänningen på (lm317), med fler komponenter inblandade. Jag vill dock inte annonsera det för det är inte lika enkelt och rent som mitt första förslag.

Jag misstänker dock att 6 voltsregulatorn är närmare sanningen än 5 voltaren.

Kanske hinner någon annan före mig att prova :)

Jag får väl sätta vingmuttrar på min "Dashboard " snart :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Idag monterade jag själv dit en "Conrad" elektronisk spänningsregulator efter läst detta tips från er.

Och nu för första gången någonsin visar mätarna rätt :!:

Jag har alltid haft en tankmätare som alltid visat 3/4 tank och ett oljetryck som knappt orkat över halva skalan

För ett par år sedan bytte jag både tankgivare och den mekaniska spänningsregulatorn utan resultat.

Denna regulator var superenkel att montera jag tror inte jag höll på mer än 2 timmar inkl allt plock med instrumentbräda.

Sen var det bara tanka fullt och skruva in rätt spänning tills mätaren gick rätt

Kanon! :P

Link to comment
Share on other sites

Bra Per

Jag vill bara fråga om du kollade vad det var för spänning ut från regulatorn när du blev nöjd med tankmätaren?

This is the Question.

Är ungefär 5.6 volt "exakt" rätt kan man nämligen på ett eminent, excelllent och oerhört simplificerat sätt lägga till en 50 öres diod till mitt förslag. Jag kommer i så fall att utföra denna modifikation och meddela resultatet. Därmed slipper man den färdiga plastgrunkan med inställbar spänning, som dessutom är dyrare ;) (Jag hatar färdiga saker. "Kan själv" sade jag när jag var tre år, högröd i ansiktet, har jag fått höra. Ja, lite av det lever tyvärr kvar :D

Jag är en lat människa (intelligent ...? :P ) så därför har jag väntat med att prova själv. Har i alla fall för mig att det i början av tråden fanns en uppgift om i runda slängar 5.6 volt? (orka starta nytt fönster och kolla upp detta innan post osv. nej ....... lat är jag )

:D

Hoppas det blir några varma "brittsommarkvällar" för oss med cab.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade inte min "finlir" mätare tillgänglig så jag kunde inte kolla.

Men enligt uppmärkningen på justeringen så är det nog närmare 6V än 5.6V

Tror nog inte den skalan på dosan går att lita på så man bör nog mäta för att veta.

Kan det inte även vara så att efter alla år så förlorar systemet sin kapacitet att släppa fram spänning så behovet kan variera?

Är ingen elkille alls så denna lösning passade mig.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Kan det inte även vara så att efter alla år så förlorar systemet sin kapacitet att släppa fram spänning så behovet kan variera?

Är ingen elkille alls så denna lösning passade mig.

Nej, så är det inte. Jag tror inte instrumentens inre motstånd ändrar sig så mycket heller med åren. Dåtidens "kalibrering" var som den var och jag tror att den mekaniska "on-off" regleringen var den stora boven och kunde diffa med effektiv värden på 5 till 6 volt. (alltså den mekaniska 5volt regulatorn) Ingen bil var den andra lik alltså.

Jag tror instrumentdelen skiljer mindre mellan olika bilar.

Ok då, jag får väl falla tillföga och prova en annan regulator på 6 volt och den förra med 5 volt och en extra diod (5.6v) för utvärdering. Det blir i så fall tre versioner på min hemsida....

Tests will tell ... later on when the darkness and winter arrive, to joyness of the contribution from Radioman will show it's face for the community of all time, The Classic Mustang Forum. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Men du Ove strömförsörjningskablarna fram till instrumentet borde väl efter 40år ha fått en något högre resistans så vi får ett spänningsfall där. Så en varierbar kanske ändå är att föredra ;)

En varierbar spänningsregulator är bra men kablarna ändrar sig inte på på 10, 40 eller 100 år med den kopparmängden (tjockleken) som var då i förhållande till vad instrumenten drar i ström. Sådan stror ström drar helt enkelt inte instrumenten.

Detta är en sak som man bara får en känsla för efter en tids petande. Hmmm, alltså inte lika lätt att se som mekanisk missmatch.

Att lära sig "ohms lag" räcker ytterst långt när det gäller bilelektriska kopplingar. Alltså ström, spänning och motstånd och dess matematik.

Ofta kan man föra över detta på en vattendams höjd (spänning), hur mycket flöde av vatten som lämnar reservoiren (ström ), strypningen av flödet (motståndet).

Nedanstående gäller för likspänning. (effekt är med som en extra skoluppgift idag :) )

Spänning delat med ström är motstånd.

motstånd ggr. ström är spänning

ström ggr. spänning är effekt.

Effekt delat med ström är spänning

Effekt delat med spänning är ström.

osv.

När man felsöker i en bil gäller det att hitta: ... Var lägger sig spänningen mellan batteriets plus och minus?

Med möjligheten att bli stämplad som en "messerschmidt" vill jag bara säga att jag tar emot djupare och "pantade" frågor via PM så ingen behöver få sin Karma rubbad.

Link to comment
Share on other sites

Är som sagt lite tveksam över el/elektronik så jag fick en fråga i huvudet nu.

Jag blev lite fundersam över inkoppling mot kretskortet som sitter på instumenthuset

Jag har dragit + kabeln från "Conrad" till kretkortets + knapp.

Men hur ska - knappen på kretskortet kopplas? Ska den kopplas överhuvudtaget?

Hade 3 alternativ som jag fundera på

1) Inte koppla alls.

2) Dra en jord kabel från det gamla reläinfästningen (verkar vara jordad)

3) Dra en jord kabel till chassit

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Min verkar ha lagt av. Instrumenten lever sitt eget liv till viss del. Pratade med Pelle B och Lars O idag på Pony Car Meet och båda har monterat bort sina pga strul. Någon som vet varför? Är det bara att köpa en original reg och montera eller finns det "färdig" alt som håller? Deras blev varm som f-n, en problem som jag inte har. Lampan på regulatorn lyser men när jag vrider för att öka så rör sig inte instrumenten alls, dvs inte mer eller mindre än vad de står på idag. Från början ställde jag den på 6v och allt lirade perfekt. Full tank=6v är nu 1/2 tank=6v. Har inte rört något sen montering :?

Link to comment
Share on other sites

Hej Morgan

Är det din orginal "bimetall regulator" som lagt av eller en ny som du justerar spänningen på?

Ger regulatorn verkligen 6 volt nu då alla instrument visar halva värdet mot förut? Som jag skriver på min hemsida, det tar en stund för instrumenten innan de stabiliserat sig. De är tröga och behöver "värmas upp".

Jag kör med en elektronisk 5 volt regulator och måste erkänna att även då flyter visningen uppåt och neråt en aning. Framförallt visar instrumenten mycket mer vid start, innan de blivit "uppvärmda".

Link to comment
Share on other sites

Den som sitter är en nya från Conrad AB. Som sagt, har inte rört den men ändå visar den nu 1/2 tank fast tanken är fu. tempgivaren kyl visar fel. Jag inte skruvat upp eller ner regulatorn. Testade igår men varmkörd bil att skruva upp och väntade men inget hände. Var upp på 10v sen vågade jag inte dra på mer. Skall mäta i veckan direkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Har precis tagit ur innanmätet ur min spänningsregulator och ersatt det med en spänningsstab L7205 som jag köpte på Elfa för 12 spänn, jag har jordat tankmätaren via ett 10 Ohms motstånd och då visar nålen ca: 1mm över "fulltstrecket", blir kul att prova i bilen till sommaren. OBS: Provade först med en L7206 som gav ut 5.95 volt enl. mitt instrument och då stack nålen iväg alldeles för långt, den L7205 som jag nu har satt dit ger ut 5,21 volt. Stämmer det att det är 10 ohm vid full tank och 73 ohm vid tom?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...