Jump to content

Placering av parkeringsljus fram?


olevik

Recommended Posts

Mitt första inlägg här, hoppas det går bra...

Jag har tagit hem en GT som flyttgods, hämtade den i Göteborg i fredags.

Det gick bra genom tullen, vilket ju var huvudsaken, nu återstår "bara" reg-besiktningen...

Enligt den person jag pratade med på Vägverket, så ska det i mitt fall räcka med att byta färg på parkeringsljusen fram, får se om SBP är av samma åsikt. Tråkigt nog finns det inte en enda firma i Västerås med omnejd som kan hjälpa mig innan semestern, så det verkar som jag får fixa det själv.

Efter en liten rundringning verkar det som den vanligaste lösningen är att borra in en liten lamphållare för en 5W glödis i huvudstrålkastaren. Lampor + hållare och gummigenomföringar är alltså inhandlade. Det jag inte har fått klart för mig är exakt VAR de ska sitta.

Måste det finnas en reflekterande yta bakom lampan?

Hur sitter era parkeringsljus?

Finns det smartare lösningar?

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

Dom godkänner INTE att man borrar i lampor på regbesiktningen.

Om du har flyttgods så har jag för mig att man ej behöver ändra några lampor. Iaf inte blinkers bak.

Sät på provisoriska istället fram i grillen.

Dom ska vara 30cm upp ifrån backen och max 40 in tror jag...

Regga sedan bilen i Sthlm, inte i Västerås för han i Västerås är en pragrafryttare..

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag förvirrad... Det var Lars Rodeblad på ExclusiveCars som sa att alla Mussar de säljer har extra p-ljus monterade i strålkastarna. Andra firmor som pysslar med importbilar säger samma sak.

Vem säger att man INTE får borra in lampor?

Om man klarar VägVerkets kriterier för flyttgods (brukat utomlands mer än ett år) får man dispens på all teknisk utrustning, UTOM p-ljusen fram. Enligt killen jag pratade med på VägVerket iofs, det kanske är fritt fram för egna tolkningar hos SBP.

Det är ju helt klart en jäkla soppa det här, vem ska man lita på?

Aja, jag ska dubbelkolla mot VV, får se vad det ger.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag förvirrad... Det var Lars Rodeblad på ExclusiveCars som sa att alla Mussar de säljer har extra p-ljus monterade i strålkastarna. Andra firmor som pysslar med importbilar säger samma sak.

Vem säger att man INTE får borra in lampor?

Om man klarar VägVerkets kriterier för flyttgods (brukat utomlands mer än ett år) får man dispens på all teknisk utrustning, UTOM p-ljusen fram. Enligt killen jag pratade med på VägVerket iofs, det kanske är fritt fram för egna tolkningar hos SBP.

Det är ju helt klart en jäkla soppa det här, vem ska man lita på?

Aja, jag ska dubbelkolla mot VV, får se vad det ger.

Min bil är åxå importerad som flyttgods, och de enda de gnällt på är just att positionsljus(parkeringsljus) varit oranga. De ska dock få vara gula, så det kanske räcker att du sätter i "gulare" lampor än de som sitter i normalt. Fick ombes. på det en gång, tog då bilen och körde rakt igenom stan och visade upp den på den andra stationen. Påpekade att jag minsann satt i betydigt ljusare lampor, och sen var det ok...

SBP, ett skämt!

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

Mitt första inlägg här, hoppas det går bra...

Jag har tagit hem en GT som flyttgods, hämtade den i Göteborg i fredags.

Det gick bra genom tullen, vilket ju var huvudsaken, nu återstår "bara" reg-besiktningen...

Enligt den person jag pratade med på Vägverket, så ska det i mitt fall räcka med att byta färg på parkeringsljusen fram, får se om SBP är av samma åsikt. Tråkigt nog finns det inte en enda firma i Västerås med omnejd som kan hjälpa mig innan semestern, så det verkar som jag får fixa det själv.

Efter en liten rundringning verkar det som den vanligaste lösningen är att borra in en liten lamphållare för en 5W glödis i huvudstrålkastaren. Lampor + hållare och gummigenomföringar är alltså inhandlade. Det jag inte har fått klart för mig är exakt VAR de ska sitta.

Måste det finnas en reflekterande yta bakom lampan?

Hur sitter era parkeringsljus?

Finns det smartare lösningar?

/Andreas

Det finns minst två definitioner på flyttgods. Tullen/skatteverket har en (6 månader), vägverket/sbp har en annan (1 år).

Link to comment
Share on other sites

Så här ser det ut på min 05:a GT. Köpt hos Exclusive Cars.

Dom har borrat in två små rackare uppifrån, (glöm för fan inte att täta ordentligt så att det inte kommer in vatten o fukt som det gjorde på mitt högra lyse) detta tätades dock om.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

men när du reg. besiktar måste du ha godkända EU lampor sen kan du borra å hoppas att den går igenom med dem sen men det finns ingen garanti för detta. :cry:

har även jag köpt min på exclusive men där har man utanpåliggande vid regbesiktningen för att sedan borra... står även i regbeviset...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag har sett ett flertal mustanger med kondens på strålkastarglaset inkl min egen.

Ett par gånger har jag försökt att göra om tätningien men det har inte blivit bättre. Det är ju bara så jäkla fult så jag har köpt nya strålkastare från usa och kopplat in original parkeringsljus. Sedan får jag ta den pucken med BP när det blir dags.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...