Jump to content

Oljetryck i ny motor


MrTurbo_1645

Recommended Posts

Mitt oljetryck i den nyrenoverade 351w motorn beter sig på precis samma sätt som i den gamla motorn jag hade. Kall motor högt tryck, varm motor lägre. Dock inte FÖR lågt men på dedre delen av mätaren.

bild016.jpg

Bevisar detta att det är givare etc som är mysko? Allt är nytt i nya motorn. Eller kör jag på fel olja?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

oljetrycket är alltid högt på en kall motor ,och sjunker när motorn är driftvarm,med ganska stor variation mellan tomgång och toppvarv.

Men vad som är viktigt är att man inte belastar motorn innan den är driftvarm,detta gäller speciellt FE motorer,men är likadant på alla motorer,men gjutjärnsklumpar värms ju upp saktare än små aluminumleksaker..

I bästa fall sprängs någon tätning men det kan ske värre saker.

Driftvarm brukar vara när oljetempen överstiger vattentempen,och saknar man oljetempmätare är det när vatten tempen sjunker efter att termostaten öppnat,ungefär.

Man rekommenderar ju 10/30 mineralolja till en nyrenoverad windsor,så har du 15/40 gäller det att ta det extra försiktiigt under varmkörningen.

Link to comment
Share on other sites

Okej, det kan förklara. Då skall jag ta å byta olja igen.

För den går ner till precis över strecket när motorn är helt varm och står på tomgång. Känns ej bra. Det var mer tryck i den precis det första, det är nu efter ett tiotal mil som den har svårt att gå upp. Kan det redan ha hänt någe?

Link to comment
Share on other sites

jag kör med 20/50 och jag har typ samma oljetryck som du visar på bilden. Oljetrycket går alltså ner lite när oljan blivit varm. (Nyrenoverad motor 289 med hög komp).

mvh

Ht-66

Link to comment
Share on other sites

Kan jag använda bilen med gottsamvete trots att mätaren visar så lågt eller skall jag kolla om det är nått galet? Den visade mer precis när jag startade upp nya motorn, det är nu efter ca 10mil som den börjat göra såhär.

Link to comment
Share on other sites

det är nog normalt,men känner du dig osäker så kolla upp oljetrycket med en riktig verkstadsoljetryckmätare.

Du ska väl byta olja igen,jämför hur trycket är då med ny olja skulle jag tro att det är likvärdigt.

Vad som kan hända om du har för högt tryck och överbelastar en kall motor är att överströmningsventilen i oljepumpen hänger sig,och då kan man bli utan oljetryck..

Link to comment
Share on other sites

det är nog normalt,men känner du dig osäker så kolla upp oljetrycket med en riktig verkstadsoljetryckmätare.

Du ska väl byta olja igen,jämför hur trycket är då med ny olja skulle jag tro att det är likvärdigt.

Vad som kan hända om du har för högt tryck och överbelastar en kall motor är att överströmningsventilen i oljepumpen hänger sig,och då kan man bli utan oljetryck..

Har bytt olja tre gånger, ingen ändring efter byte.

De första milen jag körde var det riktigt jättehögt oljetryck, precis innan maxstrecket inom det godkända området det första för att sedan gå ner till där nålen står på bilden ovan, och stannade där. Jag har kört "rätt" lugnt , helst innan motorn är varm men vet att jag gasade på lite väl mycket en gång innan motorn vart riktigt varm då en arbetskompis ville hära "soundet". :roll:

Kan det hänt något då? Var typ efter det som det vart lägre. Kan tänka mig att meka ner tråget och ta en kik på oljepumpen och dess tillhörigheter om det rekomenderas. Känns "piece of cake" jämnfört med att köra med dåligt tryck. Är en ny pump av originalmodell i, det ska väl duga till min rätt snälla motor?

Link to comment
Share on other sites

En kommentar;

Man kan få lägre utslag på oljetrycksmätaren vid användandet av syntetolja jämfört med mineralolja. Detta beror på syntetoljans låga friktionstal, som ibland kan göra att den inte ger samma strömningsmotstånd i oljepumpen, vilket i sin tur kan ge ett lägre utslag.

I allmänhet påverkar detta inte smörjningen.

Link to comment
Share on other sites

En tumregel jag lärt mig för oljetryck är minst 10-15psi/1000rpm.

Ligger man där är det grönt.

Sen kan du "labba" med vilken viskositet som behövs.

Typ har ingen större roll på ny motor

Du har väll byggd en motor med tämligen orginalbitar så du kan nog garanterat vara lugnt för varken lågt eller extremt tryck.

Men kontroll är alltid viktigt. Nått kan ju va galet ändå.

Men osannoligt eftersom Ford är ju känt för att vara felfritt!!! (noooooot!!!) ;)

Link to comment
Share on other sites

En ny orginaltryckgivare till en Cleveland visar inget tryck alls under 14 PSI (ca 1 bar) Den har då oändligt motstånd. Se mitt inlägg en bit ner på denna länk: http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2/viewtopic.php?t=6370&highlight=

Som jag skriver där så testade jag också panelinstrumentet med en potentiometer mellan tryckgivarens tamp och jord. Då såg jag var 0 och fullt tryck var. Mätaren var linjär och visade fullt oljetryck vid ca. 90Psi. Mätaren kommer heller aldrig till 100% eftersom överströmsventilen i oljepumpen öppnade lite tidigare för mig, ca 5,5 bar eller 77 PSI.

Bra att veta om tryckmätaren skulle visa noll på min bil så kan jag alltså ha 10 psi ändå. Men det är ju en varning om att trycket är lite lågt :? .

@MrTurboDet bästa är om du kan låna/köpa en manometer att testa med i stället för tryckgivaren så får du ju kollat upp med lite mer säkerhetskänsla :).

Exakt så som din mätare diffar mellan kallt och varmt diffade min också med nyrenoverad motor.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Drar igång denna tråden igen då jag nu konstaterat att jag HAR lågt oljetryck.

Så, vad kan nu detta bero på? Skall jag satsa att sätta dit en Ford Racing High volume pump på en gång? Tänker montera ner tråget och vill inte då upptäcka att jag behöver pump utan då har jag hellre en "riktig" och sätta dit i vart fall som helst, så slipper jag bli stående i väntan på en pump. Den jag fick med motorn var en sådan där billig "no-name" grej (dock ny), det vet jag redan.

Vad kan det annars vara? Jag hade grymt bra tryck det fösta, men nu är det på gränsen till vad jag vågar köra med. Vad kan jag kolla, hur kollar jag det?

Kan lyftarna orsaka det, hårda ventil fjädrar, en läckande packning, ej dragen bult? Vad skall jag kika efter?

Jag har ett lätt "tickande" ljud verkar komma från nån lyftare, men det låter inte mycket, inga andra oljud, inget knack etc som kan tyda på att nått lager etc är havererat redan. Motorn går perfekt, jämnt och fint.

Ni kan kolla bilder från hela bygget av motorn här; http://www.saab4fun.com/351/ Kolla gärna om ni ser något som verkar vara fel monterat etc!

Link to comment
Share on other sites

Hej i värmen

Volym och tryck är inte samma sak.

En Hög Volym Pump bör isåfall inte ändra trycket?

Är du orolig för pumpen så köp en vanlig orginalpump och testa om det är någon skillnad.

Finns ingen anledning till högvolym som egentligen bara själ effekt.

Eftersom du har justerbara vippor så är det säkert dags att kontrollera spelet så kanske tickandet försvinner.

Kan sätta sig lite efter en tids körning

Annars tycker jag det är konstigt att du först har bra tryck och sen plötsligt dåligt tryck på en nyrenoverad motor.

Hur konstaterade du lågt tryck?

Link to comment
Share on other sites

Testat flera olika givare och alla visar lågt, när man kan köra motorn utan ventilkåpor och det inte skvätter ut olja, när tickandet minskar när man får varv på motorn...

Vet att tryck och volym är olika, det stog dessutom när jag spanade på ny pump att det var standard tryck, men om mer olja cirkulerar kan det inte vara fel? Dessutom fanns det pumpar som ger högre tryck med men det känns som fusk att ens tänka på eftersom man då inte kommit på vad felet är, för något är tydligen fel.

Hade grymt tryck ibörjan, något måste ha hänt, var kan trycket försvinna /läcka ut?

Link to comment
Share on other sites

Hög eller lågt är ju relativt. Viktigt att veta om "lågt" är tillräckligt.

Ett lägre tryck kan vara fullt OK. Flödet är väldigt viktigt, då oljan även har en kylande effekt. Och svalare olja håller oljehinnan bättre.

Link to comment
Share on other sites

En liten tanke bara ;)

Då jag "renoverade" (bytte enbart ventiltätningar samt gjorde rent motorn invändigt) min motor, då bytte jag olja självklart :!:

Då fick jag förändring på oljetrycket från att spela från max vid uppstart till inget alls under långvarig criusing. Nu med 50 mineralolja i så har jag mindre spel på givaren :D

Link to comment
Share on other sites

Kör på 10>30 olja som rekomenderas vid inkörning av nyrenoverad motor. Kört på samma olja hela tiden, men trycket var som sagt SVINhögt det första, på gränsen mot max, nu ligger det konstant nere vid minsta möjliga, direkt vid uppstart rör sig knappt mätaren, först efter en lätt gasning det kommer upp på precis godkänt. Tänker inte köra med det, vill fixa det, frågan är hur jag gör....

Ligger mest så här nu, några mm högre när jag kör på landsväg.

nu.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bara en tanke om jag inte minns fel så sitter de en packning i mellan olje pumpen och blocket, kan den ha gått sönder så han läcker lite olja där då borde man ju tappa lite tryck. Ta lös tråget och kolla att skruvarna för pumpen sitter fast och att packningen är hel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...