Jump to content

vad bör jag betala för denna mustangcab årsmodell 65 med 6.a


peter_hed

Recommended Posts

Priset är ju jättesvårt att säga, man vet ju inte alls om bilen är rostig tex. Det ser ju inte ut som det är en välskött "pärla" med tanke på att dom lagat klädseln med silvertejp.

Jag blir lite fundersam över att det inte sitter förstärkningsrör i motorrummet (går från topedväggen och fram till startreläet ungefär på högersidan, och ett motsvarande stag på vänstersidan). Satt det inte sådana i alla cabbar? Är det en äkta cab eller en konverterad HT?

Framskärmarna verkar ha blivit bytta till ett par som tagits från en V8-bil för det sitter 289-emblem på dom.

Vissa andra saker är ju relativt lätta att fixa till (tex navkapslar, stötfångarhorn fram saknas), men det svåra är ju ROST, för visst kan en gammal Mustangcab rosta om den går i fel klimat.

Link to comment
Share on other sites

vet att på min 66 var det också 289 emblem,så tror det var ganskavanligt med "dekaltrimning" .

Rätt kul bil ändå,och att den inte är renoverad är ju faktiskt ett plus,för amerikanska renoveringar innehåller alltför ofta hönsnät o dyl.

Men jämför med priskillnaden på en vanlig coupe med sexa eller V8 ,som är i renoveringsskick.

Men är den utannonserad är den säkert för "dyr",så bjud realistiskt.

Och kan du inte titta själv på bilen bör du låta någon bekant ,eller bekants bekant kolla ,för bilder talar ju inte om hur rostigt golvet är tillexempel.

Link to comment
Share on other sites

Har den varit med om översvämning, så börjar det i regel rosta ialla balkar inne i lager dvs över allt.

I sverige så skrotas bilar ovilkorligen om dom varit i vatten, men det beror ju givetvis på hur högt vattnet gått på bilen (ser ut som det varit vatten i hela bilen med tanke på alla ler avlagringar).

Så ska du köpa ett sådant exemplar skulle inte jag betala allt för mycket..

Link to comment
Share on other sites

Fanns nog bara 65-66, jag har i alla fall inte sett dem på senare modeller. Eller rättare sagt, jag kommer inte ihåg att jag sett dem på senare modeller.

Uppdatering

Efter att ha kikat lite i Fords Master Parts & Accessories Catalog, undrar jag om det inte var enbart 1966 som hade de där stagen. Uppgifterna är inte helt entydiga så jag kan missta mig.

Link to comment
Share on other sites

Enligt boken "Mustang 64 1/2 - 68" av Tom Corcoran så infördes det extra staget (cowl brace) i augusti -64, dock enbart för cabbar. Till -66 års modell ändrades det något så att det inte behövdes någon "mounting bracket" till det främre fästet. Till -67 försvann det.

Nenne, tack för en trevlig pratstund i Ronneby, det var kul att träffas "in real life"

Det börjar blir lite off track i den här tråden, Peter Hed har fortfarande inte fått reda på vad han skall betala för bilen...

Personligen hade jag varit mycket försiktig med en bil som varit dränkt i vatten...

Link to comment
Share on other sites

En reflektion från min sida: världen är full av mustanger som inte har varit dränkta!

Har sett hur en firma här i närheten försökte rädda en Ferrari Mondial cab som hade badat. Det slutade med att dom fick byta hela elsystemet och all inredning och bilen har alltid ett rykte med sig efteråt som sänker andrahandsvärdet.

Var försiktig.

Hälsningar

Link to comment
Share on other sites

Hej Mats, Du har rätt, frågan var ju vad en dränkt bil kan vara värd. Fast jag kan ju inte släppa bidiskussionen helt. Jag ser inga signalhorn framför kylarramen och dessutom är det väl en Eaton servopump i bilden. Om dessa observationer är korrekta så skulle det väl betyda att det är en 64½ och därmed ska det väl inte vara några stag.

Tillbaka till huvudspåret. Personligen skulle jag leta upp ett annat objekt för även om den inte är rostig nu så skulle jag betrakta den som en potentiell "rostbomb". Och många av de instrument, relän, kopplingar och strömbrytare som badat är väl antagligen att betrakta som förlorade komponenter. Har det stått vatten i växellådor och annan mekanik så har kanske också lager och annat börjat rosta och då kan slutet vara nära för de lagren.

Om bilen är ett av "offren" för Katrina, så handlar det sessutom om saltvatten, och har den stått så där i över ett år och allt elände jag målat upp har haft gott om tid att angripa både det ena och det andra. För 17, de här bilarna rostade ju friskt utan att man badade dem.

Som bil betraktat tycker jag inte att det är värt besväret, det finns många objekt som är bättre och inte blir så dyra att sätta i stånd som en sån här "sjöhäst" har alla möjligheter att bli.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...