jonte September 5, 2006 Report September 5, 2006 Se, Lyssna och njut :-) (lite dålig kameraman dock)http://videos.streetfire.net/search/11. ... 65b97a.htm Citera
Corvette September 27, 2006 Report September 27, 2006 men pisk av pickis såg inte så kul ut de... Citera
olesch September 27, 2006 Report September 27, 2006 Se, Lyssna och njut :-) (lite dålig kameraman dock)http://videos.streetfire.net/search/11. ... 65b97a.htmJo det är sjukt bra. MEN det folk inte skriver är vad man kör på för däck, det är inga vanliga gatdäck dem kör på där. Citera
87gt50 September 27, 2006 Report September 27, 2006 men pisk av pickis såg inte så kul ut de... Han får inte stryk av pickisen... Om du tittar på granen så ser du att de använder sig av handikappstart. Fick inte sett vad pickisen hade för dial in, men Shelbyn åkte på 11.08 på ett 11.10 dial in. Det är det som presenteras på ljustavlan innan tid/hastighet kommer upp. Citera
87gt50 September 27, 2006 Report September 27, 2006 Se, Lyssna och njut :-) (lite dålig kameraman dock)http://videos.streetfire.net/search/11. ... 65b97a.htmJo det är sjukt bra. MEN det folk inte skriver är vad man kör på för däck, det är inga vanliga gatdäck dem kör på där.Vad spelar det för roll? Man använder väl de däck som är bäst lämpade för ändamålet? Man kör väl inte ökenrally med dubbdäck i heller?Och, vad är vanliga gatdäck? Pirelli P Zero Rosso? /Jocke Citera
olesch September 28, 2006 Report September 28, 2006 Se, Lyssna och njut :-) (lite dålig kameraman dock)http://videos.streetfire.net/search/11. ... 65b97a.htmJo det är sjukt bra. MEN det folk inte skriver är vad man kör på för däck, det är inga vanliga gatdäck dem kör på där.Vad spelar det för roll? Man använder väl de däck som är bäst lämpade för ändamålet? Man kör väl inte ökenrally med dubbdäck i heller?Och, vad är vanliga gatdäck? Pirelli P Zero Rosso? /JockeNä men du kan ju knappast köra MT däck på gata heller.Det är sin sak att ha en snabb bil på gata och en snabb bil på strippen eller hur?Klart man använder anpassade däck för ändamålet.Men i mitt tycke ska en bil kunna prestera med vanliga standard däck med. När du är ute och kör samt kommer fram till ett rödljus och någon vill gasa lite med dig, vad ska du då säga? Jag ska bara byta bakdäck =) Kanske lite överdrivet men men du förstår tankegången antar jag! Citera
87gt50 September 28, 2006 Report September 28, 2006 Se, Lyssna och njut :-) (lite dålig kameraman dock)http://videos.streetfire.net/search/11. ... 65b97a.htmJo det är sjukt bra. MEN det folk inte skriver är vad man kör på för däck, det är inga vanliga gatdäck dem kör på där.Vad spelar det för roll? Man använder väl de däck som är bäst lämpade för ändamålet? Man kör väl inte ökenrally med dubbdäck i heller?Och, vad är vanliga gatdäck? Pirelli P Zero Rosso? /JockeNä men du kan ju knappast köra MT däck på gata heller.Det är sin sak att ha en snabb bil på gata och en snabb bil på strippen eller hur?Klart man använder anpassade däck för ändamålet.Men i mitt tycke ska en bil kunna prestera med vanliga standard däck med. När du är ute och kör samt kommer fram till ett rödljus och någon vill gasa lite med dig, vad ska du då säga? Jag ska bara byta bakdäck =) Kanske lite överdrivet men men du förstår tankegången antar jag!Ingenstans skyltar de med att det är en gatbil, varför ska den då köras med gatdäck? Och varför skulle man inte kunna köra med någon av M/T's produkter på gata? De är minst lika legala som de "R" däck flera sladdar runt med i stan... ET Street Radialerna är förmodligen tom besiktningsbara, precis som Sportsmanmodellerna... Vill du ha fäste för raktfram; välj det. vill du köra snabbt runt stortorget, välj nåt som passar där. Jag fattar inte det ständiga gnället i det här landet på vad som körs på vilken typ av däck. Där är väl ingen som varken tvingar eller hindrar från att välja fritt??/Jocke Citera
Peter /Cobra September 28, 2006 Report September 28, 2006 Dot märkta o fullt lagliga för gata samt duger förmodligen till bättre än 11or också Citera
olesch September 29, 2006 Report September 29, 2006 Se, Lyssna och njut :-) (lite dålig kameraman dock)http://videos.streetfire.net/search/11. ... 65b97a.htmJo det är sjukt bra. MEN det folk inte skriver är vad man kör på för däck, det är inga vanliga gatdäck dem kör på där.Vad spelar det för roll? Man använder väl de däck som är bäst lämpade för ändamålet? Man kör väl inte ökenrally med dubbdäck i heller?Och, vad är vanliga gatdäck? Pirelli P Zero Rosso? /JockeNä men du kan ju knappast köra MT däck på gata heller.Det är sin sak att ha en snabb bil på gata och en snabb bil på strippen eller hur?Klart man använder anpassade däck för ändamålet.Men i mitt tycke ska en bil kunna prestera med vanliga standard däck med. När du är ute och kör samt kommer fram till ett rödljus och någon vill gasa lite med dig, vad ska du då säga? Jag ska bara byta bakdäck =) Kanske lite överdrivet men men du förstår tankegången antar jag!Ingenstans skyltar de med att det är en gatbil, varför ska den då köras med gatdäck? Och varför skulle man inte kunna köra med någon av M/T's produkter på gata? De är minst lika legala som de "R" däck flera sladdar runt med i stan... ET Street Radialerna är förmodligen tom besiktningsbara, precis som Sportsmanmodellerna... Vill du ha fäste för raktfram; välj det. vill du köra snabbt runt stortorget, välj nåt som passar där. Jag fattar inte det ständiga gnället i det här landet på vad som körs på vilken typ av däck. Där är väl ingen som varken tvingar eller hindrar från att välja fritt??/JockeOk, för att sammanfatta då!När man ser videoklippet så tror folk att man med lite små mods kan få en sådan bil att gå som in i, eller hur? Men om man derfinierar att man har bytt avgas osv för att påbättra prestandan, varför inte säga att man har andra däck med? Däcken gör ju extremt mycket eller hur?När någon säger at dem kört mitten 13 sekunder med en ORGINAL 99+ GT på 402m som är relativt omöjligt, men då brukar det dyka fram att man har helt andra däck.Tycker inte du det är relevant information i sammanhanget?Det tycker jag, att kunna starta på 3-4000 varv istället för 1500 varv gör ju extremt mycket.Jovisst, man kan köra med M/T ballongdäck ute på gatan med, men hur snyggt är det? Citera
87gt50 September 29, 2006 Report September 29, 2006 Använder man en 1/4 mile tid från en klistrad strip som referens så borde "folk" kanske istället förstå att man använder däck avsedda för detta... Byta avgassystem=permanent installationMontera kompressor=Permanent installationByta däck/fälg=10 minFör att du ska förstå mitt argument, gör en sökning på "Lidio Iacobelli" och se vad han gjorde med en FOX som han hade för ett tag sedan... Samma bil, bara lite DÄCK byte och småjusteringar för att åka fort på gata, bana och strip...Att kunna starta på ett visst varvtal har minst lika mycket med föraren att göra som däcken. Slicks gör inte underverk. Det du kan tjäna på slicks kan du lika väl förlora på att du inte kan växla. Skaffa ett par slicks å prova så får du se...Ifall du tycker att form går före funktion, gnäll då inte på att du inte får prestanda på bilen... För min del så tycker jag att ett par däck som fyller ut hjulhuset ser mycket bättre ut än ett par för små lågprofildäck eller en setup som ser ut som den kommer från en leksaksbil i "Dubz" serien... vill man ha wrinkle wall däck så blir de högre i sidan, men t.ex ET Street Radial finns i 275/40-17" så det borde väl passa även din smak i så fall.. eller de kanske är för breda? Kräver en 9-11" fälg, så nu har du hela vintern på dig att spara ihopa till ett par fälgar som passar. Kolla här för mer info om M/T utbud:http://www.mickeythompsontires.com/2006_MT_Catalog.pdf Annars har Nitto, och BFG m.fl. däck som är avsedda för att vara lite kletigare men fortfarande DOTmärkta. (ej att förväxla med gatlegala i Svedala, DOT märkningen e inte värd ett piss på SBP eller hos polisen)Ta ett snack med Patrik, jag vet att han funderade på ett set med snygga fälgar och kletdäck. Häng på där å köp ett set du med./Jocke Citera
olesch September 29, 2006 Report September 29, 2006 Använder man en 1/4 mile tid från en klistrad strip som referens så borde "folk" kanske istället förstå att man använder däck avsedda för detta... Byta avgassystem=permanent installationMontera kompressor=Permanent installationByta däck/fälg=10 minFör att du ska förstå mitt argument, gör en sökning på "Lidio Iacobelli" och se vad han gjorde med en FOX som han hade för ett tag sedan... Samma bil, bara lite DÄCK byte och småjusteringar för att åka fort på gata, bana och strip...Att kunna starta på ett visst varvtal har minst lika mycket med föraren att göra som däcken. Slicks gör inte underverk. Det du kan tjäna på slicks kan du lika väl förlora på att du inte kan växla. Skaffa ett par slicks å prova så får du se...Ifall du tycker att form går före funktion, gnäll då inte på att du inte får prestanda på bilen... För min del så tycker jag att ett par däck som fyller ut hjulhuset ser mycket bättre ut än ett par för små lågprofildäck eller en setup som ser ut som den kommer från en leksaksbil i "Dubz" serien... vill man ha wrinkle wall däck så blir de högre i sidan, men t.ex ET Street Radial finns i 275/40-17" så det borde väl passa även din smak i så fall.. eller de kanske är för breda? Kräver en 9-11" fälg, så nu har du hela vintern på dig att spara ihopa till ett par fälgar som passar. Kolla här för mer info om M/T utbud:http://www.mickeythompsontires.com/2006_MT_Catalog.pdf Annars har Nitto, och BFG m.fl. däck som är avsedda för att vara lite kletigare men fortfarande DOTmärkta. (ej att förväxla med gatlegala i Svedala, DOT märkningen e inte värd ett piss på SBP eller hos polisen)Ta ett snack med Patrik, jag vet att han funderade på ett set med snygga fälgar och kletdäck. Häng på där å köp ett set du med./JockeJag förstår vad du menar, men det är inte det som det handlar om utan att det är relevant att veta om en tid på en bana eller annan stans är satt med slicks eller vad det nu är för däck.Jag gnäller inte, jag är bara imponerad vad min bil kan åstadkomma. Köra relativt jämnt och i vissa fall dra mot C5or, Trans Amer, V8 M5or i 0-100a området tycker jag är bra och detta med vanliga gatdäck!Men hade jag haft tex slicks så hade jag kunnat starta på mycket högre varv och därmed haft mycket mer nytta av min 4:10 utväxling.Gällande fälgar och däck så sitter det idag 18" Saleen Speedline Magnesiumfälgar på den med 285 däck bak och 255 däck fram. Bara fälgarna ligger på en 50 lappar så dem är jag nöjda med =) Dock kanske man kan köpa andra däck, har funderat på R däck. dem 285 däcken jag har bak idag är av märket Nittos 555, vet dem har en R modell med... Får väl köpa dem Citera
Peter /Cobra September 29, 2006 Report September 29, 2006 DOTmärkta. (ej att förväxla med gatlegala i Svedala, DOT märkningen e inte värd ett piss på SBP eller hos polisen)/JockeÅ fan! bra info!Måste vara E märkt också då??t.exE5 02052 = Däcket godkänt i Sverige och övriga EuropaDOT = Däcket godkänt i Sverige, övriga Europa och USAinte för jag bryr mig så mycket, men det är ju alltid bra att veta även om man inte alltid följer Citera
87gt50 September 30, 2006 Report September 30, 2006 DOTmärkta. (ej att förväxla med gatlegala i Svedala, DOT märkningen e inte värd ett piss på SBP eller hos polisen)/JockeÅ fan! bra info!Måste vara E märkt också då??t.exE5 02052 = Däcket godkänt i Sverige och övriga EuropaDOT = Däcket godkänt i Sverige, övriga Europa och USAinte för jag bryr mig så mycket, men det är ju alltid bra att veta även om man inte alltid följer Vad jag fått veta så gäller DOT inte alls i Europa, utan här e det E-märkningen som är kung. DOT är ju förkortning för amerikanernas Dept. Of Transportation, och det skulle ju vara för hemskt för byråkraterna i fantastiska EU om en Amerikansk standard gällde även här... Citera
Peter /Cobra September 30, 2006 Report September 30, 2006 jahopp!Jag saxade bara från första länken jag fick på google ( http://www.skodaservice.se/page_7902.shtml )saxat från däckonlineDOT Codes - Kodning i linje med krav från US Department of Transportation. Koden innehåller en blandning av bokstäver och siffror som DOT DVDE MTA 129. E-Märkingar - Däck för försäljning inom EU måste ha en E-märkning i överensstämmelse med ECE Reg 30 - eg E4 027550aja.. man får väl läsa mer om man prongt ska vara 100% laglig o ändå ha katapultbil Citera
-86GTStang October 1, 2006 Report October 1, 2006 Dekk er viktig, men, jeg kjørte 13,15 sek med gamle 225/60-15, Interceptor gatedekk på Gardermoen med min bil, før jeg installerte kompressor. Startet på 1000rpm og kjørte 2.12 i 60 fot.Sluttfarten var den samme som med DOT slicks, 174kmt.Med DOT mønstret slicks Racemaster,ca 250/60-15, 12psi dekktrykk, ble 60fots tiden 1,73 sek, og ET ble 12,83sec. (kjørte 4 stk 12.83-84 runder)I mitt tilfelle ble forskjellen ca 0,3sek. med 1420kg tung bil, ca 360hk, og 5.0 liters V8. Gatedekk har mindre rullemotstand, som gjør bilen raskere fra 150 til 402 meter...Min fetter kjører 2.00 i 60 fot, med 225/60-15 dekk, i orginal GT -87 !!!Mvh Trygve A. : ) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.