Jump to content

Uppdaterad framvagn,,,


Tommyax

Recommended Posts

Har äntligen närmat mig avslutningen på iordningställandet av framvagnen. Det som inte är nytt är blästrat, förstärkt, sprickindikerat och/eller på nått annat sätt genomgånget. Givetvis är shelbysänkning gjord. Skivbromsar från SSBC.

Det som återstår är att montera dit den nya styrningen.

Sedan skall motorn ur för renovering och motorrummet fräschas upp.

Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Gah, vad avis man blir... :?

Jag ska ge min framvagn en omgång i vinter. Nya fjädrar, bussningar och förhoppningsvis en omgång av shelby. :--

Btw, kapar man inte bort de gamla fjädrarna? he he

Jag hittade en mall på internet där det står shelbysänkning, men det är bara med 1". Men enligt denna så borrar man nya hål. Finns det en annan sort shelby sänkning?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Är det nån här som provat att montera en modernare framvagn på sin Musse, typ McPherson, eller annat bra alternativ? Går i de tankarna, och skulle gärna få lite tips på vad som kan passa.. Tänkte på spårvidd, avstånd mellan fjäderbenstorn, tillgänglighet på delar osv.. Mumma vore förståss en dubbelAarmsframvagn, men att beräkna en sån övergår min kunskap.. Så det får bli ett enklare alternativ. Framvagnen bör helst komma från en bil med lite vikt över hjulen, då min Musse väger 840 kg fram.. :? Så en VW polo är utesluten.. ;) Tips mottages tacksamt!

Mvh Herman

Link to comment
Share on other sites

MachPäron e väl inte bra? :shock:

Dubbla a-armar är det som ger bäst väghållning, då följer däckets bredd underlaget bättre, Pärra vart la bara poppis för att det blir billigare att tillverka? Det bästa sättet att försämra en bil är att säga "cost save" till dem som utvecklar den, jag har ser hur det funkar var dag. :cry:

Vet att det är poppis att använda mustang II framvagnen även på de äldre mussarna, sett ombyggnadskitt för detta, den framvagnen är erkänt bra och kostar inte många förmögenheter...

Link to comment
Share on other sites

Mr turbo_1645 skrev>>>Btw, kapar man inte bort de gamla fjädrarna? he he

Nja, det kändes säkrare att använda fjäderspännare (99:- Biltema) och mutterknackare, tog bara två minuter/sida ca,,,

De gamla fjädrarna var i bra skick för övrigt, tyckte det var synd att skrota dem,,,

Shelbysänkningen gör knappt 1", sedan har jag hårdare (600) och kortare fjädrar ca 2 varv. Vid en snabbkoll gjorde det ca 2".

Det känns gott att se skillnanden på bilderna,

Skall iväg och skaffa fram 4 amazonfälgar med däck så jag kan rulla ut bilen halvägs ur garaget. Får inte ur motorn annars,,,

Vill inte ha på de nya fälgarna och däcken då,,

Det kommer förövrigt att vara sparsamt med underredsmassa odyl. det blir färg och endast ett tunnt lager rostskydd under bilen.

Vilket det fanns hur mycket som helst tidigare. I komb. med läckande motor och låda var det ett riktigt kletgöra att ligga under och skrapa bort. Men nu är det riktigt fint,,,,,

Bara den ljudisolerande mattan inne på golvet vägde 25 kilo!!

Föregående ägare måste varit extremt ljudkänslig,,,he-he

Link to comment
Share on other sites

Jag ska beställa en massa grejer till min bil inom kort, väntar dock på att Mustangsunlimited ska svara på vad frakten kommer gå på*. Bla har jag beställ nya hårdare fjädrar som sänker 1", nya bussningar till framvagnen samt sänkning 2" bak. När jag byter framfjädrar lär det bli kapmaskinen, de har suttit sedan -67 och det är mer spänst i fädrarna i våran säng... :roll:

Håller också på och ta ur mattan i min, ska ta ett kort å visa, det ser riktigt grisigt ut under mattan, ingen rost asså men grus, damm å annat, kommer troligen skrapa rent både på över och undersidan, rostskydd finns det nästan inget nu (Texasbil) så jag ska lägga på tunnt av nått bra i hjulhus, hålrum etc.

*(Fattar inte varför de inte svarar, sände en förfrågan i onsdags, fick ett svar att de skulle kolla efter 10min och sedan har jag inte hört ett knyst... :? )

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att McPherson inte är optimalt på nåt sätt, men som du säger, enkelt och billigt.. Och jag tror ärligt talat att det inte är många som skulle känna skillnad på en McP, eller en dubbel A-armsframvagn.. Jag skulle inte göra det åtminstone :) Allt annat än original är ju bättre, i mina ögon iaf..

Har spanat på de där MustangII-kitten, men det lär ju hamna på en 20k innan det är hemma, och det är lite väl saftigt.. :) Har sökt lite på olika skrotar, men inte hittat nån.. Så skrotade MustangII är visst inte så vanliga. Sen vill jag gärna ha en komplett framvagn, med styrning & allt, för att få lite bättre vägkänsla även med servo, vilket Mustang inte kan stoltsera alltför mycket med.. Vet inte hur MustangII är på den punkten, men jänkare är jänkare..

Jaja, jag har hela vintern på mej att klura ut nåt, jag lyckades ju få till en bakvagn, så då ska jag väl lyckas med en framvagn också.. :)

Mvh Herman

Link to comment
Share on other sites

byt ut den nedre länkarmen mot en a-arm i en originalframvagn så får du en dubbel a-armsframvagn. Att sedan orginalgeometrin gör att man har vissa nackdelar är en annan femma.

Jag har läst så mycket jag har hittat om framvagnen och förstått att problemet ligger i linjen mellan övre och undre kulbult. Original har en för rak linje vilket gör att du får positiv camber när man svänger. Problemet motverkas till en del av shelbysänkningen, men grunden ligger i spindeltappens lutning.

Att en framvagn till mustangII skulle gå att använda rakt av verkar osannolikt. Var inte mustangII konstuerad för en liten 4 cyl motor och inte en 8:a, eller har jag fel?

Intressant ämne, har grejat hela sommaren med min egen framvagn!

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Framvagnar är helt olika på en Mustang med 6a eller 8a,

första åren märks det mest då framvagnen är betydligt

klenare på bilen med 6a, detta gäller åren 65-68 under

åren upp till 73.

I stort används samma komponenter i framvagn för att

underlätta för fabriken största skillnaden är hjulcylindrar

och trummor dessutom är som alla vet olika spiralfjädrar

beroende på val av motor.

Mustang II som startades 1974 fick mycket riktigt en klenare

framvagn då denna årsmodell i serien Mustang II har klenare

motor än efterföljande år 1975 då 302 V8an kom tillbaka

försvagad men med rätt ljud.

Likaså blev framvagn lite kraftigare, fjädrar starkare även

bromsar fick viss uppdatering.

Så svaret på framvagn är att den från MustangII 1975 och

utrustad med V8a är mycket eftertracktad i ombyggnadssyfte.

Det är den framvagnen som oftast sitter i det s.k Clone bilar

som byggs numera, alltså inte i närheten av Clone, i alla fall

om det gäller bilar som är clonade mellan 65-73.

I vilket fall så är framvagnen från 75 ett mycket bra val för att

få en bra väghållning och dessutom får man kuggstången på

köpet.

Svamelman (JAG) är igång igen, billigast för de flesta är att

göra som första skrivande i detta inlägg, använd de nya delar

som finns att köpa till originalframvagnen idag.

Jag kan intyga att det är en stor skilnad på en orörd original

framvagn och en original framvagn som är renoverad med

nya originaldelar, alla skall ju inte köra på bana.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...