Jump to content

Dum fråga om vevhusventilation.


Preben
 Share

Recommended Posts

Jag har ett par fina alu-ventilkåpor till min motor och i både är det bajonetfattning till oljepåfyllning/vevhusventilation; men räcker det att jag har ventilation i den ena och ett vanligt oljelock i den andra, eller måste jag ha ventilation i både?

Link to comment
Share on other sites

Vevhusventilationen bygger på att vevhuset evakueras via den högra ventilkåpan (via en slang från PCV ventilen i ventilkåpan till insuget) och luft tillförs i den vänstra (antingen med slang från luftrenaren till oljepåfyllningslocket eller med ett ventilerande oljepåfyllningslock).

Tekniskt sett är alltså båda ventilkåporna med, aldrig bara den ena.

Link to comment
Share on other sites

Jag fyller på med en till "dum" fråga.

Att dra in luft genom ena kåpan och ut genom andra är ju tvångsventilation.

Skulle det vara tillräckligt att dra slang från båda kåporna till luftrenaren alt. vakumuttag och låta gaserna evakuera med hjälp av naturlig expansion?

Link to comment
Share on other sites

Jag fyller på med en till "dum" fråga.

Att dra in luft genom ena kåpan och ut genom andra är ju tvångsventilation.

Skulle det vara tillräckligt att dra slang från båda kåporna till luftrenaren alt. vakumuttag och låta gaserna evakuera med hjälp av naturlig expansion?

Naturlig expansion? Förstår inte hur du riktigt menar.

Men det är viktigt att ha en ordentligt fungerande vevhusventilation.

Koppla 2st slangar till luftburken är inte så bra.

Bäst är som Nenne skriver att via PVC ventil in i insuget och dra luften genom hela blocket från den andra ventilerade oljelocket.

Dålig ventilation är inte nyttigt för motorn.

B.l.a kan det bli ett övertryck i motorn så olja trycks ut via vevaxeltätning. Föroreningar och avgaser blir även de kvar med en massa kox som följd.

Det tar även bort kondensvattnet som alltid bildas

Link to comment
Share on other sites

det har ju funnits olika utföranden på vevhusventilationen .

den första typen av ventilation var ett rör under bilen, och att oljelocket sög in filtrerad luft.andra typen hade sluten vevhusventilation,men bara på tomgång när vacumet var högt,genom en slang in under spjällen,och ett lock som släppte in filtrerad luft.tomgång,vid fullpatte så blev det istället övertryck och nästan inget sug. Tredje generationen har slangar både under och över spjällen samt ventiler i evakueringsslangen..Kopplas slangarna lös börjar motorn direkt gå dåligt .

vissa dragracingbilar har ju slangar direkt kopplade på headers collectorn som suger med ejektorverkan,så det blir undertryck under ventilkåporna på fullpatte. men kravet är öppna headers.

det blir rätt kladdigt i motorrummet utan en väl fungerande vevhusventilation.

Man ser även ibland att slangen är dragen in i luftrenaren ovanför spjällen,och locket ett ventilerat med filter.

Sluten vevhusventilation är det absolut viktigaste som hänt när det gäller att rena utsläppen från bilar.

Link to comment
Share on other sites

Naturlig expansion? Förstår inte hur du riktigt menar.

Nä det är nog inte så lätt då jag själv knappt förstår vad jag menar ibland.

Vad jag menade nu var att övertrycket själv skulle sköta evakueringen av gaserna. Men då ligger det ju mättade gaser i vevhusen hela tiden iofs. och det var väl det som inte var så bra om jag förstår det här rätt.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack för alla svar.

Om jag har förstått allt rätt måste jag då beställa ett lock med pcv-ventil som kopplas på insuget och ett med vanlig slanganslutning som ska i luftburken, för att få sluten ventilation?

PCV ventilen sitter bara i en gummimoj i högra ventilkåpan, Du behöver inget lock för att ansluta den.

Link to comment
Share on other sites

PCV ventilen sitter bara i en gummimoj i högra ventilkåpan, Du behöver inget lock för att ansluta den.

På min motor gick både till luftburken, i högre ventilkåpan (i färdriktningen) satt bara en gummislang i en gummigenomföring; men på de "nya" kåporna är det "twist on" lock i både.

Link to comment
Share on other sites

Det har ingen betydelse vad det är för slags "fästen" i ventilkåpan, det är bara att sätta i rätt gummigenomföring.

Så här ser den ut till min maskin. (Länk till Mansfield Mustang)

http://mansfieldmustang.com/02-53.JPG

Som Du ser är den avsedd för lock med bajonettfattning (eller twiston som man säger på utrikiska).

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Bäst är det med undertryck i vevhusventilationen, bra på alla möjliga sätt och vis.

Är det alltid undertryck med en PCV ventil? Exakt hur fungerar PCV ventilen? Det är väl inte bara en backventil, för då kommer det ju inte in så mycket friskluft från den andra ventilkåpan?

Har själv haft problem med detta eftersom det inte fanns någon PCV ventil och min förgasare sög häftigt från vevhuset. Så till den grad att jag fck problem med tomgång och bränsleblandningen nyligen. Konstigt, så var det inte tidigare. Kanske sitter det ändå någon sorts PCV inuti min "kromboll" dit slangen från förgasaren går.

Jag har nu satt in en rejäl förstrypning som gör att det suger litegrann från vevhuset hela tiden. Fungerar mycket bra. :D En helt annan tomgång och bättre ork när driven ligger i.

Tillbaka till PCV'n igen. Borde jag ha en sådan, fungerar det bättre än mitt "förstrypningskoncept" och hur fungerar en PCV ventil?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...