Jump to content

Rengöring av cab

JanneJ

Recommended Posts

Finns det någon som har förslag på hur jag kan få min vita cab att bli just vit igen? Den är grådaskig och skitig och vanliga rengöringsmedel biter inte på smutsen. Har provat: T-sprit, thinner, mögeltvätt för husfasader, vim allrengöring, jag snart sagt allt jag har hemma...

Finns det något "undermedel" ?

Vet att folk använder rakskum för att få tygcabbar rena.

men klädseltvätt på sprayburk fungerar på ungefär samma sätt,ett skum som lyfter skiten.

rekonditioneringsfirmor har ett koncentrat som spädes ut olika beroende på vad man rengör,som man också kan få att skumma.

Antar att du har en vinylcab med "porer" och inte skinnimitation som de svarta brukar vara.

Det här var inte lätt.

Köpte rengöringsmedel på båtavdelningen som påstods ta bort alger, mögel, ja i stort sett allt som finns i havet och i luften. Men blev min cabbe renare? Nej tyvärr inte. Men 190:- spänn fattigare blev jag.

Köpte klorin och gnuggade in på en liten fläck och lät det ligga en 1/2 timme innan jag sköljde av med vatten. Resultat? ingen skillnad!

Såg ett tips om motortvätt, värt att prova tänkte jag. Resultat? bäst så här länge, men bra? nä....

Har tidigare provat vim i "creme" form med ett magert resultat. Tog nu en ny djupdykning i diskbänkskåpet och hittade jif i sprayform och en scotchsvamp. Resultat? Absolut bäst av allt jag har provat. Okej det blev inget revolutionerande slutresultat men en tydlig skillnad på det som är tvättat och otvättat.

Slutsats: skiten sitter som berget och jag kommer aldrig att få cabben riktigt snygg. Men för att göra det bästa av situationen så blir det ett par omgångar med JIF spray!

Dessutom luktar jif som rena parfymen jämfört med dom andra medlen (kvällsmaten fick en doft av klorin!)

För svarta suffletter däremot kan jag rekommendera "Bumper Shine" som säljs på OK stationerna. Innehåller svart färgpigment och cabben blir som NY ! Gnugga på ihärdigt med en bomullstrasa. Rätt kladdigt men resultatet blir fantastiskt! Och håller gör det också. Behandlade min i somras och den är precis lika fin nu.

kanske lite sent nu men ändå, jag använde rengöringsmedel för skinsoffor på min vita vinylkädda cykelsadel, hällde lite på en vanlig tvättsvamp och gnuggade in det ordentligt i springor och skarvar använde jag mig av en brevkniv att pressa ner svampen i skarvarna med. lät det sedan gro in i ca 5min sedan gnuggade jag bort med vanligt vatten på en annan tvättsvamp. resultatet: som nytt, från grådaskig skitig till näst intill snövit.

tror jag inhandlade medlet som bestär av två flaskor på MIO möbler i samband med köp av skinsoffa för ett par år sedan