Jump to content

Traction Bars & Subframe Connectors


Recommended Posts

Hej.

Nu är jag inget "proffs", men subframe connector är ju då en förstärkning som kopplar samman de främre och de bakre balkarna.

Då orginal trösklar och kardantunnel är den endauppstyvande delen mellan fram och bak ramen. Den finns både som 4 kantsprofil liknande orginalbalken,, (den jag skall svetsa dit på min) och en "vassare" modell tilverkad av rör bultas eller svetsas dit. Till detta finns även ett X som monteras mellan båda sidorna under kardan och växellåda. Vilket jag sett på nån bil här på forumet,, tror det var nån av Eleanorerna,,,Detta gör då hela chassit mer vridstyv. Tror inte det är nån nackdel på någon mustang förrutom orginalfantasterna ,,

Angående traction bars vet jag inte mycket,, men de monteras väl på bladfjädrarna och motverkar att bakvagnen studsar vid acc och hjulspinn då hela bladfjädern och bakaxeln vrids radiellt,,,

Har sett det på Dragracingbilar för det mesta,,

Passar ju rödljuskungar och racers.

En bakre kränghämmare är ju inte fel om du nu inte redan har det,,,

mvh Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Jag har rekoderliga fjädrar & stötdämpare, nya bussningar monteras i vinter. Har iofs original krängare fram och ingen bak. Antar att det finns grövre som är bolt-on fram men hur får man dit en bak? Detta är inget jag tänker satsa på just nu men det kanske kommer.

Sedan är det på hela taget overkill med väghållning när man har trummor runt om kanske men även det kommer ändras på i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Att förstärka chassiet kan aldrig vara fel. Det är lite klent med balkar under golvet, speciellt för oss som inte har något tak som tillför lite styrka så kan en subframe connector vara bra. Kolla dörrspringorna när du hissar upp bilen så får du se.

Jag bytte till en 1" kränghämmare fram och jag har en bakre liggande i garaget men jag är tveksam om den behövs? Har testat rejält men svagheten ligger inte i bakvagnen på min bil, den hänger med på ett bra sätt trots gamla bussningar!

Det som gjorde mest på min bil förutom nya bussningar var shelbysänkningen och castervinkeln. Helt plötsligt slutade bilen att gå på "tå" och kom ner platt på vägen istället. Riktigt rolig att köra faktiskt!

Link to comment
Share on other sites

I mitt tycke är det att börja i fel ände om man vill förbättra

vägkontack och körkänsla. :? quote]

Jag håller inte med. När jag fått dit mina subframe connectors så fick plötsligt komponenterna möjlighet att börja jobba som de var avsedda för, utan att först behöva ta hand om flexen i chassiet... Det blev som en helt annan bil! Visst är T-topen som jag har mjuk i sig själv, men jag ser det snarast som ett extremt exempel, alla bilar uppbyggda på subframes har detta problem, mer eller mindre. Det blev ändå mer uppenbart när jag några år senare använde störtbågen till att ytterligare styva upp chassiet genom att integrera den som chassieförstärkning utöver dess funktion som säkerhetsdetalj.

mvh

Jocke, 88a T-Top

Link to comment
Share on other sites

Här är en bild från mitt projekt med subframe, x-brace och torque arm.

dsc00124tm3.jpg

dsc00120uo7.jpg

Så här ser TCP:s omarbetade subframe connectors ut med kardanuppfångare.

PKG-SFC-01_AT.jpg

Jag köpte delarna från uniqueperformance och dom har inte kardanuppfångare på sina subframes, så det blir till tillverka en egen liknande denna:

P9140009.jpg

Om man ändå hade kommit lika långt på projektet som den här killen, så här ska det se ut snart :)

DSC_00381.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...