Jump to content

Manuell eller automat?


maserati

Recommended Posts

beror ju på vad du skall använda bilen till, ska du ha den som "söndagsåk" så är det ju mycket roligare med manuell

ska du köra den fram å tillbaka från jobbet i rusningstafik eller liknande är ju automat att föredra

Link to comment
Share on other sites

Precis, hur ofta kör du?, är du lat och inte orkar växla?, ska frugan kunna köra?, osv osv.

Jag tog automat bara för ovanstående påståenden (utan att frugan får köra den)

Det går att spinna och leka med automat, men vill man växla så finns det alternativ 1,2,3 D.

Lycka till... :P

Link to comment
Share on other sites

Tack för raska svar. Som jag tyder svaren så fungerar både manuell och automat utan "kända" fel. Funktion/andvändningsområde bör styra valet. Att bilen sedan köps för att åka med är självklart. Både till vardags och finåka. Alla mina bilar rullar.

Och nej, frugan får inte köra. Vår brasilianska barnflicka kanske...

Link to comment
Share on other sites

jag har automatlåda i min musse, och jag ångrar inte mig däremot har jag hört dom som valt manuell och testat automaten och sagt jag skulle valt automat... Så slipper du ora dig över kopplingen med då det är lite motor under huven.... 8)

Vill man sen ha lite extra tryck i omkörningarna så trycker man bara ur O/D så bär det av

Link to comment
Share on other sites

Men så är det nästan alltid, har man det ena vill man ha det andra. Det blir en väldigt mjukare körning. Jag har automat på min bruksbil och Manuell på min mustang.

Sedan är det ju prestandamässigt skillnad på den manuella och automaten. Men det kan man ju ev fixa till med lite mods. Men kan man leva med det så varför inte. Men i mitt tycke ska en sportbil vara manuell :D

Link to comment
Share on other sites

Sedan är det ju prestandamässigt skillnad på den manuella och automaten. Men det kan man ju ev fixa till med lite mods. Men kan man leva med det så varför inte. Men i mitt tycke ska en sportbil vara manuell :D

Japp, sportbilar ska vara manuella, mustanger automater :D Vantar fortfarande pa att fa stryk av en manuell Musse :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Att välja typ av växelåda är en smaksak, automat (invalidlåda)

är bekvämt att köra, jag har haft båda typer, har fortfarande en blandning av båda i bilarna. :)

Det gäller ju bara att välja rätt bil beroende på vad man skall köra,

att köra i storstaden exempelvis Stockholm = automat, annars är

det manuellt som är roligare tycker jag. :?

Att köra manuellt är att bestäma över bilen, att köra en automat är

mer känslan av att åka med, O.B.S. TYCKER JAG. :roll:

Har haft två Mustanger med manuell och tre med automat, dom

jag saknar mest och minns mest av är de med manuell. :)

Jag har själv fått välja bort manuell efter ett par ryggoperationer, jag

saknar verkligen att få röra om i soppan med spaken, och göra minna nerväxlingar själv. ;)

Link to comment
Share on other sites

Japp, sportbilar ska vara manuella, mustanger automater :D Vantar fortfarande pa att fa stryk av en manuell Musse :lol:

AJ, säg bara till så ska det nog gå att ordna... :twisted:

/jocke

:D Tror jag säkert. Fast för å vara tydlig så menar jag naturligtvis 05+. Vet att det finns några manuella "ägare" som säkert ställer upp å knäpper mig på näsan. ! Kanske nästa år om klubben ordnar lite såna typer av aktiviteter. Hmm, måste nog byta bakaxelutväxling nurå !!

Visst kan jag sakna manuell, speciellt när man ska köra "aktivt" t ex konbana eller annat som svänger.

Link to comment
Share on other sites

Japp, sportbilar ska vara manuella, mustanger automater :D Vantar fortfarande pa att fa stryk av en manuell Musse :lol:

AJ, säg bara till så ska det nog gå att ordna... :twisted:

/jocke

:D Tror jag säkert. Fast för å vara tydlig så menar jag naturligtvis 05+. Vet att det finns några manuella "ägare" som säkert ställer upp å knäpper mig på näsan. ! Kanske nästa år om klubben ordnar lite såna typer av aktiviteter. Hmm, måste nog byta bakaxelutväxling nurå !!

Visst kan jag sakna manuell, speciellt när man ska köra "aktivt" t ex konbana eller annat som svänger.

Ja i med en annan utväxling så ska du se på annat =) Det är som dag och natt!

Link to comment
Share on other sites

Man får tänka på att den manuella lådan i mussen har en tendens att ge ifrån sig ett ganska så "mekaniskt" ljud när man kör bilen. Man hör sas. att något snurrar där inne. Inte direkt något finlir.. men det är ju lite image det också

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...