Ingo January 23, 2007 Report January 23, 2007 Kan någon på ett enkelt sätt förklara kolvbultshöjden på kolvar och hur man räknar ut var kolvtoppen blir placerad vid olika scenarier.Om vi tar 351 cleveland som jag räknar på vet jag att orginal kolvar har ca1,56 så då borde ett lägre värde 1,26 ligga högre eller hur?Olika fabrikat verkar dessutom skilja en del även på sk standard kolvar.Vill gärna även ha tips på siter där man kan jämföra olika alternativ. Citera
Nenne January 24, 2007 Report January 24, 2007 Jag vet inte vad Du menar med "ligga högre", men en kolv med lägre "pin height" (avståndet mellan kolvtoppen och centrum av kolvbulten, även kallat "compression height") ligger längre ned i cylindern och ger ett lägre kompressionsförhållande än en kolv med högre "pin height", såvida man inte monterar längre vevstakar för att kompensera för den lägre höjden.http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1245658http://www.babcox.com/editorial/ar/eb40354.htm Citera
NiklasW January 24, 2007 Report January 24, 2007 Om man monterar en kolv med låg pin height och sedan kompenserar med en längre vevstake så borde det väl bli samma sak som innan. Inget vunnet? Citera
Stanley January 24, 2007 Report January 24, 2007 Motorn får en annan karaktär med längre stake och det är det som är vitsen med olika längder. Pinnhöjden har inget med kompressionen att göra. Citera
Per Berglund January 24, 2007 Report January 24, 2007 Om man monterar en kolv med låg pin height och sedan kompenserar med en längre vevstake så borde det väl bli samma sak som innan. Inget vunnet? Jo du får en så kallad "long arm" motor som Stanley påpekar inte höjer kompresionen.Däremot kan man säga att kolven stannar längre tid i Ö.D punkten och därmed hinner då explotionen ladda upp lite mera och då ökar kraften mot kolven.Man ökar alltså cylinder trycketFinns lite här att läsahttp://www2.mustangsplus.com/catalog/articles_colt351.pdf Citera
Ingo January 24, 2007 Author Report January 24, 2007 Vad jag förstår var det väl på rundbana man började med lägre vevstakar och uppflyttade kolvbult,som nu flitigt används vid strokade motorer.Tack för länken med formlerna. Citera
Nenne January 24, 2007 Report January 24, 2007 Pinnhöjden har inget med kompressionen att göra.Intressant ...Lite matematik ... Citera
Per Berglund January 24, 2007 Report January 24, 2007 Pinnhöjden har inget med kompressionen att göra.Intressant ...Lite matematik ...Nenne kolvtoppens läge i höjd är oförändrad och därför ändras inte volymenDet är längden på staken som ökas och därmed flyttas pinnen uppåt.Kompresionen ändras inte bara trycket Citera
Nenne January 24, 2007 Report January 24, 2007 Per, jag vet inte om vi pratar förbi varandra här, men den enda beskrivning jag hittat på "pin height" (eller "piston height", eller "compression height" beroende på vilken bok/hemsida man läser) är att det är avståndet mellan kolvbultens centrum och kolvtoppen.Om man ändrar detta avstånd ändras ju kolvtoppens läge i cylindern vid BDC och TDC och därmed kompressionsförhållandet, naturligtvis förutsatt att man inte ändrar något annat samtidigt som t.ex. blockets höjd eller vevstakens längd. Citera
Per Berglund January 24, 2007 Report January 24, 2007 Ja vet inte om Ingo menade att han vill behålla kolvtoppen i nivå med decket.Flytta upp kolvbulten och då förlänga staken till en såkallad "Long arm" motorDå ändras inte kompresionen.Kolvtoppen ligger nästan alltid i topp på decket. (helst över) Var kolvbulten sitter avgörs av längden på staken.För en del här låter detta kanske konstigt att trycket då ökas!Men om man tänker det "grafiskt" så är det lättareRita en snabb CAD bild så ser man. Måtten är bara godtyckliga härStaken är ju en förlänging av vevens cirkulära rörelse kan man säga.Här rita jag en cirkel som motsvarar längden på staken från storända till lillända.Sen rita en cirkel till som motsvarar den längre staken.Totala längden är OFÖRÄNDRAD. (punktad linje)Lägger man då dessa cirklar intil varandra så syns det tydligt att kolven befinner sig under en längre tid i vändlägena.Då hinner alltså ett högre tryck byggas uppUngefär som på en stroker men här ändras inte volymenJag hade en bok någonstans där detta beskrev bättre. Visst man kan ju passa ju ändra kompresionen genom att välja kolvbult placering så kolven går över decket eller längre ner.Vanligast är nog låta den gå över. Jag svammla bort från "Ingos" inledande fråga.Men antar du ska stroka och vill ha rätt nivå från kolvtopp till deck? Citera
Nenne January 24, 2007 Report January 24, 2007 Då säger vi samma sak, pinhöjden påverkar kompressionsförhållandet om inget annat förändras i motorn. Ingos ursprungliga fråga handlade ju om pinhöjden och det var den frågan jag svarade på (kanske lite kortfattat) i mitt första inlägg.Att det sedan inte är särskilt troligt att man trixar med pinhöjden utan även ha en annan längd på vevstaken är ju liksom en annan fråga. Citera
Per Berglund January 24, 2007 Report January 24, 2007 Ja just... !Nej jag ser heller ingen anledning att flytta kolvbult utan göra nått annat.Strokning är ju är ju det man gör idag tillsammans med kolvbult placering."Long rod" som jag spåna in på vet jag inte om folk gör idag? Var kanske vanligare förr när inga andra prylar fanns Citera
Nenne January 24, 2007 Report January 24, 2007 I sin bok "Power Secrets" sa Smokey Yunick: "Use the longest damn connecting rod you can fit in the engine!" Citera
Ingo January 24, 2007 Author Report January 24, 2007 Varför jag ställer frågan är för att vi håller på med en "offsetgrind stroking",och kommer mellan olika kit .Så det gäller att veta vilka kolvar jag kan använda.Och om tillexempel jag får det till att kolven ligger 1/2 millimeter över eller under en känd kombination,hur räknar jag ut hur mycket kompförhållandet ökar/minskar? Citera
Per Berglund January 24, 2007 Report January 24, 2007 Ja det blir till att ta fram papper och penna och sätta igång och räkna.Eller testa någon av alla kalkylatorer på webbenHitta 1 här av många..............http://www.csgnetwork.com/compcalc.htmlMäta volymer och venilrörelse .....Sen är det nog bara hur långt du vågar gå.Själv plana jag mitt block så kolvarna poppa ut 0.35mm.Var nervöst att kolla spelet mot ventilerna men det var gott om plats. Drygt 1.5mm till ventiltallrikKolvar går ju också att beabeta i efterhand om det skulle bli lite fel.Trist kostnad men kan ju vara ett måste vissa lägen Citera
Ingo January 25, 2007 Author Report January 25, 2007 Jag har suttit och räknat på olika kombinationer,och de som ligger närmast har ett plus 0.22 mm,men då har vi ett kompförhållande i en "normal kombination" på 9,95 vilket verkar väl högt....åt andra hållet hittar jag -0,88 mm men då är kompförhållandet i normal kombination 8,92 så det lär ju bli rätt lågt.for fortsätta leta kolvar..Men lite börjar det klarna tack. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.