Jump to content

Kolvbultshöjd


Ingo

Recommended Posts

Kan någon på ett enkelt sätt förklara kolvbultshöjden på kolvar och hur man räknar ut var kolvtoppen blir placerad vid olika scenarier.

Om vi tar 351 cleveland som jag räknar på vet jag att orginal kolvar har ca

1,56 så då borde ett lägre värde 1,26 ligga högre eller hur?

Olika fabrikat verkar dessutom skilja en del även på sk standard kolvar.

Vill gärna även ha tips på siter där man kan jämföra olika alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad Du menar med "ligga högre", men en kolv med lägre "pin height" (avståndet mellan kolvtoppen och centrum av kolvbulten, även kallat "compression height") ligger längre ned i cylindern och ger ett lägre kompressionsförhållande än en kolv med högre "pin height", såvida man inte monterar längre vevstakar för att kompensera för den lägre höjden.

http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1245658

http://www.babcox.com/editorial/ar/eb40354.htm

Link to comment
Share on other sites

Om man monterar en kolv med låg pin height och sedan kompenserar med en längre vevstake så borde det väl bli samma sak som innan. Inget vunnet? :roll:

Jo du får en så kallad "long arm" motor som Stanley påpekar inte höjer kompresionen.

Däremot kan man säga att kolven stannar längre tid i Ö.D punkten och därmed hinner då explotionen ladda upp lite mera och då ökar kraften mot kolven.

Man ökar alltså cylinder trycket

Finns lite här att läsa

http://www2.mustangsplus.com/catalog/articles_colt351.pdf

Link to comment
Share on other sites

Per, jag vet inte om vi pratar förbi varandra här, men den enda beskrivning jag hittat på "pin height" (eller "piston height", eller "compression height" beroende på vilken bok/hemsida man läser) är att det är avståndet mellan kolvbultens centrum och kolvtoppen.

Om man ändrar detta avstånd ändras ju kolvtoppens läge i cylindern vid BDC och TDC och därmed kompressionsförhållandet, naturligtvis förutsatt att man inte ändrar något annat samtidigt som t.ex. blockets höjd eller vevstakens längd.

Link to comment
Share on other sites

Ja vet inte om Ingo menade att han vill behålla kolvtoppen i nivå med decket.

Flytta upp kolvbulten och då förlänga staken till en såkallad "Long arm" motor

Då ändras inte kompresionen.

Kolvtoppen ligger nästan alltid i topp på decket. (helst över) ;)

Var kolvbulten sitter avgörs av längden på staken.

För en del här låter detta kanske konstigt att trycket då ökas!

Men om man tänker det "grafiskt" så är det lättare

Rita en snabb CAD bild så ser man. Måtten är bara godtyckliga här

Staken är ju en förlänging av vevens cirkulära rörelse kan man säga.

Här rita jag en cirkel som motsvarar längden på staken från storända till lillända.

Sen rita en cirkel till som motsvarar den längre staken.

Totala längden är OFÖRÄNDRAD. (punktad linje)

Lägger man då dessa cirklar intil varandra så syns det tydligt att kolven befinner sig under en längre tid i vändlägena.

Då hinner alltså ett högre tryck byggas upp

Ungefär som på en stroker men här ändras inte volymen

Jag hade en bok någonstans där detta beskrev bättre. :?

Visst man kan ju passa ju ändra kompresionen genom att välja kolvbult placering så kolven går över decket eller längre ner.

Vanligast är nog låta den gå över. :)

Jag svammla bort från "Ingos" inledande fråga.

Men antar du ska stroka och vill ha rätt nivå från kolvtopp till deck?

Link to comment
Share on other sites

Då säger vi samma sak, pinhöjden påverkar kompressionsförhållandet om inget annat förändras i motorn. Ingos ursprungliga fråga handlade ju om pinhöjden och det var den frågan jag svarade på (kanske lite kortfattat) i mitt första inlägg.

Att det sedan inte är särskilt troligt att man trixar med pinhöjden utan även ha en annan längd på vevstaken är ju liksom en annan fråga.

Link to comment
Share on other sites

Varför jag ställer frågan är för att vi håller på med en "offsetgrind stroking",

och kommer mellan olika kit .

Så det gäller att veta vilka kolvar jag kan använda.

Och om tillexempel jag får det till att kolven ligger 1/2 millimeter över eller under en känd kombination,hur räknar jag ut hur mycket kompförhållandet ökar/minskar?

Link to comment
Share on other sites

Ja det blir till att ta fram papper och penna och sätta igång och räkna.

Eller testa någon av alla kalkylatorer på webben

Hitta 1 här av många..............

http://www.csgnetwork.com/compcalc.html

Mäta volymer och venilrörelse .....

Sen är det nog bara hur långt du vågar gå.

Själv plana jag mitt block så kolvarna poppa ut 0.35mm.

Var nervöst att kolla spelet mot ventilerna men det var gott om plats. Drygt 1.5mm till ventiltallrik

250.jpg

Kolvar går ju också att beabeta i efterhand om det skulle bli lite fel.

Trist kostnad men kan ju vara ett måste vissa lägen

Link to comment
Share on other sites

Jag har suttit och räknat på olika kombinationer,och de som ligger närmast har ett plus 0.22 mm,men då har vi ett kompförhållande i en "normal kombination" på 9,95 vilket verkar väl högt....

åt andra hållet hittar jag -0,88 mm men då är kompförhållandet i normal kombination 8,92 så det lär ju bli rätt lågt.

for fortsätta leta kolvar..

Men lite börjar det klarna tack.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...