Jump to content

Barn i en fastback...


dejvan

Recommended Posts

Har länge varit sugen på en fastback, men man har ju sprungit och blivit farsa sen ett par år tillbaka.

En snabbtitt på baksätet så ser där ju ut och finnas plats för barn, MEN är det möjligt att eftermontera någon form av bilbälten?? (bak alltså)

Link to comment
Share on other sites

Tror det tas upp i en tråd här på forumet hur någon monterar bälten bak i en mustang, kommer ej ihåg vilken kaross modell det var dock. Testa att söka. (eller om jag kikar efter den imorgon å lägger in här)

Jag valde HT just för ungarnas skull. Två ungar, fruga och barnvagn kan åka med. :-- Det e tight i en fastback, men det går, baksätet i en fastback är ju gjort för barn. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej

Jag moterade 3-punkts bälten bak för ca 20 års sedan när min dotter var liten i min -67 fastback. Använde mig av en 30 mm stålstång som jag borrade hål i så att bulten till bältet gick igenom. Denna svetsades på en 6 mm platta. På plattan som skall sitta bakom den befinntliga plåten som sitter bakom övre panelplåten under bakrutan svetsades muttern fast. Hål togs upp i den befinntliga plåten för bulten och i panelplåten för stålstången. Sedan fixerades dessa plåtar men en mindre bult för lättare fastsättning av bulten till bältet. De nedre fästena finns ju original på -67 års Mustang.

Detta funkade även till barnstol. Däremot vet jag inte vad hållfastheten blev men originalinfästningarna är ju inte speciellt märkvärdiga. Ska man montera 3 punktsbälten även fram och bygga egna infästningar för rullbälten ska man tänka på att använda specialbult. Finns att köpa hos Sifverts Skruv AB i Stockholm, tel 08-4407320

Per Birath

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag kan bara hålla med mr Carol Shelby, fastbacken är gjord för

två vuxna och två barn utan ben, littet skoj tål ni väll hoppas

jag. :roll:

Jag har haft två härlig Mustanger av modell FB en 67, en 72

ingen dessa var godkända att ha passagerare bak, 67an

kom in från Californien hösten 96 och regbesiktades 97,

72an var svensksåld och registrerades 73 här hemma den

var endast godkänd för en också. :?:

Kolla detta noga inför sommaren, det skall bli hård koll av

just detta bland entusiastbilar, alltså ingen koll om det sitter

någon bak däremot skall man kolla passagerarantalet

är rätt inför crusingen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan man inte jämställa cruising med kortegekörning?

Citat från lagen

Antal passagerare i bil (gäller från 1 juli 2006)

I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för. Passagerare skall färdas på en plats som är avsedd för passagerare.

Undantag från regeln:

Ytterligare passagerare som är barn får tas med i bilen om barnet färdas på en plats som är utrustad med en särskild skyddsanordning.

Ytterligare passagerare får tas med i en bil med skåpkarosseri och bostadsinredning som är av typen lastbil, dock endast om bilen tagits i bruk före den 1 maj 2006.

Vid kortare färd i samband med kortege, uppvisning eller motsvarande får ytterligare passagerare tas med i en personbil. (källa: vägverket)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kan man inte jämställa cruising med kortegekörning?

Citat från lagen

Antal passagerare i bil (gäller från 1 juli 2006)

Vid kortare färd i samband med kortege, uppvisning eller motsvarande får ytterligare passagerare tas med i en personbil. (källa: vägverket)

Det där låter ju verkligen kanon.. :D Bara att försöka övertala polisen att det är uppvisning vid alla tillfällen :P

Link to comment
Share on other sites

Verkar ha varit väldigt godtyckligt vid inregistreringen av våra bilar på,1960-1970 talet har en 69 mach 1 svensksåld inregistrerad för tre passagerare

Link to comment
Share on other sites

Är det hyfsat OK baksäte för två vuxna i en mach 1 från 70 och de senare från -72? Skiljer det mellan modellerna?

De äldre vanliga mustangerna är väl väldigt trånga bak? På Nossebro såg jag två "färdigväxta" medelålders gubbar med benen på sned, bak i en -60 tal Musse cab.

Det var svårt att hålla sig för skratt kan jag säga :--

Link to comment
Share on other sites

Här är en gammal tråd om barn och mustang.

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... t=barnstol

Angående montera bälten så använd sökfunktionen - många trådar handlar om detta!

Barn är inget hinder för att åka musse! Mina barn älskar att åka! :--

Nu har mina ungar växt ur de bakåtvända stolarna så i år får jag får nog ta och montera trepunktsbälte bak...

Link to comment
Share on other sites

Trepunktsbälte i en cab ?

Räcker det inte med midjebälte? Jag menar, du har ju för f*an inte ens ett tak på bilen :D

Mina barn gillar också "att åka Cougar". Bättre än Balder på Liseberg. Helst när pappa har tung fot 8)

Link to comment
Share on other sites

Ja det kanske kan tyckas overkill med tanke på att en gammal musses säkerhet är nästan lika med noll, men jag vill ändå göra det man kan för att höja säkerheten något. Skillnaden mellan midjebälten och trepunktsbälte är enorm!

Jag tackar mig själv nästan varje dag att jag var "a pain in the ass" hos en biluthyrare i Spanien när vi var där på semester. Jag krävde bakåtvänd barnstol till vår då 9 månaders dotter och han idiotförklarde mig att överhuvudtaget ha barnstol till ett så stort barn. När vi sedan körde på motorvägen fick en stor Toyta Landcrusier vattenplaning och smällde in i vår lilla hyrbil så vi flög rätt ut i den spanska naturen. Av bilen fanns inte mycket kvar men vi klarde oss oskadda. Vågar inte tänka på vad som hade hänt vår dotter om vi följt uthyrarens råd att låta vår dotter sitta brevid i baksätet eller i knät. Hon hade förvandlats till en flipperkula inne i bilen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...