Jump to content

Ställskruvar till ryggstöden


TonyM67

Recommended Posts

Hallå

Har haft framstolarna för omtapetsring,märkte då att där fanns tydligen utrymme för en ställskruv för ryggstödet ,

Har även sett i annan dokumentation som jag inte kommer ihåg var det var ,att så är fallet .

Nu till frågan ,någon som vet vilken skruv och mutter som hör hemma här Dim .längd och gänga ??

Tackar på förhand

TonyM67

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars

eftersom jag inte visste att det fanns ett gänghål här för ryggstödet, hade jag vetat det innan jag lämnade in stolarna så hade jag fixat det då, då jag inte behövde vara rädd om klädseln.

Just nu så är nya vinylen överdraget hålet,

Vet du om det finns gods bakom som man kanske kan gänga upp ett Metrisk gänga eller finns det bara en mutter där. Efter som du nämnde att du svetsat dit en M-mutter är detta enda alternativet?

Jag vill helst inte förstöra den nya vinylklädseln

Går det att gänga direkt i det gamla UNF hålet?

Tony M67

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Ett allternativ är att ta en bult skruva på en mutter o bricka

stick denna genom hålet som originaljusteringen skall sitta,

sätt på en bricka och en mutter på insidan, håll emot med en

ringnyckel eller hylsa på insidan och ljustera till ett vettigt

ryggläge dra åt från båda håll. :?

En ljustering av ryggstöd är i vanliga fall en gång sedan bhövs

det inte mer, denna typ av ljustering räcker hela Mustangens

liv och billigare kan det nog inte bli. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Lasse!

Jag tror att det är UNC 5/16 med 18 gängor /tum. UNF har 24 gängor / tum om jag inte har fel. Kan man inte använde Whitworths skruv 5/16 som också har 18 gängor / tum?

Vad jag förstår så är det viktigt att skruven sitter stumt med hjälp av att muttern sätts ann, annars trycks gängan sönder på skruven och dels i mutterstucket när man efter ett flertal gånger har lutat sig mot ryggstödet.

Det finns rostfri skruv 5/16 som liknar den kromade skruven som kanske är lättare att få tag på.

Lennart CMC 1507

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Jag trodde att de som ser ut som kromade skadade skruvarna på min -66:a med spetsig gänga i början var de rätta justerskruvarna med 18 gängor / tum och diameter av ca 8 mm (7,94). Därför utgick jag från att gängan var UNC. Det kanske är skillnad på årsmodellerna.

Jag vet inte om tidigare ägare har bytt ut skruven från fingänga till grovgänga.

Har ersatt de skadade skruvarna med rostfria polerade skruvar 5/16-18 längd ca 45mm

Har tagit reda på vad som skiljer Whitworth och UNC det är innerdiametern 6.661 mm / 6,732mm och gängvinkeln grader 55´ / 60´.

Lennart CMC 1507

Link to comment
Share on other sites

Hej Tony!

Har följt inläggen betr. ställskruven för ryggstöden. Jag har en 65:a med, som det verkar, original ställskruvar på båda sätena. Båda är förkromade, 8mm, med spets och har 18 gängor per tum (25,4mm). Total längd är 45mm.

Hoppas detta kan var till lite hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Har hittat lite info. om gängor ”tabell” i denna fråga.

NC-UNC NF-UNF WHITWORTH-W / BSF.

T.ex.: Från dessa tabeller kan man se att en bult UNC 1/2´-13 har 13 gängor och W 1/2´ -12 har 12 gängor / tum .

http://medlem.spray.se/lundberglennart/ ... ll1024.jpg

http://medlem.spray.se/lundberglennart/ ... or1024.jpg

Lennart CMC 1507

Link to comment
Share on other sites

minns att på min 66 pajade också ställskruven på förarsidan,någon tidigare ägare hade försökt med tricket med en grovgängad skruv redan,men har för mig att röret spruckit ,så jag hade lagt dit ett mellan lägg istället.för det mesta hade jag en hammare där istället för bulten :-- ,klen konstruktion och då var bilen bara 11 år gammal...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...