Jump to content

Elfläkt


Arreflod.

Recommended Posts

Någon som vet var man kan köpa en justerbar termokontakt?

Skall konv till elfläkt och jag vet att jag sprungit på en sats på nätet

där den justerbara termostaten var rörmonterad med tillhörande kabelhärva och tillslagsrelä som hängde med, kostade runt 900.-.

Kollat på de som säljer spalfläktar men hittar ingen sats. :(

Nån som har konverterat själv och kan tipsa om annan bra lösning.

Tänkte prova köra med V70 eller liknande sugfläkt monterad på

insidan. Tyvärr så har jag dock ingen plats att montera en termotid

i min kylare, är därför ute efter en rörmonterad.

Link to comment
Share on other sites

Här kan du köpa

http://store.summitracing.com/partdetai ... =PRM-18907

Får jag fråga varför du vill riskera sämre kylning?

Elfläkt är aldrig lika bra som mekansik och låter mer. Desutom går motorn sämre eftersom motorutrymmet blir varmare och motorn får då mindre luft p.g.a färre syremolekyler/volymenhet

På modernare bilar tas friskluft till motorn inte från motorutrymmet som på våra mustanger som behöver konstant ström av sval luft

Jag gillar visco koppling som är mycket effektivare plus du spar hästar när kylning ej behövs men den kyler ändå effektivt och håller ner motorrums temperaturen

flx-5255.jpg

Elfläkt är mest "for show"

Ska du ändå ha elfläkt kolla hur mycket luft V70 fläkten drar.

En elfläkt måste minst dra 3000cfm för en V8 och har du trimmat ännu mer.

Elfläktar från dagens "standard" bilar är mer som ett komplement för kylning och går ju nästan aldrig

Motorerna är ju så effektiva vilket betyder mindre värme.

Link to comment
Share on other sites

Här kan du köpa

http://store.summitracing.com/partdetai ... =PRM-18907

Får jag fråga varför du vill riskera sämre kylning?

Elfläkt är aldrig lika bra som mekansik och låter mer. Desutom går motorn sämre eftersom motorutrymmet blir varmare och motorn får då mindre luft p.g.a färre syremolekyler/volymenhet

På modernare bilar tas friskluft till motorn inte från motorutrymmet som på våra mustanger som behöver konstant ström av sval luft

Jag gillar visco koppling som är mycket effektivare plus du spar hästar när kylning ej behövs men den kyler ändå effektivt och håller ner motorrums temperaturen

flx-5255.jpg

Elfläkt är mest "for show"

Ska du ändå ha elfläkt kolla hur mycket luft V70 fläkten drar.

En elfläkt måste minst dra 3000cfm och har du trimmat ännu mer[/quote

En del måste ju ha elfläkt :roll:

men slipper man är ju bäst.

med tanke på kapaciteten på mina orginalelfläktar så misstänker jag att ALLT man hittar på skroten från en modern bil är bättre med mer kapacitet. men kylarens kapacitet påverkar ju också.

men att köpa nya tillbehörsfläktar är ju estetiskt mer tilltalande än fläktar från skroten..

men sådan där styrning verkar vettigt.

Link to comment
Share on other sites

Har en V-70 fläkt, SAAB 99 termokontakt (finns på OK) på ett kopparrör monterat vid nedre kylarslangen, Volvos 850 relä, rejält säkrat och en starkare Volvo 940 generator. Fläkten kyler motorn (302") fullt tillräckligt och slår till precis när det behövs. Hembygge som fungerar jättebra.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte nu inte handla från staterna igen, har delar påväg hem och vill ha bilen färdig till vårsolen.

Alltså valet elfläkt är därför jag inte gillar swoshljudet, så enkelt..

Visst kan man diskutera kylkapacitet, motorn skulle nog må lite bättre av en större kylare, håller helt och fullt med. Men jag ser hellre att jag sitter på en elfläkt i köerna, där jag anser att plåtvispen har lägre verkningsgrad.

Måste påpeka att jag har en originalmotor som inte blir lika piskad som

en gatmaskin där lådan också måste ha sitt från kylet.

Kalkylerar därför med att det kommer gå vägen men är också beroende av att få tag i en justerbar termokontakt ifall det nu skulle strula att ligga runt 89-90grader.

Viscon är en utväg, funkat bra på mina Beamers. Ska ta en allvarlig funderare.

Link to comment
Share on other sites

Ja då räcker bevisligen V70 för orginal

Swooosh ljudet är de tidiga fläktar samt "Flex fläktar" som avger

Ford utvecklade 5-bladiga med ojämn blad delning enbart för att ta bort detta ljud.

Stor skillnad på ljudet med dessa (ej 70-tal Flex fläktarna)

Har du hört en Lincoln avge fläktljud? ;)

En EL-fläkt har ju ännu högre ljud när den är i operation.

Äpplen & Päron

Link to comment
Share on other sites

Det sitter en Flexfläkt på min. Bladen står nästa diagonalt så när jag varvar hör jag inte motorn.

Det låter mer som ett fläktaggregat till en silo, superkul!!

Stereo kommer inte att behövas efter elfläktsmontaget, då kommer jag istället kunna lyssna till motornsången.

:--

Link to comment
Share on other sites

Hej! Förra året var det problem med kylningen på min 289-2V (med 3-

raders kylare/4-bladig fläkt/ingen fläktkåpa) vid köbildning/krypkörning/

tomgång. Gjorde en ordentlig rensning av hela kylsystemet, bytte termo-

stat (88°C tror jag) och monterade en fläktkåpa (inköpt hos Sven Ullman),

vips vara alla problem borta. Värt att prova, tycker jag.

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Inte skulle du maberg kunna ta en bild på din fläkt kåpa så jag får se den?

Har också problem med värmen kör med en treradig kylare utan kåpa just nu.

Mvh

Anders!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...