Arreflod. March 7, 2007 Report Share March 7, 2007 Någon som vet var man kan köpa en justerbar termokontakt?Skall konv till elfläkt och jag vet att jag sprungit på en sats på nätetdär den justerbara termostaten var rörmonterad med tillhörande kabelhärva och tillslagsrelä som hängde med, kostade runt 900.-.Kollat på de som säljer spalfläktar men hittar ingen sats. Nån som har konverterat själv och kan tipsa om annan bra lösning.Tänkte prova köra med V70 eller liknande sugfläkt monterad påinsidan. Tyvärr så har jag dock ingen plats att montera en termotidi min kylare, är därför ute efter en rörmonterad. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund March 7, 2007 Report Share March 7, 2007 Här kan du köpahttp://store.summitracing.com/partdetai ... =PRM-18907Får jag fråga varför du vill riskera sämre kylning?Elfläkt är aldrig lika bra som mekansik och låter mer. Desutom går motorn sämre eftersom motorutrymmet blir varmare och motorn får då mindre luft p.g.a färre syremolekyler/volymenhetPå modernare bilar tas friskluft till motorn inte från motorutrymmet som på våra mustanger som behöver konstant ström av sval luftJag gillar visco koppling som är mycket effektivare plus du spar hästar när kylning ej behövs men den kyler ändå effektivt och håller ner motorrums temperaturenElfläkt är mest "for show"Ska du ändå ha elfläkt kolla hur mycket luft V70 fläkten drar.En elfläkt måste minst dra 3000cfm för en V8 och har du trimmat ännu mer.Elfläktar från dagens "standard" bilar är mer som ett komplement för kylning och går ju nästan aldrigMotorerna är ju så effektiva vilket betyder mindre värme. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo March 7, 2007 Report Share March 7, 2007 Här kan du köpahttp://store.summitracing.com/partdetai ... =PRM-18907Får jag fråga varför du vill riskera sämre kylning?Elfläkt är aldrig lika bra som mekansik och låter mer. Desutom går motorn sämre eftersom motorutrymmet blir varmare och motorn får då mindre luft p.g.a färre syremolekyler/volymenhetPå modernare bilar tas friskluft till motorn inte från motorutrymmet som på våra mustanger som behöver konstant ström av sval luftJag gillar visco koppling som är mycket effektivare plus du spar hästar när kylning ej behövs men den kyler ändå effektivt och håller ner motorrums temperaturenElfläkt är mest "for show"Ska du ändå ha elfläkt kolla hur mycket luft V70 fläkten drar.En elfläkt måste minst dra 3000cfm och har du trimmat ännu mer[/quoteEn del måste ju ha elfläkt men slipper man är ju bäst. med tanke på kapaciteten på mina orginalelfläktar så misstänker jag att ALLT man hittar på skroten från en modern bil är bättre med mer kapacitet. men kylarens kapacitet påverkar ju också.men att köpa nya tillbehörsfläktar är ju estetiskt mer tilltalande än fläktar från skroten.. men sådan där styrning verkar vettigt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torand March 7, 2007 Report Share March 7, 2007 Har en V-70 fläkt, SAAB 99 termokontakt (finns på OK) på ett kopparrör monterat vid nedre kylarslangen, Volvos 850 relä, rejält säkrat och en starkare Volvo 940 generator. Fläkten kyler motorn (302") fullt tillräckligt och slår till precis när det behövs. Hembygge som fungerar jättebra. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arreflod. March 7, 2007 Author Report Share March 7, 2007 Tänkte nu inte handla från staterna igen, har delar påväg hem och vill ha bilen färdig till vårsolen.Alltså valet elfläkt är därför jag inte gillar swoshljudet, så enkelt..Visst kan man diskutera kylkapacitet, motorn skulle nog må lite bättre av en större kylare, håller helt och fullt med. Men jag ser hellre att jag sitter på en elfläkt i köerna, där jag anser att plåtvispen har lägre verkningsgrad. Måste påpeka att jag har en originalmotor som inte blir lika piskad somen gatmaskin där lådan också måste ha sitt från kylet. Kalkylerar därför med att det kommer gå vägen men är också beroende av att få tag i en justerbar termokontakt ifall det nu skulle strula att ligga runt 89-90grader.Viscon är en utväg, funkat bra på mina Beamers. Ska ta en allvarlig funderare. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund March 7, 2007 Report Share March 7, 2007 Ja då räcker bevisligen V70 för orginalSwooosh ljudet är de tidiga fläktar samt "Flex fläktar" som avgerFord utvecklade 5-bladiga med ojämn blad delning enbart för att ta bort detta ljud.Stor skillnad på ljudet med dessa (ej 70-tal Flex fläktarna)Har du hört en Lincoln avge fläktljud? En EL-fläkt har ju ännu högre ljud när den är i operation.Äpplen & Päron Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arreflod. March 8, 2007 Author Report Share March 8, 2007 Det sitter en Flexfläkt på min. Bladen står nästa diagonalt så när jag varvar hör jag inte motorn. Det låter mer som ett fläktaggregat till en silo, superkul!!Stereo kommer inte att behövas efter elfläktsmontaget, då kommer jag istället kunna lyssna till motornsången. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
maberg March 8, 2007 Report Share March 8, 2007 Hej! Förra året var det problem med kylningen på min 289-2V (med 3-raders kylare/4-bladig fläkt/ingen fläktkåpa) vid köbildning/krypkörning/tomgång. Gjorde en ordentlig rensning av hela kylsystemet, bytte termo-stat (88°C tror jag) och monterade en fläktkåpa (inköpt hos Sven Ullman),vips vara alla problem borta. Värt att prova, tycker jag.Mvh, Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ante March 8, 2007 Report Share March 8, 2007 Inte skulle du maberg kunna ta en bild på din fläkt kåpa så jag får se den?Har också problem med värmen kör med en treradig kylare utan kåpa just nu.MvhAnders! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
olf_ironpower May 17, 2007 Report Share May 17, 2007 Jag kör med ny alukylare, volvo 960 elfläkt (220kr på skroten) givare WV (69kr) från biltema går klockrent! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
daniel_sandberg May 18, 2007 Report Share May 18, 2007 Jag kör med ny alukylare, volvo 960 elfläkt (220kr på skroten) givare WV (69kr) från biltema går klockrent! hur ofta går den igång och hur länge på ett ungefär? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.