Jump to content

Plattan mellan insug & förgasare


MrTurbo_1645

Recommended Posts

Jag har ju tidigare kört med en 1" platta mellan insuget och förgasaren. Detta skall väl ge högre gashastighet och mer drag på högre varv om jag fattat det rätt? Se bild; http://www.mustangpower.se/351/16/16/011.jpg

Nu när jag köpt ett alu insug, se bild http://www.mustangpower.se/mustang15/02/02/Bild024.jpg så är ju dels det lite högre och dessutom tänkte jag köpa nya pinbultar så jag bör ju veta hur långa dessa skall vara.

Om det ger mig en fördel har jag gärna kvar plattan och köper längre pinbultar samt hoppas att luftrenaren ej tar i huven. (alu insug verkar som sagt lite högre)

Insug / kam ger effekt 2500 > 6500rpm.

Vad tycker ni?

Link to comment
Share on other sites

1" spacer ger ca 10 hkr extra på toppvarvet.Så har du plats under huven så behåll den.

Såpass? Då skall jag försöka ha kvar den helt klart! Tack! =)

Har du motorn i tvättstugan :shock::P eller är det "grovtvätt" i garaget? :--

8) Jag bygger motorn i källaren hos morsan, det är närmare, varmare och framför allt renare än i mitt garage.

Link to comment
Share on other sites

Det trodde jag du visste Rtm.Du verkar vara rätt kunnig när det gäller motorer.När jag har bromsat mina motorer så tar alltid företaget som jag bromsat hos fram spacern till sista körningen för att locka fram yterligare hästar.Sen hur mycket det gör beror helt på vad det är för motor.Men dom jag kört så har det blivit imellan 10-20 hkr extra på toppen.Och då är det både Cheva och ford motorer.

Körde faktist min Mopar motor i går med lyckat resultat 737 hkr och 960 Nm det kommer att sparka på rätt så gott :--

Link to comment
Share on other sites

det beror på att luften stabiliserar sig påväg in i förbränningsrummet så att den flödar jämnare med mindre turbulens, skulle jag tro. på moderna motorer finns IMRC-system som har ett spjäll som stänger insuget vid låga varv. Eftersom insugsarean sjunker höjs lufthastigheten = högre effekt

Link to comment
Share on other sites

Visst kanske toppeffekten i bänk höjs,men på en gatmotor så är det nog tveksamt med en sådan generalisering.

Dessutom borde ju bottenvridet= körbarheten bli lite lidande på en gatmotor.

Att vissa motorer nog tjänar på plattan är tveklöst men knappast generellt..

Om exempel insugssidan redan är i "mesta" laget borde det ju i praktiken uppstå ett "flatspot" tills man kommer upp mot toppeffekten.

Link to comment
Share on other sites

Det trodde jag du visste Rtm.Du verkar vara rätt kunnig när det gäller motorer.När jag har bromsat mina motorer så tar alltid företaget som jag bromsat hos fram spacern till sista körningen för att locka fram yterligare hästar.Sen hur mycket det gör beror helt på vad det är för motor.Men dom jag kört så har det blivit imellan 10-20 hkr extra på toppen.Och då är det både Cheva och ford motorer.

Körde faktist min Mopar motor i går med lyckat resultat 737 hkr och 960 Nm det kommer att sparka på rätt så gott :--

Försökte mej på ironi här.

Borde ha frågat varför just DENNA typs spacer ger 10 hkr. mera på just DETTA insug. Har själv pulat ganska mycket med spacers, och har kommit till att 4-hålsvarianten inte alltid är den bästa....

Jag har också sett motorer som tappar både vrid och och effekt då man monterar spacer under en Holley. :oops: Sorry.

Link to comment
Share on other sites

Så här ser de ut på min 289 som är byggd och trimmad av custom racing körd i bromsbänk. Där har dom satt en spacer som är endast med ett stort hål under en Holly 660. Jag antar att den har betydelse, jag har inte mycke utrymme kvar mellan huven och luftrenaren ca 5mm

/Ante (HT-66 289)

Link to comment
Share on other sites

Det trodde jag du visste Rtm.Du verkar vara rätt kunnig när det gäller motorer.När jag har bromsat mina motorer så tar alltid företaget som jag bromsat hos fram spacern till sista körningen för att locka fram yterligare hästar.Sen hur mycket det gör beror helt på vad det är för motor.Men dom jag kört så har det blivit imellan 10-20 hkr extra på toppen.Och då är det både Cheva och ford motorer.

Körde faktist min Mopar motor i går med lyckat resultat 737 hkr och 960 Nm det kommer att sparka på rätt så gott :--

Försökte mej på ironi här.

Borde ha frågat varför just DENNA typs spacer ger 10 hkr. mera på just DETTA insug. Har själv pulat ganska mycket med spacers, och har kommit till att 4-hålsvarianten inte alltid är den bästa....

Jag har också sett motorer som tappar både vrid och och effekt då man monterar spacer under en Holley. :oops: Sorry.

737 hkr och 900Nm, med eller utan adapterplatta, skit samma, nu får du allt berätta vad det är du dragit fram ur garderoben. Hemi med lustgas?

Stanley

Link to comment
Share on other sites

Det här med spacer eller inte... Handlar det inte mångt och mycket om att just uppnå en så fulländad fyllning av cylindern som möjligt oavsett vilket. Den mängd luft som står under rörelse från förgasarhalsen ner mot insugsventilen borde ju innehålla ganska mycket energi i sig. Alltså hastigheten och mängden luft (tyngden på luften) borde utöra en viss "anslagsenergi" in i cylindern. Om vi antar att vi då lägger dit en tex 1" spacer på insuget så har vi ökat luftmängden - mer tyngd i luften - mer anslagsengeri ner i cylindern = bättre fyllning. På tex fullstrokade "bigblock wannabe" smallblocks bör man ju inte använda sig av toppar med normala volymer på insugskanalen om man inte vill tappa fyll på högre varv. Överladdar man istället så har man ju gjort samma sak fast bra mycket mer. Man har höjt tätheten på luften, därmed mängden som i sin tur ökar lufthastigheten därför att trycket gör allt för att utjämna sig mot det lägre trycket.

Jag hade också behållt spacern i mån av plats. Tar man sen ett insug med lite större plenum och fetare kanaler så borde rimligtvis hastigheten på luften minska och på så vis försämra toppeffekten något. Förutsatt att vi nu bara pratar insug och spacer eller inte.

Bara mina teorier - Ni Raceexperter på forumet får rätta mig!

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske glider lite från ämnet men kanske inte ändå ;)

Jag har en spacer under en gammal autolite 2port.

Problemet jag har är att jag tycker det är svårt att få motorn att gå

jämnt på tomgång, får skruva på luftskruvarna stup i kvarten,

speciellt när motorn blivit varm. Nu har jag vevhusventilationen som går in i spacerplattan då tänkte jag att detta kanske stör blandningen så

jag ströp den för att testa och motorn går klockrent bra.

Kan det inte vara bättre att låta vevhusventilationen gå in tidigare redan i

luftburken för att få bättre gång

Link to comment
Share on other sites

Ja du Rtm jag sa inte att den gav 10 hkr med DETTA insug och DENNA spacern utan ca 10 hkr vilket är beroende på vad det är för motor,men på ALLA motorer jag kört både med Holly och Demon så har det gett mer effekt och ej sämre bottendrag nog om detta.

Angående Moparmotorn så är det varken Hemi eller lustagas utan en 8/71 kompressor 440 strokad till 493 portade Edelbroock toppar rullkam mm.Det grymma med motorn är att det är 350 hkr och 875 Nm vid 3000 varv och går snällt på tomgång vid 750 varv vilket är viktigt i en gatbil.Det hade säkert gått at ta ur mer effekt men begränsningen är topplocken och jag vill ha en motor som är snäll och går att köra med.

Men nästa vinter så blir det att bygga en 572 Hemi med komressor :twisted: .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...