Jump to content

Att bygga en 9" bakaxel?


Recommended Posts

Hejsan.

Nu när jag hittat bilen så är det bara att dra igång med planeringen av projektet.

Det skall alltså byggas en 9" bakaxel med 4-länk. Bilen är en '75 Mustang.

Räkna med +600hk när bilen är färdig (kanske t.o.m. +800?).

Skall byta motor och hela drivlinan, lätta bilen, bygga bur + förstärkningar, byta bromssystem, m.m.

Ok, ni förstår... mycket jobb framför mig.

Nu gäller det bakaxeln.

Jag kommer att köra med hydraulisk handbroms som kopplas på ordinarie slingan för bakbromsarna. Ja, jag vet hur man bygger hydraulisk handbroms...

Frågan är vilka ok och skivor man skall välja?

Man kan ju beställa en hel bakaxel från USA med bromsar färdigmonterade men då är ju risken att man måste beställa belägg och skivor därifrån för all framtid och det känns lite omständigt. :/

Har ni några förslag på lämpliga ok/skivor/klotsar? Om man kan hitta bra grejer från en produktionsbil så är det bara positivt.

Hehe, har t.o.m. lekt med tanken att plocka frambromsarna från en Volvo 740 och montera frambromsarna från en Volvo 240 bak.

(Nästan gratis...) Men det känns lite fel. :/

Link to comment
Share on other sites

Har du ingen bakaxel så är nog det gammla knepet att ta från en Lincoln Versaille forfarande gångbart om de går att hitta fortfarande.

http://www.fordfalcon2000.com/restoration/restoration.htm

http://www.mustangsplus.com/tech/versaill/index.htm

Du lär nog få korta den en hel del för att få in i en Mustang II

Har du redan en bakaxel att slakta så visst så kan du om du har ork/tid och verkstad snickra från en VOLVO. :?

Vill du spara tid så finns det ju färdiga kit att skruva på till bra priser

http://www.mustangsplus.com/Merchant2/merchant.mv?Screen=CTGY&Store_Code=MPFMP&Category_Code=brk

Att ta hem detta från USA är inte omständigare att köpa på BilTema.

Faktiskt snabbare och enklare

För ett sånt projekt skulle jag nog titta på en bättre banjo än orginal som sitter i Mustang.

Själv tog jag från en Bronco vilket är BETYDLIGT stabilare än orginal.

Dessa Banjos är samma som exempelvis Currie Enterprise tillverkar.

Då har du nått rejält att svetsa i

Link to comment
Share on other sites

Jag hade helt klart valt Volvo bromsarna bak då din bil vad jag förstår inte ska vara någon orginal matching numbers renovering utan en racebil.

Ta Volvo 240 ventileradade framskivor och ok och montera dom bak då har du broms så att du klarar gått och väl dina Hkr.Mycket enkelt också att montera då orginalskivan endast måste filas några mm så passar den rätt på och sedan är det bara att tillverka ett öra till banjon att fästa oket i och du har broms.

Link to comment
Share on other sites

Låter iofs inte så komplicerat.

Det lustiga är att för mig så är motorbyte, växellåda, sprut, tändning, osv låååångt mycket enklare.

Jag har helt enkelt inte gjort några större arbeten på en bakvagn tidigare.

Största jag gjort med en bakaxel var att byta bussningar och shimsa in en ny diff.

Allt blir mkt krångligare när det är första gången...

Intressant att du gillar idén med Volvobromsarna, det blir ju verkligen snorbilligt.

Link to comment
Share on other sites

Planerar man att bygga 800+ då skiter man i vad det kostar för kostar det kommer det att göra :D:D:D .

Sven

Jo, det är ju sant. Det kommer inte att bli gratis.

Och jag kollar flera möjligheter parallellt just nu.

Allt från att köpa axeln helt komplett till att fixa bromsarna helt själv.

Strange har mkt läckra bromsar och jag vet inte om det blir så mycket dyrare egentligen?

Frågan är väl vad som blir bästa lösningen?

Strange har solida smidda skivor med genomgående slitsar.

Wilwood har ventilerade skivor med hålborrning.

Volvo har vanliga ventilerade skivor.

Link to comment
Share on other sites

Mycket fräckt men jag undrar hur funktionellt det är på en gatbil?

Jag har varit i kontakt med Strange Engineering och de föreslog en 9" med 35 splines och antingen spole eller locker. Spole är ju uteslutet när man skall ha bilen som gatbil. Men jag gillar tanken och tänkte man kunde jobba vidare från det konceptet.

Lämpliga bromsar skulle kunna vara ett kit frånWilwood. "Dynalite Pro Series Rear Axle Kit" verkar vara ganska mitt i prick. Det finns då färdiga bolt-on kit för 9" axeln.

Men jag ställs inför ett par val som jag inte har någon koll på?

1. Vilket lager skall man ha? Stora eller små? Nyare eller äldre modellen?

2. Vilka flänsar? Stora eller vad?

3. Vilken Offset är bäst?

4. Vilken bultcirkel? Ja, var hittar man lättast 15" fälgar för Mussen?

5. Hur stora skivor (med tillhörande ok) får jag in i 15" fälgar?

Wilwood 140-2118 har 2,5" offset, nya "stora" lagren och 12,19" skivor.

Bra eller dåligt val?

Link to comment
Share on other sites

Är det en importbil du har? Är den inreggad?

Bultcirkeln är samma gammal som ny. Det är bara skillnad i hur djupt in i fälgen navet sitter, men det går att lösa med spacers.

Skall du köra v8 skall du ha 5 bultat, annars får du problem med besiktningen. Likaså med skivor bak om det inte finns på den modellen original. Större lager klarar mer kraft bättre. Med 15" fälg blir det inte mycket plats kvar till nåra större bromsar. Du måste upp på 17".

mvh Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Det är en importbil (importerad på 70-talet) och den är reggad i sverige (men avställd för tillfället).

Nja, nog skiljer sig bultcirklarna en del? Verkar som om de nyare har något i stil med 5-4½ medans original så är det 4-bultat.

Och ja, givetvis blir det skivor bak...

Så, det blir alltså

9" bakaxel med skivor och 5-bult.

Så frågan är vilken bultcirkel jag skall välja när jag ändå beställer nya nav... (helt ny bakaxel med allt)

I min förra post så hänvisar jag till ett bromskit som jag tror skulle vara lämpligt. 309mm skivor och 4-kolvs ok

Link to comment
Share on other sites

Ok. Men bultcirkeln på gamla mustanger och nya är samma. 4 bultat är det bara när bilen är utrustad med 4 eller 6 cylindriga motorer.

Troligtvis har någon satt i en v8 i. Frågan är bara om den är omreggad med den motorn? Kolla reggunderlaget på effekt eller om det står nått i det stora fältet längst ner på pappret. Vidare så finns det få snygga fälgar till 4 bult, utbudet på 5 bult är enormt. Efekt på motorn är svårt för en besiktningsman att uppskatta, men räkna hjulbultar och se om det sitter skivor bak är lätt för dem,,,

mvh Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Det är nog inga problem. Bilen var i drift så sent som 2005 och motorn har suttit i bra mycket längre än så, det syns...

Reggad me 95kW och det stämmer rätt ok överens med vad 302'orna från '75 levererar. (140hp)

Ja, det är iofs inte så relevant då bilen kommer att reggas som ombyggt fordon i slutändan. Originalmotorn sitter bara i tills vidare.

Därefter kommer det nog att bli en 4,6L DOHC från en '96-'98 Cobra.

Nej, det enda problemet jag bryr mig om just nu är att få specarna på bakaxeln rätt. :)

Men tack för att du bryr dig.

Ang. bultcirkeln... vad är specarna för 5-bult bultcirkeln som alla mussarna har?

Link to comment
Share on other sites

Precis, ville bara upplysa, då många fått problem som de inte räknat med :oops: .

Hoppas du får till en häftig bil i slutändan, följer projektet vidare.

Släng gärna in lite bilder. Alltid roligt att se dem som lägger ner lite krut på gamla mustanger,,,

Skall du beställa en egenspecad bakaxel är det enda rätta 5bult då 4 bult aldrig klara hp600+,,,,

mvh Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Oki.

Bilder kommer när projektet kommer igång på allvar.

Jag hoppas kunna köra bilen i sommar och har en del saker (Bil, motor, m.m.) som skall säljas av för att finansiera det nya projektet. Så jag skulle gissa att startskottet går av stapeln i slutet av sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Stora lagret har större innerdiameter än lilla lagret, vilket automatiskt betyder grövre drivaxlar vid lagerinfästningen.

Större bultcirkel är bättre ur hållfasthetssynpunkt (och grövre hjulbultar).

Du bör också veta att en detroit-locker inte går tyst i svängar innan du beställer.

Link to comment
Share on other sites

Vilket av de stora lagren är att föredra? Det verkar finnas flera?

2.36", 2.54" resp. 2.50" offset.

DanielG>Jobbar du på Stigs Axle & Parts eller nått? Mark Williams är ju inte ankskit direkt...

Link to comment
Share on other sites

Det är min farsa som är Stig, och har firman. Men jag brukar hjälpa till där när jag har tid. Så lite har jag snappat upp.

Anledningen till att jag hänger här på forumet är att jag drömmer om att äga en Mustang 1969 Fastback någon gång i framtiden när högskolestuierna är klara.

Offset du pratar om har nog med bromsbredden att göra.

Kolla länken så kanske du förstår bättre, fast där kallas det "Stand out".

Link to comment
Share on other sites

Kul. :)

Har bara hört positivt om verksamheten.

Får nog slå en pling någon dag framöver och undersöka prisbilden.

Saker och ting har börjat klarna så sakterliga och jag börjar få ett hum om vad jag behöver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...