hardtoppen May 3, 2007 Report May 3, 2007 Jag har upptäckt att mina båda strålkastare är av olika typ.Tänker därför köpa två nya likadana -68. Vad kan man sätta in. hardtoppen Citera
hgz May 3, 2007 Report May 3, 2007 Hej!Jag köpte två H4-insatser på Biltema, 98:-/st. har jag för mej dom kostade.. Ljusbilden var väl lite sisådär, men det blev hursomhelst ett enormt lyft jämfört med de gamla "sealed beam"-insatserna som satt där från början.. Finns säkert andra, bättre insatser som passar, men i mitt fall var det i ren frustration över det usla lyset som gjorde att jag valde snabbast/billigast möjliga alternativ.. Mvh Herman Citera
Laslo May 3, 2007 Report May 3, 2007 Nu när frågan nästan är uppe..Sealed beam, vad är poängen med det om det är så sunkigt? Citera
Pelle cmc 375 May 3, 2007 Report May 3, 2007 Ingen som helst poäng, förutom att det satt original. Citera
Nenne May 3, 2007 Report May 3, 2007 Stelbenta lagar i USA har medfört att man använt/använder undermåliga belysningssystem som sealed beam strålkastare "over there".Upp till och med 1975 krävde DOT (Department of Transportation) att strålkastarna vara runda och av sealed beam typ, halogenlampor var ej tillåtna. 1976 tilläts rektangulära strålkastare men det var inte förrän 1985 halogen lampor tilläts och också oregelbundet formade strålkastare.Den enda fördel jag ser med sealed beam strålkastare är att reflektorn byts ut när man byter lampa så att den i regel alltid är fräsch, annars är det skräp. Citera
Laslo May 4, 2007 Report May 4, 2007 Då är jag med.Det är lite längre livslängd på sealed beam också som jag förstår?Idag finns ju sealed beam med halogen också, så det kanske inte spelar nån roll längre?Eller är det sämre ljus på dom också? Citera
Ingo May 4, 2007 Report May 4, 2007 Amerikanska "sealed beam brukar ofta inte vara godkända i europa för dom saknar ett "E"märke,men dom är även ofta bara assymetriska alltså inte högerassymetriska som vi har i sverige,vilket gör att bla halvljuset är kasst.Köp insatser som ska vara till en volvo är bästa iden,och vad som monterades på de svensksålda när det begav sig.Finns ju med inbyggt parkljus också om man vill ha det .Biltemas insatser fick jag anmärkning på för felaktig ljusbild.. ,möjligt att det går att justera om,men det är skit,och typ mekonomens insatser är inte så mycket dyrare. Citera
pools May 4, 2007 Report May 4, 2007 Hej!Jag köpte två H4-insatser på Biltema, 98:-/st. har jag för mej dom kostade.. Ljusbilden var väl lite sisådär, Biltemas insatser fick jag anmärkning på för felaktig ljusbild.. ,möjligt att det går att justera om,men det är skit,och typ mekonomens insatser är inte så mycket dyrare.Biltema ...köpa billigt=köpa dyrt Citera
Radioman May 4, 2007 Report May 4, 2007 Finns det sealed beam till strålkastare med både hel och halvljus i Jag har ju fyra strålkastare. De två yttre är med hederliga glödlampor för hel och halvljus, 35Watts halvljus tror jag.De inre är endast för helljus 50w sealed beam, ingen H4. Köpt på marknad i Uddevalla för två veckor sedan av en GM kille. Två stycken 300kr.Är det inte bättre att först börja med att fixa ljusrelä för både hel och halvljus Det brukar göra en hel del. PÅ min gamla Amazon -65'a hade det någon gång i tiden monterats ett kraftigt relä med bra kablar nära framljusen. Alla tyckte jag hade riktigt vitt bra ljus. Citera
Nenne May 5, 2007 Report May 5, 2007 Finns det sealed beam till strålkastare med både hel och halvljus i Jag har ju fyra strålkastare. De två yttre är med hederliga glödlampor för hel och halvljus, 35Watts halvljus tror jag.Såvitt jag kunnat läsa på diverse lampsäljarsiter så är det antingen 7 tummare med hel- och halvljus, eller 5 3/4 tum med antingen hel- eller halvljus. Men det är ju ingen garanti att jag hittat alla varianter i min snabba genomsökning.Är det inte bättre att först börja med att fixa ljusrelä för både hel och halvljus Det brukar göra en hel del. PÅ min gamla Amazon -65'a hade det någon gång i tiden monterats ett kraftigt relä med bra kablar nära framljusen. Alla tyckte jag hade riktigt vitt bra ljus.Oduglig ljusbild avhjälps inte med mer spänning. Även om din Amazon inte hade halogenlampor så var med all sannolikhet ljusbilden bättre i de strålkastarna.En annan nackdel med sealed beam är ju att man inte kan stanna till på den lokala macken och köpa en ny lampa när en gått sönder. Citera
Radioman May 5, 2007 Report May 5, 2007 Oduglig ljusbild avhjälps inte med mer spänning. Även om din Amazon inte hade halogenlampor så var med all sannolikhet ljusbilden bättre i de strålkastarna.Amazonen hade H4 insatser När jag hänvisade till relä så var det angående de inlägg som handlade om svagt ljus, inte ljusbilden. Det förstod du väl? Citera
Ingo May 5, 2007 Report May 5, 2007 Oduglig ljusbild avhjälps inte med mer spänning. Även om din Amazon inte hade halogenlampor så var med all sannolikhet ljusbilden bättre i de strålkastarna.Amazonen hade H4 insatser När jag hänvisade till relä så var det angående de inlägg som handlade om svagt ljus, inte ljusbilden. Det förstod du väl?Ljuset brukar inte bli svagt med H4,men ljusomkontakten klarar inte av den ökade belastningen utan brukar börja blinka.Går att löda men då brukar inställningen till instrument belysningen paja istället.Och radioman,det finns sealed beam både hel och halvljus.helljussealed beam lyser bättre än en traditionell glödlampa i varje fall.,och H4 i de små insatserna finns men brukar inte hålla så länge eftersom det blir rätt varmt och dålig värmeavledning.En sommarbil fungerar det rätt hyfsat med vanliga lampor i . Citera
Nenne May 5, 2007 Report May 5, 2007 Oduglig ljusbild avhjälps inte med mer spänning. Även om din Amazon inte hade halogenlampor så var med all sannolikhet ljusbilden bättre i de strålkastarna.Amazonen hade H4 insatser När jag hänvisade till relä så var det angående de inlägg som handlade om svagt ljus, inte ljusbilden. Det förstod du väl?Jag tänte nog mest ljusbil eftersom jag uppfattade det som att det var det inläggen före diskuterade, men jag kanske missuppfattade dem. Citera
Lars Olsson May 5, 2007 Report May 5, 2007 För utseendets skull ska det vara sealed beam , ljuset är helt ok för en sommarbil. Citera
Ingo May 6, 2007 Report May 6, 2007 utseende?Vill man att bilen ska se ut som den gjorde när den såldes ny i sverige går sealed beam bort i varje fall Är man riktigt tuff ska man satsa på carilloinsatser..Dom har inte H4 utan H1,(två stycken)dessutom buktar dom som traditionella assymetriska insatser och är inte platta som Hella H4 o dyl.Men då blir det ju som på en riktig sportbil... Citera
Laslo May 6, 2007 Report May 6, 2007 Kan man förklara till mig som inte är en bilnerd (än) vad carilloinsatser är för nåt? Ja, altså, du gjorde det nyss, men har du nån bild? Citera
Radioman May 6, 2007 Report May 6, 2007 utseende?Vill man att bilen ska se ut som den gjorde när den såldes ny i sverige går sealed beam bort i varje fall Många har väl bilar som är importerade? Min har glödlampor + sealed beam för helljus. Buktande glas. Allt som det var orginal från USA.Var det alltså andra lampor på en bil såld i Sverige än en från USA 1970 ? Citera
Ronnie S May 7, 2007 Report May 7, 2007 Finns det sealed beam till strålkastare med både hel och halvljus i ?Var det alltså andra lampor på en bil såld i Sverige än en från USA 1970 ?I USA-bilar med 4 strålkastare satt det sealed beam både i dom inre (bara helljus) och i dom yttre (hel- och halvljus) strålkastarna. På den tiden var det dock inte godkänt med sealed beam i Sverige, utan både på svensksålda och privatimporterade bilar var man tvungen att sätta dit strålkastare med "vanlig" glödlampa. På 60-talet och dom första åren på 70-talet var väl halogenljuset knappt uppfunnet utan det blev assymetriska insatser som monterades.Svenska Ford tog oftast insatser som dom redan hade på hyllan (från europeiska Fordar) och monterade på USA-Fordarna. Jag har en kompis som äger en Svensksåld Thunderbird -64, en lågmilare som är i princip orörd och i mycket fint originalskick. På den bilen sitter det fortfarande kvar originalinsatserna av fabrikat Lucas!!! Jag har inga bevis, men skulle inte bli förvånad om svenska Ford monterade Lucas-insatser även på svensksålda Mustanger. Citera
mahas May 7, 2007 Report May 7, 2007 Jag har hört att insattserna från Volvo 142:an skall passa rakt av på 67-68 i alla fall. Har fortfarande kvar sealedbeam på min. Citera
Ingo May 7, 2007 Report May 7, 2007 jajamen,instser från volvo PV,amazon och 140 passar direkt,men även från engelska och tyska bilar med samma storlek på insatsen.min 66 satt det en marschal insats på och en lucas,men den var importerad 67,så då vet man ju inte hur många insatser som bytta tills jag fik tag på bilen när den var 11 år gammal.carillo är italienska insatser som använder H1 istället för H4.var rätt exklusivt i början av sjuttotalet innan h4 slagit igenom.Satt i grodögonen på flera mer exklusiva bilar än min pantera... Citera
Svedis May 8, 2007 Report May 8, 2007 Enklast som skrevs tidigare är typ Biltema. Det är ju samma glödlampa i alla samt man ser ju bara glaset, så varför krångla till det?Troligen kommer de nya att bottna i pottan då insats med glödlampa bygger lite djupare in. Så bort med pottan och banka den lite djupare. Tror det är bara några mm det kan bli frågan om. Så viktigt att isoleringen är OK ( eltejp i pottans botten) så du slipper Star Wars när du slår på ljuset.//Svedis Citera
hardtoppen May 8, 2007 Author Report May 8, 2007 Tack för alla informativa svar, till mycket hjälp.Hardtoppen Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.