May 6, 200717 yr comment_39233 Motorn varvar väldigt mycket när jag kommer upp i 80-90,har ingen varvräknare men det låter inte nyttigt för den här stora klumpen.2:an och 3:an går i väldigt tidigt.3:an redan vid 35-40.Kan problemet (?) vara att bakaxeln blivit nerväxlad ?
May 6, 200717 yr comment_39237 Du måste först ta reda på vad det är för utväxling.Räkna kardanstångens varv när bakhjulet snurrar ett varv så får du reda på vad du har.Har du en 3:50 och uppåt i utv så varvar det en del.
May 9, 200717 yr comment_39351 Köp en varvmätare. När jag först körde min bil i vintras till besiktningen så trodde jag att den inte växlade till 3:an, hade ingen varmätare utan satt bara och lyssnade på motorn. Har samma fenomen som du att trean redan läggs i runt 40-45km/h. Hade fortfarande ingen varvmätare och vart jag lite konfundersam, kollade min utväxling som visade sig vara original, dvs 3000 rpm runt 100km/h. Kopplade in varvmätare och fick mitt svar.Grejen är att den låter som den varvar mer än den gör!!Koppla in mätare och koppla av, det är ingen motorvägsbil du har köpt.Mv. Matte
May 9, 200717 yr comment_39354 .. kollade min utväxling som visade sig vara original, dvs 3000 rpm runt 100km/h. Hej Matte3000 varv låter lite för högt för att vara orginalutväxling. Kan det vara riktigt?Så höga varv har inte jag med min 3:1 utväxling (orginal) ca. 66cm diam på bakhjulet (295x15x10,5"50 profil). Snarare 2500 varv vid ca. 100km/h.Det finns många konverterare på nätet. Här är en.http://wahiduddin.net/calc/calc_speed_rpm.htmJag cruisar alldeles utmärkt i ca . 110km/h med ca.2700 varv. Jag har dessutom en exakt varvräknare med elektronik som jag själv byggt och kalibrerat (jobbar med sånt petande) och byggt in i stället för orginalet som har en liten transformator i instrumentdelen.Hastigetsmätaren, nätets olika konverterare och min varvräknare stämmer bra, så 3000 varv vid 100km/h verkar mycket om nu växellådan är 1:1 på högsta växeln. Något som jag inte vet något om på era Mustanger.
May 11, 200717 yr comment_39439 Det kan ju vara kul att se vad det är för utväxling på bilen,så kryp under och se om den lösa plåten sitter fastskruvad.är det bytt utväxling brukar man inte sätta tillbaks den..Sedan så kan du ju hissa upp och räkna hur många ingående varv du får i förhållande till varv på hjulet.Men ni som vuxit upp med fyrstegs automater o överväxlar tycker nog att det varvar friskt.Men det gick ju köra på gatan med 3:89/1 också,och det blev dyrt att tanka(men roligt i trafikljusen)
June 3, 200717 yr Author comment_40411 När jag drar runt det ena bakhjulet prick ett varv så går kardanen runtc:a 1 3/4 eller knappt två varv,vad betyder det i utväxling?
June 3, 200717 yr comment_40422 Du får ta antalet varv som kardanen snurrade gånger två, eftersom du bara vred det ena hjulet. Om kardanen snurrade 1,75 varv så skulle bakaxelutväxlingen vara 3,50 alltså. Tillgängliga utväxlingar för en 1971 med 429 och automat var 3,25 eller 3,50 (om inte bilen hade drag pack, för då var det 3,91 eller 4,11 som gällde, men dessa fanns bara med diffbroms, vilket ju du inte verkar ha eftersom du kan vrida bara ett hjul) enligt boken "Mustang recognition guide 1965-73".
June 3, 200717 yr Author comment_40424 Ska ut och långåka i sommar med Mustangen,skulle vilja åka på motorvägen med lite mer komfort/färre tankstopp och utan att få sura blickar när man ligger i 70-80,var får jag tag i en annan (beg/ny) utväxling?
June 3, 200717 yr comment_40428 Ny säljer väl de flesta speedshopar och återförsäljare. Beg brukar finnas här under säljes, på www.nitroz.se finns en del också. Vi brukar ha lite begagnat också, bara att slå en signal på 0121-30125.Titta gärna in på hemsidan nedan där det finns utväxlingstabeller och saker.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.