Jump to content

Featured Replies

comment_39351

Köp en varvmätare.

När jag först körde min bil i vintras till besiktningen så trodde jag att

den inte växlade till 3:an, hade ingen varmätare utan satt bara och lyssnade på motorn.

Har samma fenomen som du att trean redan läggs i runt 40-45km/h.

Hade fortfarande ingen varvmätare och vart jag lite konfundersam, kollade min utväxling som visade sig vara original, dvs 3000 rpm runt 100km/h.

Kopplade in varvmätare och fick mitt svar.

Grejen är att den låter som den varvar mer än den gör!!

Koppla in mätare och koppla av, det är ingen motorvägsbil du har köpt.

Mv. Matte

comment_39354
.. kollade min utväxling som visade sig vara original, dvs 3000 rpm runt 100km/h.

Hej Matte

3000 varv låter lite för högt för att vara orginalutväxling. Kan det vara riktigt?

Så höga varv har inte jag med min 3:1 utväxling (orginal) ca. 66cm diam på bakhjulet (295x15x10,5"50 profil). Snarare 2500 varv vid ca. 100km/h.

Det finns många konverterare på nätet. Här är en.

http://wahiduddin.net/calc/calc_speed_rpm.htm

Jag cruisar alldeles utmärkt i ca . 110km/h med ca.2700 varv. Jag har dessutom en exakt varvräknare med elektronik som jag själv byggt och kalibrerat (jobbar med sånt petande) och byggt in i stället för orginalet som har en liten transformator i instrumentdelen.

Hastigetsmätaren, nätets olika konverterare och min varvräknare stämmer bra, så 3000 varv vid 100km/h verkar mycket om nu växellådan är 1:1 på högsta växeln. Något som jag inte vet något om på era Mustanger.

comment_39439

Det kan ju vara kul att se vad det är för utväxling på bilen,så kryp under och se om den lösa plåten sitter fastskruvad.är det bytt utväxling brukar man inte sätta tillbaks den..

Sedan så kan du ju hissa upp och räkna hur många ingående varv du får i förhållande till varv på hjulet.

Men ni som vuxit upp med fyrstegs automater o överväxlar tycker nog att det varvar friskt.

Men det gick ju köra på gatan med 3:89/1 också,och det blev dyrt att tanka(men roligt i trafikljusen)

• 4 weeks later...
comment_40422

Du får ta antalet varv som kardanen snurrade gånger två, eftersom du bara vred det ena hjulet. Om kardanen snurrade 1,75 varv så skulle bakaxelutväxlingen vara 3,50 alltså.

Tillgängliga utväxlingar för en 1971 med 429 och automat var 3,25 eller 3,50 (om inte bilen hade drag pack, för då var det 3,91 eller 4,11 som gällde, men dessa fanns bara med diffbroms, vilket ju du inte verkar ha eftersom du kan vrida bara ett hjul) enligt boken "Mustang recognition guide 1965-73".