MrTurbo_1645 May 7, 2007 Report May 7, 2007 Är inne på "det sista" innan motorn ska i nu och stötte på rekorderligt motstånd när jag skulle byta födelardrevet. Peta ur låspinnen... sedan då? Drevet går ju inte åt något håll alls? Uppåt är fördelaren, nedåt nån kant som det verkar. Ska man plocka ner hela fördelaren i delar för att lyckas, pressa, kapa? Så ser den ut; http://www.mustangpower.se/351/04/04/Bild021.jpg Citera
TonyV May 7, 2007 Report May 7, 2007 HejLäste en artikel I Mustangmonthly om att renovera en fördelare, kolla På denna länk:http://www.mustangmonthly.com/techartic ... _gear.html/Tony Citera
TonyV May 7, 2007 Report May 7, 2007 Hej IgenDet kanske var intressantare hur man fick isär fördelaren?http://www.mustangmonthly.com/techartic ... index.html/Tony Citera
MrTurbo_1645 May 7, 2007 Author Report May 7, 2007 Tack för båda.Sitter och luskar på den engelska texten och spanar på bilderna. Ser ut som om de slår axeln rakt igenom fördelar med drevet kvar på det sista, asså borde det gå att få av nedåt. Kanske skall värma på det lite. Eller hur verkar det? Citera
TonyV May 7, 2007 Report May 7, 2007 Jo visst ser det ut som drevet skall neråt.Lite längra fram bland bilderna så är axeln tillbaka innan drevet så det måste väl av först?/Tony Citera
MrTurbo_1645 May 7, 2007 Author Report May 7, 2007 Får väl ge mig på det i veckan, annars blir det väl "läropengar" och en ny fördelare... Citera
ThomasFB May 8, 2007 Report May 8, 2007 Slå ut rörsprinten, värm utifrån på drevet med fördelaren fastspänd så att du kan knacka på axeln med en lämplig hammare (mässing eller nylon) så skall det nog lossna. Jo, drevet skall neråt på axeln, alltså knacka axeln "in i drevet". Troligen är det gamla oljeavlagringar som får drevet att sitta trögt. Citera
Ingo May 11, 2007 Report May 11, 2007 Intressant.Sitter med samma problem med en ny MSD fördelare som det ska ett mässingdrev på istället för det gjutna orginal.Känns inte så skoj att ta till onödigt våld i det läget,men man får hoppas att det inte sitter så hårt. Citera
Radioman May 11, 2007 Report May 11, 2007 Intressant.det ska ett mässingdrev på istället för det gjutna orginal.Varför byter du drev Ingo? Vad blir fördelarna? Citera
87gt50 May 11, 2007 Report May 11, 2007 Intressant.det ska ett mässingdrev på istället för det gjutna orginal.Varför byter du drev Ingo? Vad blir fördelarna?Framför allt är det så att man räddar kammen ifall det skulle hända något, bronsdrevet ger sig innan dreven på kammen.Finns säkert fler anledningar än det...mvhJocke Citera
Radioman May 11, 2007 Report May 11, 2007 Framför allt är det så att man räddar kammen ifall det skulle hända något, bronsdrevet ger sig innan dreven på kammen.OK, då förstår jag. Men i liknande applikationer i maskiner här på jobbet så är det låspinnen som är den svaga punkten. Vad är det för material i den pinnen på fördelaren?Slutligen: Slits bronsdrevet så att man behöver byta det var 1000:e mil t.ex? Citera
MrTurbo_1645 May 11, 2007 Author Report May 11, 2007 Slits bronsdrevet så att man behöver byta det var 1000:e mil t.ex?Det vill jag med veta! Ska ha dit ett bronsdrev på min med nämligen... Citera
Ingo May 12, 2007 Report May 12, 2007 Jo fördelaren ska ju på en hydraulic roller så det är därför jag måste byta.En del säger att dreven nog kan hålla rätt så länge om allt lirar just.Men med tanke på hur mycket man kör sina hobbybilar håller det nog om man måste byta drev vart femte år.. Citera
MrTurbo_1645 May 13, 2007 Author Report May 13, 2007 Jo fördelaren ska ju på en hydraulic roller så det är därför jag måste byta.En del säger att dreven nog kan hålla rätt så länge om allt lirar just.Men med tanke på hur mycket man kör sina hobbybilar håller det nog om man måste byta drev vart femte år.. Mja, jag brukar min "hobbybil" relativt mycket när den väl är ihop. Kommer bla bli en längre semester resa i sommar om det vill sig väl. Så frågan är ju om man skall ha ett extra drev med sig. Eller skulle ett stål drev funka? Känns dock riskabelt ifall det skulle sluta med en massa spån i oljan (igen). Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.