Jump to content

Projekttråd: Mustang HT -66


LupusRex

Recommended Posts

Allright, nu tänker jag sätta full fart på maskinerna i renoveringen av Mustangen!

Börjar fullt ös med att skrapa rent karossen från gammal lack och spackel.

Dröjer inte länge innan humöret sjunker, när man möts av drösvis med spackel och dåliga svetsfogar.

Bifogar lite bilder på eländet:

Link to comment
Share on other sites

Du har mina djupaste sympatier.

Jag påbörjade samma jobb som du i januari och först nu börjar jag se ett slut på det.

För min del var det bara att köra på som en gris i ett hål och aldrig ge upp, tids nog vänder det....

Lycka till och var noggrann med underarbetet, det lönar sig!

Link to comment
Share on other sites

Idag gick jag lös på vänster framskärm.

Överlag ganska nöjd med skärmen, det är en dålig rostlagning nere i bakre hörnet, men med en bit rep-plåt på så går det nog att få fason på spektaklet. 8)

Link to comment
Share on other sites

Nu händer det inte så mycket mer föränn nästa helg, och då går jag antingen lös på höger framskärm eller bakskärm.

En plåtyta i taget, så har man snart en helt plåtren bil. Och det är väl så man vill ha det ändå? ;)

För övrigt tänkte jag posta lite bilder på 'Stangen som är min förebild för det här projektet. Hittade den på nätet för ett antal år sen, men har inte kunnat hitta sidan igen. :cry:

Läckrare än såhär blir det väl knappast? :]

Har för mig han har en 347 stroker i den, T5:a och IRS.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Håller med, snyggt stylad. Jag samlar just nu delar och inspiration till ett liknande projekt. Hittills har det blivit en 66HT med 6'a i, ska reggas om med V8 så snart jag lyckats fixa till det mekaniska (bilen har stått sedan tidigt 80-tal), finliret får vänta tills bilen är omreggad och tills det blir vinter.

Följer med intresse ditt projekt!

Link to comment
Share on other sites

Idag fortsatte jag skrapa lack/spackel på höger framskärm. Är inte helt klar än, så har inga bilder på det nu.

Samma skick på den som andra skärmen, dvs dåligt rostlagad i nedre hörnet, men när jag kollade på Tony's Autoparts så går en rep-plåt, inkl. inre balken på runt 600 kr, vilket är helt och fullt överkomligt.

Det blir nog fason på den här bilen vad det lider. :)

Link to comment
Share on other sites

Här kommer lite mera inspiration. En dansk -66 HT som är både snabb o vacker. Vann pris på Power Meet i Hässleholm förra året, vet inte hur det gick i år. Dessutom snabb på strippen, han brukar dyka upp på MECA Raceway i Malmö emellanåt.

347 stroker med Procharger kompressor. Inte många millimeter mellan däck och skärmkant.

http://www.mustangclubsweden.com/malmo/ ... get58.html

http://r2d2.df.lth.se/~cruzing/dm060520/dm06052029.htm

(Foto by Joker http://www.cruzing.just.nu/)

Link to comment
Share on other sites

Den var riktigt läcker. :)

Idag la kardborrfästet på vibroslipen av, så det blev inget mer slipande med den. :\

Fick ta det sista med en liten bandslip. Gick ganska bra ändå.

På onsdag river jag ner runt hjulhuset på andra bakskärmen. Är det lika dåligt rostlagat där så byter jag hela bakskärmarna.

Link to comment
Share on other sites

Dagens arbete blev inget slipande av.

Eftersom jag har sett via insidan av bakluckan att högersidans bakskärm är minst lika dåligt rostlagad så byter jag den rakt av också.

Idag har jag pillat med motorn, och provmonterat topparna på.

Jag började borsta av lite färgrester på insuget också, men kom på att det är lika bra att byta ut det mot ett dito i aluminium istället.

F.ö. ser motorn förjävla läcker ut i renoveringsstadiet. Kan bara tänka mig hur snyggt det är när den blir klar. ^^

Topparna är portade och har riktigt grova ventiler i sig (tyvärr lite cheva ;))

Planen är Cobra-ventilkåpor och Cobra-luftrenare, den ovala sorten.

Sedan blir motorblocket blått, som sig bör.

Link to comment
Share on other sites

Dagens arbete blev inget slipande av.

Eftersom jag har sett via insidan av bakluckan att högersidans bakskärm är minst lika dåligt rostlagad så byter jag den rakt av också.

Idag har jag pillat med motorn, och provmonterat topparna på.

Jag började borsta av lite färgrester på insuget också, men kom på att det är lika bra att byta ut det mot ett dito i aluminium istället.

F.ö. ser motorn förjävla läcker ut i renoveringsstadiet. Kan bara tänka mig hur snyggt det är när den blir klar. ^^

Topparna är portade och har riktigt grova ventiler i sig (tyvärr lite cheva ;))

Planen är Cobra-ventilkåpor och Cobra-luftrenare, den ovala sorten.

Sedan blir motorblocket blått, som sig bör.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har idag och igår hållt på lite till med mussen.

Skrapade bort ett centimetertjockt lager med spackel på höger bakskärm för att uppskatta skadan, och möttes av nåt som ser ut som bly- eller tennspackel. Inte kul, med andra ord.

Som tur är verkar Mustang-plåten vara överkomligt billig, så det är inget jag ligger sömnlös över. Blir nog bättre att byta ut hela tjosan än att hålla på att försöka laga det som är kajk.

På sekundärbilsfronten är det också dystert.

Min lilla Escort från 86 verkar falla i bitar bara man tittar lite argt på den, så det blir att illa kvickt få iväg den som reservdelsbil eller nåt, och köpa morsans fräscha BMW 525i -94.

Vet inte om det räknas som ett svek mot Ford, men den är ju så skön att köra.

Plus att jag behöver vänja mig vid att ha lite kräm på bakhjulen, istället för att ha en sur och hostande framkraffsare. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Plåten till Mustang o övriga renoveringsbara USA järn

kommer till 98% från Asien, billigare att pressa där

och alla gamla pressar står också där, däremot så

finns det s.k. nos delar och dessa kostar därefter. :?

Den plåt som kallas för USA pressad har däremot

större krav på kvalité och sälj b.l.a. av Padocks

men den pressas fortfarande i Asien. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...

Det har tyvärr gått ett tag sedan den senaste uppdateringen, och inte så mycket har hänt sedan sist.

Det som har hänt, är däremot mycket trevligare.

Till nyår fick jag i tidig födelsedagspresent en tur till Persåkers av min käre far, och han bjöd mig även på en uppsättning ARP-vevstaksbultar samt en kromad Autometer-varvräknare. :D

Nu väntar jag bara på att få låna en kolvringskompressor, så ska bottendelen på motorn monteras ihop. Sker förhoppningsvis i veckan nån gång.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mmmm, härligt... Nu är det vår på riktigt. :]

Igår kom bror förbi med sin nyinhandlade "firmabil".

En fastback -65:a med 302:a, vassare kam, Edelbrock performer-insug och headers... fick provköra lite... och nog blev man rejält sugen att sätta igång med sin egen igen!!!

Så imorrn blir det ut till garaget och skruva ihop bottendelen på motorn. För dessutom en dialog med mustangdelar.se ang. plåt till bilen.

Nån som handlar/handlat genom dom? Funkar de bra med leveranser och så?

Link to comment
Share on other sites

Mmmm, härligt... Nu är det vår på riktigt. :]

Igår kom bror förbi med sin nyinhandlade "firmabil".

En fastback -65:a med 302:a, vassare kam, Edelbrock performer-insug och headers... fick provköra lite... och nog blev man rejält sugen att sätta igång med sin egen igen!!!

Så imorrn blir det ut till garaget och skruva ihop bottendelen på motorn. För dessutom en dialog med mustangdelar.se ang. plåt till bilen.

Nån som handlar/handlat genom dom? Funkar de bra med leveranser och så?

Jo mustangdelar.se funkat utmärkt :)

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Usch, igår var ingen bra dag för självförtroendet.

Fick i alla kolvar i ena cylinderbanken utan problem, men självklart så är man lite för ivrig när man ska stoppa i femmans kolv, och klappar till den med vevstaksbulten rakt på vevaxeln. :( Blev ett fult litet jack.

Reparerbart misstag, visserligen, men det är en sån där tabbe som man bara inte ska göra. Usch! Blev så arg på mig själv så jag bara packade ihop och åkte hem med en gång. :evil:

Ska ta och smärgla bort det som sticker upp nästa helg, då min far samrådde med Kjell på Elwa Motors ifall det gick att rädda. Och om man tog bort det som stack upp, så skulle inte en fördjupning i vevaxeln göra nån skillnad. Får hoppas att det stämmer, annars är det väl en ny vevaxel som gäller. :?

Jaja, man lär av misstagen :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...