Jump to content

Stall converter / turbin samt utväxling på bakaxel


Recommended Posts

Hej,

Vill få lite mer drag vid rödljusen och har kommit fram till att det verkar vara "stall converter" samt lite bättre utväxling som är dom första stegen att ta. Är det någon som har lite tips på converter, shift-kit samt utväxling. Jag vill inte ha en bil som bara går att köra drag race med, utan den ska gå att köra normalt med också.

Bilen är Mustang HT, 70a med 302 motor 351W toppar och Ford C90X insug, Edelbrock 600 CFM förgasare, C4 standard låda, 9" Ford bakaxel 3.00:1 utväxling.

Det jag inte vet riktigt är vad för kamaxel jag har, ska forska lite i det.

Alla tips o tricks är välkommna, särskilt nu när sökfunktionen på forumet inte vill vara med.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen fungerar sökfunktionen igen, fortsatte mina frågor lite i denna tråd http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... php?t=8955

Men ni är fortfarande välkomna med råd här också, främst om någon vet vilket märke på turbin/converter man bör titta på, finns det någon i Sverige som säljer eller ska man beställa från USA. Funderar på stall mellan 2500-3000.

Kommer nog välja 3.7:1 i utväxling för bakaxeln, axet känns viktigare än komforten vid söndagsutflykten.

Link to comment
Share on other sites

Byt inte turbin förän du vet värdena på kammen.

Dessutom blir en högre stall på turbinen tufft för en standardlåda. Det bli "pang bom" rätt snabbt

Byta utväxling bak är garanterat bäst börja med.

3.70 är högt men går att leva med.

Märker du sedan ändå att motorn inte drar så satsa på turbin och modifierad låda tillsammans

Kom ihåg att svagaste länken styr och orginal C4 orkar inte så länge bakom 3000rpm stall

Link to comment
Share on other sites

Har läst på lite mer... kommer nog bli 3.5:1 - 3.7:1 på bakaxeln. Stall på turbinen max 2400-2500. Någon som vet vad som är ungefärligt orginal stall med en 302 och C4. Hade med mig en kunnig person idag som trodde att jag låg på ca 1200... han sa att det va garanterat en orginal turbin och att jag behövde högre. Får forska vidare angående kammen.

Link to comment
Share on other sites

Oj, jag kunde ju tagit upp mina fråga här ju, ämnet är det samma och Per är med, verkar lovande...

Min 100% org C4 från -67 pallar inte med min 351w, det slirar, gnyr och driver riktigt illa...

Har en C4 med 26 splines utgående liggande och ett streetfighter kit från TCI inkl pump. Men så skall man ju ha en turbin till detta. Och det utbudet var STORT!

*Vilken stallspeed? Trimmad 351w som skall köras både strip / bana och gata...

*Diameter? Vad påverkar det?

*Bultcirkel? Mot startkransen antar jag? Kanske byta krans med?

Sedan kommer vi till ventilhuset då. Jag vill ha hårda distinkta växlingar, INTE helt manuellt utan helst med både automatic & manuellt.

Och vad innebär "Forward / Reverse Pattern"?

*EDIT*

Kommer senare använda min inköpta 3:55 utväxling.

Kammkort; http://www.iskycams.com/timingchart.php ... 371275/284

Link to comment
Share on other sites

Har läst på lite mer... kommer nog bli 3.5:1 - 3.7:1 på bakaxeln. Stall på turbinen max 2400-2500. Någon som vet vad som är ungefärligt orginal stall med en 302 och C4. Hade med mig en kunnig person idag som trodde att jag låg på ca 1200... han sa att det va garanterat en orginal turbin och att jag behövde högre. Får forska vidare angående kammen.
Original ligger runt just 1200-1300rpm, sen drar det iväg.

Montera extern oljekylare för lådan, skaffa t.ex. TCI master kit och gör om lådan. Om du har 3.55-3,7 i bakaxeln har du runt 3000 rpm vid 100 km/h, beroende på däckshöjd.

Vilket betyder att om du har 3000rpm stallspeed, så kommer turbinen att slira ända upp till 90-100 blås, vilket ger en väldigt stor friktionsvärmeökning i oljan/lådan.

Om du dessutom har originalvikt på bilen, kommer turbinen att slira ännu mera i motluten, med ytterligare värme som följd.

Link to comment
Share on other sites

Har läst på lite mer... kommer nog bli 3.5:1 - 3.7:1 på bakaxeln. Stall på turbinen max 2400-2500. Någon som vet vad som är ungefärligt orginal stall med en 302 och C4. Hade med mig en kunnig person idag som trodde att jag låg på ca 1200... han sa att det va garanterat en orginal turbin och att jag behövde högre. Får forska vidare angående kammen.
Original ligger runt just 1200-1300rpm, sen drar det iväg.

Montera extern oljekylare för lådan, skaffa t.ex. TCI master kit och gör om lådan. Om du har 3.55-3,7 i bakaxeln har du runt 3000 rpm vid 100 km/h, beroende på däckshöjd.

Vilket betyder att om du har 3000rpm stallspeed, så kommer turbinen att slira ända upp till 90-100 blås, vilket ger en väldigt stor friktionsvärmeökning i oljan/lådan.

Om du dessutom har originalvikt på bilen, kommer turbinen att slira ännu mera i motluten, med ytterligare värme som följd.

*Vilken stallspeed? Trimmad 351w som skall köras både strip / bana och gata... Trimmad vad? Strip= 5000 stallspeed minst... :-- Okej, här blir det att kompromissa. :roll:

*Diameter? Vad påverkar det? Mindre diameter, mindre massa, snabbare upp i varv. Sen är det skillnad på "billiga" turbiner och bra turbiner och race turbiner. Interna designen kan påverka storleken och egenskaperna.

Sedan kommer vi till ventilhuset då. Jag vill ha hårda distinkta växlingar, INTE helt manuellt utan helst med både automatic & manuellt. Titta på TCI eller Turbo Action

Och vad innebär "Forward / Reverse Pattern"?

Forward pattern= liksom original P-R-N-3-2-1 Reverse= P-R-N-1-2-3

Link to comment
Share on other sites

Trimmad vad? Strip= 5000 stallspeed minst... :-- Okej, här blir det att kompromissa. :roll:

Isky rullkam; http://www.iskycams.com/timingchart.php ... 371275/284

Ford Racing aluinsug; Range 1,500-6,500 rpm

351w -7o toppar med större ventiler och matchportat mot insug

Kolvar Keith Black, flattop. ca 12>1 i komp

Förgasare Holley dubbelpump, mekanisk sekundär.

Petronix II brytarlöst tändsystem

Headers

Mindre diameter, mindre massa, snabbare upp i varv. Sen är det skillnad på "billiga" turbiner och bra turbiner och race turbiner. Interna designen kan påverka storleken och egenskaperna.

Hur påverkar det bilens karaktär då? Stor diameter = hög stallspeed?

Titta på TCI eller Turbo Action

Precis de jag kikat på men de har bara forwad pattern.

Forward pattern= liksom original P-R-N-3-2-1 Reverse= P-R-N-1-2-3

Då är det reverse jag vill åt helst ju.

:--

Link to comment
Share on other sites

I princip skall man alltid beställa turbin exakt efter hela bilens konfiguration

Viktigt om man är intresserad av få effekt till bakhjulen

Ford orginal hade 1969 13st olika C4 turbiner för olika motorer och alla olika stall speed så Ford var mycket noggranna här.

1970 351W skall ha ett stall på 1520-1720rpm enligt de fabriksuppgifter jag har

Köpa en "Triss Lott" TCI turbin blir bara vinst ibland och passar mest på väldigt måttligt trimmade bilar

Värmen dödar dom rätt snabbt bakom vridstarka maskiner eftersom de är tämligen orginal inombords.

Iallafall street turbinerna

I USA finns många som bygger exakt turbin efter bilens konfiguration och de är alltid dyrare än de billigare B/M och TCI men det blir rätt!

http://broaderperformance.com

http://www.atiperformanceproducts.com

http://www.coanracing.com

http://www.artcarr.com

http://www.performanceautomatic.com

Alla dessa har genuint bra rykte och jag har testat 2 av dom på egen bil.

Har nu en COAN racing turbin i min C4 och den stora skillnaden är att bilen drar iväg EXAKT när den ska och effekten är ungefär som att släppa kopplingen på en manuell låda.

Har även kört billigare TCI och dom fungerar men stallet är bara ungefär och senaste jag köpte skulle den stämpla in 2800rpm men väl i bilen var det under 2400rpm

Kammen drog inte nått bra vid det varvtalet så den montera jag ur efter en vecka. Snålköpet blev dyrt i slutändan. :oops:

Summa sumarum är det som vanligt att man får vad man betalar för.

Att de andra tillverkarna kan vara dubbelt så dyra beror punkt slut på kvaliten på turbinernas konstruktion invändigt.

Att snåla på turbinen kan sluta med att häskrafterna inte kommer till asfalten där den ska vara

Även om man plockar ut ganska lite effekt ur motorn så är känslan med rätt turbin helt oslagbar :!:

Broader Performance är väldigt duktiga även för orginalare

Link to comment
Share on other sites

Hur påverkar det bilens karaktär då? Stor diameter = hög stallspeed?

Tvärtom.

Summa sumarum är det som vanligt att man får vad man betalar för.

Att de andra tillverkarna kan vara dubbelt så dyra beror punkt slut på kvaliten på turbinernas konstruktion invändigt.

Japp. Men jag antar att alla inte vill lägga ut pengarna för en RIKTIGT BRA skräddarsydd turbin, så därför nämdes TCI och TA. Ingen seriös använder dessa "direkt från hyllan" grejor om man åker t.ex. bracket.

Har själv haft en TCI 2200-2400 som drog iväg vid 1900 rpm med smallblock, och dog döden efter några starter då den placerades bakom 452 cid konservativt hottad gatmotor.

Link to comment
Share on other sites

Jaha... talar man om trollen...

Tror något gick sönder igår. Inte helt oväntat iofs...

Brände på "lite" extra och kände att det "ryckte till", nu har jag ett skrapande ljud bakom sprängkåpan och bilen stendör när jag lägger i drive, om man inte håller varven uppe vill säga. Går att köra men känns som det går trögt. :oops:

Om det är startkransen eller turbinen som skrapar vet jag ej ännu. Skall kika lite på det senare, just nu måste jag ha familjebilen genom besiktningen. (Volvo 855 -96 där vindrutetorkarna lagt av)

Aja, visste att min låda inte skulle uppskatta varken motorn eller mitt sätt att använda den så jag accepterar det. :roll::--

Link to comment
Share on other sites

Har beställt ett Edelbrock Performer kit som skall fungera från 0-5500 varv. Hela paketet med alu.toppar insug o förgasare. Vad behöver man göra med lådan har en original C4 från -66 ?

Tänker då på era diskussioner om stall o turbiner.

Tänker behålla min 2,80 utväxling, då den rullar en del landsväg o man inte får leka på banan.

Link to comment
Share on other sites

Jaha... talar man om trollen...

Tror något gick sönder igår. Inte helt oväntat iofs...

Aja, visste att min låda inte skulle uppskatta varken motorn eller mitt sätt att använda den så jag accepterar det. :roll::--

Detta börjar låta som en lång oturshistoria för dig MrTurbo :shock: ... värre än den jag hade innan det blev fart på min bil.

Jag lider med dig MrTurbo :cry: Som tur är verkar det inte fattas stålar :-- . Det är ju bra att ha mycket av när man skall laga allt som går sönder.

Nu är det ju en hobby men du borde ändå få lite "belöning" snart :) Att t.ex. få åka åtminstone en halv säsong med något som fungerar.

Jobba på och håll depressiva tankar borta ;)

PS. Med tanke på hur jag själv kört och "testat" mina egna prylar denna säsong så blir jag väldigt rädd när jag läser denna tråd. :?

Hittills har drivlinan funkat perfekt .. peppar peppar :roll:

DS.

Link to comment
Share on other sites

Jag visste att en standardlåda från -67 inte skulle gilla motorn jag byggde. Så hade inte räknat med att det skulle fungera. Bilen går att köra med, bara att vrida på nyckel, men lådan känns / låter inge bra och jag vill inte bli stående någonstans med tokras. Frågan var inte OM det skulle lägga av utan NÄR... :roll:

Har en 26splinsad liggande i källaren hos mor så det skall ju mekas lite på det senare, nu får det vara, har en bruksbils som måste igenom besiktningen med ju.

Jag skulle ha byggt i hop nya lådan i vintras med men tiden sprang ju iväg så det vart inte av, så då är det väl dax nu. :--

Edit; Radioman; Lid inte, det gör inte jag. :-- Jag ser det som ett bevis på att jag fått ihop en hårig motor. :P Hade jag haft den mängd pengar jag borde ha hade lådan vart färdigt för länge sedan. Nu måste jag sälja grejer, driva in lite skulder (har 3000:- att få in där) för att få ihop det.

Några depressiva tankar är det inte heller frågan om, sedan tiden med trimmade saabar är jag van vid att köra en dag i taget, blir lätt så när man inte vill köra original och dessutom har en högerfot tyngre än motorn. :roll:Är tex mycket nöjd med att jag fick kört ifrån polarens toktrimmade Chrysler 440. Troligen där lådan började tycka att det fick vara nog. :twisted: (hans motor ger 365hk original + Edelbrock alu-toppar, insug, trimkam, förgasare och headers grövre än mina underarmar kopplade på ett dubbelt 3" med raka rör...)

Jag fick svar från broaderperformance.com ang turbinen, de rekommenderade en 10", stall kan de bygga så det passar mina behov, skrev de. Får se om jag anlitar dem. Så det som skall inhandlas är en turbin, sedan skall streetfighter kittet från ATI i lådan. Lösningen finns... 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Eftersom det är planerat att handla turbin snart jagar jag igång denna tråd igen...

TCI turbiner verkar mao inget vidare om jag fattar Per rätt.

Hur är då B&M och Hughes Performance? Blir troligen att jag beställer en turbin på Summit eller köper via E-Bay, de verkar kosta mellan $200 och $300 typ. Funderar också på vad "Anti-Ballooning Plate" är och om, när, var det är nödvändigt...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 1 year later...

Lyfter nu denna tråd igen då jag funderar mycket kring ämnet...

Kommer till jul att lyfta i mitt drivpaket i bilen igen. Efter uppgraderat recept ser det ut såhär ungefär:

289

¤Edelbrock 600 cfm

¤Edelbrock Torker 1-plans matchportat

¤Upptagna toppar från -65 (mindre förbränningsrum?) större portar

¤1.94 / 1.6 rostfria ventiler

¤Dubbla ventilfjädrar av hårdare modell

¤Kammen är vass och ska enligt säljaren börja dra vid ca 2200 varv, han hade tyvärr inget kamkort kvar på den dock. 284 grader ska den vara iaf.

Det är lite tråkigt att göra saker halvdant och i dagsläget sitter bakom denna en helt orginal c4a med en orginal turbin vilket känns lite ledsamt.

Har en del funderingar på turbinen och fredrik här på forumet har en tillsalu. Det är en 2500 varvs 10" stallturbin som togs fram för hans vässade 289a, även denna med en ganska vass kam och mina toppar kommer från hans motor, turbinen har rullat 10 mil och är i gott skick. Vad tror ni om denna turbin?

Om jag nu skulle bestämma mig för att köpa turbinen, vad måste jag göra med lådan för att denna ska hålla? Klarar den sig utan modifiering eller blir det sallad?

Och slutligen... hur jobbig blir bilen att köra längre sträckor med med denna setup? vad varvar bilen i 110 km/h med orginal bakaxelutväxlingen?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Hughes Performance bra eller anus?

Frågan kvarstår. :)

Sedan "Advertised Flash Stall Rating (rpm)" är väl inte samma som verklig stallspeed om jag fattat rätt? Det snackas om "flashad" och "äkta" stallspeed. Äkta brukar ligga lägre, vilket skall man sikta på?

Per, skriv en bok i ämnet C4, jag lovar jag kommer köpa den. :--

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...