Jump to content

Smart köp?


zng

Recommended Posts

Hej!

Ny på sidan men inte ny mustang-lover. Men det är först på senare tid jag gått i mustang-köpartankar. Speciellt fastnat för årsmodell -69(även -70) ev. cab.

Min fråga är om det är så smart köp för en på 24år utan någon erfarenhet av bilmeck att köpa en sån här goding. Det är ju iofs aldrig försent att lära sig ett och annat. Det är ju inte heller så att man har tummen mitt i handen. Vad jag sett så finns det mkt dokumenterat om hur man gör div. saker om man skulle råka i trubbel med sin bil. Klarar man sig på denna informationen eller krävs det något sjätte-sinne för bilar? :)

Har läst igenom informationen på hemsidan, men knappt börjat läsa på forumet, men det ska påbörjas.

PS. Om den som sköter denna sida skulle råka läsa så kan jag meddela att sidan har ett litet problem när man surfar med Mozilla Firefox. På själva huvudsidan när man klickar på tex. Teknik eller Galleri så får man inte någon 'scrollbar' på höger sida, vilket gör det hela lite krångligare :) Detta problemet uppstår pga 'frame src="/Content2.html" name="mainFrame" scrolling="off">' i index.html, Skulle rekommendera att sätta scrolling="auto" istället.

Mvh Timo

Karlshamn

Link to comment
Share on other sites

Min uppfattning är att dessa bilar är väldigt förlåtande mekaniskt och elektriskt.

har hållit på och skruvat med min -65a i 2 år och det är inget som är chockerande avancerat. Det enda man får tänka på är att saker tar lite tid om man inte vet exakt hur man ska göra.

// Magnus

Link to comment
Share on other sites

Allt är mycket mer lättmekat på en bil som har över 30år på nacken :D

inte lika trångt (om man inte har stora 42! monterat :twisted:

Samma sak med elsystem lite enklare (kan visserligen ställa till huvudbry i alla fall) Sen framförallt en grymt bra sammanhållning på alla klubbmedlemmar som alltid har en förmåga att kunna ställa upp i alla lägen

:D

Link to comment
Share on other sites

Allt du behöver veta finns på internet ;) Själv har jag satt i hop min bil från grunden (det var bara ett plåtrent skal och tre lastpallar med rostiga delar) utan att ens ha bytt en glödlampa på en bil tidigare. Bara genom att läsa och titta på bilder på nätet och i böcker så kommer man långt. Mekaniken i dessa bilar är så pass enkel. Har du dessutom ett garage så blir det ännu enklare ;)

Och med all samlad erfarenhet på detta och andra forum är det bara att fråga så får du säkert massor med kloka svar.

Link to comment
Share on other sites

Skönt och höra att dem ät lättmeckade. Vem kunde tro att internet kan vara bra till så mkt annat än porr.

Är ju lite att det rycker i fingrarna som vill ut och köpa och sen åka. Får ta och göra ett smygbesök hos föräldrarna och mäta deras garage :)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Måste göra ett inlägg i denna fråga, alla som vet vad

en Volvo Amazon är vet också att det är en mycket

enkel och stark konstruktion, varför skulle dessa

annars finnas kvar trots plågsamma ägare. :?::roll:

Principen för denna typ av fordon är då också Ford

Mustang som jag kallar en amerikans amazon, dels

för enkelheten och tekniken, även motor och växel-

låda följer den enkla konstruktionen. 8)

Jag har också ett uttryck som tyvärr inte uppskattas

av alla och det är att, Mustangen är tillverkad av

idioter för att ägas av idioter, alltså en mycket enkel

konstruktion och därmed en mycket enkel hobbybil

för den som vill klara av att laga (fixa) själv. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tja Timo,

Sitter i ungefär samma position som du & har precis köpt mig en -65:a HT som iofs. är i mycket gott skick. Jag har verkligen tummen mitt i bägge vänsternävarna, men detta är ju inte "rocket science", så det ska nog gå ändå.

Hur som helst är det skitkul! Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag går själv i precis samma tankar. Har länge funderat på att bli mustangägare och nu är jag nära att göra slag i saken.

Har endast skruvat Volvo förut och har ingen erfarenhet av amerikanska bilar. Är väl normalhänding och har bytt nån kamrem och koppling, men skulle ju aldrig komma på tanken att riva ner en hel motor....

Eftersom jag inte heller har kontakter i mustang-skruvar-kretsar så undrar jag om det finns firmor som tar åt sig mustanger om man verkligen kör fast? Jag bor i Borlänge och man vill ju inte köra halva sverige med en trasig bil.

Speciellt är jag fundersam på detta med förgasarna. Krävs det mycket justeringar och underhåll. Är det några specialla modeller man ska akta sig för resp. är att föredra? Och vad kostar en ny förgasare till en 289a?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...