Jump to content

Motorhuv


Corvette

Recommended Posts

hemkommen från vår resa ner till sydligare breddgrader med sol, bad och glaciäråkning... 8)

undrar dock om någon har löst problemet med fladdrande huv... :roll:

är inte så upphetsande att mil efter mil på autbahn se huven fladdra när man ligger och cruisar i 200... man bara undrar när den ska kommande farandes upp... :(

man vill ju ogärna släppa koncentration på väg fram och bakåt men huven gör det svårt att slappna av riktigt och bara glida fram... 8)

Link to comment
Share on other sites

hemkommen från vår resa ner till sydligare breddgrader med sol, bad och glaciäråkning... 8)

undrar dock om någon har löst problemet med fladdrande huv... :roll:

är inte så upphetsande att mil efter mil på autbahn se huven fladdra när man ligger och cruisar i 200... man bara undrar när den ska kommande farandes upp... :(

man vill ju ogärna släppa koncentration på väg fram och bakåt men huven gör det svårt att slappna av riktigt och bara glida fram... 8)

hmm det finns väl en lösning, det är väl att sätta pinnar framme vid huven med en vajer till sprintarna, kommer inte ihåg va det kallas för :P men du kanske förstår vad jag menar, det borde ju hjälpa för då finns det väl ingen risk att huven far upp :D

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstått så är detta nått som är ett känt problem.

Läste på nått usa forum att de va nån som hade lämnat in sin bil till ford flera gånger o dom hade pillat. men ej kunnat lösa det.

men det verkar inte som det ska vara nån fara som jag förstått.

men visst det kan vara lite oroande.

Link to comment
Share on other sites

Det hände på en kille i USA att huven faktiskt flög upp, men han körde över tillåten hastighet och över vad däcken var tillåtna för så han fick inget skadestånd, utan fick böta istället för fortkörningen :lol:

Men huvlås eller byta huv är det enda som hjälper, jag har precis beställt lås till min då jag har planerat en hel del höghastighets körningar med min, inte kul att komma på mantorpsrakan i 250 och huven flyger upp och spräcker rutan :S

Detta hände en god vän till mig på Autobahn för ett par år sen, jag satt i farsans Ferrari och han körde sin RS4 med kolfiber huv, körde i 300kmh och boom så flög den upp, spräckte rutan, bucklade in tak, a-stolpar, brandvägg och lite annat... lagom kul!

Link to comment
Share on other sites

hmm det finns väl en lösning, det är väl att sätta pinnar framme vid huven med en vajer till sprintarna, kommer inte ihåg va det kallas för :P men du kanske förstår vad jag menar, det borde ju hjälpa för då finns det väl ingen risk att huven far upp :D

jo jag vet vad du menar men hoppades någon hade någon annan lösning där man slapp borra i huven... :(

Link to comment
Share on other sites

Det hände på en kille i USA att huven faktiskt flög upp, men han körde över tillåten hastighet och över vad däcken var tillåtna för så han fick inget skadestånd, utan fick böta istället för fortkörningen :lol:

Men huvlås eller byta huv är det enda som hjälper, jag har precis beställt lås till min då jag har planerat en hel del höghastighets körningar med min, inte kul att komma på mantorpsrakan i 250 och huven flyger upp och spräcker rutan :S

Detta hände en god vän till mig på Autobahn för ett par år sen, jag satt i farsans Ferrari och han körde sin RS4 med kolfiber huv, körde i 300kmh och boom så flög den upp, spräckte rutan, bucklade in tak, a-stolpar, brandvägg och lite annat... lagom kul!

men på autobahn är ju all hastighets tillåten... :twisted:

är det lås som man måste borra för då... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Alla mina har haft fladdrande huvar i högre hastigheter.

Huven är i aluminium och flexar lite. Ser inte kul ut, men inget att vara orolig för.

Satte dock i halsen när det hände första gången...

Link to comment
Share on other sites

Alla mina har haft fladdrande huvar i högre hastigheter.

Huven är i aluminium och flexar lite. Ser inte kul ut, men inget att vara orolig för.

Satte dock i halsen när det hände första gången...

Flexar LITE... tja om du tycker 2 cm e lite så... som ibland resulterar att den sviktar på mitten... nej får nog bli borr innan nästa resa på autobahn... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Flexar LITE... tja om du tycker 2 cm e lite så... som ibland resulterar att den sviktar på mitten... nej får nog bli borr innan nästa resa på autobahn... :evil:

Ja det är ju bättre att ta de säkra före det osäkra om nått sånt skulle hända igen & att man har sån otur att huven flyger upp den gången :(

Link to comment
Share on other sites

Hm, ja det där fladdret är inte sp himla spännande att titta på, man kan juh bli skraj för mindre!

Men vad är det som gör att den flyger upp, för låset borde väl hålla i den ändå, eller?

Borde gå att fixa nått lås som håller huven på plats utan att borra i den?

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Hittade detta då jag skummade runt på Mustangforum.com

There are actually four adjustable hood supports in the front. The outer two should be adjusted to align the hood to the fenders. The inner two can be adjusted to insure that the hood-to-latch play is minimzed. If all four adjusters are set right and the latch is tight, the hood shouldn't be flopping around. Mine has never had this problem, although I had the opposite condition where the hood wouldn't close worth a damn so I had to lower the inner two adjusters slightly to allow the latch to mate more easily. Maybe you might want to address this as a warranty issue if the dealer has a competent bodyshop that can properly adjust your hood.

Har också sett att det finns pins som man kan sätta på utan att borra, men de uppfyller nog inte kravet på att hålla huven nere.

Link to comment
Share on other sites

ska kika på hur justeringarna e ställda...

blev rekommenderad att testa att ta bort gummilisten bak vid vindrutan så luften enklare kan komma genom motorrummet men inte huniit testa detta heller ännu...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Provade att ta bort listen, tycker inte det blev något bättre.

Är det bara jag som bara har två justerabara huv-stop? Två längst fram och sen två fasta gummistopp ungefär på mitten.

Link to comment
Share on other sites

märkte samma sak här att listen varken gjorde till eller från... :(

kanske dags att börja skruva på huvstoppen då eller ta fram borrmaskinen å sätta dit riktiga pinnlås... :roll:

Link to comment
Share on other sites

märkte samma sak här att listen varken gjorde till eller från... :(

kanske dags att börja skruva på huvstoppen då eller ta fram borrmaskinen å sätta dit riktiga pinnlås... :roll:

Pinnlåsen lär väl knappast hindra att huven flexar, eller ?

Link to comment
Share on other sites

nej det gör nog inte det tyvärr :( men det är nog lite bättre än att ifall huven skulle flyga upp me en jävla fart :P har aldrig varit me om det på min mustang att huven fladdrar, men jag kanske har en annan motorhuv.

men jag har förstått att detta fenomen är på en del bilar å andra är förskonade från detta...

å de kanske inte e så många som ligger å puttrar i 180+ på våra vägar... alla e ju inte fartskadade... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

nej det gör nog inte det tyvärr :( men det är nog lite bättre än att ifall huven skulle flyga upp me en jävla fart :P har aldrig varit me om det på min mustang att huven fladdrar, men jag kanske har en annan motorhuv.

Jo, du har nog en annan huv, så du kanske slipper. Men att huven flexar på vanliga mussar är ett känt fenomen och det får man leva med om man inte byter huv. Det räcker nästan med att lägga tvättsvampen på huven så sviktar den lite :)

Såg förresten en "vanlig" Saleen igår, utan kompressor, på Rommetravet när Pony touren hade samling inför avfärd till Rättvik, snygg som fan.

Link to comment
Share on other sites

Såg förresten en "vanlig" Saleen igår, utan kompressor, på Rommetravet när Pony touren hade samling inför avfärd till Rättvik, snygg som fan.

var det du som låg sist i karavanen från Sthlm igår...

vart lite avis när man såg raddan med mussar puttra iväg när man va på väg te jobbet... :(

Link to comment
Share on other sites

Såg förresten en "vanlig" Saleen igår, utan kompressor, på Rommetravet när Pony touren hade samling inför avfärd till Rättvik, snygg som fan.

var det du som låg sist i karavanen från Sthlm igår...

vart lite avis när man såg raddan med mussar puttra iväg när man va på väg te jobbet... :(

Förmodligen. Det var en mäktig syn när vi närmade oss Borlänge och Rommetravet, då vi va säkert 100 mussar på rad. Tror det var 215 mussar uppställda på travet till slut.

Link to comment
Share on other sites

Förmodligen. Det var en mäktig syn när vi närmade oss Borlänge och Rommetravet, då vi va säkert 100 mussar på rad. Tror det var 215 mussar uppställda på travet till slut.

ja ja strö salt i såren bara... :cry:

aja kanske blir något återkommande så man kan haka på då... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ja dom e snygga som faen :P jag e helt insöad på Saleen det är det ända som finns i huvudet för tillfället :) , tycker att det är en så jävla fint bilmärke.. tror inte många skulle känna igen den som en mustang förrutom vi bilfolket :D

Har hört från andra folk me mustanger o det ska tydligen va nån mustang träff i Emmaboda sista helgen i Augusti om jag inte har fått allt om bakfoten

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...