Jump to content

Trött mustang 5.0L?


grufman

Recommended Posts

Vi skrämde precis tillbaka 50 hästar till i en mustang 94 här i verkstaden.

MAF var rengjord och i nyskick, men fortfarande var den trött.

Förtändningen låg på 8 grader, vilket vi vred upp till 14 istället. Nu spann den loss på asfalten!

Snabbtips:

Starta motorn

Ta loss SPOUT-kontakten framför höger fjäderbenstorn (sitter där på 1994) (grå två-polig kontakt)

Släpp en aning på låsningen till fördelaren (13mm nyckel).

Vrid fördelaren en ANING motsols så att varvtalet ÖKAR. Har du inte tillgång till stroboskop så görs detta på egen risk.

En aning = 2-3 minuter motsvarande på en urtavla.

Lås skruven. Sätt tillbaka SPOUT-kontakten

Ut och bränn gummi.

Lyssna efter om du hör spikningar från motorn. Gör du det står tändningen för högt och du riskerar allvarliga motorskador. Om du inte vet hur spikningar låter är det inte bra att skruva på fördelaren.

Om bilen går bättre så lycka till. Grattis till 50 till hästar.

Om du tankar Vpower har din motor högre motståndskraft mot spikningar och kan således kramas ur på mer effekt. Ut och testa nu!

Link to comment
Share on other sites

Ärdu säker på att det är motsols,jag vred min medsols förmycket när jag skulle höja min tändning och fick spikningar,vred sedan tillbaks lite med ett utmärkt resultat (har en 95:a)

Link to comment
Share on other sites

den klipper ju mycke bättre men den är fortfarande lite slö men mycke e väl för att kammen e finito oxå .. drar inte alls på varven längre..

Kan hända att tändningen står lite för långt bak. En aning tillbakajustering kanske skulle vara något.

Link to comment
Share on other sites

Ni som provar det här med att öka tändning... Tänk på att i vissa fall kan Hc-värdena på avgaserna stiga med ökad tändning - om Ni har avgaskrav på era bilar. Sen generellt på äldre 5.0HO rekomenderas att ta ur spouten och starta sen, vet inte om det har nån betydelse iofs.

Link to comment
Share on other sites

Ställde tändningen på min till 14 grader idag och det blev bra!

Kände då skillnad iallafall... Men några 50 hästar blev det då inte. :lol:

Men nåt jag upptäckte är att motorn blir lite varmare.

Jag tog ut spouten innan jag startade bilen.

Link to comment
Share on other sites

Spoutconnectorn är ju i praktiken bara en bygel för signal mellan EEC och fördelare. Anledningen till att man tar bort den när man ska ställa tändningen är att EEC:n ändrar tändningen beroende på olika parametrar, och det hade varit omöjligt att få ett korrekt inställning genom att vrida på fördelaren samtidigt som EEC:n försökte kompensera på sitt håll. Dessutom är original svängningsdämparen graderad +/-20°, ifall du läser av med tändningslampa med spouten på plats så kommer du att få ett värde som är ca 18° högre än det du ställt in, det är så mycket som EEC:n kompenserar vid gaspådrag, och du kommer att hamna långt utanför skalan på +/-20°.

Tar du bort spoutconnectorn och kör utan så är det som en förgasarbil med fast tändning. Det gör jag numera, och det funkar utmärkt i mitt användningsområde. Dock inget som jag kan rekommendera för vanlig körning, tror bl.a. att just avgasvärden m.m kan påverkas en del.

Ca 34° är det som verkar funka bäst för mig. Men, betänk då att jag har en del andra komponenter i mitt tändsystem som är annat än original. Se det som ett riktmärke.

Hoppas detta kan ge lite klarhet i vad som egentligen händer.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Det är kul att vissa har vetskap! :D

Nåt ni inte får glömma när ni har ställt tändningen är att lägga av batteriet så datorn nollställs!

Gjorde inte det innan och det blev ingen skillnad ALLS!

Det där var märkligt... nåt man inte behöver göra på de äldre iaf och inte heller på den 94a jag ställde om åt en annan här i byn, han märkte skillnad direkt. Kanske därför man ska ha motorn avstängd innan man tar ur/sätter i spouten.

Link to comment
Share on other sites

Det är kul att vissa har vetskap! :D

Nåt ni inte får glömma när ni har ställt tändningen är att lägga av batteriet så datorn nollställs!

Gjorde inte det innan och det blev ingen skillnad ALLS!

Hmmm, nu tror jag inte att det spelar någon som helst roll om man "nollar" datorn eller inte, den skickar sina signaler för advanced timing oavsett vilket. Det enda som eventuellt skulle spela nån roll är de värden som förändras till följd av att tändningen ändrats, och de skulle jag tro är ytterst marginella...

Jag kan ha fel om det här, men det är iaf min teori. Jag har haft fel förut, men det var länge sedan... ;)

Edit: John var visst lite före... :D

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Hm, jag plockade ut spouten innan jag startade bilen... :roll:

Kanske var en inbillning men det kändes som att först blev skillnad efter det att minuspolen hade varit av ett tag.

Aja, sak samma...

Har läst lite överallt och får olika svar överallt om man ska ta bort spouten innan eller medans motorn är igång.

Link to comment
Share on other sites

Att du känner en skillnad när strömmen vart av är ju en sak, gör jag på min 93a med. Detta bör ju ha att göra med att datorn är av typen som ändrar sig hela tiden beroende på vad den får in för värden - alltså "mappar" om sig själv när den upptäcker nåt bättre. Min bil går som bäst efter ett par fullgasrundor efter att strömmen vart avlagd.

Vet inte om det stämmer men för mig jag läst nån stans att datorn är "adaptiv" eller vad det nu heter. Bara en teori..... :P

Link to comment
Share on other sites

original tempmätare kan man ta med en rejäl nypa salt. Sen jag satte in en välgraderad Autometermätare på vattentempen (har kvar original med), så kan man knappt fatta att det ens får kallas tempmätare... Har samma problem på min -88 E150 med 5.0:a, beter sig som ett flipperspel i perioder...

//Jocke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...