Jump to content

Vad hände sedan? Mustang HT -67 vs sommar 2007...


MrTurbo_1645

Recommended Posts

Tänkte bara informera er om läget nu när sommaren snart är slut och jag inte har vart här på forumet och ställt en massa frågor på ett bra tag...

Vet inte hur långt tillbaka jag skall gå men kan ju köra en snabb update.

Jag ägde min första mustang som 16åring nu nästan 15år senare är jag ägare till min tredje Mustang. Hösten -04 köpte jag mig en röd HT -67 från Texas. Jag visste att det gick en röd -68 HT med svarta GT "c" stripes och GT-fälgar här i staden men det kunde jag nog överleva. Köpte ju inte bilen bara för att att jag gillar mustang utan även för att den gick att ta med familjen i samt för att stilla mitt begär att få ut och åka i en bil som väcker lite uppmärksamhet. Misstänker att jag inte är ensam om att gilla att folk vänder sig om efter bilen tex. Med Torque Thrust II fälgar, lite puts och vax osv så blev det perfekt.

Fick byggt mig en 351w med, för att möjligen få en hårigare motorn, det var en del strul med både låda och motor det första men nu skall motorn vara okej, lådan är dock skit och klarar absolut inte att förmedla kraften från motorn till bakhjulen utan att banden slirar. Men vad kan man begära av en helt original låda från -67 (dock renoverad) med en motor som kanske ger dubbelt så mycket som original (räknat i SAE inte DIN) . Nya fjädrar, stötdämpare, styrsnäcka, matta, shelbysänkning, alla bussningar i framvagnen nya, renoverade bromsar mm mm blev det också.

När jag hade ute bilen i våras lyckades jag dock skapligt enkelt rasta polarens Chrysler New Yorker -6? med rejält trimmad 440 motor som original ger 350hk. Visst väger hans bil mer men min låda slirar ju det det jämnade nog ut sig där. =) Den gick SOM FAN i vart fall. Dock visste jag ju att lådan var klen så har en extra liggande (fick den när jag fyllde 30). Den är av nyare sort och där med grövre / fler splines. En eftermiddag när jag gasade "lite extra" iväg från ett trafikljus hände dock något, efter lite hjulspinn fick däcken fäste och precis då högg det till i bilen. Efter det har jag ett metalliskt klonkade ljud någonstans under sprängkåpan. Vet ej om det är startkransen eller turbinen som gett sig men något verkar det vara. Bilen gick att köra men det gick trögt och ville dö när man lade i drive.

Ställde in den i garaget och tänkte ta tag i det relativt omgående. Dock kommer ju sällan en olycka ensam. Tjenens Mazda 626 behövde en massa pyssel för att gå igenom besiktningen. Så det fick fixas med, en vecka efter den gått igenom lyckas hon köra in i ett wireräcke och hela bilen blir skrot och bara halvförsäkring. Så det blev ju att köpa en annan bil med då.

Min bruksbil, volvo 855, gick inte igenom besiktningen den heller. Tändningslåset var glappt, kontakten till tutan i ratten glappade med och funkade bara med ratten i vissa lägen och bromsarna bak tog ojämnt. Så där försvann tid och pengar med. Man prioriterar barnen, sambon och bruksbilarna. Pengar växer inte heller på träd tyvärr. Men det var ju inte bara det...

Under tiden stog Mustangen still i garaget, dock fick jag allt som oftast höra hur folk såg min bil lite här och var, flera frågade också vem det var som körde den. Då började jag lessna lite, nu kryllade stället av Mustanger som var spåass lik min att 95% av allt folk knappt skulle se skillnad på dem om de så står stilla brevid varandra, än mindre var för sig ute på vägarna. Röd, HT-kaross, Torque Thrust II fälgar. Kände att motivationen försvann lite där. Jag äger en dussinbil vilket INTE var min tanke.

Dock saknar jag känslan av Mustangen så fruktansvärt, ljudet från sidepipsen, väghållningen nu med alla nya grejer, styrningen med den nya snäckan, draget när man trampar på gasen och man trycks mot ryggstödet, luken av bränt gummi, glida genom centrum på kvällarna osv osv. Det är lite av anledning till att jag kopplat bort allt som gäller mustanger ett tag. Fick ju fruktansvärd abstinens!

Nu börjas det dock smidas lite planer inför vintern. Tyvärr har jag ju inte kvar mitt stora garaget så möjligheterna att skruva är lite mer begränsade men har vissa planer inför vintern. Har ju planerat att lacka om bilen men det finns inga möjligheter att göra det ännu, vare sig praktiskt eller ekonomiskt. Förutom lådan skall dock lite annat fixas med. Så förhoppningsvis, väl mött nästa sommar. 8)

Edit; Som vanligt kan ni se bilder på bilen (då och nu), motorn jag byggt, renoveringen av framvagn osv på min sida; www.mustangpower.se

Link to comment
Share on other sites

Man måste få gör ett litet uppehåll ibland, mitt har varat i snart 2 år men kommer att bli ändring på till hösten bara "allt annat" har lungnat sig lite..

Det du beskriver med lådan låter som en rasad turbin, men jag kan ha fel (har hänt förut) ;)

Så önskar jag dig lycka till med vinterns projekt och kom ihåg att uppdatera med jämna mellanrum

Link to comment
Share on other sites

Dock saknar jag känslan av Mustangen så fruktansvärt, ljudet från sidepipsen, väghållningen nu med alla nya grejer, styrningen med den nya snäckan, draget när man trampar på gasen och man trycks mot ryggstödet, luken av bränt gummi, glida genom centrum på kvällarna osv osv. Det är lite av anledning till att jag kopplat bort allt som gäller mustanger ett tag. Fick ju fruktansvärd abstinens!

Samma här, efter en evighetslång väntan i våras på att bilen skulle bli lackerad och sedan efter 2 veckor en gubbe som blåste rakt ut i en korsning och sabbade alla mina drömmar och min nylackade bil.

Nu har den stått på skadeverkstaden i över 2 veckor och kommer inte att bli färdig förran i slutet på denna veckan.

Sommaren går fort mot höst, får väl skaffa vinterdäck för att få köra nånting den här säsongen :cry:

Hälsningar

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört en Mustang II på vintern, med bra däck, ändå totalt livsfarlig. När jag fyllt bagaget med ca 60kilo stenplattor(!) var den bättre, men LÅNGT ifrån bra...

Det du beskriver med lådan låter som en rasad turbin, men jag kan ha fel (har hänt förut) ;)

Turbinras är nog troligt ja, original verkar ju inte tåla min motor så det blir till att fixa iordning -74 lådan och köra med. Så det blir ju en 26splinsad turbin sedan, vet dock inte riktigt vart jag skall ha för stallspeed, strax över 2000rpm kanske?

Klurar på om jag skall köpa andra fälgar med så slipper den se ut som de andra två. Men det finns ju iofs annat att göra med...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag kör en 10 tums hughes stallar ca 2800.ja vad skall man säga det är en billig turbin klart bättre än standard om man vill öka stallet lite,

men personligen så skulle jag vilja ha lite mer slir på turbinen.

Det är väl med turbiner som mycke annat smakar det så kostar det.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör en 10 tums hughes stallar ca 2800.ja vad skall man säga det är en billig turbin klart bättre än standard om man vill öka stallet lite,

men personligen så skulle jag vilja ha lite mer slir på turbinen.

Det är väl med turbiner som mycke annat smakar det så kostar det.

Mer slir? Denna skulle ligga på ca 2500 i stall och är 10,5" i diameter. Känns som det skulle bli lagom. Klurar på att byta ventilhus med, vill inte ha slir, det skall kännas när den växlar! :--

Link to comment
Share on other sites

Något att tänk på när man köper färdig turbin är att angivet stall kan bli lite hur som helst på just din motor,bäst är att skräddarsy turbinen till just din bil/motor.

Jo det visste jag, men tänkte testa en färdig turbin nu och se vart stall hamnar, hur crusing / race funkar osv.

Snålheten bedrar visheten brukar det ju heta. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Något att tänk på när man köper färdig turbin är att angivet stall kan bli lite hur som helst på just din motor,bäst är att skräddarsy turbinen till just din bil/motor.

Jo det visste jag, men tänkte testa en färdig turbin nu och se vart stall hamnar, hur crusing / race funkar osv.

Snålheten bedrar visheten brukar det ju heta. :roll:[/quote:o0oy7itb]

Ifall du vill "skräddarsy" en turbin så är det bara att sätta motorn i bromsbänk först. Annars är nåt "skräddarsytt" bara en mer eller mindre kvalificerad gissning... Seriösa turbinbyggare vill se effektkurvor tillsammans med all annan nödvändig info. Annars blir det nog en "skäddarsydd one size fits all", direkt från hyllan...

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...