Jump to content

Vissa årsmodeller populärare än andra?


Nedomansky

Recommended Posts

På blocket (och alla vet hur blocket-priser är :D ) har snittpriset för cabbar, V8or i Sverige (inga USA-bilar) varit så här under 2007: (extrema exemplar borträknade, både rena renoveringsobjekt och specialbilar)

64-66 235.700kr

67-68 213.900kr

69-73 193.800kr

Se bilden för variationer under året. Ibland har det varit bara en eller två bilar till salu, så ta årsvariationerna med en nypa salt...

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Sedan kan man titta på produktionen:

-65 500000 HT, 98000 cab, 80000 fastback

-66 500000 HT, 70000 cab, 35000 FB

-67 350000 HT, 45000 cab, 70000 FB

-68 250000 HT, 25000 cab, 45000 FB

Så det finns inte så många –68:or kvar…

/Svedis

Link to comment
Share on other sites

Borde kanske inte tycka nåt som part i målet, äger en 69:a men...

Tycker mig se en kraftig prisökning på årsmodell 69 och 70, framförallt i USA men även härhemma, särskilt gäller det cabbar.

Ser man till tillverkningssiffror så gjordes det färre cabbar 69 än tidigare (lite drygt 14 700 69) och därefter ännu färre 1970 (drygt 7 600).

Prisökningen är trevlig på ett vis men också trist för de som ännu inte hunnit ”kliva på tåget”. Att nån gång få äga och köra en Mustang borde nämligen vara en mänsklig rättighet. :D

När det gäller utbudet här hemma så finns det ganska många Mustanger av de tidiga årsmodellerna till salu, cabbarna är dock inte så många. Av årsmodellerna 69 och 70 är det betydligt färre till salu.

Min högst personliga åsikt är att det ofta begärs rena fantasipriser för Mustangerna, åtminstone cabbar och fastbacks.

Å andra sidan kanske det stämmer att fina bilar många gånger är för billiga och dåliga för dyra...

Till sist: Den absolut snyggaste Mustangårsmodellen är 1967 och då ska det vara en Fastback. Därefter följer min egen årgång 1969 :D

Link to comment
Share on other sites

:D:D:D:D

Lycklig ägare av en -70 cab

Alla årsmodeller har sin tjusning tycker jag, skulle gärna ha en av varje sort

Håller just på och meckar med ett motorras på en -72 grande

och även den tycker jag riktigt snygg

Fast kommer man upp till Foxen så kanske den inte riktigt faller mig i smaken ;) Men får man inte äta bröd får man nöja sig med limpa ;)

Link to comment
Share on other sites

Så, Mussar är ju lite personliga. Jag hade bestämt tidigt, att det ska vara en -67 eller -68 och detta pga av bakljusen! Man är ju mer eller mindre knäpp!

Vissa vill ha ”urmussen” dvs 65-66 kanske, några den moderna versionen 67-68. Sedan kom muskelbilstiden vilket för mig personligen blev gränsen. (Fast en -07 skulle jag ta emot om jag vann en).

Så 65-66 som det gjordes jättemånga av, borde vara billigare än 67-68, men så är inte fallet. Det gjordes fler -67 än -68 men -67 verkar svårare att hitta!!! Så, har de rostat, eller vad. Svaren på alla frågorna är lite av tjusningen med Mustangen; ingen vet riktigt

Link to comment
Share on other sites

En liten fundering:

Det skulle vara kul om någon programmeringskunnig gav sig på att konstruera en "Mustang Price Calculator".

Basen kunde vara en hardtop från 1965 med sexcylindrig motor och treväxlad manuell i bruksskick, som vi säger i dagsläget prissätter till 75.000:-.

Olika faktorer kunde sedan höja priset: cab, fastback, GT, Boss, V8 i olika varianter, 4-växlad manuell, 3-stegs automat, styrservo, bromsservo, skivbromsar, AC, Renovering i olika skalor mm.

Olika faktorer kunde också sänka priset. Årsmodellen där Mustangen blir billigare ju nyare den är. Rost i olka skalor mm.

När programmet är klart knappar man bara in sin modell med skick och bestyckning och får sedan aktuellt marknadsvärde, uttryckt som en multiplikationsfaktor till 75.000:-

Säg till när programmet är klart ...

Link to comment
Share on other sites

En liten fundering:

Det skulle vara kul om någon programmeringskunnig gav sig på att konstruera en "Mustang Price Calculator".

Basen kunde vara en hardtop från 1965 med sexcylindrig motor och treväxlad manuell i bruksskick, som vi säger i dagsläget prissätter till 75.000:-.

Olika faktorer kunde sedan höja priset: cab, fastback, GT, Boss, V8 i olika varianter, 4-växlad manuell, 3-stegs automat, styrservo, bromsservo, skivbromsar, AC, Renovering i olika skalor mm.

Olika faktorer kunde också sänka priset. Årsmodellen där Mustangen blir billigare ju nyare den är. Rost i olka skalor mm.

När programmet är klart knappar man bara in sin modell med skick och bestyckning och får sedan aktuellt marknadsvärde, uttryckt som en multiplikationsfaktor till 75.000:-

Säg till när programmet är klart ...

Kolla på www.nada.com där finns priser på alla år, modeller, tillval mm

Jag tycker det känns som den ligger ganska rätt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Så, Mussar är ju lite personliga. Jag hade bestämt tidigt, att det ska vara en -67 eller -68 och detta pga av bakljusen!

Så 65-66 som det gjordes jättemånga av, borde vara billigare än 67-68, men så är inte fallet. Det gjordes fler -67 än -68 men -67 verkar svårare att hitta!!! Så, har de rostat, eller vad. Svaren på alla frågorna är lite av tjusningen med Mustangen; ingen vet riktigt

Jag äger en 67:a och den var inte svår att hitta. Kanske jag hade tur när jag letade efter en Mustang. Jag tycker att Mustangen blev snyggare först 1967 pga bakljusen och fronten. Jag hade ett andraval visserligen om denna bil inte hade blivit min men kanske tur det inte blev så för att den bilen var ljusblå. (minns inte namnet på nyansen i engelska) Jag hade nog tröttnat fort på den färgen eftersom blått är inte min favoritfärg.

Link to comment
Share on other sites

Det var mkt vanligt att nästa års färger kunde beställas i slutet av en årsmodell - speciellt vanligt var detta år 66 och 67.

I listan på tillgängliga färger i länken ovan står just Q7 - Q= Brittany Blue, och 7 för 1967. Detta gäller på "sena" bilar - "typ" modellårets sista två månader.

Om du har en 66a som är lackad i Brittany Blu, vilket produktionsdatum står på door- eller buck-tag?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...