Jump to content

Den typiska Mustangklassikerägaren.


Recommended Posts

Jag hänger på oxå...

Gute född 1960

Bil Mustang -66 conv tiffany group edition, VW Variant -70, VW-buggy -68 och bruksbil Ford Focus kombi

Inkomst: Lågavlönad

Yrke: Kontorsslav på PayEx Finance i Visby

Intresse: Allt med motorer bilar, båtar motorcyklar och flygplan

Tidigare bilar: Dodge Charger -70 440, Cheva 57 HT, Plymouth 32, Buick Riviera -65, Hotrod Nimrod T-rod, Mustang Mach1 -70.

Hej, jag är född 1960 uppfödd i Mustanger - min far vurmade för denna bil. Och det smittade av sig, kommer ihåg att han ägt en röd 65 HT, en vit HT-66, en Grön metallic cab -67, en Guld metallic 68 -cab och dessutom en Shelby Cobra GT500 av 1970 års modell (som han dessutom brukade som en åretruntbil i Stockholm). Jag blev uppväxt i dessa bilar och kommer ännu ihåg nybilsdoften som fanns i dessa.

Själv har jag avverkat en Dodge Charger 500 med 440, samt några vanliga svenssonbilar innan jag skaffade min drömbil. En vit Mustang Cab från 1966, den köptes från Lars Fredriksson (annan CMC-medlem) som enligt uppgift hämtade Mustangen från Göteborg där den hamnat hos en bilhandlare efter att första och enda ägaren i Sverige bytt in denna Mustang.

Mustangen var lite rostig i dubbelgolvet nere i torpeden, samt så fanns det nya framskärmar som Lars köpt till den. Bilen lagades upp av en bilverkstad som var väldigt nogrann, samtidigt så byttes bakre skärmkanter och bilen lackerades om 1988 strax efter jag köpt bilen.

Lacken blev så bra, så att jag har faktiskt ännu inte vaxat eller polerat bilen sedan omlackeringen. Bilen har gått endast 17.300mil idag och det är väl ca: max 100 mil sedan jag köpte bilen 1988. Jag har försökt att sälja den vid något tillfälle, men varje ggr som jag går ut och starar upp henne och kör en sväng så tar hjärtat emot och jag inser att det kommer nog aldrig att gå att sälja av denna underbara bil mot pengar - kanske ifall jag byter mot en 67-68 cab som står högt upp på önskelistan över bilar som jag önkskar att jag kommer att få uppleva själv så .... kanske det kan bli en affär av.

Varför inte jag kör mera...? Bra fråga, men jag vill ju absolut inte riskera att parkera på en vanlig parkering och få en dörr i sidan m.m m.m.

Därför söker jag nu en 67-68 cab som endast är i bruksskick, eller i ngt sämre med lite renoveringsbehov - en bil som jag kanske inte blir lika rädd för att använda. Nåja, det är inte fy skam att ha en så fin Mustang Cab -66 heller, och som sagt dem gånger som jag väl kommer ut på en sväng är obetalbara.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 136
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kul att få veta lite mer om sina Musse-kompisar...

Ålder: Ska det vara nödvändigt :roll: okej då - minst 55...

Fordon: SVT Cobra 95, Chevrolet Evanda, Yamaha GTS1000, XVS1100 Dragstar å så en Klippo :shock: .

Inkomst: Sällan tillräcklig - för allt man vill ha och göra :?

Yrke: Egen företagare = grågosse :--

Intresse: Åka Mustang och MC. Allt som ger livet mening.... :lol:

Drömmer om: Halle Berry och en BigBlock -musse..... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Här kommer min saga

Alltid varit tokig i Mustangs ,, främst då de äldere 64-68

Har själv en 67 ,

Förutom Mustangen har jag en MC Kawasaki 1500 Classic en WV 65 samt att jag för flera år (15) sedan delbyggt en Beach Byggy som jag har kvar än idag,

Jobbar på ett trebokastavigt el-företag med exportförsälning

Rekommenderar er som inte läst Lee Iacoccas självbiografi att göra det.

Lee är så kallad Mustangens fader i boken finns ett helt kapitel om hur, varför och genom vart vår Mustang kom till

Boken har getts ut i över 7 000 000, tyvärr bara på engelska

Kul att känna till

God fortsättning på 2008

Link to comment
Share on other sites

Rekommenderar er som inte läst Lee Iacoccas självbiografi att göra det.

Lee är så kallad Mustangens fader i boken finns ett helt kapitel om hur, varför och genom vart vår Mustang kom till

Boken har getts ut i över 7 000 000, tyvärr bara på engelska

Boken finns på svenska. Läste den för ett 15-tal år sedan på svenska. Mycket intressant.

Författare: Iacocca, Lee

Titel: Iacocca : en självbiografi / av Lee Iacocca och William Novak, översättning: Håkan Lambert-Olsson

Utgivning: Stockholm : Svenska dagbladet, 1985-1987

Originaltitel: Iacocca : an autobiography

ISBN/ISSN: 9177380673

Jag heter Bosse och man tillhör väl numera epitetet "väl mogen ungdom" ;)... skulle jag vilja påstå. Barnen har flyttat hemifrån så nu känner man sig ung på nytt (med allt vad det kan föra med sig)... 8)

Min historia kring Ford Mustang ser ut så här:

Tror det var på hösten 1967 när jag och en klasskompis såg en röd Mustang HT med svart (pony?)inredning. (borde ha varit en splitt ny eller näst intill -66:a om inte minnet sviker) som den lokale Fordåterförsäljaren låtit ställa upp utomhus på ett ganska högt träpodie med trappor upp bredvid bilen så man kunde se in i härligheten. Gissa om man var imponerad. Åren gick och det blev en del mer eller mindre intressanta bilar därefter, men tanken på den röda Mustangen dog aldrig riktigt ut. När jag så till sist insåg att det inte längre var något kul med en trettiotalare, en tidig 50-tals bil av engelskt fabrikat, en gammal brandbil, några gamla mopeder och en 150cc motorcykel så sålde jag av "skräpet" och skaffade "min" Mustang....ingen röd -66:a HT med svart ponyinredning men väl en vit svensksåld -65:a HT med röd standard inredning och tre tidigare ägare...det fick duga...och på den vägen är det...

Jobbar som konstruktör och tyvärr är inkomsten alldeles för låg i förhållande till den vagnpark jag skulle vilja ha.

Är intresserad av det mesta, dock är idrottsintresset minimalt.

Drömmer :roll: om ett stort garage fyllt med intressanta fordon. Högst på önskelistan står nog en Mustang Fastback -65 eller -66 och en Buick Riviera -63 till -65 eller varför inte också en Corvette C5, C6 & en Ford Pickup -51 t.o.m. -56, Cheva Pickup -55 t.o.m.-57, Ranchero -57 t.o.m. -59. Listan kan göras nästan hur lång som helst eller som min fru säger " Du kan ju tänka dig vad som helst när det gäller gamla bilar". Jag får väl medge att det kanske ligger något i hennes uttryck. :?

Link to comment
Share on other sites

HEJ Bosse

tack för ditt inlägg rörande Lee 'e boke ,jag läste den för c:a 4 år sedan efter att ha blivit rekommenderad av en kollega i USA .

Jag sökte boken hos svenska bokhandlare utan resultat och enligt dem så skulle denna bok inte finnas på svenska så jag fick beställa en engelsk (USA)

Men toppen finns den på svenska så är väl det bara bra.

men som sgat tidigare nu är vi två som rekommenderar den

Ha det

Link to comment
Share on other sites

Kanske kommer ifrån ämnet... men Lee Iacoccas bok är verkligen värd att läsa inte bara för den fantastiska beskrivningen av bakgrunden och lanseringen av mustangen utan också för att det verkar varit en jäkligt vettig gubbe: Boken finns på svenska, kan köpas begagnad på t.ex

IACOCCA, LEE: Iacocca : en självbiografi. Svenska förlaget, Stockholm. 1985. Förlagsband med skyddsomslag. Gott skick. 349 s.

SEK 99 · fråga h:ström - Antikvariat & Bokhandel, Umeå (SE) · HST34855

IACOCCA, LEE - NOVAK, WILLAM: Iacocca. En självbiografi. Svenska Dagbladet 1985. 349 s. Illustrerad. 2:a upplagan. Förlagsband med skyddsomslag som är något naggat.

SEK 100 · fråga Aspingtons Antikvariat, Stockholm (SE) · ASP54983 ·

IACOCCA, LEE - NOVAK, WILLIAM: Iacocca - en självbiografi. Svenska Dagbladet 1985. Inbunden. Skyddsomslag. 349 sid.

SEK 90 · fråga Jakob Bokhandlare Antikvariat, Stockholm (SE) · JAKB21627 ·

IACOCCA, LEE / NOVAK, WILLIAM: Iacocca. En självbiografi. Månpocket 1987. 349 s. Pocket.

SEK 40 · fråga Sundsvalls Antikvariat AB, Sundsvall (SE) · SUN6884 ·

Iacocca - En självbiografi Månpocket 1986, 349 s. något vattenskadad men fullt läsbar 15 kr Säljare: Antikvariat GodBok, Stockholm

Iacocca. En självbiografi. Sthlm 1985. 349 s. Ill. Inb. med skyddsomslag.

35 kr Säljare: Janus, Örebro

Iacocca - En självbiografi. Inbunden med skyddsomslag. Svenska Dagbladet 1985, 349 s. I fint skick. ISBN 91-7738-067-3. 70 kr Säljare: Hargshamns Böcker, Hargshamn

Iacocca. En självbiografi. Pappband med skyddsomslag Svenska Dagbladet 1985, 349 sid. Namnstämpel. 50 kr Säljare: Zekes Antikvariat, Simrishamn

Iacocca en självbiografi Svenska Dagbladet 1985. 349 s. Förlagsband med något naggat skyddsomslag. Gott skick 55 kr Säljare: B Glans Antikvariat, SJÖBO

IACOCCA. En självbiografi. Stockholm: Svenska Dagbladet, 1985. 349 s. Förlagets klotband med skyddsomslag. 60 kr Säljare: Slam's Böcker o Skivor, Stockholm

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte cmc medlem, hoppas att man kan hänga på ändå.

Namn: Otto ottosson

Ålder: 32 år ung

Yrke: reparatör tunga fordon.

Inkommst: inget att tala om.

Lite historia: Uppväxt i ett garage med en far som skruvade med alla sorters bilar, han gjorde även plåt och lack jobb. Han hade en firebird 69 som såldes strax efter jag föddes, jag har hört otaliga historier om denna bil. Han hade även ägt ett par klassiska mustanger, så dessa var ju intressanta. Köpte en olds 442 cab 69 som första jänkebil, träffade en tjej med en 66ht mustang, sålde oldsen till förmån för en 69ht som vässades lite. köpte hus och fick avyttra 69 an för att renovera lite (den är längre upp på sidan, hej anders.)Började renovera 66 an som är inköpt i solna av micke b via tips från lars oscarsson. Håller på att lacka om den och har lagt i en 4vxl låda. Motorn hade jag fixat tidigare och den är lite vassare än från början. Ser fram emot en sommar i en fin musse. :D

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det finns ingen som kräver att någon skall vara med i Classic Mustang Club Sweden, men det skulle vara kul tycker alla vi som är med, om alla som inte är med blir det. 8)

Hoppas i alla fall att ni som inte är med i denna härliga entusiastklubb kommer till våra träffar i alla fall och känner på gemenskapen en stund. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag som bara brukar läsa vad ni andra skriver får väl också ge mig till känna

Ålder:36 :shock: oj vad tiden går

Yrke: Projektledare industriautomation

Inkomst: Kan aldrig bli tillräcklig

Åker Mondeo Diesel till vardags :oops: och Dodge Grand Caravan med familjen :(

Har även en -65HT i garaget som dock inte har rullat på några år. Jag är ursprungligen från Borås, men bor sen drygt 10 år på en gård i norra småland. Jag brukar vara på forumet och läsa lite för att skapa lite inspiration, nu när jag har kommit igång och fixa med Mussen igen.

Målet är att kunna köra min dotter till studentbalen i den, vilket jag i ett svagt ögonblick lovade. Det återstår 2½ år tills dess, så det ska inte vara ngt problem alls om jag bibehåller taget i kragen. :--

Link to comment
Share on other sites

Kul tråd!

Ålder: 30

Bor: I hus på Alnön utanför Sundsvall

Yrke: Produktingenjör

Familj: Fru och en treårig son.

Intressen: Familjen, Mussen, skidåkning och jakt.

Kör: Mustang -71 Sportsroof, Skoda Octavia kombi TDI -08, Jeep Cherokee -99

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit klassikerägare. Men jag hoppas jag kvalar in...

Är egenföretagare inom musikbranchen sedan 15 år. Spelar givetvis musik.

Älskar bilar och har en Musse GT - 05 som sommarbil. Kör en -07 Volvo XC90 resten av året. Hakar även på husvagnen på sommaren och drar och fiskar.

Hade drömmen om Mustang sedan jag var liten pöjk och fick möjligheten 2003 att köpa en fin, nyss hemkommen Californiabil. En -65 cab. Jag sålde den maj 2006 till en trevlig kille från Stockholm och han vårdar den än, så vitt jag vet.

Nästa bil blir nog nåt åt muskelhållet, typ Mach1 eller nåt.

Mitt band http://www.almostfinest.se/index.htm

Min firma http://replokal.se

Link to comment
Share on other sites

Hej

Här kommer en av damerna in på estraden.

Namn: Maria Troedsson

Ålder: Mot dom femtio

Bor: Råå utanför Helsingborg.

Bilar: Mustang Mach1 1969, BMW 325 2002.Notorisk fortkörare älskar hastigheter och drag.

Jobb: Ekonomiansv containerföretag samt äger GT-Shipping AB.

Familj: Gift sedan 1983 2 söner 20,23 2 katter och mina Jack Russell Dollar Greta och Stellan Bengtsson.

Bilar jag ägt/kört: DodgeChallenger 1970 440 magnum sixpack.Ford Mustang fb 1966 går numera i Höllviken, Clonad hemicuda 1970 usch vad den gick.Provsuttit 429 Mustang Boss 1970 i Florida 1994.Plus alla fina bilar som kommit in under åren där man fått vara behjälplig när dom ska lastas ut beroende på att jag tillhör dom lite kortare och smalare och det brukar vara trångt i containern.

Roligaste minnet: Kjelle Powers World Street Finals 94-96 i Florida oj vad vi hade roligt jag och min väninna Helle sålde t-shirts till jänkarna och hejade på svenskarna den stämingen var obetalbar.

Link to comment
Share on other sites

Hej Pineman.

Du får gärna skriva här, tanken var att ämnet var för oss med den klassiska modellen mellan 64½-73 att vi skulle berätta lite om oss själva och varför vi har just en klassisk Mustang, kul att veta lite om den man stöter ihop med på någon träff i framtiden. :)

Vi har alla ett gemensamt intresse och det är tydligen FORD Mustang i alla dess former och modeller oavsett årsmodell. 8)

Om du inte har redan så tycker JAG att du lägger in ditt Mustang intresse för 2005-, det finns samma typ av ämne där och det vore bra om det kom igång igen, det enda sättet att få igång ett ämne igen är ett nytt inlägg, gör det så kanske det händer något där igen ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Pineman.

Du får gärna skriva här, tanken var att ämnet var för oss med den klassiska modellen mellan 64½-73 att vi skulle berätta lite om oss själva och varför vi har just en klassisk Mustang, kul att veta lite om den man stöter ihop med på någon träff i framtiden. :)

Vi har alla ett gemensamt intresse och det är tydligen FORD Mustang i alla dess former och modeller oavsett årsmodell. 8)

Om du inte har redan så tycker JAG att du lägger in ditt Mustang intresse för 2005-, det finns samma typ av ämne där och det vore bra om det kom igång igen, det enda sättet att få igång ett ämne igen är ett nytt inlägg, gör det så kanske det händer något där igen ;)

Tror jag redan lagt in en sådan post, men radera min om du vill. Jag gråter inte för det......Bye 4 now
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ålder 37

Bor vid sveavägen (Förmodligen den enda som bor där som har boendeparkering på mussen)

Kör till vardags BMW 523 touring -07 och Alfa 156 JTS Sportwagon.

Mussen är en -69 Mach 1 428 SCJ med 4:30 utväxling och en C6. (Inte helt vanlig) Servostyrning och sånt tar bara hästkrafter :lol:

Tjänar inte tillräckligt för att köpa en Boss 9 :cry:

Driver mediaförsäljningsbolag sedan 11 år.

2 barn på 2 och 4 år så sovmornar och fritid löser sig självt :lol:

Har aldrig varit speciellt intresserad av gamla bilar och köpte min bil på ett infall. Men nu vet jag allt om 428 Cj och SCJ....... Nästan. För närvarande är motorn på renovering och trimning, bänkning inom några månader och sedan tegelstenscruising :lol:

Så gott som matching men den ska köras som det var tänkt :lol:

Letar garagekompis till mussen, helst en B2 eller olds 442. Vi får se

Har plats för en bil till i mitt garage om någon är intresserad. 200 kvm på kungsholmen.

Övrig info: har suttit i Stig blomqvists och ronny pettersons knä när jag var liten :lol:

Link to comment
Share on other sites

48 år hinner jag bli detta år.

Bor just nu i Grimsta i Vällingby. Flyttar snart till Hässelby strand.

Kör grävmaskin och lite andra maskiner som yrke.

Har en Mustang HT 65a. Ägt den sen Dec 1978.

Tror jag inte missat ett ställe på bilen. Under alla år.

Gillar trimmat. Och lite ombygt. Som inte stör org utseendet.

Har hållit på med dragracing som mek i ett team ( Som heter Quarter flash. ) I 15 år. Det var turbomatad WV variant. Fast först hade vi en Karman ghia. Med hel plast kaross.

Jag gillar allt som är värt att leva för. Som mina intressen.

BERRA.

Link to comment
Share on other sites

Rekommenderar er som inte läst Lee Iacoccas självbiografi att göra det.

Lee är så kallad Mustangens fader i boken finns ett helt kapitel om hur, varför och genom vart vår Mustang kom till

Boken har getts ut i över 7 000 000, tyvärr bara på engelska

Boken finns på svenska. Läste den för ett 15-tal år sedan på svenska. Mycket intressant.

Författare: Iacocca, Lee

Titel: Iacocca : en självbiografi / av Lee Iacocca och William Novak, översättning: Håkan Lambert-Olsson

Utgivning: Stockholm : Svenska dagbladet, 1985-1987

Originaltitel: Iacocca : an autobiography

ISBN/ISSN: 9177380673

Jag heter Bosse och man tillhör väl numera epitetet "väl mogen ungdom" ;)... skulle jag vilja påstå. Barnen har flyttat hemifrån så nu känner man sig ung på nytt (med allt vad det kan föra med sig)... 8)

Min historia kring Ford Mustang ser ut så här:

Tror det var på hösten 1967 när jag och en klasskompis såg en röd Mustang HT med svart (pony?)inredning. (borde ha varit en splitt ny eller näst intill -66:a om inte minnet sviker) som den lokale Fordåterförsäljaren låtit ställa upp utomhus på ett ganska högt träpodie med trappor upp bredvid bilen så man kunde se in i härligheten. Gissa om man var imponerad. Åren gick och det blev en del mer eller mindre intressanta bilar därefter, men tanken på den röda Mustangen dog aldrig riktigt ut. När jag så till sist insåg att det inte längre var något kul med en trettiotalare, en tidig 50-tals bil av engelskt fabrikat, en gammal brandbil, några gamla mopeder och en 150cc motorcykel så sålde jag av "skräpet" och skaffade "min" Mustang....ingen röd -66:a HT med svart ponyinredning men väl en vit svensksåld -65:a HT med röd standard inredning och tre tidigare ägare...det fick duga...och på den vägen är det...

Jobbar som konstruktör och tyvärr är inkomsten alldeles för låg i förhållande till den vagnpark jag skulle vilja ha.

Är intresserad av det mesta, dock är idrottsintresset minimalt.

Drömmer :roll: om ett stort garage fyllt med intressanta fordon. Högst på önskelistan står nog en Mustang Fastback -65 eller -66 och en Buick Riviera -63 till -65 eller varför inte också en Corvette C5, C6 & en Ford Pickup -51 t.o.m. -56, Cheva Pickup -55 t.o.m.-57, Ranchero -57 t.o.m. -59. Listan kan göras nästan hur lång som helst eller som min fru säger " Du kan ju tänka dig vad som helst när det gäller gamla bilar". Jag får väl medge att det kanske ligger något i hennes uttryck. :?

Har läst med mycket stor behållning.

Det otroliga är att jag jobbar på ett företag som där någon, (Konsult?) just nu har uppfunnit en, förvisso variation men ändå, samma persolnalhanterande filosofi som beskrivs i Chyslerkapitlet.

Lär vi oss aldrig något?

Än en gång. Tack för tipset!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

På uppmaning av Berra får jag väl berätta lite om mig själv och min bil.

56 år, egen företagare, lyckligt gift med Barbro, min stora kärlek sen 1970,

två fullvuxna barn, Jenny är mäklare, :P Mikael är helikopterpilot. :P

Tog över familjeföretaget 1980, tredje genarationen. Pappershandel, spelbutik,

hyreshus. (en salig blandning)

Varför jag äger en Mustang:

Året var 1969, jag var 18 år, hade just tagit körkortet. Då såg jag FILMEN!

Bullitt, med Steve McQueen. En sån bil skulle jag ha :P

Familj, hus, karriär kom imellan, men så 1996 vaknade drömmen igen. Jag

ville ha en mustang. Gick med i klubben 1998, och där hittade jag den. I Landskrona.

Köpte den av en annan medlem: Mats Eriksson, som renoverat många Mussar.

I stort sett färdigrenoverad. Har bytt avgassystem, fjädring runt om, renoverat

servostyrningen, och fått den läckfri :!::!: Målat om motor och motorutrymme,

bytt handtag, speglar och lite annat krom. Nya fälgar och däck. Satt in rullbälten.

Bytt klädsel och en massa annat.

Vårdar den som ett spädbarn ;)

Kan vara en ganska unik bil. Kanske en av 22 tillverkade :lol:

Och viktigast av allt: Jag älskar min Mustang :oops:

Här finns bilder och komentarer:

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... php?t=9324

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt härlig presentation av din bil pools. Det bästa är att verkligen skriver från hjärtat. Och du är inte ensam om att älska sin Mustang tror jag. Men det gör jag iallafall. Hoppas på att mera medlemar kan presentera sina bilar. Så du inte ska känna dig ensam om detta pools.

Berra

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Född: 1985

Yrke: Snickare (Men "Pimp my ridear" taxibussar numera.)

Bor: Fredrikstad, Norge. Tillsammans med min kära sambo som lyckats lura med mig

till fel sida om gränsen !

Bilar; Mustang Mach 1 -71 samt en Volvo v70.

Letar för fullt efter garage för tillfället. Blir tvungen att ha Mussen 50mil borta i Malmö

numera då det INTE går att få tag på garage här. Hoppas på att det blir husköp med dubbelgarage snart !

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Född: 1964

Fam fru och 2 barn

Yrke Bokbindare

Bor Laholm södra halland

Nybliven Mustang ägare ganska grön på området men oj vad jag gillar min bil Kom över en Ford Mustang California special-68 Snyggaste bilen jag någonsin ägt,ovanpå detta är att bilen är i kanon skick i karossen,,vxl är åxo renoverad.. ska se över bromsarna iår känns lite svampiga nämligen..bilen är importerad 2004 från Californien av förra ägaren till Sverige. Pysslar även med akvarie och då är det Central amerikanska ciklider som gäller och det var tack vare den hobbyn jag hittade min mustang!! :D

Link to comment
Share on other sites

Gäst
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...