fredrik 2121 October 28, 2007 Report October 28, 2007 undrar om det är någon som vet om man kan få en t45 låda från en mustang 99 att passa i en 68:a med 302, om det skulle funka med en5.0 sprängkåpa eller om det finns någon form av adapterplatta att köpa någonstans . vad är skilnaden på en t45 och en t5? Citera
Per Berglund October 29, 2007 Report October 29, 2007 Går gör det väll men mycket jobb på gammal motor.Gjorde en snabb "Googling" och första jag fick upp var en kille som beskrev arbetet med att anpassa T45 mot 5.0 block.http://www.corral.net/tech/drivetrain/bell1.htmAllting går! Annars en T5 passar ju rakt av på din 302 men den är svagare.Kör du bara måttligt trim så är ju T5 konvertering det allra bästa bytet rent ekonomisktSjälv skulle jag nog bli sugen på att dumpa 302 motorn istället och skaffa en 4.6 motor med T45Beror ju iochförsig på vad det är för skick på 302Betydligt mer krut i en 4,6 motor och väldigt enkelt att uppgradera.4.6 motorer vimmlar det av och det är inte mycket du behöver skjuta till om du sålde din 302 och köpte en komplett 4.6 motor med T45Visst då blir det arbete istället att få motorn rätt i bilen men jag tyckte det kändes som ett mycket roligare jobb! Men det är ju jag det! Men gör det inte krångligare än du behöver.T5 funkar fint som sagt på måttligt trim Citera
87gt50 October 30, 2007 Report October 30, 2007 Kanske lite OT, men jag skulle nog säga att T-5an är en både bättre o starkare låda än T-45an.../Jocke, som dinglar med framhjulen med T-5a... Citera
fredrik 2121 October 30, 2007 Author Report October 30, 2007 Anledningen till T-45 är att jag kan få en för betalning för ett arbete och kostar därför mig ingenting. Jag har funderat på att skaffa en t-5 men vet inte hur mycket effekt den klarar av och vilken årsmodell som är den bästa, undrar även om alla t-5 som tex. från camaro är den samma som de som sitter på mustangerna fast med annan sprängkåpa. Har nu en nybyggd 302 med riktiga stakar och smidda kolvar som ja har tänkt att kompressor konvertera med en paxton framöver. Motorn är nu bromsad till 335hk och med lite modifieringar av toppar samt kompressor så räknar ja med ca 450 till 500hk. Citera
87gt50 October 31, 2007 Report October 31, 2007 Ska du åka kompressormatat med risk för minsta fäste, så ska du nog hoppa av tankarna på både t-45 och t-5, de kommer inte att hålla. Även om du så får den gratis så kommer det att bli dyrt framöver, så gör rätt från början istället. Fundera i stället på en TREMEC TKO eller Astro performance A-5. TREMECen är inte nåt vidare om du ska köra med snabba växlingar, men den håller. mvhJocke Citera
fredrik 2121 November 1, 2007 Author Report November 1, 2007 Jag har inte tänkt att köra stripp med min bil utan bara åka och dra lite när så önskas. En kompis kör en kompressor matad 4.6 på ca 530hk med en t-45 låda och det har aldrig varit nogra problem, det samma gäller annan kille som kör cossie med liknande effekt med t-5 som ska vara den samma som sitter i mustang sägs det. Just t-5an som sitter i cosworth verkar ju palla hur mycket som helst. Citera
-86GTStang November 1, 2007 Report November 1, 2007 Oi Oi, som Jocke sier, den holder IKKE ! Visst kan det gå, men , det er IKKE første og andre gear med "stikki " tires som er problemet, men, 3. gear. Langt ute på akslingen, og gearene klatrer fra hverandre, og ka bang, null tenner igjen.. Vridet i en kompressormotor er brutalt i forhold til 330fotpund som er load limit på en god T5.Kjenner flere her hos meg som har prøvd seg på 500Nm + oppsett i Mustang, Cossi etc, og har raset sine T5 Z kasser... Skal du bygge noe tøft, så bruk det !" Power parking, are for bad buildt cars " Just Me, and 24 others. Ha skoy, Mvh TAhttp://www.astroperformance.com/product ... cts_id/220 Citera
Morst November 12, 2007 Report November 12, 2007 Ska du åka kompressormatat med risk för minsta fäste, så ska du nog hoppa av tankarna på både t-45 och t-5, de kommer inte att hålla. Även om du så får den gratis så kommer det att bli dyrt framöver, så gör rätt från början istället. Fundera i stället på en TREMEC TKO eller Astro performance A-5. TREMECen är inte nåt vidare om du ska köra med snabba växlingar, men den håller. mvhJockePassar på att ställa en fråga när vi ändå snackar växellådor, du 87gt50 nämnde något om Tremec-lådan, är det TKO600 som avses eller någon annan mer "special"-låda? Och karaktären tolkar jag som att den är lite trög att växla snabbt med men å andra sidan så håller den ihop och tål en del vrid utan att krokna. Korrekt? Citera
87gt50 November 12, 2007 Report November 12, 2007 Ska du åka kompressormatat med risk för minsta fäste, så ska du nog hoppa av tankarna på både t-45 och t-5, de kommer inte att hålla. Även om du så får den gratis så kommer det att bli dyrt framöver, så gör rätt från början istället. Fundera i stället på en TREMEC TKO eller Astro performance A-5. TREMECen är inte nåt vidare om du ska köra med snabba växlingar, men den håller. mvhJockePassar på att ställa en fråga när vi ändå snackar växellådor, du 87gt50 nämnde något om Tremec-lådan, är det TKO600 som avses eller någon annan mer "special"-låda? Och karaktären tolkar jag som att den är lite trög att växla snabbt med men å andra sidan så håller den ihop och tål en del vrid utan att krokna. Korrekt?Jepp, du är korrekt i dina antaganden. Jag har inte själv åkt med TKO 600, men Trygve som svarade innan här i tråden, och ett par andra Fordåkare i Norge har i princip samma erfarenhet. Den är stabil som en lastbilslåda, men det är ett känt problem att det inte går att få den i 3an vid snabba växlingar under belastning. Det finns en del att göra för att ev få den att fungera bättre, t.ex faceplating, och braces för att förhindra att lådan vrider sig, men dessa åtgärder är ganska kostsamma, och enligt uppgift kan resultatet och skillnaden vara maginell. Kolla gärna runt på StangNet och Corral forum, jag tror du kan hitta både bra och dåligt om dessa lådor.mvhJocke Citera
Morst November 13, 2007 Report November 13, 2007 Jaså, på så sätt!Jo jag har själv ingen erfarenhet av Tremec:arna men har hört från flera håll att de ska vara ordentligt tåliga till både sug- och överladdade motorer men samtidigt stora och tunga som just lastbilar. Inte fel att skaffa sig lite kunskap och höra med andra kunniga OM man någon själv blir sugen på nåt ballt bygge med motor som kräver en rejäl - i mitt fall manuell - växellåda.Tack så mycket så länge! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.