Jump to content

Recommended Posts

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Hej

Janne tack för besöket; du behöver inte fundera på vad jag har att göra :-- Det borde väl inspirera en del :?: sista delarna är nu på väg + kanske sista delen till mitt baksäte. det andra står hos UP lär nog stå kvar där :roll:

Hej janne blev den gamla cabben utsliten sommmaren 07? men jag röstar nog på den svarta cabben. du pratade om eventuell lack sist vi snackade :!: annorlunda lackval är alltid spännande som kännstidsenliga med bilen Tungelsta du har att göra är andra sidan lika rostig?

Hej janne blev den gamla cabben utsliten sommmaren 07? men jag röstar nog på den svarta cabben. du pratade om eventuell lack sist vi snackade :!: annorlunda lackval är alltid spännande som kännstidsenliga med bilen Tungelsta du har att göra är andra sidan lika rostig?

Nej som tur är så har den fönsterlisten hållt tätt. Det här är väl den värsta rosten på bilen, annars är det bara sparklådor, lite i bagaget o lite ytrost runt bakrutan osv..... Listan känns ändå oroväckande lång..

Tips på att fixa rosten på bilden någon?

mvh Henke

Hej janne blev den gamla cabben utsliten sommmaren 07? men jag röstar nog på den svarta cabben. du pratade om eventuell lack sist vi snackade :!: annorlunda lackval är alltid spännande som kännstidsenliga med bilen Tungelsta du har att göra är andra sidan lika rostig?

Nej som tur är så har den fönsterlisten hållt tätt. Det här är väl den värsta rosten på bilen, annars är det bara sparklådor, lite i bagaget o lite ytrost runt bakrutan osv..... Listan känns ändå oroväckande lång..

Tips på att fixa rosten på bilden någon?

mvh Henke

Slipa alltid riktigt rent från färg och gammalt rostskydd så blir svetsröcken lite bättre men ventilera bra. jag svetsade mina skarvar kant mot kant ingen dubbel plåt. jag hade köpt den plåten färdig,

Min Mustang kommer att få några nya bussningar i framvagnen. Gummit börjar komma ut från dom bussningar som sitter till "fjäderplattorna", så det är lika bra att åtgärda det nu under vintern.

Sedan tänker jag byta knutkorsen för att se om jag kan få bort en lätt vibration som jag har i bilen. Vibrationen kommer bara när man precis lättar på gasen så att bilen "rullar lätt". Min idé är att det kanske är något knutkors som kärvar.

Sedan fuktar det lite bakaxelolja vid bakbromsarna, så jag ska se om jag kan få bort det genom att byta packboxar och packningar ute vid hjulen.

För min del handlar det mest om lite finlir alltså, som tur är behöver det inte lagas någon rost på bilen, den har gått i skonsamt klimat under sin levnad.

Lite motorjobb

Slipa o måla motorrum.

Måla motorn

Nya delar: Toppar, insug, förgasare, tändning,lager, balansering,shiftkit samt lite till runtomkring.

Stiftet på 2:ans cylinder fick jag ha en förlängare på 70-80 cm för att få loss, rostat fast, hade även lite ytrost i själva cylindern.

Motorn skall nu iväg för honing, balansering samt lite nya delar.

Lite av meklusten har faktiskt kommit tillbaka!

En kompis kom upp och hämtade mig igår för att prova hans nyimporterade mustang cab-67.

Den har haft en och samma ägare sen 80-talet ( om jag minns rätt )

och är i ett underbart originalskick. Det som varit dåligt är varsamt åtgärdat, inget söndermekat och klabbat. Fin patina och förvånansvärt bra på vägen, undantaget bromsarna ( trummor utan servo- hua! )

Lite vinterpyssel och han har en trevlig sommar framför sig.

Det känns som det har vänt..

Frågan om..... Orginal renovering eller något annat kul?

Svaret... Nja jag vet inte riktigt. De flesta skulle säkert gjort en originalrenovering på en 390 GTA, men jag vet inte riktigt ännu. Den var så himla dålig när jag köpte den så det spelar nog ingen roll vad jag gör.

Den blir förmodligen ganska original fast med lite små förbättringar. Det blir dyrt i varje fall.

För min bil blir det byte av kylare, kylarslangar inkl bypass-slangen (utom de som går till kupén) Byte av huvudbromscylinder... kanske bromsbackarna också samt byte av bromsvätska. Förbättra rostskyddet på underredet + lacka ventilkåporna. Luftburken är redan klar likasåväl bromstrummorna också. Jag kommer ta lite jobb i taget men merparten kommer åtgärdas till våren.

Modda inte karossen alltför mycket, utan försök hålla den original, så kan du ju alltid senare fixa den mera mot orginal om du känner för det....

Jag modiferierar inte karossen någonting direkt , utan snarare så blir det något tätare mellan svetsfogarna på några ställen. Jag har nästan bytt alla plåt förutom taket. Som jag nämnde så kommer den förmodligen se ganska orginal ut, förutom lite roligare motor, någon mer lamell i lådan, förbättrad väghållning och kanske lite mindre exteriörlister.

Den hade inga större options från början så den blir väldigt ren och enkel i sitt utförande.

Jag modiferierar inte karossen någonting direkt , utan snarare så blir det något tätare mellan svetsfogarna på några ställen. Jag har nästan bytt alla plåt förutom taket. Som jag nämnde så kommer den förmodligen se ganska orginal ut, förutom lite roligare motor, någon mer lamell i lådan, förbättrad väghållning och kanske lite mindre exteriörlister.

Den hade inga större options från början så den blir väldigt ren och enkel i sitt utförande.

Den stilen gillar jag :!:

Har personligen lite svårt för "tuning", speciellt av äldre bilar

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...