Thony December 19, 2007 Report December 19, 2007 Tänkte köpa en ny förgasare till Mussen, den nuvarande har tjänat ut (läcker lite här och där) och jag ids inte renovera. Den jag har är en Holley 600, fyrportare. Är det vettigt att satsa på en ny likadan, vad kan en sån kosta i så fall? Eller är det bättre med en Edelbrock? Vad kan den gå loss på?Tänkte inte byta insuget utan behålla originalet. Motorn är en 351W på 290 HK original.Tack på förhandMVH Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 19, 2007 Report December 19, 2007 Hej.Köp en Edelbrock 600, du kommer att bli nöjd,pris ca: 2-3000.- Citera
Thony December 19, 2007 Author Report December 19, 2007 Det lutar åt en sådan. Passar den direkt på mitt insug eller behövs det nån adapter? Citera
JH December 21, 2007 Report December 21, 2007 Ingen adapter behövs och det fungerar även med en 500 Edelbrock på 351W. Då får du ändå bättre gassvar, dvs om du inte har en rejält vass 351a. Citera
streetsaleen December 21, 2007 Report December 21, 2007 Min pappa har en sprillans ny oanvänd Holley 600 Cfm liggandes, modell 4160 som han har köpt till sin motor, men han valde till slut att köpa en ny motor istället. PRIS: 2600:- inklusive frakt. Hör av dig om det låter intressant.Mvh: Björn Citera
saleen December 22, 2007 Report December 22, 2007 Jag köpte en ny Edelbrock till min 351c för några år sedan. Bilen blev otroligt svårtstartad och slö.Lånade polarens Holley 650 och den gick som ett spjut. Tacka vet jag Holley, och vadå? En riktig bil SKA ju sluka soppa! Citera
Per Berglund December 22, 2007 Report December 22, 2007 Jag köpte en ny Edelbrock till min 351c för några år sedan. Bilen blev otroligt svårtstartad och slö.Lånade polarens Holley 650 och den gick som ett spjut. Tacka vet jag Holley, och vadå? En riktig bil SKA ju sluka soppa!Gick den dåligt så var något galet.De är bra båda två och är det rätt så går det som en spjut oavsett märke.Det finns ju små för och nackdelar med båda fabrikaten men generellt så blandar de soppa/luft lika bra.Det beror ju även lite på hur man ska använda bilen.Nu har jag i flertal år kört Edelbrock och är extremt nöjd med det men innan hade jag Holley och var minst lika nöjd med det då.En Edelbrock 600cfm går ypperligt för en original 351Har du automatlåda och behöver "kickdown" måste du lägga till en "Throttle lever adapter" för att det ska funka.Vill du ha en Holley 600cfm så är en hederlig 4160 braDen har ju Ford Kickdown redan på plats.Egentligen enda större Akilles hälen som talar emot just Holley är ju läckagen. Efter en tid måste man byta och grejja med detta.Även vacumklockan en grej som kan strula och torka.På en Edelbrock kan detta aldrig hända eftersom den inte är delbar på samma sätt som Holley och har ej heller vacumklockaDärför är Edelbrock förgasarna betydligt pålitligare för gatbruk där man aldrig vill skruva. Citera
axelg89 December 22, 2007 Report December 22, 2007 har snubblat över en edelbrock 600 som jag nu överväger lite att ha på min 289, men om ni säger att detta är en perfekt förgasare för en 351a så kanske det inte alls är en lyckad kombo på en 289? Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 22, 2007 Report December 22, 2007 Hej.Passar helt kanon till en 289a, det är lite motorbabbel som styr här för tillfället, somjag skrivit innan sätt dit den och du blir nöjd. Citera
Per Berglund December 22, 2007 Report December 22, 2007 Får babbla emot lars! Skulle inte välja 600cfm så länge det är någorlunda original.500cfm är bättre för 289cui."Storleken" har faktiskt betydelse För den som är intresserad besök Edelbrock eller Holley för mäta storleken. http://www.edelbrock.com/automotive_new/mc/carbs_acc/pdf/carb_app_chart.pdf Citera
Preben December 22, 2007 Report December 22, 2007 Får babbla emot lars! Skulle inte välja 600cfm så länge det är någorlunda original.500cfm är bättre för 289cui."Storleken" har faktiskt betydelse För den som är intresserad besök Edelbrock eller Holley för mäta storleken. http://www.edelbrock.com/automotive_new/mc/carbs_acc/pdf/carb_app_chart.pdfHåller med föregående talare, själv ska jag ha en 500 på min 302 Citera
Punkan December 22, 2007 Report December 22, 2007 Hallo!Satte en edelbrock 600 på min 289 o jag e helnöjd... Citera
Jeno December 23, 2007 Report December 23, 2007 Har kört med både 500 o 600 på en 302a ,och min går iaf bättremed 600. En fråga om tycke och smak ! Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 23, 2007 Report December 23, 2007 JAHA där ser man och hör man, jag vet självatt det går jätte bra med en 600 på en 289eller 302a men OK Ford själva tyckte att valet480cfm var att föredra. Hjälpte till i sommras och monterade just enEdelbrock 600 efter vägkanten, (se Musseforum 4)den 67cabben med 289a den gick och går faktisktfortfarande bra dock är de lite mer sugen på bensin än tidigare, svarar bättre på högvarv. Citera
redneck December 29, 2007 Report December 29, 2007 Jag har provat både 500 och 600 på min småvässade 289 och med ut ur lådan bestyckning funkade 500 bäst i alla lägen. Funkade dock bra med 600 också, bör dock bestyckas ner för en standard motor. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.