Jump to content

Oväntad nostalgi


JH

Recommended Posts

Liten historia, om svagheten att inte kunna motstå.

Eftersom jag gillar bilar generellt så frestas man ibland även av andra fordon än enbart Mustanger. Till saken hör att jag hjälper min dotter att söka efter en lämplig bra men billig bil. Jag kollar ofta annonser både i tidningar och på nätet. Man kan konstatera att utbudet är enormt, så efter ett tag så blir man lite avtrubbad.

I vilket fall som helst en dag förra veckan så dök det upp en fin Volvo 144 av 1973 års modell. Det som slog mig var, få ägare, bra dokumentation, någorlunda bra originalskick, förutom lacken som var omgjord för 13 år sen. Bilen var till salu i samma ort där den en gång även köptes ny, det är inte så ofta. Tänk på att det var till dottern jag sökte bil och hon vill absolut INTE ha en sån Volvo, det visste jag.

Jag tittade nog 50ggr på annonsen innan jag ringde upp och gjorde upp om tid att få se och testa bilen. Ett problem dök upp.. Jag frågade om det fanns vinterdäck på bilen, då blev det tyst..... Han undrade om jag skulle ha den som bruksbil året om. Så min fråga var egentligen dum insåg jag, det är ju en veteranbil jag ringt på. Självklart att jag inte skulle köra med den på vintern. Alltså..... jag skulle inte ha någon mer bil.... ändå skulle jag åka dit för att övertyga mig själv om att den förmodligen var skitdålig. Eftersom resan dit bara var 2,6mil så var det inte för långt att åka, och tydligen hade jag glömt att det var dottern som sökte bil, inte jag.

Va dumt att åka dit???... Där står man med en bil framför sig som till och med är bättre än bilderna visar. Det är då man tappar koncentrationen och fokus på Mustanger, och inser att även fula bilar kan vara attraktiva beroende på skicket. Jag tog lite bilder och åkte hem och satt och granskade under dagen.

Jag ringde upp ägaren och frågade om priset, "som vi inte ens diskuterat om", det tog ca 5minuter att komma överens. Inget fyndpris direkt, men jag funderar på, när såg man en Mustang i ett sånt någorlunda orört skick senast, med massor av dokumentation? Det var inte igår.

Vi snackade bil lite allmänt och jag nämnde min svaghet för bland annat Mustanger. Vi var i varje fall överens om Volvon, så det blev köp och överenskommelse på telefon.

Igår kväll skulle jag hämta Volvon i dimma och risk för ishalka "med sommardäck på", men ok, inga problem vägen var bra.

Framme på plats så går vi direkt in i garaget och det första jag fick se på ett bord, var böcker som handlade om Mustang??? Det drog som en magnet och jag frågade om böckerna. Jodå jag har haft Mustang sa han, fast jag sålde min i början på åtttiotalet. Det var en Boss 302, som fortfarande finns kvar i samma stad, och hos samma ägare sen den såldes. Javisst ja,, jag kom på vilken bil det är, den har jag sett, fast det var ett tag sen.

Böckerna som låg på bordet var från sjuttiotalet, och andades nostalgi lång väg. Riktiga reliker innan Mustangen egentligen var någon större klassiker. Det är förmodligen första utgåvor som sen säkert tryckts igen flera ggr. Men det här var originalutgåvor som jag nu kan sitta och bläddra i.

Jag glömde nästan varför jag var där, men vaknade snart till och åkte hem med Volvon som verkligen motsvarade beskrivningen. Funkade klockrent, och upptar nu utrymme i garaget tillsammans med ett par Mustanger. Ett helt onödigt köp som nu vållar lite oreda i sinnena till mitt Mustangobjekt, som jag borde koncentera mig mer på.

Dottern har fortfarande ingen bil, utan jakten fortgår och jag hoppas verkligen att det inte dyker upp några fler frestelser eftersom jag måste fortsätta leta till henne.

Link to comment
Share on other sites

Vilken charmig historia!

I min ungdom var -73:an drömbilen, nya panelen, korta växelspaken, infällda handtag, inga balkonger till stötfångare och om man hade tur kanske till och med en GL! med överväxel!!

Lycka till med letandet till dottern. ( varför inte en jänkare från sent 80-tal? du kan få en V8 för helt rimliga pengar fortfarande)

Link to comment
Share on other sites

Tufft! Lite kul ändå, du letar "bruksburk" till dottern och köper en fin 144 -73 till dig själv! :) Gamla Volvosar gillas kraftigt av mig! ;)

Fick du med någon Mustanglitteratur eller hade säljaren bara plockat fram den?

Link to comment
Share on other sites

Synd att ni bor så långt söderut, har nämligen bil både åt dottern och er Volvo-frälsta.

Åt dottern finns en nybesiktad -78 Ford Capri GL med nya vinterdäck få ägare (om jag minns rätt så var det 5st.) och norrlands körd.

Åt er Volvo-frälsta finns det en Volvo 242 -75 (B20A) där senaste ägaren (en dam i 70 års åldern) haft bilen sedan -78.

Båda bilarna 98% rostfria.

(Har även en -73 Opel Rekord med en ägare (om man då inte räknar in mig) sedan ny till salu, också 98% rostfri.)

Var bara tvungen att inflika detta då ni pratar om nostalgi.

Link to comment
Share on other sites

Kul med en Volvo.Jag hade själv 142 -73an som favorit när jag var 18 år men då hade man inte pengarna för dom kostade ca 10-13000kr för ett fint objekt utan jag fick nöja mej med en Amazon för 800kr det var andra tider då :D Men nu 22 år sedan så är jag ägare till en Amazon igen då jag också rinde på en annons som jag igentligen inte skulle ringt på(tyckte inte jag behövde fler bilar)för några år sedan,åkte och tittade på bilen och konstaterade att det var en tvåägar bil såld ny i Linköping och gått där hela tiden med orginalförsälninspapper liggande i dörrfacket vilket visade sej med rätt motornummer 16000 mil på mätaren lite rost i skärmkanterna dåliga skärmar men i övrigt mkt bra skick så då vart man ägare till en röd -67 sport med dubbla förgasare :-- Problemet är tiden att få tid att renovera bilen den har väl stått i en 3-4 år nu.Men men någon dag får man väl tid kanske ...

Link to comment
Share on other sites

Hehe! Ja vissa bilar kan "trigga" köplusten ordentligt.

Jan jag hoppas du tittade på den här instruktions videon om hur man köper en bil.

Väldigt ingående och nyttig för oss alla!

En VOLVO 142 dessutom i denna film!

*skrockar* :--

lite "smicker" underlättar tydligen.. klockrent! :--

Link to comment
Share on other sites

Kul video, jisses jag trodde det var ett skämt först med ett par utklädda skådespelare men det var ju de rätta figurerna. Tiderna förändras, och man glömmer lätt hur det var.

Har för mig att jag läst någonstans att -73 var första årgången med vattenbaserad lack på Volvo, och otestat så kanske det var en anledning till att de rostade bort.

Link to comment
Share on other sites

Jag minns inte att 73:orna rostade mer än tidigare Volvo, 1976-77 var nog värre på den punkten. Annars var 1974 den enda 140-modell vi sålde framvagnsbalkar till på den bildemonteringen jag jobbade på 1979-82.

Link to comment
Share on other sites

Hehe! Ja vissa bilar kan "trigga" köplusten ordentligt.

Jan jag hoppas du tittade på den här instruktions videon om hur man köper en bil.

Väldigt ingående och nyttig för oss alla!

En VOLVO 142 dessutom i denna film!

*skrockar* :--

Utvecklingen har gått framåt, nuförtiden ser man aldrig en bara 6 år gammal Volvo som har genomrostade framskärmar.

Link to comment
Share on other sites

Jag minns inte att 73:orna rostade mer än tidigare Volvo, 1976-77 var nog värre på den punkten. Annars var 1974 den enda 140-modell vi sålde framvagnsbalkar till på den bildemonteringen jag jobbade på 1979-82.

Stämmer säkert, jag tror att det beror på hur bilen sköts. Till och med en ny bil kan bli förstörd på kort tid om fel användare blir ägare.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...