Jump to content

Effektfundering


bänkis

Recommended Posts

Det är nästan gratis. Förutsatt att kvaliteten håller. Jag skulle kanske ändå skaffa en packningsserie och utföra en koll.

Den är också borrad .040''. :?

Okej, detaljer tillkommer, men man kan inte göra iordning en motor för $3300 'over here'.

Per: Hur brukar du preppa aluminium innan du målar? Sprit eller syra? Har du haft problem med lossnande akryl- eller uretanfärger från aluinsug och toppar?

Link to comment
Share on other sites

F.E prylar kan man aldrig ha för lite av och allt går att sälja.

Smallblock prylar slänger man ju (nästan) när man får över.

Även fast man gör något radikalt med F.E motorn så tycker jag ändå originalutseendet med lack ser allra bäst ut.

Målade denna förra året med samma toppar som dina.

Jag håller med om att det ser bra ut med målad motor men jag är inte färdig ännu. Vi får se hur det blir efterhand som jag skruvar ihop. Jag har även aluminumtråg på ingång, så när jag fått dit mer delar så skickar jag en bild igen :D

Konstig nöje, men j----t kul att även se motorer ute ur bilen.

Link to comment
Share on other sites

Finns färdigt för småpengar. :shock:555 C.I., 700 HP Pump Gas $10,999

Dart Big M Block, 4340 Scat Crank, Scat Steel Rods, SRP Pistons, Moroso Oil Pan and Pump, Musi/Bullet Hydraulic Roller And Valve Train, Edelbrock/ Musi Victor 24° Aluminum Heads, Manley Valves, Jesel Rockers, Musi Ported Edelbrock Super Victor Intake, SFI Damper, Complete Assembly Internally Balanced.

Link to comment
Share on other sites

Det är nästan gratis. Förutsatt att kvaliteten håller. Jag skulle kanske ändå skaffa en packningsserie och utföra en koll.

Den är också borrad .040''. :?

Okej, detaljer tillkommer, men man kan inte göra iordning en motor för $3300 'over here'.

Per: Hur brukar du preppa aluminium innan du målar? Sprit eller syra? Har du haft problem med lossnande akryl- eller uretanfärger från aluinsug och toppar?

Reagerade också på .040'' borr men de ger ju en "amerikansk" garanti så det håller väll en stund! :--

För aluminium använder en jäkligt bra 1-K betande ACID primer som finns på sprayburk att köpa hos bilfärg handlare.

U-POL #8 röd sprayburk

http://www.u-pol.com/countries/us/downloads/tds/ACIDA-TDS-US.pdf

Inte gjort någon djupare studie runt detta men det har inte varit några problem vad jag märkt hittils

Link to comment
Share on other sites

Finns färdigt för småpengar. :shock:555 C.I., 700 HP Pump Gas $10,999

Dart Big M Block, 4340 Scat Crank, Scat Steel Rods, SRP Pistons, Moroso Oil Pan and Pump, Musi/Bullet Hydraulic Roller And Valve Train, Edelbrock/ Musi Victor 24° Aluminum Heads, Manley Valves, Jesel Rockers, Musi Ported Edelbrock Super Victor Intake, SFI Damper, Complete Assembly Internally Balanced.

Usch då!! Jag vill inte ha färdigt, jag vill ha koll och bekymmer under tiden. Livets njutning, är att bygga själv "med allt vad det innebär".

Fast jag kanske är ensam om den tanken?? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Oscarsson vill bara skoja lite, motorn på bliden byggs av min systers och hennes mans firma Pat Musi Racing. :P

Håller med JH Janne, klart att man skall bygga själv och efter eget huvud det blir alltid en tillfredställande känsla och den lever man på länge om det blir bra grejor när man är klar. ;)

Ok jag blev lite orolig..... Berätta nu vad du tänkt dig. Det är alltid kul att höra lite planer när det gäller motorer.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag tillhör nog dom som många andra inom motorvärlden blivit nostalgisk, läser mer och mer om gamla gaser och preppade motorer från 60-70, jag får väll prata eller skriva för mig själv men jag är en sån där som tycker det är gamlat rolleri som gäller. :shock:

En vinnare för mig är en renoverad 351W underdel som alla delar är viktljusterade och ballanserade i, kombinera block med streetkam gärna med högeffekt oljepump och en bättre kamdrivning än original. 8)

Dart toppar rullvippor Edelbrock Preformer med tillhörande Edelbrock förgasare modell 600+, insugsluften till förgasaren får gärna tas utanför bilen. :)

Tändsystem får gärna bestå av ACCEL då dom har bra stift och övriga detaljer, man kan givetvis ha en originalfördelare med Ignitor II eller liknade istället. ;)

Sen finns det tusen andra detaljer som gör att listan kan bli otroligt lång men jag är inte av de typen att det skall vara så mycket effektuttag så att man inte kan använda favoriten för småputtrade också utan att det skall kosta allt för mycket. :?

Vi blir alla gamla en dag och då kan det vara skönt att åka, också att veta att man planerat motoruppbyggnaden vass och ekonomiskt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Sen finns det tusen andra detaljer som gör att listan kan bli otroligt lång men jag är inte av de typen att det skall vara så mycket effektuttag så att man inte kan använda favoriten för småputtrade också utan att det skall kosta allt för mycket. :?

Vi blir alla gamla en dag och då kan det vara skönt att åka, också att veta att man planerat motoruppbyggnaden vass och ekonomiskt. ;)

Ser jag en skog av uppsträckta händer här? :--

Håller bara med. Därför har jag bara 360 hästar i 302:an. Det är en shoppingbil, för tusan. Man kunde givetvis plocka 460 hästar ur spisen, men vad roligt är det med det då? Skulle låta bättre då man skryter på fiket, men inte kunde man släppa iväg frugan och ungarna för att köpa socker och kaffe med den. Gränsen måste dras nånstans. Det räcker väl om man sjäv VET att man kan ta ut effekt ur motorn. Vill jag ha 460+ hästar under baken, hoppar jag i Cudan..vill frun ha det, så tar hon Cudan...

Jag kan vittna om att en gammalmodig smallblocks vinkelåtta med 400+ hästar inte är så värst gatvänlig längre. MAN KAN köra på gatan, men VILL inte alltid göra det, speciellt om man lämnat tonåren bakom sej långt innan man hoppar in i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Usch vad ni låter gamla! *Fnissar* :--

Själv har jag barnasinnet kvar och är precis i färd med att montera på dubbla T04E agg. på 5.0'an, men jag kommer bara att ladda "lite försiktigt" :roll: blir nog bara en 450-500hk i sommar. 8)

Är precis lagom för att även kunna puttra runt lite på stan en lördagkväll. :)

(Observera att jag skriver detta med glimten i ögat.)

Link to comment
Share on other sites

Jisses vad ni preppar, jag är ganska nöjd om jag kan få ut ca 330Hk som det var från början i en Fe.
Det bör du kunna få utan att "trimma", men det kommer inte gratis ändå..

330HK som mål är för att jag inte ska känna mig besviken om det inte blir mer. Rent teoretisk borde det bli mer med de delar jag sätter ihop, men jag vet andra som blivit lite besvikna vid bromsning av motor.

Jag satsar på låg friktion och välbalanserad bottendel. Jag lägger också en del aspekter på lite mindre vikt eftersom aluminiumtopparna och insuget väger mindre. Vikten har ju inte med effektuttaget att göra utan för att slippa mycket klumpeduns i framänden. Sätter också maxvarvet till ca 6200-6500 med dom delarna. Vilket jag förmodligen aldrig kommer att pressa fram någon längre stund. Det är vridet som blir viktigast. :D

Link to comment
Share on other sites

.070 över- det är skitsnack. Om man slår ut en fryspropp kan man redan skönja kolvarna med så mycket överborr. Om man hittar ett block man kan borra .070, så är det inte längre läge för HiPo modifikationer. Det blir väl redan resonans i blocket med så tunna väggar.

Dra den motorn upp till 6000 på en dyno några gånger, så hittar du kolvarna i omlopp kring månen. Det bollas friskt med 25 hästar hit-o-dit i den artikeln.

Link to comment
Share on other sites

.070 över- det är skitsnack. Om man slår ut en fryspropp kan man redan skönja kolvarna med så mycket överborr. Om man hittar ett block man kan borra .070, så är det inte längre läge för HiPo modifikationer. Det blir väl redan resonans i blocket med så tunna väggar.

Dra den motorn upp till 6000 på en dyno några gånger, så hittar du kolvarna i omlopp kring månen. Det bollas friskt med 25 hästar hit-o-dit i den artikeln.

Utan att ha senaste regelboken i närheten så har jag bestämt för mig att det är tillåtet med 0.070 i överborr på Superstockmaskinerna, o den regeln finns där garanterat av en anledning. Observera att detta är med original eller motsvarande block. Förmodligen betongat dock. Känner en som åker med 460 årgång -74, med original vev, och varvar en bra bit över 8000 varv. Borrat enligt reglerna. Byter vev efter ca 150-200 1/4 mile repor...

Gatvänligt vet jag inte om det är, men det är fräckt!

Link to comment
Share on other sites

Nu skall vi hålla race och gatåka isär. Då man gör en SS- maskin väljer man bland en uppsjö av block, och plockar ut dom bästa. Har en polare som varvar kring 8500 med en 351:a i F/S, den är borrad .060.

På kvartsmilen går det bra med fullbetongat block, men på gatan är det nog halvan som gäller, annars blir det kylproblem.

Bara halva mängden betong gjutet i etapper och på rätt ställe så går det..beentheredonethat.

Nu är det alltid risk för att cylindergruppens "rör" inte är i linje med varandra, och om du då drar till med ordentligt överborr samtidigt som du riktar upp loppen, så kan du kanske ha väldigt tjockt gods kvar på ena sidan, men nästan ingenting på andra sidan loppet, då är det kört.

Men nu kör man i texten med en "270" kam och vill ha 1 hp / cu. in. varför gå hela vägen och borra .070 för gatan, när det finns block från skroten man kan köra till max .040? Ingenting i texten indikerar på att man gör en noggrannare inspektion av blocket- det skulle man göra om man byggde en race-motor som varvar 6000+ med tunga kolvar.

Det blir till att testa väggtjockleken innan man vågar köra upp loppet så mycket mer än det. Testning av vägg kostar ju också.

Vad jag förstått så är Fords lilla 302 block väldigt tunnväggat (kanske det finns variationer mellan åren).

Chrysler och eventuellt då stora Fordar?? :?: kan man kanske borra mera (typ .060).

Jag har en 302 bottendel (-72) liggande i garaget som är borrad .040, och det finns inte så väldigt mycket vägg kvar.

Det nämns heller inget i texten om att man gjuter betong.

Okej, kanske jag överreagerade på artikeln, men det var något som inte stämde.

Link to comment
Share on other sites

Alex Denysenko är en Ford smallblock gud over there och massor med folk frågar honom om tips. Har aldrig hört nånting negativt om honom. Jag har handlat grejor av honom ett par gånger och han har alltid skickat super grejor till super pris.En riktigt hygglig kille.

Jag kan för allt i världen inte tro att hans uppgifter inte stämmer.

Link to comment
Share on other sites

Bottom line: fråga om killen stött på problem med så mycket överborr, och kan han borra ALLA 289/302 block till ,070? Hur länge håller dom?

Är verkligen intresserad. Det har sina fördelar om man kan borra så mycket, men det kan också sluta i katastrof.

Men varför köra upp ett block till 0.70 om det inte är ett sällsynt block man vill rädda? Som jag konstaterade tidigare, kan man få över 1HP/cu.in. oberoende av överborr. Man kan leta efter ett annat block.

Jag har std block i mussen, med 1,189 hp/cu. in. och 1,223 hp/ cu.in (bromsad effekt) i Cudan (.020 över). Dom är otrimmade, bara monterade och maskinerade utan att pruta på något väsentligt.

Då jag plockade ihop dessa hade jag inte en minsta tanke på att dra till med ens .060.

Om det skulle bli tvunget att reparera med borrning till 0.70, skulle jag försöka rädda Cudans block med det, (eller försköka lägga i nytt rör) men Mussens 5.0 block skulle kasseras.

Link to comment
Share on other sites

Ok.Före 1974 är blocken kraftigare och tål lite mer.Alex D.+fler säger att .060 är helt ok på gatan,inga som helst problem.En kille hade till och med borrat en 289":a .080 utan problem. Ingen betong.

Race motorerna betongar han alltid oavsett borrning.

Jag antar att det här gäller fina block som gått med frostvätska i och inte är helt upprostade inifrån.

Ok/Gresse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...