Jump to content

Strategi för lackering 1970 HT


bjornpersson

Recommended Posts

Hej!

Har börjat strippa ner bilen till ren plåt och funderar lite på hur ni andra som renoverat tänkt inför / under / efter lackerng.

Det är ju en del rostlagning och tennspackling innerst känns rätt. Huv, framskärmar, dörrar och baklucka åker iväg på blästring.

Jag hade tänkt lackera bilen i bitar men ser på en del andra "renoveringssagor" att bilen är i princip ihopsatt innan lackering. Någon som har åsikter ?

Min situation är att jag har tillgång till ett mindre måleri som är designat för att lackera mc-delar och dylikt och själva bilen går inte in. Är det oklokt att lacka bilen i bitar och sedan montera ihop ?

Jag kommer att lacka även bilen invändigt samt dörrgångar och alla skrymslen man kommer åt i garaget.

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Mina erfarenheter är att bilen måste vara komplett när man börjar grundlacka och spackla. Det går inte att få dörrspringor och karosslinjer att stämma när bilen är isärplockad.

Ibland ser man bilar som är superrenoverade men dörrbladet står ut 5 mm i nederkant, en sådan detalj tycker jag stör ögat och tar uppmärksamheten från resten.

Mina bakre fender extensions var inte med hela tiden när jobbet gjordes på min bil och det retar mig att det inte är perfekt passform där :evil:

Mitt råd: lacka bilen helt monterad, eller åtminstone gör allt grundarbete med komplett bil.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan.

Om du lackar insida av dörrar etc. så kan det vara värt att hänga tillbaka dem och justera in dem innan du lägger på färg på utsidan. Resultatet blir jämnare, samt att risken för att skada repa lacken är stor vid injustering efteråt. Huv brukar lackeraren ta av och blåsa på vid sidan, likaså speglar skärmförlängare. Alternativt så kan man ha förlängarna på men löst skruvade och utdragna från skärmen om du förstår vad jag menar.

//Tommy. 8)

Link to comment
Share on other sites

jag hade bort alla bitar som gick för att kunna lacka på "gömda ställen"

för att till slut hellacka de sista lagren med allt på plats förutom skärmförlängrna. min bil är orginal fesgul samt omlackad röd så jag ville dessutom få bort all gammal färg så den blev enhetligt blå

se lite bilder på denna länk

http://www.janneholm.se/ett.htm

Link to comment
Share on other sites

OK tack!

Det ser ut som om du fått lägga mer än en eftermiddag på svetsning :) men resultatet är ju kanon!

Hur har du resonerat med plåtlagning ? Bytt stora bitar med nya tex halva golv eller byggt egna mindre bitar ?

Just då för 3år sedan var kanske ekonomin inte på topp ;)

så det mesta blev plåt som jag knackade ut själv fast ekonomiplåt finns faktiskt till hyfsad penning vilket jag inte visste då, så det blev mer arbete

än kloka inköp. Men jag måste erkänna att det blev inte riktigt 100 så jag

håller fortfarande på och renoverar bilen. Idag t.ex. har jag fixat lite rost på höger framskärm. Så en riktig Proffslack får vänta en liten stund, tills jag är säker på att all rost är borta, men i vårat klimat får jag säkert hålla på till dödagar. Men det är ju en hobbybil så det är bara kul

:D

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om mitt tips stämmer på HT men på Fastbacken så skarvas taket och bakskärmen tillsammans med förstyvningsplåt och täcks sedan med ett tjockt lager med tenn OCH INGEN av plåtarna är rostskyddad.

Ser du att lacken är rulig på bakre takstolpen, slipa bort tennet och laga....

Link to comment
Share on other sites

Gillar du att laga rost ja då kan du vara lugn :) Slipa bort all tenn ner till plåten, annars kommer bulorna tillbaka om några år när tennet reser sig av att plåten korroderar.

Link to comment
Share on other sites

Hade också bulor där, i skarven mellan tak och bakskärmar, och då jag hade rost runt skärmkanterna valde jag att byta hela bakskärmen (full quarter panel). Passformen var rätt bra, hart inte jobbat med ekonomiplåt tidigare så jag vet inte vad man ska räkna med. På bilden syns slakten.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Är inne i samma skede som du med min bil, (69 HT) strippning och tyvärr en hel del rostlagning..

Vad använder du för att få bort lacken och ev. spackel? Sandpapper, lackborttagare? Håller själv på o storkna, tar sån j-vla tid!

Mvh Henke

Link to comment
Share on other sites

Hej! Är inne i samma skede som du med min bil, (69 HT) strippning och tyvärr en hel del rostlagning..

Vad använder du för att få bort lacken och ev. spackel? Sandpapper, lackborttagare? Håller själv på o storkna, tar sån j-vla tid!

Mvh Henke

Hej!

Jag har inte börjat slipa ännu men alla lösa delar som huv, dörrar, backlucka mm mm har jag skickat iväg på blästring. Det som återstår är bara karossen med tak och bakskärmarna som måste ner ända till plåtrent. Jag är inte alls säker på att jag väljer att göra hela insidan av bilen plåtren då det är en original lack där som borde räcka att matta ner och lacka.

Jag tänker nog gå på tipsen här i forumet och köpa lite billigare slippapper av inte allt för grov kaliber på typ biltema.

Igår körde jag iväg bilen som den ser ut utan dörrar och inredning till en OKQ8 precis i närheten (skruvade i ett framsäte :) ) och tvättade med hetvatten och motortvätt/avfettning invändigt och utvändigt ordentligt. Tanken fick bli en 5-liters dunk fastkilar i bagaget ...

Jag tror man tjänar mycket på att bilen är fri från fett och smuts innan man slipar.

När planerar du att bilen är klar för trafik ? Jag har satt ett tufft 14-veckors schema som innebär att den ska rulla 1:a maj. Hoppas det håller!

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...